اتریبیوشن چیست و چه ضرورتی برای دیجیتال مارکترها دارد؟

اتریبیوشن موبایل

همانطور که در پست متریکس چیست و چه سرویس‌هایی به تبلیغ دهنده‌ها ارائه می‌دهد؟ اشاره کردیم، یکی از سرویس‌های متریکس، اتریبیوشن (attribution) نام دارد که نه تنها منبع جذب کاربران را شناسایی می‌کند بلکه آنها را تا مرحله نصب اپلیکیشن نیز رصد می‌کند. در این پست از بلاگ متریکس به توضیح مفهوم اتریبیوشن می‌پردازیم و در مورد ضرورت و اهمیت توجه به سرویس اتریبیوشن در ترکرها صحبت می‌کنیم.

اتریبیوشن (Attribution) چیست؟

اتریبیوشن، وظیفه اندازه‌گیری رویدادها یا event های مختلف کاربر را برعهده دارد؛ رویدادهایی که حاصل از کمپین‌های بازاریابی هستند. رایج‌ترین رویدادی که اتریبیوشن‌های موبایل اندازه‌گیری می‌کنند، نصب اپلیکیشن است. با این وجود، هدف نهایی و مورد نظر تبلیغ‌دهنده از یک کمپین تبلیغاتی ممکن است کامل کردن یک مرحله از بازی، خرید درون-اپ، پر کردن یک فرم یا هر چیز دیگری باشد و یک سرویس اتریبیوشون باید بتواند اثربخشی آن کمپین‌ها را اندازه‌گیری کند. در واقع، اتریبیوشن‌های موبایل از طریق تطبیق شناسه کلیک هر کاربر، آن را به فعالیت کاربر (نصب یا هر رویداد دیگر) نسبت می‌دهد و تعداد آنها را شمارش می‌کند.

 

تعریف اتریبیوشن با یک مثال

شما یک تبلیغ دهنده یا اپ مارکتر هستید؛ از یک طرف می‌خواهید اپلیکیشن خود را تبلیغ کنید و از طرف دیگر بودجه محدودی دارید. بهینه ترین حالت برای شما این است که در بهترین کانال و برای ارزشمندترین کاربران تبلیغ کنید تا از اثرگذاری حداکثری تبلیغ اپلیکیشن خود و بازگشت حداکثری سرمایه مطمئن باشید. درست در همینجاست که باید بدانید کدام کانال بهتر است؟ چه کاربرانی با چه مشخصاتی دارد؟ و آنها تا چه مدت در اپلیکیشن شما می‌مانند؟ تمام این رصدها و ردگیری‌ها را یک شمارنده یا ترکر می‌تواند انجام دهد.

درجهان بازاریابی، منظور از اتریبیوشن، علم تعیین این نکته است که چه گام‌هایی از قبل توسط یک مشتری پیش از آنکه به مرحله تبدیل (conversion) برسد برداشته شده و آن گام‌ها تا چه حد اثرگذار بوده است. همانطور که خودتان هم به عنوان یک تبلیغ دهنده می‌توانید تصور کنید، اطلاع از تعداد کلیک روی یک تبلیغ، نمی‌تواند معیار خوبی برای سنجش میزان موفقیت یک کمپین تبلیغات موبایلی باشد؛ بلکه توانایی ردیابی دقیق نرخ تبدیل‌ها (conversion) برای تعیین میزان موفقیت یک کمپین، امری ضروری است.

در بلاگ متریکس بخوانید:  اتریبیوشن موبایل چطور کار می‌کند؟

تعریف اتریبیوشن با یک مثال

اتریبیوشن چه کمکی به دیجیتال مارکترها می‌کند؟

سرویس اتریبیوشن به شما کمک می‌کند که عملکرد هرکدام از کمپین‌های تبلیغاتی، کانال‌های بازاریابی و شبکه‌های تبلیغاتی را به صورت یکجا و تنها در یک پلتفرم رصد کنید و نتایج کمپین‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. بدین ترتیب، متوجه می‌شوید که کدام کمپین‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی عملکرد بهتری داشته‌اند و کاربران باکیفیت‌تری برای شما جذب کرده‌اند. بنابراین، با انتخاب بهترین کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی، می‌توانید کاربران ارزشمندتری را جذب کنید و اپلیکیشن خود را روز به روز ارتقا دهید. یکی دیگر از مزایای این سرویس، تشخیص بهترین بازه‌های زمانی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است؛ چراکه ابزار Attribution به صورت آنلاین و در زمان واقعی (Real-time) عمل می‌کند. بنابراین، شما به صورت آنی یا لحظه‌ای می‌توانید نتایج کمپین‌های تبلیغاتی خود را رصد و گزارش‌های حاصل از آن را در قالب نمودارهای بصری و قابل فهم مشاهده کنید.

مزیت استفاده از سرویس اتریبیوشن، استفاده بهینه و مؤثرتر از بودجه بازاریابی‌ از طریق شناخت و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین کانال‌ها، کمپین‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی است.

درواقع، یک اتریبیوشن خوب همه اتفاقات قیف بازاریابی از ابتدای سفر کاربر تا تبدیل کاربر به مشتری را اندازه‌گیری می‌کند؛ می‌تواند به شما نشان دهد که آیا یک کاربر با دیدن یک تبلیغ به آن واکنش نشان داده است یا خیر، می‌تواند تعیین کند، آیا کاربر پس از دیدن تبلیغ، آن اپلیکیشن را نصب کرده است و پیش از هرچیز، نشان دهد که کاربران از کدام کانال و مجزا به اپلیکیشن شما آمده اند؟ حتی می‌تواند ارزش کاربر در طول چرخه عمر کاربر (LTV) بر اساس میزان فعالیتش در اپلیکیشن را هم اندازه‌گیری کند.

در بلاگ متریکس بخوانید:  انواع مدل‌ های اتریبیوشن (Attribution Models) در آنالیز موبایل مارکتینگ

چرا استفاده از سرویس اتریبیوشن لازم است؟

با پیشرفت دنیای اپلیکیشن، بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی هم بیشتر می‌شود. همانطور که گفتیم، داشتن اطمینان خاطر از بهره‌مندی حداکثری از هزینه صرف شده برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی مسئله بسیار مهمی برای تیم‌های بازاریابی است. اینجا درست همان جایی است که اندازه‌گیری دقیق نتایج کمپین‌های دیجیتال از سوی یک شخص ثالث که تنها وظیفه اندازه‌گیری و تحلیل فرایندهای موبایل مارکتینگ را برعهده دارد اهمیت پیدا می‌کند. مخصوصاً اگر بدانیم که بر اساس پیشبینی‌ها تا سال ۲۰۲۰ درآمد ناشران از مرز ۱۱۷ میلیون دلار نیز عبور خواهد کرد.

سرویس اتریبیوشن مقدار درآمدی که از تعداد conversion ها به دست آمده است را محاسبه می‌کند؛ رقمی که عامل کلیدی در تعیین موفقیت یا عدم موفقیت تبلیغات اپلیکیشن موبایلی است. بدون اتریبیوشن دقیق، تبلیغ دهنده، شرکا و اپ مارکترها نمی‌دانند چه مقدار پول به ازای هر تبلیغ هزینه شده است و هزینه هر تبدیل چقدر است. به زبان ساده، هدف نهایی استفاده از سرویس اتریبیوشن مدیریت هزینه و میزان بازگشت سرمایه است.

 

در بلاگ متریکس بخوانید:  پنجره اتریبیوشن (Attribution Window) چیست و متریکس چه تنظیماتی ارائه می‌دهد؟

دلیل استفاده از اتریبیوشن

اتریبیوشن موبایل متریکس چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

‌کار با یک سرویس اتریبیوشن موبایل مانند متریکس به شما توانایی اشراف بر داده‌هایتان را می‌دهد؛ با استفاده از این سرویس می‌توانید مانند یک پرنده از بالا به داده‌های حاصل از کمپین‎های تبلیغاتی در کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی مختلف و همچنین، داده‌های مربوط به رفتار کاربران و مشتری‌های احتمالی خود نگاه کنید و تنها در یک داشبورد تمامی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه و بهترین‌ها را انتخاب کنید. متریکس همچنین به شما قدرت خرید‌های معتبر و حفاظت در برابر تقلب را ارائه می‌دهد تا از شفاف، قابل اعتماد و امن بودن کمپین‌ها و داده‌های خود مطمئن باشید.

برای اطلاع از روش‌های مورد استفاده شرکت‌های attribution و نحوه عملکرد اتریبیوشن و تفاوت روش‌های نوین اتریبیوشن با روش‌های سنتی attribution با بلاگ متریکس همراه باشید.

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب موبایل مارکتینگ در متریکس آگاه شوید

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.