جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اتریبیوشن مجدد (Reattribution) چیست، چطور کار می‌کند و چگونه باید آن را در داشبورد خودتان فعال کنید؟

فهرست محتوا

برای یک تبلیغ‌دهنده و اپ مارکتر، حفظ و نگهداشت کاربر در اپلیکیشن بسیار ضروری و مهم است. کمپین‌های تبلیغاتی ریتارگتینگ با استفاده از لینک‌های عمیق درست و هدفمند می‌توانند به شما به عنوان تبلیغ دهنده در این مسیر کمک کنند؛ اما نقش پلتفرم‌های اتریبیوشن در این میان چیست؟ در این پست از بلاگ متریکس شما را با مفهوم جدیدی آشنا می‌کنیم که به‌عنوان یکی از قابلیت‌های داشبورد متریکس قابل استفاده است: اتریبیوشن مجدد.

منظور از اتریبیوشن مجدد (Reattribution) چیست؟

منظور از اتریبیوشن مجدد، اتریبیوشن یک تعامل مجدد (باز کردن اپ به عنوان یک رخداد) به یک کلیک از سوی کاربر روی یک تبلیغ ریتارگتینگ است.

در شرایطی که کاربر برای مدت زمان متوالی (به صورت پیشفرض 7 روز عدم فعالیت) از اپلیکیشن استفاده نکرده باشد – به این معنا که یا آن را از دستگاه خود حذف کرده و یا آن را باز نکرده باشد- و سپس با یک کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ وارد تعامل مجدد با اپ (re-engagement) شده و به آن بازگشته باشد، اتریبیوشن مجدد اتفاق می‌افتد.

نحوه عملکرد اتریبیوشن مجدد در موبایل با استفاده از دیپ لینکینگ

فعال کردن اتریبیوشن مجدد در داشبورد هر ترکر، به تبلیغ دهنده امکان می‌دهد تا از بازگشت کاربر به اپلیکیشن به واسطه یک کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ مطلع شود و منبع جذب دوباره کاربر به اپ خود را شناسایی کند؛ این اتفاق معمولاً با یک لینک عمیق (Deep Link) رخ می‌دهد.

دیپ لینکینگ (Deep Linking) یا لینک‌دهی عمیق در اپلیکیشن‌های موبایل چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟
بخوانید

تفاوت اتریبیوشن مجدد (Reattribution) با اتریبیوشن مجدد نصب‌های پس از ریتارگتینگ (Reattributed Reinstall) چیست؟

همانطور که پیشتر گفته شد، Reattributed Reinstalls یکی از قابلیت‌های داشبورد متریکس است که در گذشته معرفی شد. Reattribution در معنای کلی به معنای اتریبیوشن مجدد است که می‌تواند یکی از انواع خود را به هنگام نصب‌های مجدد در بر بگیرد که به آن Reattributed reinstall گفته می‌شود. در واقع این دو قابلیت به صورت یکسان فعال‌سازی می‌شوند و محل اختلاف آن‌ها زمانی است که حذف اپلیکیشن در دستگاه اتفاق افتاده یا نفتاده باشد. به طور خلاصه reattribution reinstall زیرمجموعه‌ای از reattribution است.

فیچر جدید متریکس: رصد نصب‌های مجدد پس از ریتارگتینگ (Reattributed Reinstalls Tracking)
بخوانید

چرا اتریبیوشن مجدد (Reattribution) اهمیت دارد و چه ارزشی برای شما خلق می‌کند؟

در دنیای موبایل، اتریبیوشن زمانی که اپلیکیشن نصب شده باشد مورد نظر قرار می‌گیرد. اتریبیوشن سنجه استانداردی برای اندازه‌گیری تبدیل (conversion) است. این قابلیت زمانی کارساز بود که «نصب» ابتدایی‌ترین سنجه موفقیت به حساب می‌آمد. اما اکنون که در زمانه گذر از درک سنتی از نقطه عطف تبدیل‌ها هستیم و رخدادها در کنار نصب به عنوان نقطه تبدیل اهمیت یافته‌اند، مهم است که کاربران را به منبعی اتریبیوت کنیم که منجر به اقناع آنها برای تعامل مجدد با اپ شده‌است. به عبارت دیگر، در مورد کمپین‌های ری‌انگیجمنت (re-engagement)، لازم است بدانید کاربران از کدام کمپین یا خلاقه برای دفعات مجدد جذب شده‌اند.

در حقیقت، اتریبیوشن مجدد به اپ مارکترها امکان می‌دهد که ببینند کدام کمپین یا تبلیغ خلاقه‌ای منجر به بازگشت یک کاربر شده است. این اطلاعات می‌تواند در ادامه برای بهینه‌سازی کمپین‌هایی که با هدف تعامل مجدد کاربران اجرا می‌شود کمک کند و کاربران بیشتری را پس از یک دوره عدم فعالیت به اپلیکیشن شما باز گرداند.

دلیل دیگر اهمیت اتریبیوشن مجدد برای اپ مارکترها این است که ری اتریبیوشن به منزله ارزشیابی عملکرد کمپین‌های ریتارگتینگ است. هنگامی که کاربران آنچنان که باید فعال نیستند (بر اساس انجام بنچ مارک بازار و سفر کاربر ایده آل برای آن اپلیکیشن) فیچر ری‌اتریبیوشن، بازاریاب‌ها را تشویق می‌کند تا کمپین‌های ریتارگتینگ اجرا کنند.

منظور از پنجره اتریبیوشن مجدد (Reattribution window) چیست؟

حالا که از ریتارگتینگ صحبت کردیم (و به‌تبع، اتریبیوشن مجدد) مهم است که بدانیم پنجره اتریبیوشن چطور کار می‌کند.

برای یادآوری لازم است توضیح دهیم که منظور از این پنجره، دوره زمانی است که در آن کاربران غیرفعال به محض دوباره باز شدن اپلیکیشن شما وارد فرایند اتریبیوشن مجدد می‌شوند.

 منظور از پنجره اتریبیوشن مجدد، بازه زمانی تعیین شده از سوی تبلیغ‌دهنده (پیش‌فرض 7 روز) برای فرایند ری‌اتریبیوشن است؛ البته در شرایطی که کاربر پس از یک تبلیغات ریتارگتینگ وارد تعامل مجدد با اپ شده باشد.

 درصورتی که کاربر پس از یک دوره عدم تعامل با اپ یعنی حذف (uninstall) یا سر نزدن (churn) از طریق یک کمپین ریتارگتینگ از منبع تبلیغاتی متفاوت با نصب پیشین، وارد تعامل مجدد با اپ (re-engagement) شده باشد، متریکس، آن کاربر را به منبع تبلیغاتی جدید، نسبت می‌دهد و به تبلیغ دهنده گزارش کاملی از منبع جذب مجدد ارائه می‌کند.

درصورتی که یک کاربر از کمپین متفاوتی نسبت به گذشته، به اپلیکیشن شما باز گردد مهم است که تضمین کنید این منبع جذب مجدد هم اعتبار اتریبیوشن را می‌گیرد!

خط سیر زمانی اتریبیوشن مجدد

به‌صورت پیش‌فرض یک کاربر را می‌توان پس از هفت روز به‌عنوان غیرفعال تعریف کرد، همان دوره‌ای که با عنوان inactivity period یا Time of Inactivity نامیده می‌شود؛ به این صورت پنجره اتریبیوشن مجدد برای هفت روز دیگر باز می‌شود. با این وجود، هر دو این پنجره‌ها بر اساس نیازهای فردی فرد بازاریاب قابل تشخیص هستند.

چطور اتریبیوشن مجدد را در داشبورد متریکس فعال کنید؟

اتریبیوشن به طور کلی، به شما به عنوان کاربران متریکس شفافیت قابل قبولی را در مورد کاربرانی می‌دهد که به اپلیکیشن شما بازگشته‌اند و نیز منبع جدب آن‌ها را به شما می‌گوید. این ابزار تضمین می‌کند که تمام تعامل‌های مجدد رصد، ضبط و تحلیل خواهد شد؛ آن‌هم بدون در نظر گرفتن بافتی که در آن اتفاق می‌افتد. با این فیچر، شما گیراترین پیام‌ها را برای کاربران غیر فعال پیدا خواهید کرد و با دقت بالایی خواهید دانست که آیا آنها باز می‌گردند یا خیر.

برای فعال‌سازی قابلیت اتریبیوشن مجدد در داشبورد متریکس لازم است به بخش تنظیمات اپلیکیشن خود بروید:

اتریبیوشن را انتخاب کنید و با اسکرول کردن به پایین صفحه بروید و گزینه Enable reattribution را فعال کنید. با این کار و تنظیم پنجره اتریبیوشن مجدد مورد نظر خود از تعامل مجدد کاربران خود با اپلیکیشن پس از یک دوره عدم فعالیت مطلع خواهید شد.

فعال سازی پنجره ری اتریبیوشن

البته علاوه بر این لازم است به لحاظ فنی نیز تنظیماتی انجام دهید؛ یعنی ارسال اطلاعات دیپ لینک به بک اند متریکس. برای این کار از بخش مستندات اقدام کنید.

[metrix_cta link=”https://metrix.ir/docs/sdk/android” text_link=”می‌خواهم اتریبیوشن مجدد را فعال کنم” params=”utm=college&utm=google” title=”ترکر متریکس؛ اولین پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ” content=”در مستندات فنی در مورد ری اتریبیوت کردن با دیپ لینک برایتان توضیح داده‌ایم” image=”https://blog.metrix.ir/wp-content/uploads/2018/12/favicon.png”]

در این مطلب به یکی دیگر از قابلیت‌های مهم و کاربردی داشبورد متریکس پرداختیم؛ توانایی شناسایی و رصد منابع جذب مجدد کاربران به اپلیکیشن و بازگشت آنها به اپ. هر فرد اپ مارکتر که دغدغه چابک بودن در کسب‌وکار خود را دارد باید نسبت به سه مفهوم هوشیارانه عمل کند (ریتارگتینگ، ری‌انگیجمنت و ری‌اتریبیوشن). توجه به این سه R بدون شک سهم بازگشت سرمایه را بسیار بیشتر از روش‌های سنتی بالا می‌برد. این فیچر برای سنجش اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی صاحبان اپلیکیشن بسیار سودمند است و نتایج هدف‌گیری مجدد کاربران منفعل را با شفافیت و دقت بیشتری به شما ارائه می‌کند. یکی از انواع اتریبیوشن مجدد مربوط به نسبت دادن نصب‌های مجدد از یک اپلیکیشن به منبع متفاوت جذب همان کاربران پیشین است که به آن reattributed reinstall گفته می‌شود. برای آشنایی با دیگر قابلیت‌های داشبورد متریکس، بخش اخبار بلاگ را دنبال کنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید