روشهای متعددی برای بازاریابی اپلیکیشنهای موبایل وجود دارد، اما در این میان به کار بردن برخی از استراتژیها ممکن است تاثیر بیشتری بر نتایج حاصل از اپلیکیشن مارکتینگ داشته باشد. درک کامل و درست این روشها، به شما در تعیین بهترین استراتژی اپلیکیشن مارکتینگ و کسب بیشترین موفقیت کمک خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با ۹ روشی که باید در تعیین استراتژی اپلیکیشن مارکتینگ بدانید، در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.
با استفاده از ترکیب بهترین روشهای موجود در بهبود شرایط اپلیکیشن، میتوان به استراتژی موفقی در اپلیکیشن مارکتینگ دست یافت. این استراتژی که با توجه به همه جوانب طراحی و تعیین شده است، برای هر اپلیکیشنی، با هر بودجه و هر جامعهای از مخاطبان صدق میکند. در ادامه با این استراتژیها و تاثیری که میتوانند بر موفقیت اپلیکیشن شما داشته باشند، آشنا خواهید شد:
تحقیقات بازار
پیش از آن که به سراغ اصل مطلب و بیان بهترین استراتژیهایی که باید در اپلیکیشن مارکتینگ به کار ببرید، برویم، لازم است در مورد فواید تحقیقات بازار با شما صحبت کنیم. بنا بر گزارش International Business Times اپ استور شرکت اپل روزانه پذیرای درخواست بیش از ۱۰۰۰ اپلیکیشن است که خواهان ارائه محصول خود در این بستر هستند. از همین آمار میتوان متوجه رقابت شدیدی که در بازار اپلیکیشنهای موبایل وجود دارد، شد.
شما تنها در صورتی برنده این رقابت خواهید شد که در تدوین استراتژی کلی خود، استراتژی رقبا را نیز مدنظر داشته باشید. تحقیقات بازار به شما در استفاده بهتر از روشهای بازاریابی اپلیکیشن و تدوین کارآمدترین استراتژیها، کمک میکند. این مسیر که مسیری پیچیده است، با پاسخ دادن به سوالات زیر آغاز میشود:
- مخاطبین هدف اپلیکیشن شما چه کسانی هستند؟
- چه ویژگیهایی از اپلیکیشن موبایل آنها را جذب خود کرده است؟
- رقبای شما از چه روشهایی برای جذب همین جامعه مخاطبین استفاده میکنند؟
تحقیق و تفکر برای پاسخ دادن به این سوالات و یافتن جوابهایی دقیق، به شما در تدوین استراتژیهای اپلیکیشن مارکتینگ کمک خواهد کرد.
بهتر است برای تعیین بهترین و دقیقترین استراتژی بازاریابی و در روند انجام تحقیقات بازار، از تعیین پرسونای کاربران اپلیکیشن غافل نشوید. هر پرسونای تعیین شده، معرف گروهی از کاربران با نیازها و ویژگیهای مشترکی است که آنها را مجذوب اپلیکیشن شما کرده است. با توجه به تفاوتهای موجود در نیاز و ویژگیهای مختلف کاربران، لازم است برای هر گروه سفر مشتری جداگانهای تدوین نمایید. برای افزایش نرخ تبدیل کاربرها به مشتری و کسب درآمد بیشتر، این سفر مشتری باید ساده باشد، شخصیسازی شود و نیازهای کاربران را رفع کند.
برای تعیین پرسونای کاربران باید از اطلاعاتی همچون اطلاعات جغرافیایی، مشخصاتی که افراد در اپلیکیشن وارد میکنند، اطلاعاتی که از نوع اتصال آنها به دست میآید و سایر ویژگیهای مهمی که میتواند افراد را به گروههای مجزا تبدیل کند، استفاده کنیم. هر چه پرسونای کاربران دقیقتر و بهتر درک و تعیین شود، احتمال موفقیت و پیروزی اپلیکیشن شما در بازار پررقابت برنامههای تلفن همراه بیشتر میشود.
اساسیترین استراتژیهای اپلیکیشن مارکتینگ
در ادامه قصد داریم ۹ تا از ضروریترین و برترین روشهای بازاریابی اپلیکیشنهای موبایل را برای شما شرح دهیم تا با پرداختن به آنها، در جذب و حفظ کاربران موفقتر باشید:
۱ – صفحه فرود اپلیکیشن و بلاگ
داشتن صفحه فرود (Landing Page) از مهمترین و اساسیترین استراتژیهای اپلیکیشن مارکتینگ است. چرا که به کاربران اطلاعات مفید و کارآمدی در مورد اپلیکیشن شما میدهد. دنبال کردن این استراتژی، روشی مقرون بهصرفه برای جذب کاربران جدید از طریق SEO یا بهینهسازی موتور جستوجو است.
صفحه فرود باید به گونهای طراحی شود که به کاربر اطلاعاتی در مورد عملکرد و محتوای اپلیکیشن بدهد. همچنین این صفحه باید حاوی لینکی باشد که کاربر مشتاق دانلود اپلیکیشن را به صفحه اپلیکیشن در اپ استور یا گوگل پلی هدایت کند. هر چه اطلاعات و جذابیتهای این صفحه بیشتر باشد، احتمال جذب مخاطب نیز افزایش پیدا میکند. برای مثال اسکرینشاتهایی از صفحات مختلف اپلیکیشن یا نشان دادن نظرات سایر کاربران یکی دیگر از ویژگیهای مثبت یک صفحه فرود خوب و اثرگذار است.
علاوه بر صفحه فرود، استفاده از یک بلاگ بهروز، با محتواهای جالب نیز میتواند جذب مخاطبین جدید و علاقهمند از طریق SEO سایت را بهبود ببخشد. بلاگ شما برای موفقیت بیشتر به فعالیتهای جانبی دیگری همچون هماهنگی محتوای بلاگ با محتواهای صفحات اجتماعی یا آنالیز رفتار و خواستههای مخاطبین، نیاز دارد.
۲ – بهینهسازی اپ استور
بهینهسازی اپ استور یا App Store Optimization که به اختصار با ASO هم نشان داده میشود، فرآیند بهبود میزان دیده شدن اپلیکیشن در فروشگاههای اپلیکیشنی همچون اپ استور، گوگل پلی، کافه بازار، سیبچه و … است. این فرآیند اهمیت ویژهای در اپلیکیشن مارکتینگ و مراحل سفر کاربر دارد. چرا که حتی اگر کمپینهای تبلیغاتی شما در نهایت کارایی طراحی شده باشند و تعداد زیادی کاربر را به دانلود و نصب اپلیکیشن شما ترغیب کنند، تا زمانی که نتوانید در فروشگاههای اپلیکیشن به خوبی دیده شوید، شانس موفقیت شما چندان زیاد نخواهد بود. علاوه بر این، بهینهسازی اپ استور برای شما امکان جذب کاربر به صورت ارگانیک و بدون هیچ هزینهای را نیز فراهم میکند.
برای بهینهسازی اپاستور باید آن دسته از کلمات کلیدی که برای بهبود جایگاه اپلیکیشن در اپ استورها لازم هستند را شناسایی و استفاده کنید. روند کلی این کار، شبیه کاری است که کارشناسان SEO برای بهینهسازی موتور جستو جو انجام میدهند. علاوه بر این تعیین درست و دقیق زیرشاخههایی که اپلیکیشن در آنها قرار میگیرد نیز میتواند تاثیر بسزایی در جذب بهتر و بیشتر کاربر داشته باشد.
نکته مهم دیگری که باید در ASO به آن توجه کنید، قرار دادن اسکرینشاتهایی از صفحات مختلف اپلیکیشن یا ویدیوهایی از نحوه کار با آن در صفحه دانلود اپلیکیشن در اپ استور است. در کل هرچه توضیحات و محتواهای داخل این صفحه جذابتر، بومیسازیشده و متناسب با جامعه مخاطبین اپلیکیشن باشد، شانس دیدهشدن و موفقیت برنامه شما نیز بالاتر میرود و تلاشهای شما در اپلیکیشن مارکتینگ به ثمر مینشیند.
۳ – بازاریابی شبکههای اجتماعی
در دنیای امروز، بیتوجهی به تاثیر شبکههای اجتماعی به هیچ عنوان پذیرفتهشده نیست. کاربران تلفنهای هوشمند در سال ۲۰۲۰، حدود ۱ ساعت و ۲۲ دقیقه از روز خود را صرف گشتن در شبکههای اجتماعی میکنند و به همین دلیل این فضا یکی از بهترین بسترها برای پیادهسازی استراتژیهای اپلیکیشن مارکتینگ است. ارسال منظم پستهای مرتبط با کارایی اپلیکیشن، استفاده از شبکههای اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند و محصول شما و برقراری ارتباطی صمیمانهتر با مخاطبین تنها برخی از فواید استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی در اپلیکیشن مارکتینگ هستند.
شما میتوانید در این فضا، ارتباط بیشتر و سازندهتری با مخاطبینتان برقرار کنید، از آنها در مورد نقاط قوت و ضعف اپلیکیشن خود بازخورد بگیرید و خود را به کاربران بالقوهای که هنوز از اپلیکیشن شما استفاده نکردهاند، بشناسانید. اهمیت استفاده از شبکههای اجتماعی و نوع محتوایی که در آنها به اشتراک میگذارید، تابعی از اپلیکیشن شما و جامعه مخاطبین هدفتان است اما استفاده از شبکههای اجتماعی در بازاریابی بیشتر کسبوکارها، اقدامی مفید و موثر است.
محتوایی که در صفحات اجتماعی منتشر میکنید، میتواند از مطالب بلاگ، پاسخ به سوالات پرتکرار، محتوای تولیدشده توسط کاربران، نظرات آنها و یا مسابقاتی که کاربران را به استفاده از اپلیکیشن شما تشویق میکنند، باشد. یکی از اقدامات موثری که تعامل کاربران اپلیکیشن را با صفحات اجتماعی شما بیشتر میکند و احتمالا باعث جذب تعدادی کاربر جدید (از دنبالکنندههای کاربر اپلیکیشن در صفحات اجتماعی) نیز میشود، فراهم کردن امکان به اشتراک گذاشتن چیزهایی مانند اسکرینشات، رکورد جدید، موفقیتهایی که در کار با اپلیکیشن داشتهاند و … در صفحات اجتماعی است.
در کل در دنیای امروز که بیشتر سرگرمی مردم گشتن در شبکههای اجتماعی است، تاثیر بازاریابی شبکههای اجتماعی در موفقیت کسبوکار خود را دست کم نگیرید.
۴ – اینفلوئنسر مارکتینگ
یکی از مهمترین دلایلی که ۹۰ درصد مشتریان یک برند، برای خرید به سراغ آن میروند، اعتبار آن برند است. اینفلوئنسر مارکتینگ نیز روشی است که در آن با بهرهگیری از تاثیر اینفلوئنسرهای هر بازار، میتوانید با تبلیغ برند خود، آن را به افراد بیشتری بشناسید و کاربران و مشتریان جدیدی برای آن پیدا کنید.
اینفلوئنسر مارکتینگ که از زیرشاخههای اصلی دیجیتال مارکتینگ است، میتواند در زمینههای مختلفی استفاده شود و اپلیکیشن مارکتینگ نیز یکی از آنها است. استفاده از این استراتژی اپلیکیشن مارکتینگ در سالهای اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به نحوی که در سال گذشته شاهد افزایش ۶۵ درصدی بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ بودهایم.
روشهای متعددی برای بهرهوری از تاثیر اینفلوئنسرها برای رسیدن به اهداف بازاریابی وجود دارد. برای مثال شما میتوانید اپلیکیشن خود را به صورت رایگان در اختیار اینفلوئنسرها قرار دهید تا تجربه کار با آن را با مخاطبینشان به اشتراک بگذارند یا میتوانید به سراغ تبلیغات نامحسوس (Paid Product Placement) بروید. این انتخاب باید با توجه به تحقیقات بازاری که پیشتر انجام دادهاید انجام شود. شما باید به سراغ بهترین و مناسبترین روشها برای کسبوکارتان بروید؛ چرا که هر یک از این روشها مزایای خودشان را دارند و شما موظف هستید که با توجه به اهداف و اصول کاری خود و ویژگیها و خواستههای مخاطبینتان بهترین روشها را برگزینید. برای مثال استراتژی اولی که بالاتر گفتیم میتواند با کمترین هزینه تعداد زیادی مخاطب را جذب اپلیکیشن کند در صورتی که شاید روش دوم انقدرها هم تاثیرگذار نباشد اما مطمئنا آزادی عمل و اختیار بیشتری برای شما به ارمغان میآورد.
۵ – بازاریابی پولی اپلیکیشن
استفاده از کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی پولی اپلیکیشن یکی دیگر از استراتژیهای اپلکیشن مارکتینگ است که بازاریابان برنامههای موبایلی باید از آن استفاده کنند. در چنین اقدامی برای کسب کاربران جدید، از تبلیغات پولی استفاده میکنند. در این روش برای کسب بهترین نتایج، شما ملزم به استفاده از پربازدهترین کمپینهای تبلیغاتی در بهترین زمانها هستید. این کمپینهای تبلیغاتی باید با توجه به ویژگی کاربرانی که قصد جلب توجه آنها را دارید، طراحی شوند.
البته لازم به ذکر است که به پایان رسیدن کمپینهای تبلیغاتی آخر راه بازاریابی پولی اپلیکیشن نیست و در این مقطع، کار آنالیز اطلاعات به دست آمده از این کمپینها آغاز میشود. شما با اندازهگیری میزان موفقیت، بررسی عوامل شکست، توجه به ترندهای موجود در رفتار کاربران و تحلیل اطلاعات به جا مانده از هر کمپین، میتوانید میزان اثرگذاری خود در تبلیغات پولی بعدی را بالاتر ببرید و در تدوین استراتژیهای اپلیکیشن مارکتینگ موفقتر باشید.
ابزارهای آنالیتیکس و اتریبیوشن موبایلی مثل متریکس، میتوانند اطلاعات خام یا نتیجهگیریها و گزارشهایی که بالاتر گفتیم را در اختیار شما قرار دهند. این گزارشها حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند. مثلا با این گزارشها میتوانید بهترین کانالهای تبلیغاتی که کاربران را به اپلیکیشن شما ارجاع دادهاند، شناسایی کنید، از تعداد کاربرانی که پرداخت درون برنامهای داشتند یا روی تبلیغات کلیک کردهاند، مطلع شوید و …
۶ – استفاده از KPIها
میزان موفقیت استراتژیهای اپلیکیشن مارکتینگ را میتوانید به کمک KPIها اندازهگیری نمایید. از KPI که مخفف Key Performance Indicators است، به عنوان معیاری برای ارزیابی میزان موفقیت فعالیتها استفاده میکنند. این شاخصها به بازاریابان برنامههای موبایل اجازه دنبال کردن نتایج فعالیتهای حوزه مارکتینگ را میدهد.
شما موظف هستید که با توجه به اهداف اپلیکیشن و کسبوکار خود، مناسبترین و بهترین KPIها را انتخاب کنید. تعداد کاربران فعال، نرخ همگرایی، نرخ حفظ مشتری، نرخ خروج کاربران از اپلیکیشن، هزینه جذب هر کاربر یا CPA، هزینه هر نصب یا CPI، CPM و CTR از مهمترین KPIهایی هستند که باید در نظر داشته باشید. سنجش عملکرد با این KPIها، به شما بینش کامل و درستی در مورد نقاط ضعف، نقاط قوت و نقاط بهبود اپلیکیشنتان میدهد.
۷ – کمپینهای تبلیغاتی بازگشت کاربران
نرخ حفظ مشتری، درصد کاربرانی است که پس از گذشت مدت زمان مشخصی از نصب اپلیکیشن، همچنان از آن استفاده میکنند. نتیجه یکی از مطالعات انجام شده توسط شرکت ادجاست (adjust)، حاکی از آن است که نرخ ماندگاری کاربران در روز اول استفاده از اپلیکیشن حدود ۲۶ درصد است. این مقدار پس از یک هفته به ۱۱ درصد و پس از گذشت یک ماه به ۶ درصد میرسد. البته لازم به ذکر است که این مقدار، در اپلیکیشنهای مختلف، با توجه به ویژگیها و کاربردشان، ممکن است بسیار متفاوت باشد. در همان مطالعه تحقیقاتی، پیرامون این موضوع که چرا کمپینهای تبلیغاتی بازگشت کاربران پس از همان هفته اول اجرا میشود نیز صحبت شده است.
فعالین حوزه اپلیکیشن مارکتینگ میتوانند از نرخ حفظ کاربران به عنوان ابزاری برای تقویت LTV (ارزش طول عمر مشتری) و ROAS (برگشت هزینه تبلیغات) استفاده کنند. هدف از برپایی کمپینهای تبلیغاتی بازگشت کاربران، کاهش نرخ ریزش کاربران و حفظ آنها است. برای موفقیت این استراتژی اپلیکیشن مارکتینگ لازم است مقاطعی که کاربران تصمیم به ترک اپلیکیشن میگیرند را شناسایی کنیم و علاوه بر اصلاح ایرادات موجود، کمپینهای تبلیغاتی بازگشت کاربران را نیز راهاندازی نماییم. هر چه کاربران برای مدت زمان بیشتری در اپلیکیشن شما باقی بمانند، تعهد آنها به شما بیشتر میشود، درآمد بیشتری برای شما خواهند داشت و نیاز شما به صرف هزینه برای جذب کاربران جدید را کمتر میکنند.
۸ – ایمیل مارکتینگ
تشکیل یک لیست ایمیل به شما در بهروز نگه داشتن کاربران و ارسال پیشنهادات تبلیغاتی کمک میکند. دنبال کردن این استراتژی اپلیکیشن مارکتینگ میتواند در افزایش نرخ حفظ کاربران و درآمد اثرگذار باشد. طبق گفته ارائهدهنده نرمافزار بازاریابی ابری Emarsys، ایمیل مارکتینگ عامل اصلی حفظ مشتریان در کسبوکارهای کوچک و متوسط است. به طوری که امروزه حدود ۸۱ درصد از این کسبوکارها، از ایمیل مارکتینگ برای جذب کاربر و حدود ۸۰ درصد برای حفظ مشتریان استفاده میکنند.
شرکت داوطلبانه کاربران در لیست دریافتکنندگان ایمیل، ایمیل مارکتینگ را به یکی از مهمترین و قابلتوجهترین کانالهای بازاریابی تبدیل کرده است. این استراتژی موبایل مارکتینگ همچنین روشی عالی برای ارائه خدمات و مزایای منحصر به فرد، به کاربران وفادار اپلیکیشن است. البته CTA ایمیلها از اساسیترین نکاتی هستند که باید به آنها توجه داشت. برپایی یک کمپین ایمیل مارکتینگ بدون قرار دادن یک CTA خوب و بهجا، از هرگونه ارزش و اعتباری ساقط است. بر اساس یکی از گزارشات وبسایت سختافزاری Toast، وجود یک CTA در ایمیل میزان کلیک را تا ۳۷۱ درصد افزایش میدهد.
نکته مهم دیگری که در ایمیل مارکتینگ حائز اهمیت فراوان است، شخصیسازی محتوا و CTA ایمیلهاست. این کار شانس رسیدن شما به نتایج مطلوبی که به دنبالشان هستید را افزایش میدهد. طبق تحقیقات انجام شده Hubspot دریافت که CTAهای شخصیسازی شده در ایمیلها، باعث بهبود ۲۰۲ درصدی عملکرد آنها نسبت به ایمیلهایی با CTAهای معمولی میشود.
۹ – تدوین استراتژی رسانهای
برقراری ارتباط با رسانههای خبری در لحظات حساس و مناسب، روشی هوشمندانه برای افزیش آگاهی از برند شما است. در این استراتژی اپلیکیشن مارکتینگ، برنامه شما بدون هیچ هزینهای در رسانههای پربیننده تبلیغ میشود و توجه افراد زیادی را به خود جلب میکند. البته بسیار مهم است که ارائه شما، به مخاطب احساسی جز در معرض تبلیغات قرار گرفتن بدهد.
استفاده از همه یا برخی از این استراتژیهای اپلیکیشن مارکتینگ یا رفتن به سراغ سایر استراتژیهایی که میدانید برای کسبوکار شما مفید هستند، از مهمترین قدمهایی است که باید توسط تیم مارکتینگ اپلیکیشن شما برداشته شود. با این کار شما در جذب و حفظ مشتری موفقتر خواهید بود و درآمد بیشتری نیز کسب خواهید کرد. آیا یک اپلیکیشن برای موفق بودن به چیزی غیر از اینها نیاز دارد؟
نظر شما نظر خود را وارد نمایید