در سالهای اخیر زندگی انسانها آرام آرام به سمت دیجیتالی شدن حرکت میکرد اما شیوع بیماری COVID-19 به این روند سرعت بخشید. اگر بخواهیم به چشمگیرترین تغییرات دنیای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ اشاره کنیم، اهمیت پیدا کردن اپلیکیشنهای موبایل یکی از آنهاست. کسبوکارها و برندهای معتبر بسیاری در این سال متوجه تاثیر بینظیر اپلیکیشنها بر شرایط کسبوکارشان شدند و به همین دلیل تصمیم به طراحی و انتشار اپلیکیشنهای تلفن همراه گرفتند. همهگیری ویروس کرونا در سراسر جهان، بر نوع رفتار انسانها تاثیرات جدی داشت. متاسفانه یا خوشبختانه در این دوران و بالاجبار، نرخ حضور و فعالیت مستمر در جامعه به شدت کاهش یافت و مردم ترجیح میدادند در خانه بمانند و نیازهای مختلف خود، اعم از نیازهای روحی مانند دیدن دوستان و اعضای خانواده، کاری یا جسمی خود را با کمک فناوریهای تلفن همراه حل کنند و به همین دلیل بازار موبایل مارکتینگ در سال ۲۰۲۰ چالشها و رشد چشمگیری را تجربه کرد. یک استراتژی لازم و مهم برای ارتقا و توسعه اپلیکیشنهای موبایل، بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ است.
شرکت اپل نیز در سال ۲۰۲۰ تصمیم داشت تا تغییراتی در حریم خصوصی نسخه IOS 14 ایجاد کند اما انتشار این خبر واکنشهای زیادی را به خود جلب کرد و کمپانی اپل تصمیم گرفت این تغییرات را به سال بعد موکول کند. به همین دلیل هم خبر تغییرات IOS و تشویشهای ناشی از آن، نتوانست بر بازار موبایل مارکتینگ تاثیر بگذارد و شرایط بازار را دستخوش تغییر کند.
در ادامه به بررسی اثر این دسته از اتفاقات بر اپلیکیشن مارکتینگ (بازاریابی اپلیکیشن) در ۲۰۲۰ خواهیم پرداخت و شما را با ۵ ترند داده محور که با مطالعه ۳۰۰۰۰ اپلیکیشن که به طور میانگین ۵۰۰۰ نصب در ماه داشتهاند و در مجموع ۴۸ میلیارد نصب دریافت کردهاند، آشنا خواهیم کرد.
۱ – رشد ۳۰ درصدی هزینه تبلیغات برای جذب کاربر
اپ مارکترهای سراسر جهان در سال ۲۰۲۰، حدود ۷۴.۶ میلیارد دلار برای تبلیغ اپلیکیشن کسبوکار خود هزینه کردهاند. درست است که این مقدار از هزینهای که AppsFlyer پیشبینی کرده بود (۷۶.۲ میلیارد دلار) کمتر است اما نسبت به هزینه تبلیغات اپلیکیشنها در سال ۲۰۱۹، رشد ۳۰ درصدی داشته است. البته هزینه بالای تبلیغات در رسانهها، مانع از گسترش بیشتر تبلیغات اپلیکیشنهای موبایل شد و بازاریابان ترجیح میدادند که از ریمارکتینگ برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.
از ۷۴.۶ میلیارد دلار هزینه خرج شده در بازار تبلیغات اپلیکشنهای موبایل، سهم تبلیغات اپلیکیشنهایی که برای سیستم عامل Android منتشر شدهاند، ۴۸.۵ میلیارد دلار و سهم تبلیغات اپلیکیشنهای IOS، ۲۶ میلیارد دلار است. شاید فکر کنید که این هزینه صحیح تقسیم نشده است اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که سیستم عامل موبایلهای شرکت Apple با اینکه تنها ۱۸ درصد از سهم نصب غیرارگانیک بازار را به خود اختصاص میدهند، اما CPI بیشتری دارند و هر کلیک برای نصب آنها، حدود دو برابر اپلیکیشنهای اندرویدی هزینه خواهد داشت.
آمار سال ۲۰۲۰همچنان نشان میدهد که کمپینهای ریمارکتینگ مورد توجه گروه گستردهتری از دیجیتال مارکترها قرار گرفتهاند و روند صعودی خود را ادامه میدهند. ۳ دلیل قابل توجه این امر عبارتند از:
- افزایش چشمگیر هزینه تبلیغات نصبی
- قیمت مقرون به صرفه استفاده از خدمات ریمارکتینگ در رسانههای تبلیغاتی
- تمرکز بر داشتن مخاطبینی وفادار
همانطور که در نمودار بالا نیز قابل مشاهده است، سال ۲۰۱۹ مهمترین و پربازدهترین سال برای بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ بود. این ترفند بازاریابی در سال ۲۰۱۹ رشد انفجاری داشت اما در سال ۲۰۲۰ نیز با وجود نصف شدن نرخ رشد استفاده از ریمارکتینگ نسبت به سال ۲۰۱۹، استفاده از بازاریابی مجدد با افزایش ۸۳ درصدی، باز هم توانست تغییرات جدی در بازار موبایل مارکتینگ و بازاریابی اپلیکیشن به وجود آورد.
تعداد دانلودهای اپلیکیشن در سال ۲۰۲۰ رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را تجربه کرد که این مقدار در سال ۲۰۱۹ و نسبت به سال قبل از آن یعنی ۲۰۱۸ معادل ۲۵ بود. رشد چشمگیر این آمار به دو عامل نیاز و اشتیاق کاربران و تلاشهای فعالان صنعت برنامهنویسی، اپلیکیشنسازی و بازاریابی موبایلی وابسته است. البته اگر نگاهی دقیق و ریزبینانهتر داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که بر خلاف رشد چشمگیری که در میزان و هزینه تبلیغات رخ داده است، نرخ نصبهای غیرارگانیک و مبتنی بر بازاریابی در سال ۲۰۲۰ کاهش ۲۷ درصدی و بالعکس نرخ نصبهای ارگانیک جهش ۶۰ درصدی داشته است. چنین اطلاعاتی نشان میدهد که شرایط حاکم بر بازار در سال گذشته با آنچه که موبایل مارکترها انتظار داشتهاند کاملا متفاوت بوده است و به همین دلیل نیاز است تا با دقت بیشتری مطالعه و بررسی شود.
۲ – افزایش ۳۰ درصدی CPI با وجود افت NOI
با نگاه از زاویه دیگری به شرایط اپلیکیشن مارکتینگ در سال ۲۰۲۰، متوجه خواهیم شد که هزینه تبلیغ در رسانههای گوناگون تا چه مقدار میتواند بر تصمیمات بازاریابی کسبوکارها اثر بگذارد. خانهنشینی و قرنطینه عمومی در مارس و آپریل ۲۰۲۰ و بالا رفتن تقاضا در بازار اپلیکیشن بخوص بازیها باعث شد اپ مارکترها به فکر پروموت شدید اپلیکیشنهایشان هرچند کوچک و نوپا بیافتند. برعکس کسبوکارهای بزرگتر با توجه به بحرانی بودن شرایط و نداشتن اطلاعات کافی در مورد آن، کمی عقبنشینی کردند و همین باعث پایین آمدن CPI تبلیغات و گسترش فعالیتهای بازاریابی اپلیکیشنهای کوچکتر شد.
اما با شروع ماه می و کمتر شدن جدیت دولتها و افراد در رعایت قرنطینه خانگی و کاهش هراس مردم از ویروس کرونا، برندهای بزرگ نیز توانستند به خود مسلط شوند و با یک استراتژی صحیح، اقدامات بازاریابی خود را از سر بگیرند. این اتفاق فعالیت در بازار را برای کسبوکارهای تازهکارتر سخت و رقابتیتر کرد. آنها متوجه شدند که برای حذف نشدن و رسیدن به موفقیت باید با سرعت بیشتری حرکت کنند و ویروس کرونا به بازار اپلیکیشنهای موبایل نیز، مانند خیلی چیزهای دیگر، سرعت بخشیده است.
نتیجه نهایی این بود که رقابت موجود برای جلب توجه کاربران، سرعت و شدت پیدا کرد و همانطور که در نمودار بالا نیز مشهود است، CPI رسانههای تبلیغاتی یک رشد ۳۰ درصدی در آپریل و نوامبر ۲۰۲۰ را تجربه کرد. در همان زمان که هزینه کلیک به ازای نصب افزایش یافت، تعداد نصبهای غیرارگانیک کاهش پیدا کرد و کاهش مصرف کاربران از تلفنهای همراه و کمتر شدن علاقه آنها نسبت به فعالیتهای خانگی و انفرادی بعضی از دلایل این موضوع هستند. در مجموع و به دلیل بروز همه این اتفاقات NOI در فاصله آپریل تا نوامبر با یک کاهش ۲۲ درصدی مواجه شد.
با توجه به کاهش نرخ user acquisition یا جذب کاربر، مارکترها بیشتر و بیشتر از روشهای ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد که هم هزینه و هم دردسر کمتری دارند، استفاده میکردند. آنها میدانستند که بازگرداندن کاربرانی که از قبل با اپلیکیشن آنها آشنا هستند، بسیار راحتتر از جلب اعتماد افراد جدیدی است که هیچ برخوردی با آن نداشتهاند. آمار و اطلاعاتی که از سال ۲۰۲۰ در دست داریم، نشان میدهد که این نظریه درست بوده و نرخ تبدیل کاربرانی که به روی تبلیغات ریمارکتینگ کلیک کردند، از ماه مارس تا نوامبر یک جهش ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.
بسیاری از اپ مارکترها اعتقاد دارند که آمارهای منتشر شده از شرایط کلی بازار آن قدرها هم مفید نیست و به دنبال اطلاعات دقیقتری از عملکرد رقبای تجاری خود میگردند اما واقعیت این است که هر اپلیکیشنی برای دیده شدن باید با تمام تبلیغدهندههای آن پلتفرم فارغ از اینکه در چه دستهبندی قرار میگیرند، رقابت کنند و به همین دلیل استفاده از آمار کلی یک ضرورت برای کسبوکار موبایلی شماست.
۳ – افزایش درآمد اپلیکیشنها از طریق سه کانال IAP، IAA و سرویسهای اشتراکی
افزایش بیسابقه و گسترده تعداد کاربران اپلیکیشنهای جدید و نوپا در سال ۲۰۲۰، به جریان درآمد بازار اپلیکیشنها سرعت بخشید. اپلیکیشنهای قدیمی نیز که مخاطبان و علاقهمندان خود را داشتند در این دوران توجه بیشتری از سمت کاربران دریافت کردند. هر دو این موارد در کنار هم باعث افزایش جریان درآمدی اپلیکیشنها در سال ۲۰۲۰ از طریق سه کانال IAP یا پرداخت درون برنامهای، IAA یا تبلیغات درون برنامهای و سرویسهای اشتراکی شد. در ادامه هر یک از کانالهای تاثیرگذار در درآمد اپلیکیشنها را بررسی خواهیم کرد و علل رشد آنها را با توجه به آمار و اطلاعات منتشر شده، به شما خواهیم گفت.
پرداخت درون برنامهای
تحلیل اطلاعات آماری سال ۲۰۲۰ نشان میدهد که چگونگی جریان درآمد حاصل از تبلیغات درون اپلیکیشن در اپهای بازی و غیربازی در دوران قرنطینه روند متفاوتی از خود نشان دادهاند و به همین دلیل در این مقاله به صورت مجزا به هر یک از آنها پرداختهایم.
اپلیکیشنهای غیربازی بسیاری در قرنطینه اول فعالیتهای بازاریابی خود را کم یا بطور کلی متوقف کردند. این امر دلایل بسیاری داشت. تعطیلی کسبوکارها، اجتناب مردم از خرید اینترنتی اقلامی جز اقلام ضروری، پیچیدگیهای پیش آمده در فروش و … برخی از دلایل این موضوع بودند. اما پس از گذر از قرنطینه اولیه، هم کسبوکارها و هم مردم متوجه شدند که باید برای مدتی طولانی با این شرایط زندگی کنند و به همین دلیل در نوع رفتار خود تغییراتی ایجاد کردند. تیم مارکتینگ کسبوکارها سازوکاری برای فروش امنتر محصولات تدارک دید و مردم که متوجه شدند خرید آنلاین میتواند سلامت خود و اطرافیانشان را تا حدودی تضمین کند، به سراغ استفاده از این اپلیکیشنها برای رفع نیازهای روزمره زندگی خود رفتند. استقبال از اپلیکیشنهای این چنینی به قدری زیاد شد که در ماه نوامبر یک جهش ۳۵ درصدی رخ داد.
در مقابل پرداختهای درون برنامهای اپلیکیشنهای بازی در دوران قرنطینه اول رشد کردند. بازاریابان بازیها در این دوران برای جذب کاربر، استراتژیهای تهاجمی در پیش گرفتند و افراد زیادی را مجاب به دانلود اپلیکیشنهای بازی خود کردند. مردم که در خانه بودند و از سرگرمیهای پیشینشان محروم شده بودند زمان زیادی را به بازی اختصاص میدادند و از همین رو نرخ پرداختهای درون برنامهای افزایش یافت.
تبلیغات درون برنامهای
تبلیغات درون اپلیکیشنها نیز کانال دیگری بود که توانست بر میزان درآمد اپلیکیشنها علیالخصوص اپلیکیشنهای بازی اثر بگذارد؛ چرا که این اپلیکیشنها ورودی زیادی از کاربران داشتند و جایگاه خوب و پربازدهی برای تبلیغات به شمار میآمدند. به طوری که درآمد حاصل از تبلیغات درون اپلیکیشنی از ژوئیه رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرد.
درآمد تبلیغات درون بازی که بیشتر مربوط به CPI و میزان بازدید تبلیغهاست با وجود کاهش تعداد تبلیغات در اوایل دوران همهگیری، رشد چشمگیری داشت. افزایش سریع نرخ کلیک به ازای نصب و نرخ کلیک به ازای نمایش، دلیل این امر بود و توانست درآمد ناشرین تبلیغات را، فارغ از کم شدن تعداد تبلیغهای درون اپلیکیشنی و کلیکها افزایش دهد.
سرویسهای اشتراکی
کانال مهم دیگری که درآمد اپلیکیشنها را تغییر داد، افزایش میل مردم به استفاده از سرویسهای اشتراکی بود. تغییرات چشمگیر در درآمد چنین سرویسهایی از ماه مارس آغاز شد و تا آپریل ۴۰ درصد رشد کرد. دلیل این موضوع واضح است. مردم در این بازه زمانی در خانه بودند و زمان آزاد بیشتری برای دیدن فیلم و سریال، دریافت آموزشهای آنلاین، گوش کردن به موزیک، دنبال کردن ورزشهای هوازی، گرفتن رژیمهای لاغری و … داشتند. از همین رو سرویسهای اشتراکی در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۶ درصد رشد درآمدی داشتند و کاربرانی جذب کردند که اهل خرج کردن پول در برنامه نیز بودند.
۴ – افزایش چشمگیر تعداد نصبهای ارگانیک در سال ۲۰۲۰
با یک مقایسه ساده در تعداد دانلود ارگانیک اپلیکیشنهای دستهبندیهای گوناگون در سال ۲۰۲۰ نسبت به سالهای پیش از آن، متوجه خواهیم شد که پاندمی کرونا چه بر سر اپلیکیشن مارکتینگ و زندگی مردم آورده است.
در این برهه از زمان مردم نیاز داشتند تا با وجود دور بودن از هم، روابط خود را با یکدیگر حفظ کنند، به بهترین و کارآمدترین شکل برای شرکت محل کار خود دورکاری کنند، کلاسهای درس خود را دنبال نمایند، خریدهای خود را آنلاین انجام دهند، از مربیان برای انجام حرکات ورزشی در خانه کمک بگیرند و خود را با بازی، فیلم، سریال و موسیقی سرگرم کنند و چه چیزی جز اپلیکیشن های موبایلی میتوانست به همه این نیازها پاسخ دهد؟
از آن جا که برای هر یک از این نیازها اپلیکیشنهایی متنوع و کارآمد طراحی و ساخته شده بود، مردم به سراغ استفاده از آنها رفتند و میزان تقاضا و دانلود ارگانیک آنها رشد چشمگیری داشت. البته با توجه به شرایط حاکم در سال ۲۰۲۰ طبیعی است که اپلیکیشنهای فعال در حوزه سفر، همان طور که در نمودار بالا مشاهده میکنید، رفتاری بر خلاف ترند موجود نشان دهند و نسبت به سال ۲۰۱۹ افت داشته باشند. همچنین از نمودار بالا میتوان متوجه شد که برخی از اپلیکیشنها به دنبال آن بودند که دانلودهای بیشتری نسبت به سایر رقبای خود دریافت کنند و برای برآورده کردن این هدف و جذب کاربران بیشتر از تبلیغات یا روشهای دیگر بازاریابی بهره جستند. به همین دلیل درصد رشد دانلودهای غیرارگانیک در دستهبندیهای آموزشی، سرویسهای پخش فیلم و سرگرمیها که در دوران همهگیری رشد چشمگیری در تقاضا داشتند، بیشتر از دانلودهای ارگانیک بود.
رشد انفجاری نصبهای ارگانیک در سال ۲۰۲۰ اتفاقی جهانی بود که در همه قارهها مشاهده شد و هرگز نمیتوان آن را تنها به کشورهای توسعه یافتهای همچون آمریکا نسبت داد. کشورهایی که بیشترین تعداد نصب ارگانیک نسبت به نصبهای غیر ارگانیک را داشتهاند، عبارتند از: ژاپن، فیلیپین، عراق، عربستان سعودی و اندونزی. رشد بسیار زیاد نصبهای ارگانیک در همه جهان، علیالخصوص کشورهایی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، پتانسیل بسیار زیادی که در بازار اپلیکیشنهای موبایل وجود دارد را نشان میدهد و میتواند برای فعالان این عرصه خبر خوبی باشد.
۵ – بازدید۱۰ درصد نصبکنندهها از وبسایت اپلیکیشن
در سال ۲۰۲۰، با وجود تمام پیشرفتهای تکنولوژی در حوزه موبایل مارکتینگ، باز هم شاهد وجود تفاوت چشمگیری در رفتار کاربران و آنچه که موبایل مارکترها توانایی اندازهگیری و برآورد آن را دارند، هستیم. البته این تفاوت فعالان این حوزه را ناامید نمیکند و برعکس باعث تلاش دائمی آنها برای رسیدن به نتایج درستتری خواهد شد. از یک طرف سفر کاربران روزبهروز در حال پیچیدهتر شدن است و touchpoint ها و دستگاههای مختلفی که هر کاربر از آنها استفاده میکند، باعث دشوارتر شدن دنبال کردن مسیر سفر کاربر خواهد شد و از طرف دیگر دیجیتال مارکترها به دنبال شیوههای دقیقتری برای اندازهگیری میزان جذب کاربرانی که از طریق کانالهای تبلیغاتی و دستگاههای گوناگون متصل میشوند، هستند.
بازاریابان دیجیتال و موبایلی توانستند در سال ۲۰۲۰ با بررسی ۴۵ اپلیکیشن موبایلی کارآمد که بیشتر در حیطه مالی، سرگرمی و غذا و فروش اینترنتی فعالیت میکردند، متوجه شوند که تعداد نصبهایی که سابقه بازدید از وبسایت اپلیکیشن را داشتهاند، نسبت به سال ۲۰۱۹ دو برابر شده است. در حقیقت در سالی که گذشت، از هر ۱۰ کاربری که اپلیکیشنی را نصب میکردند، گذر از وبسایت آن اپلیکیشن بخشی از سفر کاربر یکی از آنها بوده است. این خبر، برای دیجیتال مارکترها خبری مهم، بزرگ و خوشحالکننده است که امید جذب کاربران جدید از طریق وبسایت خود اپلیکیشن را در آنها تقویت میکند. وبسایتها بعنوان کانال جذب کاربر هم هزینه کمتری دارند و هم به بازاریابان اختیار بیشتری در پروموت اپلیکیشن و محصول خود را میدهند.
هنوز خبری از اثرات تغییر حریم خصوصی IOS 14 بر کمپینهای اپ مارکتینگ نیست!
۷ – به طریقی اپ مارکتینگ رو در یک حباب قرار بدیم و دور این حبابه لوگو اپل و IOS و اینها باشه. میخوایم نشون بدیم که در امانه اپلیکیشن مارکتینگ فعلا ولی این موقتیه و احتمالا زود نفوذ میکنه تو این حبابه و اثر میذاره
در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ شرکت اپل اکوسیسیتم اپلیکیشن مارکتینگ را با خبر اجرای مکانیزم جدید حریم خصوصی در IOS 14 به لرزه دراورد. چارچوب ATT یا AppTrackingTransparency به کاربران این اجازه را میداد تا هنگام استفاده از هر اپلیکیشنی درمورد به اشتراکگذاری یا عدم به اشتراکگذاری IDFA دستگاه خود تصمیمگیری نمایند، در عمل چنین تغییری موجب بلااستفاده شدن IDFA در آنالیتیکس و اتریبیوشن موبایلی خواهد شد. مارکترها در ماه اکتبر دریافتند که ۹۹ درصد از کاربران زمانی که از آنها در مورد استفاده از IDFA دستگاه برای دنبال کردن آن اجازه گرفته میشود، مانع این کار خواهند شد و این میتوانست پایانی بر کار ترکرها باشد.
این خبر در بازار اپلیکیشن مارکتینگ سروصدای زیادی به پا کرد. به همین دلیل شرکت اپل تصمیم گرفت اعمال این تغییر را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به تعویق بیاندازد و این باعث ایجاد یک آسودگی نسبی و موقتی در بازار اپلیکیشن مارکتینگ شد. اپ مارکترها هم با توجه به این موضوع تغییری در روند فعلی خود ایجاد نکردند و با همان راهوروش پیشین به کارشان ادامه دادند. تغییرات نسخه آینده IOS شاید اپ مارکترها را به فکر جایگزینی روشهای پیشین با روشی کارآمدتر انداخته باشد اما هنوز تاثیری بر بودجهای که صرف ترفندهای جذب کاربر یا بازاریابی مجدد میشود، نگذاشته است. اما مطمئن باشید که در بررسی «۵ ترند اپلیکیشن مارکتینگ در سال ۲۰۲۱» حتما شاهد تغییرات چشمگیر و بزرگ ناشی از این موضوع خواهیم بود. چرا که۲۶ میلیارد دلار از سرمایه تبلیغدهندگان برای تبلیغ محصولات خود در IOS قرار است تحت تاثیر تغییراتی بزرگ قرار بگیرد.
پاسخ به یک سوال مهم : اپلیکیشن مارکتینگ در ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟
پیشبینی شرایط هیچ وقت آسان نبوده و نیست اما شاید برای سال ۲۰۲۱ از همیشه هم سختتر باشد. چرا که سرنوشت بیماری کووید-۱۹ همچنان نامشخص است و هر لحظه ممکن است فروکش کند یا جهشی داشته باشد که زندگی مردم را دوباره و شاید بدتر از سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر خود قرار دهد. چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که در ماههای ابتدایی سال ۲۰۲۱ همچنان درگیر همهگیری ویروس کرونا خواهیم بود و تا واکسینه شدن تمام مردم کره زمین و از بین رفتن این بیماری فاصله زیادی داریم. قرنطینههای سراسری و خانهنشینی مردم در این دو سال سرعت رشد رسانههای دیجیتال را تا چند برابر افزایش داد و فرصت اقتصادی خوبی برای پیشرفت اپلیکیشنهای موبایل بود. به طوری که حتی اگر این بحران در سال ۲۰۲۱ پایان یابد، که امیدواریم این اتفاق هرچه سریعتر بیافتد، از سرعت و شتاب دنیای دیجیتال کاسته نخواهد شد. چرا که مردم در طول سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ استفاده از اپلیکیشنهای تلفن همراه را بعنوان بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره خود پذیرفتهاند.
علاوه بر این، انتظار انتشار چارچوبATT در IOS14 بر شرایط اپلیکیشن مارکتینگ علیالخصوص ابزارهای آنالیز موبایل مارکتینگ تاثیر شگرفی خواهد گذاشت؛ مارکترها با سوالات زیادی پیرامون این موضوع مواجه هستند. سوالاتی که پاسخی برای آنها تعبیه نشده است. مثلا آنها نمیدانند که با وجود این شرایط، اندازهگیری اقدامات موبایل مارکتینگ چگونه خواهد بود؟ چگونه میتوان هزینههایی که باید در قبال تبلیغات پرداخت شود را مشخص کرد؟ سرنوشت پیادهسازی بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ به کجا خواهد رسید؟ و …
زمانی که IDFA در دسترس نباشد، سایر ملاکهای سنجش موبایل مارکتینگ توجه بیشتری به خود جلب خواهند کرد. سنجش تجمیعی، مدلسازی احتمالاتی و گسترش مدلهای اتریبیوشن وب به اپ از کاربردیترین و شناختهشدهترین این روشها هستند. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که تغییر شرایط و ایجاد پیچیدگی در مسیرهای پیشین، به نوآوری و خلق راهحلهای جدید و حتی بهتر و کارآمدتر منجر خواهد شد. آنالیز و اتریبیوشن موبایلی با وجود سیاستهای جدید حفظ محرمانگی، بالاخره راه حلی برای بقای خود پیدا خواهد کرد. راه حلی که در آن معایب استفاده از تبلیغات شخصیسازی شده برطرف خواهد شد و بازاریابی دادهمحور به بهترین شکل امکان ادامه یافتن را پیدا خواهد کرد.
نظر شما نظر خود را وارد نمایید