جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا شمارش نصب‌ اپلیکیشن در ترکر متریکس با سرچ ادز کافه بازار و گوگل ادز ناهمخوانی دارد؟

فهرست محتوا

خطا و اختلاف در شمارش نصب اپلیکیشن‌ها (discrepancy) به طور کلی تحت تأثیر دلایل متعددی رخ می‌دهد. تفاوت تعریف دانلود و نصب در پلتفرم‌های مختلف، تفاوت در معیار قراردادن نصب بر اساس دستگاه یا حساب کاربری و تفاوت زمانی و جغرافیایی نصب اپلیکیشن، تنها چند مورد از این دلایل هستند. حالا وقت آن است که به موارد خاص‌تر و پلتفرم‌های مشخص‌تر بپردازیم. این پست از بلاگ متریکس به تفاوت شمارش در پلتفرم‌هایی اختصاص دارد که متریکس با آنها یکپارچه (integrate) شده، همکاری می‌کند و دغدغه بسیاری از کسانی هستند که در آن محیط‌ها اپلیکیشن مارکتینگ انجام می‌دهند. در اینجا به بررسی دلایل تفاوت آمارهای دو مورد از پلتفرم‌های تبلیغاتی می‌پردازیم که از همکاران متریکس هستند: بخش تبلیغات در جستجوی کافه بازار یا سرچ ادز (search ads) و بخش تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز (Google Adwords).

تفاوت شمارش نصب‌ها میان ترکر متریکس و تبلیغات در جستجوی کافه بازار (search ads)

اختلاف شمارش متریکس و کافه بازار

چند ماهی است که ترکر متریکس با کافه بازار، بزرگترین استور ایرانی اپلیکیشن، به لحاظ فنی اینتگریت شده است. حاصل این یکپارچه سازی، اضافه شدن بخش جستجو در تبلیغات کافه بازار (search ads) به عنوان یکی از شبکه‌ها در داشبورد متریکس است، به این صورت که نصب‌های حاصل از این مجرا به اطلاع تبلیغ‌دهنده می‌رسد. اما احتمال دارد که میان شمارش‌های صورت گرفته از نصب‌های حاصل از سرچ ادز کافه بازار از سمت کافه بازار و در ترکر متریکس، همخوانی لازم را نداشته باشد.

در ادامه به مواردی می‌پردازیم که منجر به این خطا در شمارش می‌شود. پس از خواندن این موارد متوجه می‌شوید که برخی از این دلایل، اجتناب ناپذیر و بعضی دیگر قابل پیشگیری هستند:

1-    اختلاف داده‌ها به دلیل مغایرت در معیار شمارش

این همان چیزی است که در اینجا با عنوان اختلاف شمارش بر اساس دانلود یا بر حسب نصب و باز کردن اشاره کردیم. در سرچ ادز کافه بازار، اقدام کاربر به نصب، حتی اگر منجر به نصب واقعی اپ نشود به عنوان یک نصب جدید شمارش می‌شود. این نوع شمارش، برخلاف چیزی است که بسیاری از ترکرهای استاندارد نظیر متریکس انجام می‌دهند؛ متریکس باز کردن اپ (open) را به منزله نصب (install) شمارش می‌کند و نه دانلود (download) آن را.

این مغایرت در معیار شمارش چه مصادیقی دارد؟

  • دانلود ناموفق از سمت کاربر: این نوع اختلاف در شمارش، زمانی رخ می‌دهد که یک اپلیکیشن به صورت کامل توسط کاربر دانلود نشده باشد.
  • حذف اپ پیش از باز کردن: این نوع اختلاف در شمارش، زمانی رخ می‌دهد که کاربر اپ را دانلود کرده است (یک نصب از طرف کافه بازار شمارش شده است) اما آن را باز نکرده است (نصبی از سوی ترکر متریکس شمارش نمی‌شود). در این حالت، تفاوت در آمارهای خروجی از این دو مواجه دور از انتظار نخواهد بود.
  • تفاوت زمان دانلود و زمان باز کردن اپ بین سرچ ادز کافه بازار و متریکس: حتی در صورتی که همه چیز خوب پیش رفته باشد و اپلیکیشن دانلود شده باشد، به دلیل تفاوت معیار شمارش کافه بازار و متریکس، داده‌ها با اختلاف گزارش خواهند شد؛ چرا که داشبورد متریکس تنها زمان باز کردن اپ را معیار نصب قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، ممکن است یک اپلیکیشن با فاصله چند روز از دانلود از سرچ‌ادز کافه بازار باز شود. در این شرایط، کافه بازار در همان ابتدا آن را به عنوان نصب در نظر گرفته اما متریکس تا زمان باز شدن اپ، گزارشی مبنی بر نصب ارائه نمی‌دهد.

2-    اختلاف داده‌ها به دلیل تنظیمات متفاوت پنجره‌های اتریبیوشن (Attribution Window)

همانطور که می‌دانید منظور از پنجره اتریبیوشن، مقدار فاصله زمانی بین نمایش یک تبلیغ به کاربر با نصب برنامه است. این مقدار در سرچ‌ادز کافه بازار، مدت زمان نمایش تبلیغ یک اپ در بخش جستجو یا نمایش صفحه جزئیات برنامه با کلیک روی دکمه نصب آن اپلیکیشن است؛ در صورتی که تعریف این مدت زمان بین تبلیغ‌دهنده و ترکر متفاوت است، بنابراین آمار شمارش نصب‌ها با اختلاف مواجه خواهد شد. پنجره اتریبیوشن در ترکر متریکس 7 روزه است و تفاوت این مدت زمان بین ترکر متریکس و کافه بازار می‌تواند منجر به اختلاف داده‌های خروجی از نصب‌ها شود. برای کاهش اختلاف آماری ناشی از تنظیمات متفاوت پنجره‌های اتریبیوشن، می‌توان در تنظیمات شمارنده‌های تبلیغاتی این پارامتر را تغییر داد.

3-    اختلاف داده‌ها به دلیل تفاوت در شمارش نصب‌های مجدد

شمارش نصب مجدد اپلیکیشن‌ها یکی از دلایل تفاوت آمار بین تعداد نصب‌ها است. سرچ ادز کافه بازار نصب‌ها و نصب‌های مجدد یا همان reinstall (پس از حذف اپ توسط کاربر یا uninstall) را به عنوان نصب جدید در نظر می‌گیرد، اما متریکس در داشبورد خود آمارهای reinstall و uninstall را در ستون‌های مجزا ارائه می‌دهد.

اما نصب جدید از سمت متریکس زمانی شمارش می‎شود که کاربر قبلاً اپلیکیشن را در دستگاه خود نداشته باشد و نصب مجدد زمانی شمارش می‌شود که اپلیکیشن پس از حذف شدن دوباره نصب شده باشد.

فیچر جدید متریکس: رصد نصب‌های مجدد پس از ریتارگتینگ (Reattributed Reinstalls Tracking)
بخوانید

این مورد میان سرچ‌ادز کافه بازار و گوگل ادز مشترک است؛ که در ادامه می‌خوانید.

4-    اختلاف در شمارش به دلیل اعمال محدودیت ردیابی تبلیغ (Limit Ad Tracking)

عدم ردیابی تبلیغ، به کاربران امکان می‌دهد دسترسی تبلیغ‌دهندگان به داده‌های مربوط به فعالیت دستگاه خود را محدود کنند.

این کار از سوی کاربران با هدف حفظ حریم خصوصی و کاهش نمایش تبلیغات انجام می‌شود و کاربران می‌توانند با فعال کردن آن روی دستگاه خود، دسترسی تبلیغ دهندگان به شناسه دستگاه IDFA در iOS و GAID در اندروید را محدود کنند.

این قابلیت، امکان ریتارگتینگ‌ را در مورد آن دسته از کاربرانی که Limit Ad Tracking را در دستگاه خود فعال کرده‌اند از ترکر سلب خواهد کرد؛ زیرا در دستگاه آنها هیچ مشخصه هویتی، قابل ردگیری و رصد نیست. بنابراین، دور از انتظار نیست که تعدادی از نصب‌ها توسط ترکرها شمارش نشوند.

در لینکی که از سرور کافه بازار به ترکر متریکس ارسال می‌شود، تنها اطلاعات کاربران اندروید (GAID) فرستاده می‌شود. بنابراین در شرایطی که گزینه Limit Ad Tracking فعال باشد SDK ترکر متریکس در برخی موارد نمی‌تواند داده‌ها را از دستگاه کاربر به هنگام نصب دریافت کند و امکان انجام اتریبیوشن به صورت ID Matching وجود ندارد. (به تبع، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات اثر انگشت کاربر مانند IP، روش Fingerprinting نیز برای اتریبیوشن امکان پذیر نیست.) نتیجه این است که نصب کاربر به صورت ارگانیک محاسبه می‌شود.

5- اختلاف شمارش به دلیل پکیج‌ نیم‌های متفاوت اپلیکیشن در استورهای مختلف

هنگامی که یک اپلیکیشن در استورهای مختلف، پکیج نیم‌های مختلف و متفاوت داشته باشد، این احتمال می‌رود که کاربر، آن اپلیکیشن را از دو استور مانند کافه بازار و گوگل پلی استور دانلود و نصب کند. نتیجه چنین اقدامی، داشتن چندین نسخه از یک اپلیکیشن روی دستگاه است. این اتفاق زمانی مشکل ایجاد می‌کند که تبلیغ‌دهنده یک اکانت یکسان و App Id مشترک برای نسخه‌های مختلف اپ خود درون ترکر متریکس داشته باشد.

مصداق این حالت را می‌توان زمانی مشاهده کرد که یک کاربر با کلیک از طریق تبلیغ در بخش جستجو کافه بازار اپ را نصب کند در حالی که کاربر از پیش، نسخه گوگل پلی آن را نصب کرده است. در چنین شرایطی ترکری مانند متریکس، این نصب را به عنوان نصب مجدد شمارش می‌کند در حالی که کافه‌بازار به دلیل عدم اطلاع از دیگر نسخه‌های اپ در سایر استورها آن را در به‌ عنوان نصب جدید برای آن اپلیکیشن محاسبه می‌کند.

6- اختلاف در شمارش به دلیل مشکلات فنی در اجرا و نصب برنامه

در بعضی مواقع، با اینکه کاربر برنامه مورد نظر را نصب و باز کرده است اما خود برنامه قبل از اجرای کامل به دلایلی دچار خطا شده و بسته می‌شود. در این صورت، با وجود دانلود شدن برنامه، ترکر آن را به عنوان نصب شمارش نمی‌کند. این اتفاق نیز می‌تواند بین شمارش‌های صورت گرفته از سمت کافه بازار و ترکر متریکس اختلاف بیندازد. لازم به ذکر است، این دلیل برخلاف مورد اول (مغایرت در معیار شمارش) به مشکلات فنی موجود در اپ مرتبط است و ارتباطی به ترکر یا سیستم جستجو در تبلیغات کافه بازار ندارد.

تفاوت شمارش نصب‌ها در ترکر متریکس و گوگل ادز یا گوگل ادوردز (Google Adwords)

اختلاف شمارش متریکس و گوگل ادز

گوگل ادوردز (Google Adwords) یا سرویس تبلیغات آنلاین شرکت گوگل به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات خود را در صفحات جستجوی گوگل قرار دهید و به ازای کلمات کلیدی خاص، مخاطبان خاص خود یا مشتریان بالقوه خود را از سرویس یا محصول خود مطلع کنید.

ترکر متریکس از اسفند سال 97 گوگل ادز یا ادوردز را به عنوان یکی از پلتفرم‌های تبلیغاتی همکار خود در داشبورد اضافه کرده است و شما می‌توانید آمار و شمارش تعداد کلیک‌ها و نصب‌های حاصل از این پلتفرم را نیز مشاهده کنید. حالا در این قسمت می‌خواهیم به دلایلی بپردازیم که ممکن است میان شمارش نصب‌های حاصل از گوگل ادز و گزارش‌های ترکر متریکس از داشبورد شما ناهمخوانی ایجاد کند:

1-    اختلاف شمارش به دلیل تنظیمات متفاوت پنجره‌های اتریبیوشن (Attribution Window)

پنجره اتریبیوشن گوگل ادوردز 30 روزه است. یعنی به صورت پیشفرض، نرخ تبدیل (conversion rate) اولین باز کردن یا نصب کردن اپ را در بازه زمانی 30 روزه از تعامل با تبلیغ شمارش و رصد می‌کند و تبدیل‌های درون اپ (in-app conversion) را در بازه زمانی 90 روز از تعامل با اپ در نظر می‌گیرد. در حالی که پیشفرض پنجره اتریبیوشن  (attribution window) در متریکس به صورت پیشفرض 7 روزه تنظیم شده است هرچند که می‌تواند بسته به نوع حساب شما متغیر باشد. همین اختلاف در تنظیمات پنجره اتریبیوشن می‌تواند محاسبات را تغییر دهد و به آمارهای متفاوتی ختم شود.

2-     اختلاف داده‌ها به دلیل موقعیت زمانی متفاوت به هنگام نصب (Time Zone)

همانطور که پیشتر ذکر شد، یکی از دلایل و عواملی که ممکن است روند شمارش نصب‌ها از گوگل ادز و پلتفرم‌های اتریبیوشن دیگر نظیر متریکس را با اختلاف مواجه می‌سازد، تفاوت زمانی موجود در تنظیمات این دو است.

برخی از ترکرها مانند متریکس، زمان نصب را بر اساس محدوده زمانی (GMT) اعلام می‌کنند، در حالی که سایر پلتفرم‌ها مانند گوگل ادوردز بر اساس سیستم محدوده زمانی PST تنظیم شده‌اند؛ یعنی زمان محلی (local time) که در حساب کاربری تبلیغ دهنده تنظیم شده بود. اگر سیستم زمانی پلتفرم‌ها متفاوت باشد، ممکن است در داده‌های مربوط به زمان نصب، اختلافاتی مشاهده شود.

3-    اختلاف داده‌ها به دلیل شمارش متفاوت رخدادها

همانطور که می‌دانید منظور از رخدادها یا رویدادها اقدامات و فعالیت‌هایی است که توسط کاربران درون اپلیکیشن انجام می‌شود.

این رخداد می‌تواند هر چیزی باشد؛ از انجام خرید درون برنامه‌ای (in-app purchase) و تکمیل یک مرحله از بازی گرفته تا کلیک روی یک دکمه CTA خاص، ثبت نام در یک فرم مخصوص و … . این فعالیت‌ها درصورتی Event محسوب می‌شوند که به عنوان یک رخداد در داشبورد ترکر تعریف شده باشند تا برای رصد فعالیت‌های کاربر و تحلیل آن به کار روند.

به دلیل اهمیت این مفهوم و تأثیر آن در شمارش نصب‌های یک اپلیکیشن، به مواردی که مرتبط با آن هستند و میان شمارش‌ نصب‌های حاصل از گوگل ادز و ترکر متریکس اختلاف ایجاد می‌کنند می‌پردازیم:

3-1-  تفاوت در محاسبه ریمارکتینگ

مبنای محاسبه و شمارش reattribution (بازنشانی) در داشبورد ترکر متریکس، بازگشت یک کاربر از طریق deep link reattribution به اپلیکیشن است (برای مثال هنگامی‌که از یک کمپین ریتارگتینگ ادوردز آمده باشد)

این درحالی است که در گوگل ادوردز، رخدادها (events) مبنای اتریبیوشن مجدد یا بازنشانی (reattribution) قرار می‌گیرند اما متفاوت با شیوه‌ متریکس محاسبه می‌شوند.

3-2-: تفاوت در شناسایی منبع رخداد

همانطور که پیشتر گفته شد ادوردز یک پنجره اتریبیوشن 30 روزه برای رخدادها دارد. به عبارت دقیق‌تر، در صورتی که ادوردز کلیکی را روی تبلیغ مشاهده کند که در دوره 30 روزه پیش از رخداد صورت گرفته است، آن رخداد را به منبع آن کلیک و کانال نمایش تبلیغی که منجر به کلیک شده (یعنی کمپین‌های تبلیغی اجرا شده از سوی گوگل ادز)، نسبت می‌دهد.

اما متریکس به طور خاص در مورد رخدادها، آنها را برای کل مدت زمان حضور کاربر در اپ به منبع نصب یا اتریبیوشن نسبت می‌دهد. به عبارت دیگر، با اینکه ترکر متریکس فاصله کلیک تا نصب (Click Time to Install) را محاسبه می‌کند اما معیار شمارش را نصب نهایی اپلیکیشن در نظر می‌گیرد و نه کلیک اولیه روی تبلیغ یا هر رخداد کانورژن.

4-  اختلاف داده‌ها بر اساس شمارش متفاوت نصب‌های مجدد

همانطور که پیشتر گفته شد، معیار شمارش گوگل ادز و سرچ‌ادز کافه بازار در مورد نصب‌های مجدد یا reinstalls مشابه یکدیگر است. گوگل ادز، نصب‌ها و نصب‌های مجدد یا همان reinstall (توسط کاربرانی که اپ را از سیستم خود حذف کرده اند یا uninstall) در سیستم‌های اندرویدی به عنوان نصب جدید در نظر می‌گیرد اما همه ترکرهای تردپارتی، نصب‌های مجدد اندروید را به عنوان نصب جدید رصد نمی‌کنند. در داشبورد متریکس نصب‌های مجدد و حذف نصب در دو ستون مجزا قابل رصد هستند.

قابلیت جدید متریکس: رصد حذف اپلیکیشن و نصب مجدد اپلیکیشن (Uninstall and Reinstall Tracking)
بخوانید

5-    اختلاف داده‌ها به دلیل عدم شمارش نصب از استورهای غیر از گوگل پلی

گوگل ادوردز تنها نصب‌هایی را شمارش می‌کند که از استور گوگل پلی حاصل شده باشد. این در حالی است که ترکرهای تردپارتی به ازای تمام نصب‌هایی که از یک اپلیکیشن و از هر منبعی حاصل شده باشد و به اولین باز شدن آن اپ ختم شده باشد، در آمار خود می‌آورد؛ اما منبع آخرین کلیک را منبع نصب در نظر می‌گیرد.

6-    اختلاف داده‌ها به دلیل عدم شمارش نصب از دیگر ترد-پارتی‌ها

هنگامی که برای نصب‌های یک اپلیکیشن، بیش از یک ترد-پارتی یا ترکر عمل رصد کردن را انجام دهند، گوگل ادز یا گوگل ادوردز اثر داده‌های تبدیل در سایر شبکه‌ها را خنثی کرده و آخرین کلیک در آخرین ترکر را محاسبه خواهد کرد. به تبع، به دلیل عدم دسترسی گوگل ادز به آمار سایر شبکه‌ها تمامی نصب‌ها را به خودش نسبت می‌دهد.

این مورد، یکی از همان دلایلی است که در مطلب زیر، به عنوان یکی از موارد شایع و متداولی که منجر به بروز خطا میان شمارش نصب اپلیکیشن‌ها می‌شوند توضیح داده شد:

چرا آمار ترکرها با آمار پلتفرم‌های تبلیغات موبایلی مغایرت دارد؟
بخوانید

7-    اختلاف داده‌ها به دلیل تفاوت در معیار شمارش

تنظیمات گوگل ادوردز به نوعی است که «هر» تبدیل (conversion) را شمارش می‌کند. این شیوه گزارش‌دهی تعداد نصب‌های بیشتری در مقایسه با یک ترکر ارائه خواهد داد. می‌توانید برای آشنایی و تغییر تنظیمات گوگل ادز خود توضیحات پشتیبانی گوگل ادز را بخوانید.

این در حالی است که اغلب ترکرها نظیر متریکس برای مثال، تنها «یک» تبدیل به ازای کلیک روی تبلیغ را برای هر کاربر ملاک شمارش نصب قرار می‌دهند.

این تفاوت به این دلیل است که تعداد فروش یک محصول در اپلیکیشن، جاذبه چندانی برای ترکرها ندارد، بلکه کارکرد یک ترکر این است که نشان دهد آیا یک تبلیغ، نوع مشخصی از لید (سرنخ تبدیل) را به همراه داشته است یا خیر. چرا که معمولاً آن چیزی که ارزش کسب‌وکار شما را بالا می‌برد، یک لید یکتا به ازای کلیک روی تبلیغ است نه هر فروش.

اما لازم است به این نکته توجه کنید که روش‌های متفاوتی برای اتریبیوشن رخداد وجود دارد که نتایج متفاوتی را در بر دارند و بنابراین تصمیم با شماست که ترجیح می‌دهید چه چیزی را چگونه رصد کنید.

8-    اختلاف در شمارش بر اساس زمان تعامل با تبلیغ

گزارش‌های گوگل ادوردز بر اساس روز و تاریخی است که کاربر وارد تعامل با تبلیغ (the day of ad interaction) شده است (برای مثال، کلیک، نمایش و غیره) اما ترکر متریکس، روز و تاریخ رخداد تبدیل (فقط نصب) را ملاک محاسبه و شمارش قرار می دهد. این موضوع می‌تواند آمار نهایی تعداد نصب اپلیکیشن‌ها را تحت تأثیر قرارداده و دچار اختلاف کند.

در این پست از بلاگ متریکس به موضوع مهمی پرداختیم: خطا و تفاوت در شمارش آمار نصب میان دو پلتفرم‌ تبلیغاتی همکار با ترکر متریکس؛ تبلیغات در جستجوی کافه بازار یا سرچ‌ادز (search ads) و گوگل ادز یا گوگل ادوردز (google adwords). این موضوع دغدغه بسیاری از صاحبان اپلیکیشن و تبلیغ دهندگانی است که تمایل دارند اثرات بازاریابی اپلیکیشن خود را با اطمینان و تراز بیشتری در مجراهای مختلف تبلیغاتی بسنجند. در صورتی که می‌خواهید با راه‌حل‌های کاهش این خطاها آشنا شوید با بلاگ متریکس همراه باشید.

منابع:

http://blog.cafebazaar.ir/1398/03/19/adscount

https://developers.google.com/app-conversion-tracking/api/discrepancies

 

[metrix_cta link=”https://dashboard.metrix.ir” text_link=”ورود به داشبورد” params=”utm=college&utm=google” title=”متریکس، پلتفرم یکپارچه آنالیز موبایل مارکتینگ در ایران” content=”با ترکر متریکس، منابع جذب کاربران به اپلیکیشن خود را با دقت رصد کنید و از اتفاقات درون اپلیکیشن خود باخبر باشید” image=”https://blog.metrix.ir/wp-content/uploads/2018/12/favicon.png”]

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید