در این پست از بلاگ متریکس قصد داریم تا نحوه ساخت ترکر در پنل متریکس را به شما آموزش دهیم و نحوهی عملکرد ترکر متریکس را شرح دهیم.
اگر برای آموزش نحوه ساخت ترکر، ترجیح شما یک آموزش ویدئویی است، میتوانید فایل ویدئوی زیر را مشاهده کنید.
ویدئوی آموزش نحوهی ساخت ترکر در پنل متریکس
ترکر چیست و چگونه کار میکند؟
ترکر یک لینک ساده است که وظیفهی آن، جمعآوری اطلاعات دستگاه کاربر موقع کلیک روی تبلیغات است؛ از طرف دیگر پس از نصب و باز شدن اپلیکیشن توسط کاربر، کیت توسعه نرمافزار (SDK) متریکس نیز (که قبلا داخل اپلیکیشن پیادهسازی شده) اطلاعات دستگاه کاربر را جمعآوری میکند؛ سرویس اتریبیوشن متریکس با تطبیق اطلاعات نصب به کلیک در یک بازه زمانی مشخص (پنجره اتریبیوشن)، منبع نصبها را پیدا میکند.
با ساخت ترکر میتوانید گزارشهای زیر را از پنل متریکس دریافت کنید:
- نمایش تعداد نصب (install)، حذف نصب (uninstall)، نصب دوبارهی اپلیکیشن (reinstall)، نرخ تبدیل (conversion rate) و نرخ ریزش کاربران به تفکیک کانال جذب کاربر.
- نمایش تعداد نصبهای ارگانیک اپلیکیشن به تفکیک استور.
- نمایش تعداد نصبهای ارگانیک حاصل از جستجو درموتور جستجوی گوگل به تفکیک کلیدواژهی سرچ شده
- نمایش تعداد نصبهای مستقیم اپلیکیشن
- نمایش تعداد نصب اپلیکیشن از طریق تبلیغات جستجوی کافهبازار به تفکیک کلیدواژه
- نمایش تعداد نصب اپلیکیشن از طریق تبلیغات گوگلادز (متریکس پارنتر رسمی گوگلادز است)
- امکان مقایسه عملکرد کمپینها و شبکههای تبلیغاتی مختلف با هم
- نمایش تمام اقدامات کاربران داخل اپلیکیشن به تفکیک کانال جذب کاربر.
- محاسبه و نمایش درآمد اپلیکیشن به تفکیک کانال جذب کاربر.
چگونه باید در پنل متریکس ترکر ساخت؟
بعد از اینکه وارد پنل شدید، اپلیکیشنی که میخواهید برای آن کمپین اجرا کنید را باز کنید؛ سپس از بخش تنظیمات، ترکرها را باز کنید.
روی دکمه ساخت ترکر کلیک کنید تا یک صفحه جدید باز شود.
در این صفحه جدید، ابتدا باید اطلاعات ترکر را وارد کنید، منظور از اطلاعات ترکر این است که مشخص کنید این لینک ترکر را برای کدامیک از تبلیغات و کمپینها قصد دارید استفاده کنید!
نوع تبلیغاتتان را میتوانید تا ۴ زیرلایه در لینک ترکر تعریف کنید که در ادامه به ترتیب توضیح خواهیم داد:
در اولین سطح باید از این لیست اسم شبکهی تبلیغاتی که میخواهید با آن کمپین بروید را انتخاب کنید؛ دقت کنید که وارد کردن اسم شبکه تبلیغاتی در این قسمت ضروری است، یعنی اگر اسم شبکه تبلیغاتی موردنظرتان در این لیست بود انتخابش میکنید، و اگر نبود، در قسمت منبع یا Source نام شبکهی تبلیغاتی را بنویسید.
توجه کنید که اگر اسمها را به انگلیسی مینویسید، از حروف بزرگ انگلیسی استفاده نکنید! یکی از خطاهایی که موقع ساخت ترکر میگیرید، علتش استفاده از حروف بزرگ انگلیسی است.
در زیرلایه دوم باید کمپینی که میخواهید اجرا کنید را مشخص کنید، مثلا اینجا نوشتهایم کمپین shabe yalda.
در زیرلایه سوم هم باید گروه تبلیغاتی که برای کمپین درنظر گرفتهاید را وارد کنید، مثلا تبلیغاتتان ویدئویی است؟ یا بنری؟ که اینجا نوشتهایم banner.
در زیر لایه آخر (زیرلایه چهارم) هم باید خلاقهی تبلیغ را بنویسید، مثلا اگر برای تبلیغات بنری کمپین شب یلدا، دو بنر با دو رنگ مختلف درنظر گرفتهاید، اینجا باید مشخص کنید که این لینک ترکر را پشت کدامیک از بنرها استفاده میکنید، مثلا اینجا نوشتهایم ghermez rang.
دقت کنید که پر کردن اطلاعات ترکر در زیرلایههای دوم و سوم و چهارم الزامی نیست، اما اگر میخواهید نتایج تبلیغاتتان را تفکیکشدهتر ببینید پیشنهاد میکنیم که این زیرلایهها را حتما پر کنید.
قسمت بعدی، مشخص کردن لینکهای ریدایرکت است که مهمترین بخش ساخت لینک ترکر به حساب میآید؛ در واقع شما اینجا مشخص میکنید که مخاطب هدفتان بعد از کلیک روی تبلیغ به کجا هدایت شود.
بخش اول مربوط به هدایت کاربران گوشیهای اندروید است؛ که در ادامه به ترتیب توضیح میدهیم.
همانطور که در عکس بالا میبینید، در این لیست اولین گزینه “مارکت” هست (که البته اگر پنل متریکس روی زبان انگلیسی باشد نوشته شده Intent)؛ شما اگر این گزینه را انتخاب کنید زمانی که کاربر روی لینک ترکر کلیک کند، از او پرسیده میشود که تمایل دارد اپلیکیشن شما را از کدام استور دانلود کند (طبیعتا استورهایی را به کاربر پیشنهاد میدهد که روی گوشیاش نصب داشته باشد) مثلا اگر اپلیکیشن شما هم روی کافهبازار و هم روی گوگلپلی باشد، از کاربر پرسیده میشود که قصد دارد این اپلیکیشن را از کدامیک از این دو استور دانلود کند!
استفاده از حالت مارکت یا Intent یک پیش شرط مهم دارد و آن هم این است که پکیجنیم یک اپلیکیشن در تمام استورها یکسان باشد! چون لینکی که اینجا ایجاد خواهد شد از پکیجنیمی است که موقع ثبت اپلیکیشن داخل پنل متریکس وارد کردید، بنابراین اگر پکیجنیم اشتباه باشد این لینک کار نمیکند و باید از حالت Custom link یا لینک دلخواه که در ادامه توضیح خواهیم داد استفاده کنید.
اگر هم حالتهای کافهبازار، مایکت یا گوگلپلی را انتخاب کنید، کاربر بعد از کلیک روی لینک ترکر، مستقیما به این استورها فرستاده میشود.
آخرین حالت، لینک دلخواه یا Custom link است، که وقتی شما این حالت را انتخاب میکنید باکس روبهروی آن باز میشود و قابلیت ویرایش دارد، در صورتی که در حالتهای قبلی یک لینک ثابت تعریف شده در این باکس ایجاد میشد و قابل ویرایش نبود.
در حالت لینک دلخواه شما میتوانید کاربر را به هر لینک دلخواهی هدایت کنید، مثلا اگر قصد دارید که کاربر بعد از کلیک روی تبلیغ به سمت صفحهی سایت یا لندینگ اپلیکیشنتان هدایت شود، میتوانید لینک این صفحات را اینجا بگذارید.
در این باکس (که در تصویر زیر مشخص شده)، باید مشخص کنید که کاربری که گوشیاش اپل است، اگر روی تبلیغ کلیک کرد به کجا هدایت شود! که این هم مانند حالت لینک دلخواه میتواند لینک صفحه سایت یا لندینگ اپلیکیشن باشد، یا هر لینک دیگری که قصد دارید کاربر به آنجا فرستاده شود.
لینک ریدایرکت در کامپیوتر و لپتاپ هم مشخص میکند که اگر کاربری با دسکتاپ یا لپتاپ تبلیغ را دید و روی آن کلیک کرد به کجا هدایت شود! که این هم مانند حالتهای قبلی میتواند آدرس سایت یا لندینگ اپلیکیشن باشد.
در آخر هم باکس مربوط به لینک پیشفرض را باید پر کنید که الزامی هم هست.
کاربرد این لینک این هست که اگر کاربری با هر نوع دستگاهی روی تبلیغ کلیک کرد، به لینک مورد نظر شما هدایت شود، همچنین اگر هرکدام از لینکهای بخش بالا کار نکرد این لینک حتما کار میکند.
دقت کنید که فرمت لینک پیشفرض باید حتما HTTP باشد.
لینک عمیق هم برای کمپینهای ریتارگتینگ استفاده میشود و زمانی باید این باکس را پر کنید که میخواهید کاربر را مستقیما به صفحه خاصی از اپلیکیشن بفرستید، در غیر این صورت باید این باکس را خالی رها کنید.
در آخر هم روی دکمه ایجاد ترکر کلیک کنید.
حالا برای استفاده از لینک ایجاد شده، به صفحه قبل برگردید و ترکر را تا آخرین زیرلایه باز کنید، میبینید که یک “شناسهی ترکر” و دو لینک “کلیک” و “تاثیر” ایجاد شده است.
دقت کنید که از لینک کلیک باید برای شمردن نصب اپلیکیشن و از لینک تاثیر در کمپینهای ایمپرشنی استفاده کنید.
از شناسه ترکر یا Tracker id هم برای شمارش دانلودهای مستقیم اپلیکیشن استفاده میشود، یعنی مثلا اگر فایل APK اپلیکیشنتان را داخل کانال تلگرام گذاشتهاید و کاربر با کلیک روی فایل، آن را مستقیما دانلود میکند، باید طبق مستندات متریکس از این شناسه داخل اپلیکیشن استفاده کنید و یک بیلد جداگانه بگیرید، تا بتوانید تعداد نصبهای مستقیم را هم رصد کنید.
نظر شما نظر خود را وارد نمایید