جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

7 روش برای جذب بیشتر کاربر جدید به اپلیکیشن

فهرست محتوا

امروزه متمایز کردن اپلیکیشن برای بیشتر دیده شدن آن در استورها و جذب هرچه بیشتر کاربر، بیش از هر چیزی برای یک اپلیکیشن اهمیت دارد.
همانطور که می‌دانید امروزه اپلیکیشن‌ها بیش از پیش محبوب شده‌اند و تقریباً برای هر جنبه‌ای از زندگی (آموزش، سرگرمی، تغذیه و…) یک اپلیکیشن وجود دارد؛ آیا باید میزان کالری مصرفی روزانه‌ی خود را اندازه بگیرید؟ یک اپلیکیشن برای آن وجود دارد. آیا به کسی نیاز دارید که خانه شما را تمیز کند؟ یک اپلیکیشن برای آن وجود دارد. آیا می‌خواهید یک دست مبل دست دوم بخرید؟ بله درست حدس زدید-یک اپلیکیشن برای آن وجود دارد!

طبق برآوردها و تحقیقات انجام‌شده انتظار می‌رود درآمد جهانی اپلیکیشن‌های موبایل از ۶۹۳ میلیارد دلار به ۹۳۵.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد (برای مشاهده منبع این آمار، روی این لینک کلیک کنید).

اما اگر بخواهید اپلیکیشنی برای خودتان بسازید، چگونه می‌توانید با وجود هزاران رقیب، آن را در معرض دید کاربران جدید قرار دهید؟
اینجاست که بهینه‌سازی صفحه‌ی اپلیکیشن در استور (ASO) به کار می‌آید.

بهینه‌سازی صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها در استور (ASO)
بخوانید

در این پست از بلاگ متریکس همه‌ی نکاتی که باعث بیشتر دیده شدن یک اپلیکیشن در استور، و به دنبال آن منجر به دانلود و نصب بیشتر آن نیز می‌شود را توضیح داده‌ایم؛ همچنین تمام فاکتورهای موثر در رتبه‌بندی یک اپلیکیشن در استور را شرح داده‌ایم و برای درک بیشتر، نمونه‌هایی از ASO را آورده‌ایم.

دیده شدن یک اپلیکیشن در استور، مانند یافتن درختی در جنگل است!

اولین قدم برای جذب کاربر جدید به اپلیکیشن این است که به آن‌ها اطلاع دهید که اپلیکیشن شما وجود دارد! شما با تسلط بر ASO و استراتژی‌های مختلف بازاریابی اپلیکیشن (که در ادامه شرح خواهیم داد)، می‌توانید کاربران جدید زیادی را به اپلیکیشن خود جذب کنید.
در ابتدا ممکن است تصور کنید که تنها جذب تعداد بالای کاربر برای اپلیکیشن مهم است، اما باید دقت کنید که علاوه‌بر تعداد کاربران، کیفیت کاربران جذب شده به اپلیکیشن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ منظور جذب کاربرانی است که با اپلیکیشن تعامل بالایی دارند، داخل اپلیکیشن خرید می‌کنند و منجر به ایجاد درآمد برای شما می‌شوند، و یا حتی اپلیکیشن شما را به دوستانشان معرفی می‌کنند!

بهبود کشف اپلیکیشن (app discovery) به معنای بیشتر دیده شدن آن توسط کاربران در استور، ایجاد نظرات مثبت بیشتر برای اپلیکیشن و بهبود تعامل کاربران با آن است. از دیدگاه بازاریابی، این بهبود منجر به کاهش هزینه‌ی جذب کاربر و افزایش نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن خواهد شد که یک فرمول عالی برای ایجاد درآمد پایدار برای یک اپلیکیشن است.

اما چرا دیده شدن یک اپلیکیشن‌ تا این حد مشکل است؟

افزایش کشف اپلیکیشن

تنها در سه‌ ماهه‌ی اول سال 2021، 3.48 میلیون اپلیکیشن اندروید در گوگل‌پلی و 2.22 میلیون اپلیکیشن برای کاربران iOS در اپ‌استور قرارگرفته‌ است (برای مشاهده منبع ابن آمار روی این لینک کلیک کنید) و بازار اپلیکیشن‌ها به دلایل زیر روزبه‌روز رقابتی‌تر می‌شود:

  • فناوری با سرعت بالایی در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ به همان نسبت که مصرف‌کنندگان بیشتری به گوشی‌های هوشمند دسترسی پیدا می‌کنند، تقاضا و بازار برای اپلیکیشن‌ها نیز رشد می‌کند.
  • با ظهور فرآیندهای دورکاری و فریلنسری، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در سرتاسر جهان به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرند؛ یافتن استعدادهای برتر برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف دنیا امروزه آسان‌تر از همیشه است و این دسترسی به استعدادهای برتر دنیا، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در بودجه‌های مالی خود مدیریت داشته باشند و با بودجه‌ی کمتر، خدمات بهتری بگیرند.
  • امکان ساخت اپلیکیشن بدون نیاز به کدنویسی! اکنون کارآفرینان بدون دانش کدنویسی و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری روی توسعه‌دهنگان اپلیکیشن، در عرض چند هفته یا چند روز بهترین اپلیکیشن‌ها را می‌سازند و همین، بازار را رقابتی‌تر از همیشه کرده است.

منظور از بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در استور (ASO) چیست؟

ASO که به آن سئوی اپلیکیشن نیز گفته می‌شود، فرآیند بهینه‌سازی یک اپلیکیشن برای به حداکثر رساندن قابلیت رویت آن در استور و بهبود نرخ تبدیل برای ایجاد نصب‌های ارگانیک است.
دقیقاً مانند وب‌سایت‌ها که می‌توانند با بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، در گوگل رتبه بالاتری کسب کنند، اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند از ASO برای بالا بردن رتبه‌ی اپلیکیشن در نتایج جستجوی کاربران در استور استفاده کنند.

ASO چطور کار می‌کند؟

در حالی‌که میلیون‌ها اپلیکیشن برای قرار گرفتن در صفحه اول استورها و جلب‌توجه مخاطبان با یکدیگر رقابت می‌کنند، استورهای اپلیکیشن مانند گوگل‌پلی، اپل، آمازون و ویندوز همگی از الگوریتم‌های خاصی برای مرتب‌سازی اپلیکیشن‌ها و نمایش مرتبط‌ترین اپلیکیشن در نتیجه‌ی جستجوی کاربران استفاده می‌کنند. اگرچه بسیاری از جنبه‌های الگوریتم‌ رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ در استور مانند سئو همچنان مخفی است و دانش آن در دسترس نیست، اما تا حدودی از طریق آزمایش‌های مختلف، فاکتورهای موثر در رتبه‌بندی آشکار شده است که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم.

 

فاکتورهای موثر بر رتبه‌بندی اپلیکیشن‌های iOS در اپل‌استور

فاکتورهای موثر بر رتبه بندی در اپل استور

استور شرکت اپل (اپل‌استور) یکی از بزرگ‌ترین استورهای اپلیکیشن در دنیاست که مختص کاربران iOS است. فاکتورهای زیر برای بیشتر دیده شدن اپلیکیشن در این استور موثرند:

  • نام اپلیکیشن (App name): قرار دادن یک کلمه کلیدی در نام اپلیکیشن بیشترین تأثیر را در رتبه‌بندی اپلیکیشن دارد. نام می‌تواند تا 30 کاراکتر باشد.
  • زیرعنوان اپلیکیشن (App subtitle): این ویژگی از iOS 11 به بعد در اپل استور ایجاد شد. کلمات کلیدی اینجا نیز نقش مهمی دارند و می‌توانید تا 30 کاراکتر برای زیرعنوان استفاده کنید.
  • بخش کلمات کلیدی (Keyword field) : اینجا حداکثر از 100 کاراکتر برای تعیین مهم‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن خود استفاده کنید.
  • خریدهای درون-برنامه‌ای (IAP): IAP های شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند و محتوای ارزشمندی را به فهرست محتوای صفحه جستجو اضافه می‌کنند و باعث می‌شوند تا فضای بیشتری را به‌عنوان نتیجه جستجو اشغال کنید. نام نمایشی می‌تواند تا 30 کاراکتر و توضیحات حداکثر تا 45 کاراکتر باشد. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی را در توضیحات IAP خود اضافه کنید و به‌شدت توصیه می‌شود که تصاویر چشمگیری را برای بهبود نرخ کلیک اضافه کنید.
  • امتیاز و نظرات کاربران (Ratings and reviews): امتیاز و نظرات کاربران شما در استور، درست زیر زیرعنوان و به ‌شدت در معرض دید هستند. وقتی کاربران قصد دارند اپلیکیشن شمارا دانلود کنند، نظرات دیگر کاربران اولین چیزی است که آنها می‌بینند. یکی از بهترین راه‌ها برای بهینه‌سازی این بخش، تشویق کاربران وفادار به امتیاز دادن و گذاشتن نظر در صفحه اپلیکیشنتان در استور است.
  • نرخ به‌روزرسانی اپلیکیشن (Update frequency) : پیگیری و رفع مشکلاتی که کاربران یک اپلیکیشن با آن مواجه می‌شوند و گزارش می‌کنند بسیار مهم است. مطمئن شوید که تغییرات را در هر به‌روزرسانی مستند می‌کنید تا به الگوریتم استور سیگنالی فرستاده باشید از اینکه شما به‌طور مرتب اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی کرده‌اید.
  • دانلودها و تعامل کاربران (Downloads and engagement) : معیارهایی مانند حذف نصب‌، بزرگ‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی کیفیت اپلیکیشن هستند. استفاده از راهکارهایی مانند جوایز درون اپلیکیشنی، ارسال پوش نوتیفیکیشن و ایمیل‌ها باعث می‌شود تا در جهت نگه‌داشت و افزایش تعامل کاربران با اپلیکیشن گام مثبتی برداشته باشید.

 

فاکتورهای موثر بر رتبه‌بندی اپلیکیشن‌های اندروید در گوگل‌پلی

فاکتورهای موثر بر رتبه‌بندی اپلیکیشن‌های اندروید در گوگل‌پلی

همانند اپل‌استور، برای رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها در گوگل‌پلی نیز فاکتورهای زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها در اینجا آورده شده است:

  • عنوان اپلیکیشن (App title): حداکثر تا 50 کاراکتر می‌توانید استفاده کنید و قرار دادن یک کلمه کلیدی در اینجا بیشترین تأثیر را در رتبه‌بندی دارد.
  • توضیحات کوتاه اپلیکیشن (Short description): برای توضیح کوتاه اپلیکیشن حداکثر تا 80 کاراکتر می‌توانید استفاده کنید؛ این محتوایی است که در فروشگاه گوگل‌پلی در بالای صفحه ظاهر می‌شود و بعد از عنوان اپلیکیشن، بیشترین تأثیر را در رتبه‌بندی دارد. ممکن است که این محتوا مستقیماً بر رتبه‌بندی تأثیر نگذارد، اما نوشتن یک محتوای جذاب برای توضیح اپلیکیشن، قطعاً می‌تواند نرخ تبدیل را بهبود بخشد.
  • توضیحات بلند اپلیکیشن (Long description): از حداکثر 4000 کاراکتر برای توصیف بهترین قابلیت‌های اپلیکیشن خود استفاده کنید، در اینجا می‌توانید از کلمات کلیدی اصلی خود 3 تا 5 بار استفاده کنید. حتماً توضیحات را برای همه زبان‌های ممکن بومی‌سازی کنید و به صورت نکته‌وار آنها را دسته‌بندی کنید تا خواناتر باشد. همچنین فراموش نکنید جوایز و تعداد نظرات 5 ستاره‌دار را که باعث جلب بیشتر اعتماد مخاطب می‌شود به این بخش اضافه کنید.
  • عناوین خریدهای درون-برنامه‌ای (IAP): برای این بخش می‌توانید تا 55 کاراکتر استفاده کنید و یک بار کلمه کلیدی را وارد کنید.
  • پکیج‌نیم اپلیکیشن (Package name): هنگام آپلود اپلیکیشن خود در گوگل‌پلی، کلمه کلیدی موردنظر خود را به URL اپلیکیشن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که پکیج‌نیم دائمی است و در آینده قابل‌تغییر نخواهد بود.
  • امتیاز و نظرات کاربران: گوگل کلمات کلیدی موجود در نظرات را ایندکس و آن‌ها را برای رتبه‌بندی لحاظ می‌کند. پس به یاد داشته باشید که هنگام پاسخ به نظرات مثبت کاربران، حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • نرخ به‌روزرسانی اپلیکیشن: مانند اپ استور iOS، مطمئن شوید که به‌طور مداوم مشکلاتی را که کاربران تجربه می‌کنند و به شما گزارش می‌دهند برطرف کرده و اپلیکیشن را به‌روز می‌کنید. همچنین تغییرات را در هر به‌روزرسانی مستند کنید تا الگوریتم استور متوجه شود که شما به‌طور منظم اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی کرده‌اید.
  • دانلودها و تعاملات کاربران: درست مانند استور iOS، معیارهایی که نشان‌دهنده استفاده ضعیف کاربران از اپلیکیشن است به رتبه‌بندی اپلیکیشن در جستجو آسیب می‌رساند. جوایز داخل اپلیکیشن، ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ و ایمیل‌ها باعث نگه‌داشت و افزایش تعامل کاربران داخل اپلیکیشن می‌شود.

7 روش برای افزایش تعداد کاربر یک اپلیکیشن

اکنون‌که با مهم‌ترین نکات ASO در دو استور معتبر آشنا شدید، وقت آن است که به استراتژی‌های مختلف که روی افزایش آگاهی از برند و میزان نصب یک اپلیکیشن تاثیرگذارند بپردازیم:

1. تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی مؤثر اطلاعاتی در مورد نیازهای کاربران اصلی شما و ارزش منحصربه‌فردی که برنامه شما دارد را ارائه می‌دهد. همانند بهینه‌سازی برای سئو، کلمات کلیدی در بهینه‌سازی برای اپ استور نیز بسیار مهم است. ما می‌توانیم کلمات کلیدی موردنظر شمارا به 5 دسته تقسیم کنیم:

  • کلمات کلیدی مرتبط با رفع یک مشکل کاربر: بزرگ‌ترین مشکلات کاربران چیست و آنها برای رفع مشکل خود چه کلماتی را جستجو می‌کنند؟
  • کلمات کلیدی مرتبط با یک ویژگی خاص از اپلیکیشن: راهکار و ارزش منحصربه‌فرد محصول شما (USP) چیست؟
  • کلمات کلیدی مرتبط با ویژگی‌های خود کاربران: اطلاعات دموگرافیک و علایق اصلی کاربران شما چیست؟ مثلا باتوجه به اینکه اپلیکیشن شما برای عاشقان فوتبال یا طرفداران ارز دیجیتال ساخته شده است به رویکردها و هدف‌گذاری‌های بسیار متفاوتی نیاز خواهد داشت.
  • کلمات کلیدی مرتبط با مکان کاربران: افراد در کجا از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند؟ پاسخ به این “کجا” می‌تواند براساس کشور، شهر یا حتی مکان‌های عمومی مانند اداره، پارک، ایستگاه مترو و … داده شود.
  • کلمات کلیدی مرتبط با اقدام کاربران: کاربر هنگام استفاده از اپلیکیشن شما چه‌کاری انجام می‌دهد؟

 

2. استراتژی‌های جذب کاربر جدید از طریق تبلیغات

جذب کاربر جدید (UA) روشی است که از طریق فعالیت‌های بازاریابی و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، کاربران جدید را به سمت یک اپلیکیشن هدایت می‌کند. مثلا اینستاگرام که چهارمین پلتفرم محبوب موبایلی است و اکثریت قریب به اتفاق کاربران از آن در گوشی‌های موبایل خود استفاده می کنند، یک تجربه کاربری بی‌نقصی را برای مخاطبانش برای دانلود اپلیکیشن‌ها ایجاد می‌کند که آن را به یکی از موثرترین پلتفرم‌های تبلیغاتی برای اپلیکیشن‌های موبایل تبدیل کرده است. شما می‌توانید از قابلیت‌های مختلف اینستاگرام برای تبلیغاتتان بهره ببرید، مانند تبلیغات ویدئویی، نظرسنجی‌های تعاملی و …

منظور از اندازه‌گیری "تجربه مشتری (CX)" چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟!
بخوانید

3. همکاری با شبکه‌های تبلیغاتی موبایلی

شبکه‌های تبلیغاتی، بازاریابان اپلیکیشن را به ناشران (پلتفرم‌هایی که میزبان تبلیغات هستند) متصل می‌کنند، درواقع این شبکه‌های تبلیغاتی، فضای تبلیغاتی را از ناشران اجاره می‌کنند و آن را در اختیار بازاریابان موبایلی قرار می‌دهند. در حالی که امروزه شبکه‌های زیادی برای تبلیغات وجود دارد، انتخاب بهترین و پربازده‌ترین آنها تبدیل به یک چالش برای بازاریابان موبایلی شده است، در اینجا استفاده از پلتفرم‌های اتریبیوشنی مانند متریکس به منظور رصد عملکرد این شبکه‌ها و انتخاب بهترین آنها کارساز خواهد بود.

 

4. سرمایه‌گذاری روی تبلیغات استور اپلیکیشن‌ها

به یاد داشته باشید که حتما از تبلیغات استور اپلیکیشن‌ها استفاده کنید! بزرگترین مزیت تبلیغات در استور این است که می‌توانید خواسته‌ی کاربران (هنگام جستجوی یک اپلیکیشن) را مستقیما هدف قرار دهید و از این طریق، نرخ نصب ارگانیک اپلیکیشن خود را بالا ببرید.

 

5. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ یک ایده تبلیغاتی نسبتاً جدید و خوب است. نزدیک به 40 درصد از کاربران توییتر ادعا می‌کنند که خریدهای خود را از طریق توییت‌های افراد مهم (اینفلوئنسرها) انجام می‌دهند (برای مشاهده منبع این آمار روی این لینک کلیک کنید.)

اگر شما به‌تازگی شروع به کارکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا با اینفلوئنسرهای کوچک‌تر همکاری کنید و کدهای تخفیف و لینک‌های دانلود اپلیکیشن را به آنها بدهید و ازشان بخواهید تا درباره اپلیکیشن شما در صفحه‌ی خود پست‌هایی منتشر کنند و مخاطبانشان را ترغیب کنند که از اپلیکیشن شما استفاده کنند. اینفلوئنسرهای کوچک معمولاً پذیرای کار با هر برندی هستند و در برقراری ارتباط با مخاطبان خود بسیار مؤثر هستند.

 

6. برجسته شدن در فهرست برترین‌های استور (top chart & discover)

صفحه‌ی اول ‌استورها، روزانه میزبان میلیون‌ها کاربر است که آماده‌ی دانلود اپلیکیشن هستند، و برجسته شدن در صفحه‌ی top chart در گوگل‌پلی و discover در اپل‌استور یک مزیت بسیار مهم به حساب می‌آید؛ برجست شدن در صفحه discover در اپل‌استور کار آسانی نیست اما توجه به نکات زیر نیز خالی از لطف نخواهد بود:

  • طراحی رابط کاربری (UI)
  • تجربه‌ی کاربری (UX)
  • نوآوری و خلاقیت
  • منحصربه‌فرد بودن
  • قابلیت دسترسی
  • بومی‌سازی
  • بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در اپ استور

برای اپلیکیشن‌های دسته‌ی بازی نیز توجه به نکات زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • طراحی بازی
  • انیمیشن و هنرنمایی
  • کنترل‌ها
  • داستان بازی و شخصیت‌ها
  • قابلیت پخش مجدد
  • جلوه‌های صوتی و موسیقی
  • عملکرد فنی
  • ارزش کلی

7. سئو و جذب آنلاین کاربر ارگانیک

درحالی‌که گوگل ادعا می‌کند که لینک‌ها و اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی بر رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارند، اما شواهدی وجود دارد که این ادعا را رد می‌کند. به‌طورکلی، هرچه لینک‌های بیشتری بگیرید و سروصدای بیشتری در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید، گوگل سیگنال‌های مثبت بیشتری در مورد اپلیکیشن شما دریافت می‌کند و اینکه می‌گویند گوگل همیشه در حال گوش دادن است درست است!

 

سخن پایانی

تا اینجا نکات مهم زیادی را در رابطه روش‌های ایجاد کاربر جدید برای اپلیکیشن یاد گرفته‌اید که آنها را به طور خلاصه در زیر آورده‌ایم:

  • اولویت‌بندی فاکتورهای موثر در ASO و اجرای آنها ممکن است یک فرآیند طولانی مدت باشد اما کاملا ارزشمند و به صرفه است؛ چون منجر به هزینه‌‌ی کمتر جذب کاربر جدید و افزایش نرخ بازگشت آنها به اپلیکیشن خواهد شد.
  • کلید رشد پایدار این است که مخاطبان بیشتری را جذب کنید و درعین‌حال کاربرانی را هدف قرار دهید که با اپلیکیشن شما تعامل فعال برقرار می‌کنند. سرمایه‌گذاری در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.
  • محتوای مد نظر خود را را به اینفلوئنسرها تحمیل نکنید. در عوض، به آن‌ها اجازه دهید از دیدگاه خلاقانه خود برای تولید محتوا استفاده کنند و لحن و نوع ارتباطی که با مخاطبانشان دارند را در آن دخیل کنند.
  • بازاریابان موبایلی و ناشران از طریق شبکه‌های تبلیغاتی به هم متصل می‌شوند، درواقع فضای تبلیغاتی که برای ناشران است از طریق شبکه‌های تبلیغاتی در اختیار بازاریابان موبایلی قرار می‌گیرد. در دنیای گسترده شبکه‌های تبلیغاتی انتخاب یک شبکه تبلیغاتی خوب می‌توان کار شما را در رابطه با جذب کاربر جدید برای اپلیکیشن بسیار راحت کند؛ شما از طریق پلتفرم اتریبیوشن متریکس می‌توانید به شناخت درستی از عملکرد شبکه‌های تبلیغاتی مختلف برسید و با انتخاب پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی، بودجه‌ی تبلیغاتی خود را مدیریت کنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید