جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هزینه­‌ها و اثرات تقلب در تبلیغات موبایلی برای کسب‌وکارها

فهرست محتوا

مقدمه

طبق برآورد Juniper Research تا سال 2023 هزینه جهانی تقلب در تبلیغات دیجیتال به 100 میلیارد دلار خواهد رسید! (برای مشاهده‌ی منبع این آمار روی این لینک کلیک کنید). گذشته از هزینه‌های تبلیغاتی هدررفته، هزینه­‌ها و خسارات غیرمستقیم دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بر رشد و موفقیت کمپین‌های شما اثر بگذارد؛ و مقدار این هزینه‌ها با توجه به میزان محافظتی که از طریق پلتفرم‌های مقابله با تقلب در برابر تقلب تبلیغاتی دارید متفاوت است.

آگاهی از تمام اثرات و خساراتی که تقلب در تبلیغات می‌تواند به کسب‌و‌کارتان وارد کند، به شما این آگاهی را می‌دهد که حتما یک پلتفرم مناسب برای محافظت از کلاهبرداری‌های تبلیغاتی داشته باشید، تا بتواند چالش­‌های خاص کسب‌وکارتان را نیز برطرف کند. در این بلاگ ما به 6 مورد از اثرات این موضوع پرداخته‌ایم.

تقلب موبایلی چیست و چرا مهم است؟ مقدمه‌ای بر نصب تقلبی
بخوانید

1. تاثیر بر عملکرد کمپین‌ها

زمانی که یک کمپین اجرا می‌شود، بهینه‌سازی کمپین و اندازه‌گیری نتایج آن به طور مدام از طرف تیم اجراکننده‌ی کمپین انجام می‌شود و از این طریق متوجه خواهند شد که کدام منابع بهترین عملکرد را داشته‌اند. اگر آنها در زمان دریافت گزارش‌ها متوجه نشوند که کدام ترافیک از نوع تقلبی و کدام‌یک معتبر است، بهینه‌سازی کمپین‌ها عملا غیرممکن و اندازه‌گیری درست نتایج آن هم دور از دسترس خواهد بود. همچنین بدون آگاهی از کیفیت ترافیک ایجاد شده در اپلیکیشن‌ها در لحظه (Real Time)، خطر اینکه رصد نتایج و اندازه‌گیری کمپین‌هایتان به اشتباه بر اساس منابعی انجام شود که در واقع ترافیک غیرواقعی و تقلبی را وارد اپلیکیشن کرده‌اند زیاد است.

برعکس، اگر ترافیک ایجاد شده هنگام شمارش به منبع اشتباهی نسبت داده نشود (اتریبیوت نشوند)، اساسا بهینه‌سازی نیز در لحظه انجام می‌شود، زیرا ترافیک واقعی با ترافیک تقلبی و غیرواقعی، در لحظه قابل تشخیص خواهند بود. اگر شما به داده­‌ها اعتماد نداشته باشید یا به سادگی نتوانید به داده‌های معتبر و درست دسترسی داشته باشید، بهینه­‌سازی با ریسک مواجه خواهد شد و ممکن است عملکرد کمپینتان را محدود کند.

به منظور کاهش این هزینه، هنگام انتخاب یک پلتفرم اتریبیوشن سعی کنید درباره‌ی قابلیت‌ها و روش‌های مقابله با تقلب آن پلتفرم اطلاعات بیشتری کسب کنید و این فاکتور را جزو موارد اساسی برای بررسی و انتخاب یک پلتفرم اتریبیوشن قرار دهید.

 

2. زمان تلف‌شده برای اصلاح و تطبیق حجم ترافیک ایجاد شده

شخصی در حال پس‌انداز و انداختن سکه در قلک

اغلب زمانی که تبلیغ‌کنندگان یا آژانس‌ها، ترافیک نامعتبر را شناسایی می­کنند، مذاکراتی برای تطبیق حجم ترافیک در فاکتور صورت می­‌گیرد که غالبا منجر به بازپرداخت بخشی از هزینه‌ی تبلیغات به تبلیغ‌دهنده می­‌شود.

گذشته از اینکه این مورد موجب ایجاد یک فرآیند و جوّ ناامیدکننده می‌شود، اصلاح و تطبیق فاکتور برای همه طرف‌های درگیر، زمان‌بر، مستعد خطا و پرهزینه خواهد بود. همچنین زمان صرف شده در این فعالیت یک نوع خسارت است، چون این کار زمان تیم شما را برای کار کردن روی تصمیمات و فعالیت‌های مهمتر با هدف بهبود عملکرد بازاریابی می‌گیرد.

نصب تقلبی- بخش چهارم: انواع رایج تقلب موبایلی- قسمت دوم
بخوانید

 

3. اثر “شروع سرد”

 عدم شفافیت و وجود تقلب در ترافیکی که برای اپلیکیشن شما ایجاد می‌شود، موجب از بین رفتن اعتمادتان به منابع تبلیغاتی خواهد شد. وقتی این اعتماد آسیب ببیند، بازسازی آن دشوار خواهد بود؛ بنابراین برای تبلیغ‌کنندگان دور از انتظار نخواهد بود که مکررا شبکه‌ها و منابع خود را تغییر دهند.

این فرآیند زمان­بر است و به این معنی است که شما بیشتر با شروعی ناامید کننده و سرد مواجه هستید. این موضوع نیز مانع عملکرد خوب کمپین‌ها می‌شود، زیرا هر بار که با یک منبع جدید شروع به تبلیغات می‌کنید، باعث می‌شود که از گرفتن داده و بهینه‌سازی کمپین‌ها براساس آن داده‌ها باز بمانید و به دنبال آن نیز کمپین‌ها عملکرد خوبی برایتان نخواهند داشت.

افرادی که در حال کار کردن روی اپلیکیشن هستند

همانطور که گفته شد علاوه‌بر اینکه حذف تقلب تبلیغاتی در لحظه به ایجاد اعتمادتان به منابع تبلیغاتی کمک می‌کند، به این منابع نیز این امکان را می‌دهد تا نتایج بهتری را ارائه دهند، چون با اجرای چند کمپین تجربه آن­ها در اجرا و بهینه‌سازی کمپین­های شما افزایش می­‌یابد، اهداف و بازار هدف شما را می­‌شناسند و لذا می­‌توانند در کمپین­های بعدی عملکرد بهتری داشته باشند.

 

4. بودجه­‌های بلا استفاده

معمولا تبلیغ‌کنندگان در هر زمان با تعداد مختلفی از منابع تبلیغاتی کار می‌کنند. در این حالت به هر منبع بودجه تبلیغاتی‌ای اختصاصی داده می­‌شود، و همانطور که از آن‌ها انتظار می‌رود، از تمام بودجه‌ی تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا تعدادی تبدیل (Conversion) را ارائه دهند (منظور از تبدیل هر اقدامی از سمت کاربر است که از شبکه‌ی تبلیغاتی انتظار داریم درنتیجه‌ی کمپین‌ها برایمان ایجاد کند؛ مثلا تبدیل می‌تواند نصب یک اپلیکیشن باشد). اما هنگامی که در تبلیغات تقلب وجود دارد، درواقع بودجه به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. نسبت ترافیک تقلبی به ترافیک معتبر می‌تواند نشان دهد که حداقل بودجه‌­ای که برای ایجاد تبدیل بلا استفاده مانده چقدر است.

به عنوان مثال، اگر 25% از تبدیل­های ارائه شده نامعتبر باشند، احتمالا در پایان ماه برای بازگرداندن 25% از بودجه‌ای که در ابتدا به شبکه‌ و منبع تبلیغاتی اختصاص داده بودید با آنها مذاکره خواهید کرد و این بدان معناست که تنها 75% از بودجه‌ی شما برای ایجاد تبدیل استفاده شده است. بودجه­‌های بلا استفاده، علاوه بر آنکه سبب از بین رفتن اعتمادتان می­‌شوند، شما را تشویق می­‌کنند که به دنبال منابع جدید بگردید؛ بنابراین اثر شروع سرد دوباره رخ خواهد داد.

از سوی دیگر، حذف تقلب در لحظه و قادر ساختن شرکای تبلیغاتی به استفاده‌ی صد در صدی از بودجه‌ی اختصاص داده شده به منظور ارائه‌ی ترافیک معتبر، منجر به عملکرد بهتر کمپین‌ها شده و این امکان را ایجاد می‌کند که شما بتوانید از تمام پتانسیل بودجه‌ی تبلیغاتی استفاده کنید.

نصب تقلبی- بخش آخر: چطور با تقلب موبایلی مقابله کنیم؟
بخوانید

 

5. احتمال اختلافات قانونی

اختلافات حل نشده‌ی شما با منابع تبلیغاتی در تطبیق حجم ترافیک ارائه شده می‌­تواند برای شما و آنها مشکلات حقوقی پرهزینه و وقت­‌گیری ایجاد کند. از آنجایی که در صنعت رسانه و تبلیغات، تقلب در تبلیغات همیشه وجود خواهد داشت، به احتمال زیاد شاهد نمونه‌های زیادی از این دست خواهیم بود.

احتمال این درگیری‌های قانونی زمانی کاهش می­‌یابد که یک ابزار مستقل برای حذف تقلب در لحظه وجود داشته باشد. درواقع با وجود این ابزار، ترافیک ایجاد شده و تبدیل‌ها فقط زمانی به منابع تبلیغاتی نسبت داده می‌شوند که واقعی و معتبر باشند؛ بنابراین شما فقط برای دریافت ترافیک معتبر هزینه می‌کنید و همین باعث می‌شود که هیچ ابهامی برای اختلاف باقی نماند.

 

6. استمرار در کلاهبرداری

نمودارها و ذره بین روی دستگاه برای بررسی نمودارها

تکیه بر بازپرداخت و استرداد هزینه به عنوان راه‌حلی برای مقابله با تقلب تبلیغاتی به این معنی است که در بخشی از این زنجیره، یک واسط و شخص سومی از این تقلب سود می‌برد. پس این امر مشکل را حل نمی­‌کند، بلکه سبب تداوم آن نیز می­‌شود. چون هنوز کلاهبرداران سود می‌برند و بیشتر تشویق می­‌شوند که عملیات خود را برای فرار از شناسایی ادامه دهند.

 

سخن آخر

پیشگیری و مقابله با تقلب‌های تبلیغاتی یک فرآیند است و راه‌حل­‌های مختلف می‌توانند در سطوح متفاوتی از برنامه‌های تلفن همراه در برابر اثرات و خسارات این تقلب محافظت ‌کنند.

تطبیق زمان­بر فاکتورهای مربوطه و مشکل اعتماد کردن به واسطه­‌هایی که به صورت ناخواسته شما را در معرض تقلب قرار می‌­دهند و احتمالا بر موفقیت کمپین­‌های شما تأثیر می­‌گذارند، تنها بخشی از خسارات تقلب تبلیغاتی است؛ درک و پرداختن به تمام اثرات تقلب که در این بلاگ به آن‌ها پرداخته شد، به شما این دیدگاه را می‌دهد تا جدی‌تر به موضوع تقلب در تبلیغات موبایلی بپردازید، تا در هزینه­‎‌های تبلیغاتی‌تان صرفه‌جویی شود و از رشد درآمدتان در آینده محافظت کنید.

همانطور که گفته شد راه‌حل‌های متعددی برای مقابله با تقلب موبایلی وجود دارد که می‌توانند  مشکل کلاهبرداری و ترافیک نامعتبر را حل کنند اما این به آن معنا نیست که شما حتما در برابر تقلب‌ها مصون هستید؛ جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با انواع تقلب که ممکن است وجود داشته باشد، روش‌های محافظت در برابر آنها و سطح حفاظت هرکدام از روش‌ها می‌­تواند به شما کمک کند تا به راحتی تصمیم بگیرید که آیا ابزاری که در حال بررسی آن هستید، قدرتمندترین محافظت را در برابر تقلب تبلیغاتی به شما ارائه می­‌دهد یا خیر!

مرد و زنی که در حال کار کردن روی اپلیکیشنی هستند

متریکس به عنوان یک پلتفرم MMP، تشخیص و حفاظت در برابر تقلب در تبلیغات موبایلی را یکی از تعهدات خود می‌داند و می‌کوشد تا از بهترین روش‌ها برای حفاظت کدهای خود در برابر مهندسی معکوس استفاده کند. پشتیبانی فنی پلتفرم متریکس همیشه از راه‌حل‌های اثربخش در برابر خطرهای احتمالی استفاده می‌کند؛ از سرقت اتریبیوشن گرفته تا کاربران جعلی که با ربات‌ها انجام می‌شود.

توصیه ما به شما این است که برای حفظ حداکثر امنیت اپلیکیشن خود از SDK متن بسته (Closed-Source) و ترکرهایی که کد آنها بسته است استفاده کنید. در بلاگ بعدی مفصل‌تر به این موضوع و ضرورت استفاده از SDK متن بسته برای مقابله با تقلب‌های موبایلی خواهیم پرداخت.

SDK باز یا بسته؛ شما Open-source SDK را انتخاب می‌کنید یا Closed-source SDK؟
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 6

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید