جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش اپس فلایر از وضعیت تقلب موبایلی در نیمه اول سال 2019 + [اینفوگرافیک]

فهرست محتوا

تقلب موبایلی همراه با پیشرفت اکوسیستم جهانی موبایل مارکتینگ و به‌ویژه اپلیکیشن مارکتینگ، به کار خود ادامه می‌دهد. به تازگی، شرکت اپس‌فلایر (Appsflyer) که به‌عنوان یکی از رهبران جهانی در زمینه اندازه‌گیری موبایل فعالیت می‌کند گزارشی از وضعیت تقلب موبایلی در سال 2019 (نیمه اول سال) تهیه کرده است. در این پست از بلاگ متریکس، اینفوگرافیک اپس‌فلایر از این گزارش را به صورت مفصل شرح می‌دهیم. بدون شک مطالعه این تحلیل‌ها وضعیت بازار اپلیکیشن و موبایل از نظر تقلب‌های احتمالی و حجم بودجه‌های تبلیغاتی به هدر رفته را برای شما ملموس‌تر می‌کند.

این گزارش نه تنها به نرخ کلی نصب تقلبی اپلیکیشن و آمار نصب تقلبی در اپلیکیشن‌های مختلف می‌پردازد بلکه سیستم‌عامل‌های مختلف را بررسی می‌کند، کشورهای جهان را بر اساس میزان تقلب موبایلی نشان می‌دهد و به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا میزان تقلب درون اپ و در رخدادهای درون برنامه‌ای چه نسبتی با آمار نصب تقلبی دارد؟ بیایید ابتدا نگاهی به یافته‌های کلیدی این مطالعه داشته باشیم:

یافته‌های اصلی:

  • 22.6 درصد از نصب‌های غیر ارگانیک اپلیکیشن‌ها در سراسر جهان در حال حاضر به‌عنوان نصب‌های تقلبی شناسایی می‌شوند.
  • حدود 3 میلیارد دلار از بودجه و هزینه تبلیغات برای نصب اپلیکیشن‌ها در نیمه اول سال 2019 در معرض خطر هدر رفت ناشی از تقلب هستند.
  •  سهم تقلب در رخدادهای درون برنامه‌ای (in-app events) نسبت به نصب تقلبی 3 برابر افزایش داشته است.
  • 16 درصد از تقلب در نصب تقلبی در زمان واقعی (در طول زمان نصب) رصد نمی‌شوند.
  • 2.1 درصد از رخدادهای خرید درون اپ در سه ماهه دوم سال 2019 تقلبی بودند و با افزایش 10 برابری در مقایسه با سه ماهه اول سال 2019 مواجه بودند.

نمونه مورد مطالعه:

  • 2.5 میلیارد نصب غیر ارگانیک
  • 9500 اپلیکیشن، با دست‌کم 100 نصب غیر ارگانیک ماهانه بر اساس هر اپ و هر کشور
  • مدت زمان مطالعه: ژانویه تا ژوئن 2019
تقلب موبایلی چیست و چرا مهم است؟ مقدمه‌ای بر نصب تقلبی
بخوانید

روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن در جهان (Global App Install Fraud Rate Trend)

نمودار روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن

پس از یک دوره کاهش تقلب در ابتدای سال میلادی جاری (14%)، تقلب موبایلی تا پایان نیمه اول 2019 به اوج خود رسید (22%). این نشان می‌دهد که امواج تقلب به کار خود ادامه می‌دهند.

«تقلب به صورت امواج خود را نشان می‌دهد» یا «تقلب بازی موش و گربه است» هر دو اصطلاحات متداول برای توصیف شرایط داینامیک تقلب در نصب اپلیکیشن هستند. داده‌های مربوط به سال 2019 نشان می‌دهند که این ماجرا مانند سال 2018 تکرار شده است. پس از حملات گسترده ربات‌ها در تابستان 2018 و استفاده از راه‌حل‌های حفاظتی، اقدامات متخلفان موبایلی به حاشیه رانده شد. در نتیجه نرخ تقلب برای چندین ماه افت کرد و تا فصل دوم 2018 نیز ادامه یافت. اما در آوریل سال 2019 این موج بار دیگر اوج گرفت و آن هم به دلیل تکامل شیوه‌های تقلب در نصب اپ بود: از مزارع نصب (device farms) گرفته تا استفاده از SDK های جعلی و اپلیکیشن‌هایی که از SDK ها و اپ‌های واقعی استفاده می‌کنند؛ از کپی کردن یک پیام SDK از پیش موجود گرفته تا جعل سیستم‌های عملیاتی متن‌باز (open source) با استفاده از شبیه‌سازی، تنها چند نمونه از توسعه‌های صورت گرفته در شیوه‌های تقلب است.

علاوه بر این، به وضوح می‌توان شاهد فعالیت بسیار زیاد متخلفان در این روزها بود: در حالی که در سال 2018 برای آنها 1 تا 2 ماه طول می‌کشید تا دست به عملیات تقلب بزنند، اکنون این کار را تنها در 2 الی 3 روز انجام می‌دهند. این موضوع حکایت از عملیات روزبه‌روز بزرگتری دارد که به پشتیبانی داده‌کاوی‌های بسیار پیشرفته انجام می‌شود.

نصب تقلبی- بخش اول: بازیگران بازار و جریان پول
بخوانید

روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن در جهان به تفکیک مقوله‌های اپلیکیشن (Global App Install Fraud Rate Trend by Vertical)

نمودار روند نرخ نصب تقلبی به تفکیک اپلیکیشن ها
بیشترین نصب تقلبی مربوط به اپ‌های مالی و کمترین نصب تقلبی مربوط به اپ‌های بازی است.

اگر نگاهی به مقوله‌های اپلیکیشن‌ها بیندازیم تصویر واضح‌تری به دست می‌آید: شکاف بارزی میان اپلیکیشن‌های غیر بازی و بازی وجود دارد. نصب تقلبی در مقوله‌های متفاوت اپلیکیشن از بازی و غیر بازی گرفته بسیار متفاوت است. گروه دسته دوم (اپ‌های بازی) به دلیل لزوم برخورداری از مهارت‌های داده محور و پیشرفته و آگاهی بالا متخلفان را از جستجوی شکارهای آسان باز می‌دارد.

اپ‌های مالی: با توجه به CPI بالا و اسکیل زیاد این اپ‌ها، آنها در صدر جدول تقلب‌های موبایلی هستند، به‌ویژه در ویتنام، اندونزی و هند. کشورهای اروپای غربی، به‌ویژه آلمان، بریتانیا، اسپانیا نیز به‌طور ویژه‌ای در معرض تقلب و نصب تقلبی هستند.

اپ‌های سفر: کمپین‌های تبلیغاتی در اندونزی، هند و کره جنوبی و نیز در عربستان سعودی و فرانسه به شدت در معرض حمله از سوی متخلفان بوده‌اند.

اپ‌های خرید در برزیل، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آسیای جنوب شرقی و هند نیز در صدر میزان تقلب بوده‌اند.

هرچند که نرخ نصب تقلبی در زمینه بازی پایین است به‌ویژه در میان بازی‌های تفننی و توسط، مقدار نصب تقلبی در این اپ‌ها نیز رو به افزایش است. به دلیل میزان درآمد بالا از طریق CPI،  وضعیت تقلب در بازی‌های hardcore نگران کننده‌تر هستند و این موضوع به‌ویژه در مورد آن دسته از اپلیکیشن‌هایی که در کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان کمپین تبلیغاتی اجرا می‌کنند مصداق واقعی دارد.

نصب تقلبی- بخش دوم: چطور یک نصب شمارش می‌شود؟
بخوانید

میزان هدر رفت بودجه تبلیغاتی ناشی از تقلب (به تفکیک 10 اپلیکیشن اول) (Top 10 Financially Exposed Verticals to App Install Fraud)

نمودار میزان هدر رفت بودجه تبلیغاتی ناشی از تقلب
بیشترین ریسک مالی مواجهه با تقلب مربوط به اپ‌های مایل و خرید و کمترین ریسک مالی مواجهه با تقلب مربوط به اپ‌های اجتماعی و شرط بندی است.

اپ‌های مالی بیشتر از سایر اپلیکیشن‌ها در معرض تقلب موبایلی هستند. نصب تقلبی اپلیکیشن یک تهدید چند میلیارد دلاری برای اکوسیستم اپلیکیشن مارکتینگ است. 2.3 میلیارد دلار هدر رفت بودجه در زمینه تقلب آن‌هم تنها در نیمه اول 2019 ، خطر بزرگی در کمین بازاریاب‌ها است که هشدار دهنده یک وضعیت قرمز است. این موضوع به اینجا خاتمه نمی‌یابد: به آسیب دیگری که تقلب می‌تواند به موازات همین اتفاق برساند فکر کنید: زمان و منابعی که هدر می‌دهد؛ بهینه سازی و تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های آلوده؛ یا فقدان بازگشت سرمایه (ROI) در مورد منابع رسانه‌ای شفاف (حتی اگر هزینه از دست رفته برای بازاریاب مورد نظر بازگردانده شود آن پول می‌توانست جای دیگر سرمایه‌گذاری شود، آن‌هم همراه با بازگشت سرمایه).

اپلیکیشن‌های امور مالی به دلیل درآمد بالایی که کسب می‌کنند (3-4 میلیارد دلار CPI) و اندازه و سهم آن در بازار (سومین مقوله بزرگ اپ) بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر تقلب دارد؛ پس از این مقوله، اپ‌های خرید هم به‌عنوان دومین مقوله بزرگ با درآمد متوسط 2.1 دلار به ازای هر نصب، همچنان رقم بالایی در هدر رفت هزینه تبلیغات دارد.

نصب تقلبی- بخش سوم: انواع رایج تقلب موبایلی- قسمت اول
بخوانید

روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن در جهان بر اساس اندازه اپ (Global App Install Fraud Rate Trend by App Size)

روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن بر اساس اندازه اپ
اپ‌های بزرگتر (با تعداد نصب غیر ارگانیک بیشتر و بودجه تبلیغاتی بالاتر) در معرض ریسک تقلب موبایلی بیشتری هستند.

هرچه اپلیکیشن بزرگتر باشد، ریسک هم بیشتر است. بازیگران بد و متخلفان بازار، اپ‌های بزرگ را هدف قرار می‌دهند؛ چرا که این اپ‌ها حجم قابل توجهی نصب غیر ارگانیک دارند. نرخ تقلب تنها با بالا رفتن اسکیل افزایش نمی‌یابد، بلکه روندها نتیجه‌اش چه خوب باشد چه بد اثرگذاری بالایی دارد. در حقیقت، وقتی ماه آوریل را با ماه ژانویه 2019 مقایسه کنیم می‌توانیم شاهد باشیم که افزایش نرخ تقلب در میان اپلیکیشن‌های بزرگ به ترتیب 30 درصد و 70 درصد بالاتر از اپلیکیشن‌های متوسط و کوچک است.

  • منظور از اپ‌های بزرگ، 20 درصد بالای اپ‌ها در نمونه مورد مطالعه است که بیشترین نصب غیر ارگانیک را داشته اند.

واضح است که یکی از عوامل جذب متخلفان به اقدامات متقلبانه، درآمدهای هنگفتی است که یک اپ با بودجه کلان می‌تواند کسب کند و با در نظر گرفتن نرخ بالای مواجه با تقلب، روزنه‌هایی برای بهره‌برداری و نفوذ در این اپ‌ها وجود دارد. بازاریاب‌های اپ‌های بزرگ‌تر به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته زیر فشار زیادی برای پیشبرد تقاضاها هستند. این موضوع می‌تواند به آسیب‌پذیری بیشتر در برابر تقلب منجر شود، به‌طوری که به جای تمرکز بر کیفیت، بر جذب سریع‌تر تعداد بیشتری کاربر تمرکز می‌شود.

درس مهم این است که از آنجایی که اپ‌های بزرگ، اهداف مهمی هستند باید اطمینان حاصل کنند که تمام روزنه‌های نفوذشان امن و ایمن است.

نصب تقلبی- بخش چهارم: انواع رایج تقلب موبایلی- قسمت دوم
بخوانید

روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن بر اساس سیستم عامل (Global App Install Fraud Rate Trend by Platform)

روند نرخ نصب تقلبی اپ بر اساس سیستم عامل
سیستم عامل اندروید در مقایسه با پلتفرم iOS در برابر تقلب بسیار آسیب‌پذیرتر است.

وقتی نصب تقلبی اپلیکیشن را بر اساس سیستم عامل با هم مقایسه کنید، iOS در اپل کمترین آسیب را می‌بیند. تقلب موبایلی نه تنها در اندروید 6 برابر بیشتر از iOS است بلکه روند آن هم صعودی است. واضح است که رویکرد اپل در مورد اکوسیستم بسته (walled garden) که شامل روند بررسی سفت و سخت اپلیکیشن‌هایی است که می‌خواهند به استور وارد شوند یک محیط امن تشکیل می‌دهد. در حالی که سیستم عامل اندروید، باز و در دسترس عموم است و متخلفان را به جستجو برای روزنه‌هایی برای نفوذ ترغیب می‌کند. سلطه و غلبه اندروید در بازار آسیا به ویژه در هند و آسیای جنوب شرقی یعنی درست همان مناطقی که تقلب در آن شایع است نیز به نرخ بسیار چشمگیر تقلب در این پلتفرم‌ منجر می‌شود.

درصد توزیع تقلب در اپلیکیشن‌ها بر اساس سیستم عامل (سه ماهه دوم 2019) (Distribution of Fraud by Percentage of Apps by Platform)

نمودار درصد توزیع تقلب ها در اپلیکیشن ها بر اساس سیستم عامل
30 درصد از اپ‌های اندروید دست کم 30 درصد تقلب در نصب‌های غیر ارگانیک دارند.

در سراسر پلتفرم‌ها، از هر 4 اپ بیش از 1 اپ مشکل جدی در زمینه تقلب دارد و نرخ آن بالغ بر 20 درصد است. توزیع تقلب در بالغ بر 1 سوم آنها 10 درصد و بیشتر هستند. این یعنی متخلفان شبکه گسترده‌ای دارند و در تلاش هستند که به چیزی که هیچ محافظتی از آن صورت نمی‌گیرد دست پیدا کنند. در حقیقت، ما فهمیده‌ایم که هرچه این مشکل تقلب بزرگ‌تر باشد، تجمع اپ‌هایی که عمیقاً مورد هدف تقلب هستند نیز بیشتر است: 20 درصد اپ‌های بزرگ بیش از 30 درصد تقلب دارند، در مقایسه با 13 درصد برای اپ‌های با سایز متوسط و تنها 8 درصد برای اپ‌های کوچک.

شکاف بین پلتفرم‌ها نیز مشهود است؛ جایی که درصد اپ‌های اندرویدی که نرخ تقلب بالای 30 درصد دارند 2.5 برابر بیشتر از iOS است (به ترتیب 30 درصد در برابر 12 درصد). می‌توان شاهد تفاوت‌های چشمگیر در سراسر مقولات اپلیکیشن‌ها بود.

نرخ بالای تقلب که در اپ‌های مالی، سفر، کسب‌وکار و خرید شاهد بوده‌ایم نتیجه یک هشدار در مورد درصد بالای اپ‌هایی است که بیشترین هزینه را بر سر تقلب کرده‌اند. نرخ غافل گیر کننده و بالای تقلب، در میان بازی‌های هاردکور نیز یافت شد اما تنها 15 درصد از آنها بیش از 100 هزار نصب در طول یک چهارم سال داشتند (به همین دلیل است که نرخ کلی تقلب در این مقوله (بازی‌ها) بسیار کمتر از تنها 15 درصد است).

نصب تقلبی- بخش آخر: چطور با تقلب موبایلی مقابله کنیم؟
بخوانید

روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن به تفکیک کشورها (سه ماهه دوم 2019) (App Install Fraud Rate Trend by Country )

روند نرخ نصب تقلبی به تفکیک کشورهای جهان
بازارهای رو به رشد و پر جمعیت قربانیان اصلی حملات تقلب موبایلی هستند: اندونزی، هند و نیجریه در صدر جدول هستند.

بازارهایی که رشد فزاینده دارند بیشتر مورد هدف حمله تقلب هستند. به عبارت دیگر، بازارهای به سرعت در حال رشد با جمعیت‌های بالا قربانیان قطعی حملات متقلبانه هستند: هند، اندونزی، برزیل و حتی نیجریه در معرض ریسک بالایی قرار دارند و بازاریاب‌هایی که در این مناطق کمپین تبلیغاتی اجرا می‌کنند باید اقدامات جدی برای انتخاب هوشمندانه پارتنرهای رسانه‌ای خود انجام دهند. فشار برای داشتن رشد، بالا بودن حساسیت در مورد قیمت‌ها و منابع محدود از جمله عواملی هستند که باعث می‌شود بازاریاب‌ها تصمیمات اشتباه بگیرند و خسارت‌های سنگینی بزنند.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که متخلفان به طور عمده به سمت استفاده از روزنه‌های موجود در بازارهایی با رشد زیاد سوق می‌یابند که درآمد‌های پایین‌تر در این مناطق را جبران می‌کند. این حقیقت که آمریکا، با جمعیت انبوه و درآمد بالای خود نرخ پایینی در تقلب دارد نیز نشان دهنده همین موضوع است. بازاریابان آمریکایی نگاه به شدت زیرکانه‌ای در مورد تقلب دارند و به نظر می‌رسد کمترین سیاست تساهل را در این مورد نشان می‌دهند.

توزیع روند نصب تقلبی اپلیکیشن بر اساس نوع تقلب (App Install Fraud Rate Distribution by Type)

توزیع نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن بر اساس نوع تقلب
با پیشرفت روز افزون روش‌های تقلب، سرقت اتریبیوشن (Attribution Hijacking) جای خود را به نصب تقلبی به کمک ربات‌ها (Fake Installs) داده است.

روش‌های تقلب هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند. نوسانات تقلب را به وضوح می‌توانید در این چارت ببینید اما از زاویه‌ای متفاوت. سرقت اتریبیوشن (که به معنای ربایش کاربران واقعی از راه سرقت نصب (install hijacking) و سیل کلیک (click flooding) است) شکل نسبتاً ساده‌ای از حمله است که می‌توان آن را به آسانی با تکنیک‌های ضد تقلب شناسایی کرد. در نتیجه متخلفان برای پیشبرد بازی خودشان دست به کار می‌شوند تا نصب‌های تقلبی را از طریق ربات‌های پیشرفته با کدهای پیچیده ایجاد کنند.

متخلفان به کمک ربات‌ها گزینه‌های بسیار متعددی برای شبیه‌سازی از هر چیزی دارند که قابلیت اندازه‌گیری داشته باشد (از جمله رخدادهای درون اپ در لایه‌های عمیق قیف بازاریابی). هرچه شباهت با رفتار کاربر واقعی یک اپلیکیشن فرضی بیشتر باشد، احتمال برای دور زدن لایه حفاظتی و شناسایی نشدن بیشتر می‌شود.

توزیع نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن بر اساس نوع تقلب در سیستم عامل‌ها ( App Install Fraud Rate Distribution by Type in Platforms)

توزیع نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن بر اساس نوع تقلب در سیستم عامل ها
به رغم رشد سریع نصب غیر واقعی در اندروید، پلتفرم iOS در مقابل این تقلب‌ها ایمن‌تر عمل کرده است.

پلتفرم‌های متفاوت، به روش‌های متفاوتی مورد حمله قرار می‌گیرند. 80 درصد نصب‌های تقلبی به دلیل کاربران جعلی و استفاده از ربات‌ها است و 85 درصد نصب‌های تقلبی در iOS به دلیل سیل کلیک (Click Flooding) است.

ورای این حقیقت که تقلب در سیستم عامل اندروید خیلی بیشتر از سیستم عامل iOS اتفاق می‌افتد، روش‌های حمله و تقلب دو روند متضاد را میان این دو پلتفرم نشان می‌دهد. از آنجایی که جعل کردن کاربران در اندروید با سهولت بیشتری انجام می‌شود، این روش با سرعت بسیار بالاتری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طوری که بیش از 80 درصد نصب‌های تقلبی در حال حاضر در نتیجه عملکرد ربات‌ها حاصل شده است.

اما در iOS ماجرا متفاوت است. جعل کردن کاربران دشوارتر است و متخلفان را به سرقت اتریبیوشن روی این پلتفرم سوق می‌دهد؛ به طوری که 86 درصد نصب‌های تقلبی ناشی از روش سیل کلیک (Click Flooding) هستند. هنگامی که سیل کلیک با روش اثر انگشت (fingerprinting) و بدون یک شناسه دستگاه (Device ID) اجرا می‌شود، به متخلفان عرصه بزرگتری برای تقلب می‌دهد چرا که تعداد مدل‌های تقلب در iOS محدود است.

علاوه‌بر‌این، تزریق کلیک (click injection) از طریق بد افزارها روی iOS سخت‌تر است. فرایند نظارت سفت و سخت اپل برای ورود اپلیکیشن‌ها به استور هرچند که غیرممکن نیست اما معنایش این است که احتمال عبور یک اپلیکیشن مبتلا به ویروس تقلب از درگاه رصد و کنترل ، بسیار ناچیز است.

گزارش اپس فلایر از وضعیت تقلب موبایلی در نیمه اول سال 2019 + [اینفوگرافیک]
بخوانید

روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن بر اساس زمان شناسایی تقلب (Global App Install Fraud Rate Trend)

روند نرخ نصب تقلبی اپلیکیشن بر اساس زمان شناسایی تقلب
16 درصد از رفتارهای تقلبی تا زمان شناسایی نصب اپ، قابل تشخیص نیستند.

در نهایت، دلیل دیگر برای افزایش نرخ نصب تقلبی که از آوریل 2019 آغاز شده است، کاربست فناوری‌های جدید و پیشرفته برای حفاظت از تقلب است که امکان شناسایی تقلب پس از نصب را فراهم کرده است, چیزی که پسا اتریبیوشن (Post Attribution) نامیده می‌شود. همان‌طور که تمام کسانی که مفهوم تقلب موبایلی را درک می‌کنند می‌دانند، همه تقلب‌ها را نمی‌توان در لحظه و زمان واقعی مسدود کرد. البته که اگر امکانش باشد عالی است چرا که زمان، منابع و انرژی زیادی صرف اصلاح و تفسیر گزارش‌های پیچیده تقلب می‌شود. اما واقعیت این‌گونه نیست.

واقعیت این است که 16 درصد از نصب‌های تقلبی نه در همان لحظه نصب (به صورت real-time) بلکه پس از انجام اتریبیوشن شناسایی می‌شوند. این تقلب از تجمیع مقیاس کافی از داده‌ها شناسایی می‌شود و تصویر واضحی از یک نصب تشکیل می‌دهد؛ تصویری که در ابتدا آن را غیر تقلبی متصور شده بود اما در واقع تقلبی بود. با یکبار شناسایی یک نصب به‌عنوان تقلب، هر نصبی که در آینده با این ویژگی‌ها رخ دهد در زمان واقعی مسدود شده و به‌عنوان نصب تقلبی شناسایی می‌شود.

جعل و تقلید کیت توسعه نرم‌افزار (SDK Spoofing) چیست؟ آیا SDK Signature چاره کار است؟
بخوانید

نسبت رخدادهای درون برنامه‌ای تقلبی به نصب‌های تقلبی (5 اپلیکیشن اول) (Fraudulent Install to Fraudulent In-App Event Ratio)

نمودار نسبت رخدادهای درون برنامه ای تقلبی به نصب های تقلبی
افزایش 3 برابری تقلب درون اپ نسبت به تقلب در نصب: به‌رغم پایین بودن نرخ نصب تقلبی در اپ‌های بازی، نرخ تقلب در رخدادهای درون‌برنامه‌ای اپ‌های بازی از میانگین اپلیکیشن‌ها بیشتر است.

نسبت نصب تقلبی اپلیکیشن به تقلب در رخدادهای درون اپ در نیمه اول سال 2019 رشد 3 برابری داشته است. به موازات افزایش تقلب در نصب اپلیکیشن، روند جالب دیگری به نام تقلب درون اپلیکیشنی (in-app fraud) نیز در حال پیشرفت است. در حالی که یک نصب تقلبی از سوی یک کاربر جعلی در فصل آخر 2018 عامل 0.9 مورد از رخدادهای تقلبی درون اپ می‌شد، این نسبت در فصل دوم 2019 با افزایش 3 برابر به 2.7 رخداد رسیده است.

دلیل این اتفاق احتمالاً درک این موضوع از سوی متخلفان است که شبیه‌سازی تمامی سفر کاربر (از جمله تعامل درون اپ پس از نصب) به طرز بارزی چشم‌اندازهای موفقیت آنها را بهبود می‌بخشد. هرچه شباهت با رفتار کاربر عادی نزدیک‌تر باشد، کشف این تقلب دشوارتر می‌شود. این روند به‌ویژه در اپ‌های بازی بارز است که کمترین نرخ تقلب در نصب و در عوض، بالاترین نرخ تقلب درون اپلیکیشن را به خود اختصاص داده است. از آنجا که بازاریاب‌های اپ‌های بازی به شدت در مورد داده‌ها زیرک و در مورد تقلب، هوشمندانه عمل می‌کنند بیش از آنکه در زمینه نصب تقلبی مورد هدف قرار گیرند در زمینه تقلب‌های درون اپ پیشرفته‌تر از سوی متخلفان مورد هدف قرار می‌گیرند.

افزایش تقلب درون اپ همچنین می‌تواند با افزایش استفاده از مدل‌های قیمت‌گذاری CPA در ارتباط باشد که یک عمل درون اپ را به پرداخت متصل می‌کند. در میان اپ‌های بازی تفننی و متوسط، این عمل‌ها اغلب با تعامل مخاطب مرتبط هستند و به دلیل ارزشی است که بازیکنانی که میزان درگیری بالایی دارند برای این بازی‌ها پیشنهاد می‌دهند: برای مثال، رسیدن به مرحله 10 یا تعداد سکه‌های جمع شده.

نرخ تقلب در خرید (5 اپلیکیشن اول) (Purchase Fraud Rate)

نرخ تقلب در خرید
افزایش 10 برابری نرخ تقلب در خرید درون‌برنامه‌ای از سه ماهه اول 2019 نسبت به سه ماهه دوم: بیشترین تقلب در خرید درون‌برنامه‌ای مربوط به اپ‌های بازی از نوع هاردکور (پیچیده) است.

حالا وقت این سؤال است که متخلفان به هنگام شبیه‌سازی رخدادهای درون اپ چقدر می‌تواند به عمق قیف بازاریابی بروند؟ جواب این است: حد ومرزی وجود ندارد و این روند با نرخ فزاینده‌ای رشد می‌کند.

همان‌طور که از داده‌های می‌توان مشاهده کرد، بیش از 2 درصد تمام رخدادهای خرید در فصل دوم سال 2019 تقلبی بودند که 10 برابر بیشتر از سه ماهه اول سال جاری است!

افزایش نرخ تقلب در خرید درون اپ به چند دلیل رخ می‌دهد:

1- شانس پایین شناسایی تقلب به هنگام شبیه‌سازی کل قیف،

2- استفاده رو به رشد از مدل‌های CPA که با خرید ارتباط داشته باشند.

ورای افزایش کلی تقلب درون اپ، افزایش در نرخ تقلب در خرید به طور عمده در نتیجه موارد زیر است:

با توجه به اینکه بازی‌های هاردکور، اپ‌های مالی و اپ‌های کازینو درآمد حاصل از خرید درون اپ چشمگیری دارند بیش از اپ‌های دیگر مورد هدف خریدهای تقلبی صورت می‌گیرند. اپ های معمولی و متوسط که CPA آنها اغلب با نرخ تعامل کاربر در ارتباط است در این آمار جایگاه برجسته‌ای ندارند.

رخدادهای خریدهای تقلبی رخدادهای شبیه‌سازی شده هستند که تمامی عرصه‌های مهم نظیر نام رخداد، ارزش رخداد و علاوه بر آن، تمامی ارزش‌های مربوط به آن را در بر می‌گیرند. برای یک فرد نا آگاه یک کد جعلی در رخداد درون اپ ممکن است به نظر کاملاً قانونی بیاید. شناسایی آن به‌عنوان تقلب مستلزم شناسایی الگوهای پیچیده با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و پیدا کردن ناهنجاری‌هاست.

 نرخ تقلب در خرید به تفکیک کشور و منطقه (سه ماهه دوم 2019) (Purchase Fraud Rate By Country/Region)

نمودار نرخ تقلب در خرید در کشورهای جهان
گشورهای ثروتمندتر (و اغلب واقع در حاشیه خلیج فارس) بیشتر در معرض تقلب در خرید درون اپ هستند. قطر در صدر جدول قرار دارد.

 

تقلب در خرید، کشورهای پیشرفته و ثروتمند را هدف قرار داده ست. در واقع، کشورهای ثروتمند بیشتر مورد هدف تقلب در خرید درون اپ قرار می‌گیرند.

کشورها و مناطقی که بیش‌ترین آماج تقلب در خرید هستند در آسیا، خاورمیانه و به‌ویژه در کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس قرار دارند. این افزایش پر شتاب در نرخ خرید در این کشورها جای شگفتی ندارد.

گزارش اپس فلایر از وضعیت تقلب موبایلی در نیمه اول سال 2019 + [اینفوگرافیک]
بخوانید

گزارش اپس فلایر از وضعیت تقلب در تبلیغات موبایلی با اینکه تنها به شش ماهه اول سال میلادی جاری (2019) پرداخته است اما نکات کلیدی مهم و راهگشایی برای تبلیغ دهندگان و اعضای اکوسیستم جهانی موبایل مارکتینگ دارد. اطلاع از میزان تقلب‌های صورت گرفته در تبلیغات موبایلی، انواع آنها و روند توزیع آنها در سیستم‌عامل‌های مختلف و نیز مناطق مختلف جهان می‌تواند درک تمام کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را بر مبنای اپلیکیشن ها پیش ببرند بالا ببرد.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید