جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای ثبت رخدادها در پنل متریکس +[ویدئو]

فهرست محتوا

در این پست از بلاگ متریکس قصد داریم تا نحوه ثبت رخدادها در پنل متریکس را به شما آموزش دهیم، اگر ترجیح شما یک آموزش ویدئویی است، می‌توانید فایل ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

ویدئوی آموزش نحوه‌ی ثبت رخدادها در پنل متریکس

 

رخداد چیست؟

تحلیل‌های متریکس تنها تا مرحله نصب اپلیکیشن نیست و بعد از نصب هم ادامه دارد؛ شناخت کاربران و رصد رفتار آن‌ها داخل اپلیکیشن پس از نصب، تنها از طریق تعریف و ثبت رخدادها امکان‌پذیر است!

در کتابخانه‌ی متریکس دو نوع رخداد قابل تعریف است:

  1. رخداد سفارشی یا custom، که منظور هر اقدامی از سوی کاربر است که پس از نصب، داخل اپلیکیشن انجام می‌دهد؛ مثل ثبت‌نام، لاگین، جستجو، افزودن به سبد خرید و …
  2.  یک نوع دیگری از رخداد هم قابل تعریف است با عنوان رخدادهای درآمدی، که مربوط به میزان درآمد کسب شده در اپلیکیشن شماست و دارای یک مقدار قابل اندازه‌گیری از جنس درآمد مالی است.

با متریکس علاوه‌بر تعداد رخدادهای انجام شده، می‌توانید یک سری ویژگی‌های خاص آنها را نیز مشاهده کنید؛ مثلا برای رخداد «جستجو»، اینکه کدام کلیدواژه‌ها بیشتر جستجو شده‌اند هم قابل رصد خواهد بود، یا برای رخداد «خرید شارژ» اینکه کدام کاربران بیشترین هزینه را کرده‌اند هم قابل مشاهده است؛ و این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید برنامه تشویقی هدفمند برای کاربران هر دسته داشته باشید.

همچنین با ثبت رخدادهای درآمدی در پنل متریکس، می‌توانید علاوه‌بر دفعات خرید کاربران، مبلغ خرید آنها را نیز به تفکیک کانال جذب کاربر مشاهده کنید.

معرفی قابلیت گزارش نصب‌ها و رخدادهای ارگانیک به تفکیک اپ استورهای مختلف (per store tracking)
بخوانید

 

نحوه‌ی ثبت رخداد در پنل متریکس

شما برای پیاده‌سازی رخدادها در اپلیکیشن، ابتدا باید نام رخداد را در پنل متریکس ثبت کنید و سپس با استفاده از نامک یا slug ایجاد شده در پنل، به پیاده‌سازی رخداد داخل اپلیکیش خود بپردازید.

برای این کار ابتدا از بخش تنظیمات، صفحه‌ی رخدادها را باز کنید و اسم رخداد مورد نظرتان را در فیلد نشان داده شده در عکس زیر وارد کنید، مثلا ما اینجا نوشته‌ایم login.

تصویر صفحه رخدادهای متریکس

سپس یکتا بودن یا نبودن آن رخداد را مشخص کنید.

تصویر صفحه رخدادهای پنل متریکس

منظور از یکتا بودن رخداد این است که فقط به ازای دستگاه کاربرانی که آن رخداد را انجام داده‌اند شمارش انجام شود، مثلا اگر کاربری یک رخداد تکراری را 5 بار انجام داد، فقط 1 بار شمرده شود، و در حالت غیریکتا، تعداد کل رخدادهای انجام شده شمرده خواهد شد، یعنی اگر دستگاه کاربری یک رخداد تکراری را 5 بار انجام داد، 5 بار شمرده خواهد شد!

بعد هم دکمه ایجاد رخداد را بزنید و تمام!

تصویر صفحه رخدادها در پنل متریکس

دقت کنید که بعد از ثبت یک رخداد، یکتا بودن یا نبودنش را نمی‌توانید ویرایش کنید و فقط اسم رخداد قابل ویرایش است! همچنین یک رخداد‌ بعد از ایجاد شدن، قابل پاک شدن نیست.

حالا می‌توانید نامک یا slug رخداد ایجاد شده را بردارید و پیاده‌سازی این رخداد را داخل اپلیکیشن انجام دهید.

تصویر صفحه رخدادها در پنل متریکس

دقت کنید که پیاده‌سازی یک رخداد داخل اپلیکیشن فقط توسط نامک آن که داخل پنل متریکس ایجاد شده امکان‌پذیر است؛ برای این کار شما باید با استفاده از نامک رخداد، این یک خط کد را داخل اپلیکیشنتان پیاده کنید:

Metrix.newEvent(“my_event_slug”);

نکته‌ی مهم: بعد از پیاده‌سازی رخدادها داخل اپلیکیشن، یک بیلد جدید از اپلیکیشن بگیرید و حتما رخدادها را تست کنید، سپس نسخه‌ی جدید اپلیکیشن را داخل استورها آپدیت دهید.

 

منظور از اتریبیوت رخداد چیست و چه ضرورتی دارد؟

همچنین شما برای هر رخداد می‌توانید 50 اتریبیوت درنظر بگیرید! اما منظور از اتریبیوت رخداد چیست و و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

فرض کنید که یک اپلیکیشن خرید بلیط هوایپما یا قطار دارید و برای خرید بلیط از مبداهای متفاوت به مقصدهای متفاوت می‌خواهید رخداد ثبت کنید؛ در این حالت نیازی نیست تا از همه‌ی شهرها در مبدا به همه‌ی شهرها در مقصد رخداد تعریف کنید، و اصلا چنین چیزی امکان‌پذیر هم نیست! (چون تعداد شهرها بسیار زیاد است).

دقت کنید که داخل پنل متریکس می‌توانید نهایتا تا 100 رخداد تعریف کنید.

در این مواقع شما باید فقط یک رخداد به عنوان مبدا و یک رخداد به عنوان مقصد تعریف کنید و روی هر کدام از آنها، انواع شهر را به عنوان اتریبیوت رخداد در نظر بگیرید. دقت کنید که برای هر اتریبیوت می‌توانید به تعداد نامحدود value در نظر بگیرید که اینجا تمام شهرها به عنوان value این اتریبیوت تعریف می‌شوند.

برای مشاهده مستندات فنی متریکس برای پیاده‌سازی اتریبیوت‌ رخدادها، و همچنین مستندات مربوط به رخدادهای درآمدی روی این لینک کلیک کنید.

چه تعداد از رخدادهای درون اپلیکیشن باعث ایجاد عملکرد بهتر می‌شوند؟
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 2

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید