جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای طراحی و اجرای تبلیغات موبایلی در ماه رمضان به چه نکاتی توجه کنیم؟

فهرست محتوا

رفتارهای فرهنگی کاربران در زندگی واقعی، در نحوه و چگونگی استفاده مردم از اپلیکیشن‌ها در طول ماه رمضان تا پایان آن و فرا رسیدن عید فطر منعکس می‌شود. این را مطالعات متعددی تأیید می‌کنند که در سال‌های اخیر و با قوت گرفتن تحلیل تبلیغات موبایلی در ماه رمضان به عنوان یک رویداد مهم مذهبی-فرهنگی انجام شده‌ و می‌شود. حالا که ماه رمضان یکی از رویدادهای مهم مذهبی در کشور ما و همچنین خاورمیانه است می‌تواند فرصت خوبی برای تبلیغ دهندگان باشد تا خدمات و محصولات خود را در مناسب‌ترین زمان به کاربران مسلمان اپلیکیشن‌های مختلف عرضه کنند؛ کاربرانی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. در این پست از بلاگ متریکس می‌خواهیم چند نکته کلیدی را توضیح دهیم که به شما به عنوان موبایل مارکتر و تبلیغ‌دهنده کمک می‌کند به صورت هدفمندتر و با برنامه‌ریزی هوشمندانه‌تر به طراحی تبلیغات موبایلی در ماه رمضان بپردازید.

با رعایت این موارد، تبلیغات موبایلی در ماه رمضان را به بهترین شکل اجرا کنید

این واقعیت مهم را فراموش نکنید که ماه رمضان یکی از پر مشغله‌ترین زمان‌ها برای خرید آنلاین است. لازم است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای این دوران برنامه‌ریزی کنند و بهترین شیوه‌ها را برای جذب کاربران ارزشمند، با کیفیت و مرتبط به کار ببندند. همچنین فروش خدمات مربوط به سفر و گردشگری نیز همواره تحت تأثیر ماه رمضان قرار می‌گیرد. هرچند که ماه رمضان سال جاری با شیوع ویروس کرونا در جهان همراه شده است و کسب‌وکارهای صنعت گردشگری را به شدت زیر فشار قرار داده است.

در ادامه به بهترین راهکارها برای اجرای تبلیغات موبایلی در ماه رمضان به منظور برگزاری هرچه توانمندتر کمپین‌های تبلیغاتی ویژه ماه رمضان اشاره می‌کنیم. آنها را به چشم استراتژی ببینید؛ راهبردهایی که می‌توانند ترافیک اپلیکیشن شما و در نهایت میزان فروش شما را افزایش دهند:

1- کمپین موبایلی خود را زودتر شروع کنید

به عنوان تبلیغ دهنده مهم است که با کمپین‌های آگاهی برند (Brand Awareness) و نیز کمپین‌های انفجاری (Burst Campaign) زودتر از شروع شدن این ماه، دست به کار شوید و دست به طراحی و اجرای کمپین‌هایی بزنید که اپلیکیشنتان به رتبه بالایی در استورها برسد. راه ایمن این است که به جایگاه‌های تبلیغاتی خاص و اختصاصی دسترسی داشته باشید؛ چرا که رقبای شما هفته پیش از رمضان نرخ CPI یا هزینه نصب را بالا می‌برند.

تبلیغ‌دهنده‌ای که کمپین تبلیغات موبایلی ماه رمضان را زودتر از شروع ماه رمضان اجرا می‌کند

همچنین در اجرای تبلیغات موبایلی در ماه رمضان مهم است که به فاصله بین نصب یک اپلیکیشن از سوی کاربر و خریدهای بعدی او توجه داشته باشید. تجربه Marketing-interactive در سال 2016 نشان داده است که یک بازه زمانی یک هفته تا دو هفته‌ای بین نصب یک اپ تا خریدهای بعدی کاربران وجود دارد. این یعنی این دو عمل با یکدیگر همبستگی دارند و کاربران از این بازه زمانی برای مرور کردن اپلیکیشن پیش از خرید نهایی، آگاهانه استفاده می‌کنند.

پس مهم است که سه هفته پیش از شروع رمضان از اینکه اپلیکیشنتان می‌تواند رتبه خوبی در استورها بگیرد و در ذهن مشتری در اولویت باشد مطمئن شوید. علاوه‌بر این، شروع زودهنگام کمپین تبلیغاتی در ماه رمضان به مشتری مجال مناسبی برای آشنا شدن با اپلیکیشن به محض نصب نیز می‌دهد. بنابراین این گام مهم یعنی پیشی گرفتن از رقبا را در دوره فروش پیش از رمضان بردارید.

2- بهترین بازه زمانی را برای تبلیغات موبایلی در نظر داشته باشید

نرخ خرید به سرعت در هفته پیش از رمضان به اوج خود می‌رسد؛ چرا که مشتریان برای یک ماه روزه‌داری و وقت گذرانی بیشتر با خانواده آماده می‌شوند. همچنین در هفته دوم رمضان، روزه‌داران برای خریدهای جشن پایان ماه برنامه‌ریزی می‌کنند.

کمپین تبلیغات موبایلی ماه رمضان که در بهترین زمان اجرا شده است

درست در همین زمان است که باید بهینه رفتار کنید و از سرمایه‌گذاری خود برای رسیدن به رتبه بالا در چارت‌های اپلیکیشن و تعداد بالای کاربران در هفته‌های پیش از رمضان بیشترین بهره را ببرید. اجرای تبلیغات موبایلی در ماه رمضان باید از نوع کمپین‌های پایدار و با ثبات و آینده‌اندیشانه باشد که در آن کاربران را با موارد خاص و تخفیف‌های هیجان‌انگیز هدفگیری کند. این کار می‌تواند میزان تعامل درون اپلیکیشنتان را جا به جا کند.

برخی از کمپین‌های موبایلی به زمان‌بندی روزانه وابسته هستند. برای مثال اوج مصرف آنها در سحرگاه هست. همین می‌تواند فرصتی برای جلب توجه مصرف‌کنندگان و مشتریان باشد. اپلیکیشن‌های سفارش غذا، حمل‌ونقل یا اپلیکیشن‌های کاربردی از این دسته هستند.

3- مرتبط و متناسب با نیازهای روزه‌داران تبلیغ کنید

به عبارت دقیق‌تر، مخاطب زمانه خود را بشناسید! برای حصول بهترین نتیجه لازم است تبلیغات موبایلی در ماه رمضان را هم‌راستا با پروموشن‌های سفارشی و متناسب تنظیم کنید. کارهایی مانند پیشنهادهای تخفیف و بازگرداندن مبلغی معین به مشتری آن‌هم در طول دوره‌های اوج خرید می‌تواند کارساز باشد. همچنین مهم است که از متناسب بودن کمپین‌هایی که طراحی و اجرا می‌کنید با نیازهای مرتبط با این ماهِ کاربران اطمینان حاصل کنید.

استفاده کردن از کمپین‌های پایدار برای اعلان دادن در مورد آیتم‌هایی که اغلب در طول ماه روزه داری خریده می‌شوند (مانند لباس‌های مذهبی یا وسایل الکترونیک) کلید موفقیت و تضمین تعامل حداکثری و بالا بردن نرخ خرید است.

مخاطبان متفاوت به عنوان روزه داران متفاوت، اهداف متفاوتی برای کمپین های تبلیغات موبایلی هستند

تمام حرف ما این است که فقط قیمت و پایین آوردن آن را ملاک قرار ندهید. رمضان بیش از هرچیز در مورد خانواده و دعا کردن است، نه زمانی که خریداران لزوماً به دنبال اجناسی خاص باشند. بنابراین تبلیغات پر زرق و برق که تنها از ابزار تخفیف برای جذب مشتری استفاده می‌کنند می‌تواند نتیجه عکس بگذارند. پیام تبلیغات خود را متناسب با ماهیت ماه رمضان و معنای این تعطیلی طراحی کنید و بیش از قیمت بر خلاقیت تمرکز کنید.

مخاطب شناسی کاربران در ماه رمضان

گوگل در آخرین گزارش خود در مورد بهترین راهکارها برای موفقیت تبلیغات موبایلی در ماه رمضان، یک تیپولوژی یا گونه‌شناسی از مخاطبان بالقوه‌ای معرفی کرده است که می‌توان به عنوان مخاطبان هدف این ماه در نظر گرفت. با این 5 دسته مخاطب و رفتار آنها در فضاهای مختلف دیجیتال آشنا شوید:

  • روزه‌دار وفادار (The Devoted Faster): این دسته از افراد در گوگل، محتواهای مذهبی را جستجو می‌کنند. در یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو، محتواها و ترانه‌های مذهبی را تماشا و گوش می‌کنند. در گوگل پلی استور، اپلیکیشن‌های مذهبی را دانلود می‌کنند، مواردی مانند Muslim Pro و Holy Qoran. همچنین این دسته از روزه‌داران، در گوگل مپ از مساجد روی نقشه بر مبنای موقعیت جغرافیایی آنها بازدید می‌کنند.
  • روزه‌داران خانه‌دار (The Home Maker): این دسته از افراد در گوگل، وسایل کاربردی خانه و زندگی و دستورهای آشپزی را جستجو می‌کنند. در یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو، ولاگ‌های غذا و آموزش آشپزی را تماشا می‌کنند. آنها در گوگل پلی استور، اپلیکیشن‌های مرتبط با آشپزی سریع در خانه را مانند Zomato، Qraved، Cookpad دانلود می‌کنند. آنها همچنین در گوگل مپ، برای پیدا کردن فروشگاه‌های تره بار جستجو می‌کنند.
  • روزه‌داران اهل زیبایی و مد (The Ramadan Groomer): این دسته از افراد در گوگل، محتواهای مربوط به فشن و زیبایی را جستجو می‌کنند. در یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدیو، محتواهایی با مضامین آرایش، مدل موی سر، فشن یا آموزش بستن شال و روسری را تماشا می‌کنند. آنها در گوگل پلی استور، اپلیکیشن‌های مرتبط با مد و فشن و زیبایی را مانند Beautyplus، Facetune و Youcam دانلود می‌کنند. همچنین این دسته از روزه‌دارن در گوگل مپ از سالن‌های آرایش و فروشگاه‌های لوازم آرایش و زیبایی بازدید می‌کنند.
  • روزه‌داران اهل فناوری (The Tech Follower): این دسته از افراد در گوگل، به دنبال آخرین گجت‌های فناورانه می‌گردند. در یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدیو، به تماشای ریویوهای محصولات تکنولوژیک می‌نشینند. آنها در گوگل پلی استور، اپلیکیشن‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک را دانلود می‌کنند و در گوگل مپ، برای پیدا کردن فروشگاه‌های الکترونیک و کافی‌شاپ‌ها جستجو می‌کنند.
  • روزه‌داران اهل سفر (The Homecomer): این دسته از افراد که اغلب در ماه رمضان به مسافرت می‌روند در گوگل، محتواهای مربوط به حمل‌و‌نقل و اقامت را جستجو می‌کنند. در یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدیو، ولاگ‌های مسافرت و اخبار ترافیک را تماشا می‌کنند. آنها در گوگل پلی استور، اپلیکیشن‌های مرتبط با مسافرت را دانلود می‌کنند. همچنین این دسته از روزه‌دارن در گوگل مپ از فرودگاه‌ها، ترمینال‌های اتوبوس، هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری برای توریست‌ها بازدید می‌کنند.

نگاه به نمونه‌های موفق کمپین‌های تبلیغاتی در ماه رمضان نشان می‌دهد که تمایل برای خود شکوفایی در طول ماه رمضان به عواملی مانند سن، جنسیت و درآمد افراد خلاصه نمی‌شود. به همین دلیل است که استراتژی کسب‌وکارها برای هدفگیری مخاطب باید علاوه بر ویژگی‌های دموگرافیک به نیت و قصد مخاطب برای خرید محصولات نیز توجه کند.

4- قدرت موبایل را در ماه رمضان دست کم نگیرید: نسخه وب موبایل خود را بهینه کنید

بر اساس داده‌های به دست آمده از Criteo در مورد تبلیغات موبایلی در ماه رمضان، استفاده کاربران خاورمیانه‌ای از دسکتاپ برای خرید آنلاین به رتبه بالای فروش در این کشورها منجر شده است؛ به طوری که حدود 80 درصد از خرده‌فروشی‌های این ناحیه از جهان با دسکتاپ انجام می‌شود. رمضان اما الگوی خرید مردم را تغییر می‌دهد چرا که خریدهای موبایلی و ترافیک‌های ناشی از آن در ماه رمضان که ماه تعطیلات خانوادگی است بالا می‎‌رود. در سال 2019 با افزایش میزان فروش در طول رمضان، سهم هفتگی موبایل در فروش تا 39 درصد در طول عید فطر بالا رفت.

افزایش تعامل کاربران با موبایل در ماه رمضان و اهمیت بهینه بودن نسخه وب موبایل

بنابراین به این نکته توجه کنید که اگر برند هستید یا حتی خرده فروش، حضور موبایلی محصولات خود را بهینه کنید- یعنی صفحات خود را طوری طراحی کنید که هدایت کاربر در آن راحت باشد و تجربه‌ای یکپارچه و متفاوت برای کاربر ایجاد کند.  به‌عبارت ساده‌تر، محصولات خود را سازگار با موبایل طراحی کنید تا تجربه مشتری با کیفیت و ماندگار تمام شود.

پیاده سازی SDK متریکس برای وب‌ اپلیکیشن ها (PWA): قابلیت دیگری از متریکس
بخوانید

5- از اپلیکیشن‌ها برای افزایش فروش بهره بگیرید

همزمان با مشاهده افزایش فروش خرده فروشی‌ها در طول زمان، می‌توان شاهد افزایش فروش درون اپلیکیشنی هم بود. در سال 2019 فروش درون اپلیکیشن تا 83 درصد بالا رفت. این امر نشان می‌دهد که مصرف کنندگان می‌توانند به سمت خرید بیشتر از طریق اپلیکیشن بروند، البته در صورتی که تجربه مشتری از این اقدام با سهولت و دسترس پذیری خرید همراه باشد. بنابراین مشابه موبایل وب که در بالا ذکر شد، آن دسته از صفحات محصول که به سرعت بارگذاری شوند و به آسانی قابل بررسی باشند از دو عنصری که می‌توانند به افزایش فروش درون اپ کمک کنند پیروی کرده‌اند.

6- قدرت داستان پردازی و احساسات را با تولید تبلیغات تعاملی ترکیب کنید

ماه رمضان برخلاف دیگر فصل‌هایی که در آنها رویدادهای مذهبی و فرهنگی به 1 تا 2 روز خلاصه می‌شود یک فرصت 30 روزه برای تبلیغ دهندگان است تا به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند. اگر به محتواهای تبلیغات موبایلی در ماه رمضان در کشورهای خارجی و برندهای دیگر دقت کنید متوجه می‌شوید که آنها بر جنبه‌های احساسی موضوعات تأکید می‌کنند؛ مواردی مانند بخشش، خانواده، همراهی مردم از ادیان و اقوام مختلف. فکر می‌کنید دلیل این موضوع چیست؟ پاسخ این سؤال چندان سخت نیست؛ هرچقدر تبلیغات احساسات مخاطب را بیشتر برانگیزد، با سهولت بیشتری وایرال می‌شود و به تبع، با آسانی بیشتری برند را به خاطر مخاطب می سپارد.

این نکته کلی در مورد تبلیغات در معنای عام را با این توصیه جزئی در مورد تبلیغات موبایلی ترکیب کنید: موبایل مارکترها باید قدرت داستان پردازی و تلنگر زدن به احساسات را با قدرت تبلیغات موبایلی در تعامل پذیری مخاطب ترکیب کنند.

تبلیغ‌دهنده‌ای که از قدرت داستان پردازی و تبلیغات تعاملی برای ماه رمضان استفاده می کند

بنا بر نتایج سایت Glispa حتی اگر مردم لزوماً روی یک تبلیغ آنلاین ویدیویی کلیک هم نکنند، اما توانایی آن تبلیغ برای برانگیختن تعامل مخاطب بالا باشد باعث می‌شود که 32 درصد بیشتر نسبت به تبلیغات غیر تعاملی به خاطر سپرده شوند. همین نکته می‌تواند پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری تبلیغ دهندگان موبایل و اپلیکیشن به منظور اثرگذاری بلند مدت بر ذهن مخاطب داشته باشد.

7- از کلیشه‌های بصری بپرهیزید

به عنوان اولین ایده، چه عنصر یا آیکون بصری به هنگام ایده‌پردازی برای تبلیغ محصول یا خدمت خود در ماه رمضان به ذهن شما خطور می‌کند؟ اگر  پاسخ شما هلال ماه یا قرص ماه و یا حتی فانوس نیست، جای تعجب دارد!

تبلیغ‌دهنده‌ای که پشت سیستم نشسته است و سعی می‌کند از عناصر کلیشه‌ای برای کمپین تبلیغات موبایلی در ماه رمضان استفاده نکند

نکته مهم برای طراحی تبلیغات موبایلی در ماه رمضان این است که نباید هیچگاه به گزینه‌های دم دست خود برای آماده‌سازی محتوای بصری کمپین‌های تبلیغاتی ماه رمضان رضایت دهید. با نگاهی اجمالی به انبوهی از کمپین‌های تبلیغاتی ماه رمضان، شامل تبلیغات داخلی و خارجی، متوجه می‌شوید که بخش اعظم آنها به نوعی از عنصر ماه یا فانوس در تصاویر خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در دام این تکرار نیفتید و با بهره‌گیری از نکته قبلی (6) خلاقیت را چاشنی کار کنید و با اجتناب از کلیشه‌های متداول، مدت زمان تعامل و تأمل کاربر را با تبلیغتان بیشتر کنید. یعنی توجه کنید که از این عناصر نیز به شیوه خلاقانه بهره ببرید.

8- کمپین‌های تبلیغاتی خود را تا بعد از عید فطر هم ادامه دهید

همانطور که در اولین مورد، به اهمیت شروع زودهنگام کمپین‌های مرتبط با تبلیغات اشاره کرده بودیم، در اینجا تأکید می‌کنیم که برای تضمین موفقیت تبلیغات موبایلی در ماه رمضان، لازم است تا چند هفته پس از عید فطر نیز به کمپین تبلیغاتی خود ادامه دهید تا فروش محصولات و رزرواسیون مسافرت‌ها به حداکثر سفارش خود برسد.

ادامه کمپین تبلیغات موبایلی در ماه رمضان تا پند هفته پس از عید فطر

سخن آخر: این سه گام کلیدی را برای موفقیت در تبلیغات موبایلی در ماه رمضان بردارید

برای طراحی و اجرای موفق تبلیغاتی موبایلی در ماه رمضان این سه گام کلیدی را در مورد برند خودتان به خاطر داشته باشید:

  • مخاطب خود را پیدا کنید: از خودتان بپرسید چه کسانی سگمنت اصلی برند شما در ماه رمضان هستند که باید مورد هدف قرار گیرند؟ و چگونه پیام برند شما در این دوره کلیدی از سال (ماه رمضان) به آنها خواهد رسید؟

به کمپین‌های موفق جهان نگاه کنید تا ببینید تبلیغاتی که بر نیت و مقصود مخاطب استوار شده بودند توانستند 30 درصد افزایش در دیده شدن و 40 درصد افزایش در خرید را تجربه کنند.

  • توجه جلب کنید: از خودتان بپرسید چطور می‌توانم محتوایی خلق کنم که توجه مخاطب هدف را جلب کند؟ و از چه قالب‌های محتوایی برای جلب بیشترین توجه باید بهره ببرم؟

با اتخاذ رویکردهای ناب داستان‌گویی پیام برند خود را به مخاطب خود منتقل کنید. تمام تلاش خود را برای شنیده شدن داستان برندتان به کار ببندید؛ یعنی تنها در 5 ثانیه به مخاطب خود آنچه را که باید بشنوند بگویید (شامل برند و پیام اصلی). همچنین می‌توانید از قدرت ویدیو برای قهرمان‌سازی از محصول خود استفاده کنید. داستان و پیام کلیدی خود را طوری طراحی کنید تا به شیوه‌های متفاوت قابل عرضه به کاربر باشد، او را درگیر کند. همچنین call-to-action را در مقاطع مختلف تکرار کنید.

  • مشتریان خود را وفادار کنید: از خودتان بپرسید از چه ابزارهایی می‌توانم استفاده کنم تا تضمین کنم سرنخ‌های تبدیل مشتریان به فروش منجر خواهد شد؟

پیوستگی و منفعت برند را به نتایج محسوس ترجمه کنید تا به فروش منجر شود. از قالب صحیح رسانه برای کانورژن بیشتر استفاده کنید و بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) حرکت کنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید