جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نصب تقلبی- بخش دوم: چطور یک نصب شمارش می‌شود؟

فهرست محتوا

نصب تقلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از این بازیگران (که در پست‌ گذشته به آنها اشاره کردیم) به انگیزه به دست آوردن پول بیشتر، رفتار ناسالم داشته باشد. حالا لازم است بدانیم نصبی که از آن حرف می‌زنیم چطور شمرده می‌شود. علی سلطانی، مدیر محصول متریکس در اولین رویداد موبایلی ایران، ایران موبایل سامیت، که در روزهای 30 و 31 خرداد 98 در مرکز همایش‌های سالن کتابخانه ملی ایران برگزار شد،سخنرانی با عنوان «نصب تقلبی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟» ارائه کرد. در مجموعه بلاگ‌های پیش رو می‌کوشیم بخش‌هایی از مطالب ارائه شده در این رویداد را منتشر کنیم. بخش دوم: چطور یک نصب شمارش می‌شود؟ در بخش قبل بازیگران بازار و جریان پول در تبلیغات نصبی را بررسی کردیم. برای درک بهتر موضوع نصب تقلبی باید بفهمیم که بازیگران مختلف چه طور با هم تعامل می‌کنند تا یک نصب شمارش شود. برای این منظور لازم است جریان اتفاقات از ایجاد یک کمپین تبلیغاتی تا نمایش یک تبلیغ تا شمارش نصب اپلیکیشن و رویدادهای درون اپ را بررسی کنیم:

شمارش نصب اپلیکیشن چطور انجام می‌شود؟

همان طور که گفتیم‌، وظیفه خطیرِ شمارش نصب‌ها و نسبت دادن هر نصب به منبع مربوطه بر عهده ترکر است. در اینجا می‌خواهیم توضیح دهیم که ترکر چیست و چه‌کار می‌کند؟

برای اینکه ترکر نصب را به شبکه و ناشری که کاربر را جذب کرده‌اند نسبت دهد باید کلیک مرتبط با آن نصب را پیدا کند. پس ترکر باید علاوه بر نصب از کلیک‌ها هم مطلع شود. برای اینکه ترکر از نصب‌ها مطلع شود، یک کیتِ توسعه نرم‌افزار (SDK) دارد که در اختیار تبلیغ‌دهنده قرار می‌دهد و تبلیغ‌دهنده آن کیت را در اپلیکیشن خود تعبیه می‌کند. به این ترتیب هر بار که اپ نصب شود، کیتِ ترکر که درون اپ قرار داده شده است فعال می‌‌شود و انجام نصب را به سرورِ ترکر اطلاع می‌دهد. برای اینکه ترکر از کلیک هم مطلع شود به ازای هر مبنع جذب کاربر یک لینک در اختیار تبلیغ‌دهنده قرار می‌دهد که معمولا به آن لینک ترکر می‌گویند. هر گاه این لینک باز شود (مثلا در اثر کلیک کاربر) ترکر از انجام کلیک مطلع می‌شود و کاربر را به صفحه فرود (Landing Page) که در تبلیغات نصبی معمولا اپ استور است هدایت می‌کند.

فرایند عملکرد اتریبیوشن موبایل

فرض کنیم تبلیغ دهنده یک اپ سفارش غذا دارد و می‌خواهد کاربران جدیدی جذب کند. برای اجرای کمپین تبلیغاتی، لازم است محتوای تبلیغ و لینک ترکر را در اختیار شبکه تبلیغاتی قرار دهد. علاوه بر این موارد تبلیغ دهنده باید هزینه هر نصب و انتظاراتی را که دارد به شبکه تبلیغاتی اطلاع دهد. به عنوان مثال ممکن است تبلیغ دهنده مشخص کند که حاضر است تا سقف ده هزار نصب، برای هر نصب سه هزار تومان هزینه کند و انتظار دارد که حداقل ده درصد از کسانی که اپ را نصب می‌کنند حداقل یک بار غذا سفارش دهند. شبکه تبلیغاتی کمپین را در سیستم خودش ایجاد می‌کند و آماده می‌شود که این تبلیغ را برای پخش در اختیار ناشرانش قرار دهد.

اتریبیوشن موبایل چطور کار می‌کند؟
بخوانید

اگر شبکه تبلیغات لینک ترکر را در اختیار ناشرش قرار دهد نمی‌تواند از کلیک مطلع شود. برای اینکه پس از کلیک، شبکه تبلیغات متوجه شود که کدام ناشر کلیک را ارسال کرده است، از لینک خودش استفاده می‌کند که برای هر ناشر پارامتر خاصی دارد و پس از صدا شدن لینک خودش، لینک ترکر را صدا می‌کند.

حال، کاربری را در نظر بگیرید که به یک رسانه سر زده است، در حال اسکرول کردن صفحه است و به زودی با یک جایگاه تبلیغاتی روبرو می‌شود. ناشرِ تبلیغ (صاحب رسانه) لازم است در همین فرصت کوتاه، این جایگاه تبلیغاتی را پر کند یا اینکه از خیر درآمدزایی از این جایگاه بگذرد. همان طور که گفتیم، ناشر معمولا مستقیم با تبلیغ‌دهنده کار نمی‌کند و به صورت غیر مستقیم از طریق یک یا چند شبکه تبلیغاتی، تبلیغ را دریافت و پخش می‌کند. ناشر، قبل از اینکه کاربر با جایگاه مواجه شود یک درخواست به شبکه تبلیغاتی برای دریافت تبلیغ ارسال می‌کند. این درخواست شامل اطلاعات مختلفی است که به شبکه کمک می‌کند تصمیم بگیرد چه تبلیغی را در پاسخ به ناشر ارسال کند.

به هر حال، تا نصب شمارش نشود پولی دست به دست نمی‌شود تا کسی برای تقلب انگیزه داشته باشد!

شبکه درخواست ناشر را بررسی می‌کند. فرض کنیم نتیجه بررسی این است که بهترین تبلیغ برای این جایگاه و کاربر همان تبلیغ اپ سفارش غذا است. شکبه تبلیغاتی در پاسخ به درخواستِ ناشر، اطلاعات لازم شامل محتوای همراه تبلیغ اپ مثل بنر، لینک به صفحه فرود در صورت کلیک روی تبلیغ، و همچنین نحوه گزارش شدن انجام نمایش و کلیک را می‌فرستد. ناشر پس از دریافت پاسخ از شبکه تبلیغات جایگاه را پر می‌کند و آماده می‌شود که درصورت کلیک شدن بنر توسط کاربر،‌ کاربر را به صفحه فرود اپ استور هدایت کند. چیزی که معمولاً از نظرها پنهان می‌ماند این است که ناشر در صورت نمایش بنر به کاربر گزارش آن را به نحوی که شبکه تبلیغات مشخص کرده است (لینک ارسال نمایش) ارسال می‌کند. همچنین در صورتی که کاربر روی بنر کلیک کند، گزارش آن توسط ناشر به شبکه تبلیغات داده می‌شود (لینک ارسال کلیک).

شمارش نصب اپلیکیشن از مرحله کلیک کاربر روی تبلیغ تا نصب و باز کردن اپلیکیشن انجام می‌شود

پس از آنکه بنر نمایش داده شد، گزارشِ آن توسط ناشر به شبکه تبلیغاتی و سپس به ترکر ارسال می‌شود. پس از این مرحله، ممکن است کاربر روی بنر کلیک کند که در این صورت رخداد کلیک توسط ناشر به شبکه تبلیغاتی و سپس به ترکر گزارش می‌شود. پس از این، کاربر به اپ استور مربوطه هدایت می‌شود و اپ را دانلود می‌کند، نصب می‌کند، و نهایتا اپ را باز می‌کند. زمانی که اپ برای اولین بار باز می‌شود، کیتِ ترکر که در اپ تعبیه شده است، متوجه می‌شود که اپ برای اولین بار باز شده است و این رخداد را به سرورِ ترکر گزارش می‌دهد. سرورِ ترکر میان انبوه کلیک‌هایی که دریافت کرده است، کلیک کاربری که اپ را نصب کرده است پیدا می‌کند. در صورتی که کاربر چند تبلیغ مختلف را دیده باشد و چند کلیک با نصب متنظار شود، آخرین کلیک به اپ نسبت داده می‌شود. با توجه به اطلاعات کلیک، مشخص می‌شود که نصب از طریق کدام شبکه تبلیغاتی و ناشر حاصل شده است. حال ترکر باید رخداد نصب را به شبکه تبلیغاتی خبر ‌دهد و شبکه تبلیغاتی در صورت لزوم رخداد آن را به شبکه تبلیغاتی بعدی یا ناشر اطلاع می‌دهد. همان طور که گفتیم شبکه‌های تبلیغاتی علاوه بر ناشرها با شبکه‌های تبلیغاتی دیگر نیز کار می‌کنند. اصلا برای همین به آن‌ها شبکه می‌گویند. بنابراین از تبلیغ‌دهنده تا ناشر ممکن است بیشتر از یک شبکه تبلیغاتی قرار داشته باشد و لازم است همه به ترتیب از رخداد نصب خبر دار شوند. هر ناشری که نصب‌های بیشتری را باعث شود با ارزش‌تر است؛ پس شبکه تبلیغاتی به ناشری که نصب‌های بیشتری را سبب شود، به ازای هر نمایش یا هر کلیک پول بیشتری می‌دهد.

[metrix_cta link=”https://blog.metrix.ir/install-fraud-mobile-fraud-types/” text_link=” چند نوع تقلب موبایلی داریم؟” params=”utm=college&utm=google” title=”پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ” content=”دنیای تقلب موبایلی پر است از تکنیک‌ها و روش‌هایی برای هدر دادن بودجه تبلیغاتی بازاریاب‌ها. با این روش‌ها آشنا شوید.” image=”https://blog.metrix.ir/wp-content/uploads/2018/12/favicon.png”]

با دانشی که در این بخش و بخش قبل به دست آورده‌اید، حالا آماده‌ هستید که انواع نصب‌های تقلبی را بررسی و تحلیل کنید. پیشنهاد ما این است که کنش‌هایی را که برای شمارش نصب اپلیکیشن رخ می‌دهد در نظر بگیرید و سعی کنید خودتان را جای بازیگران مختلف بازار قرار دهید و به این فکر کنید که چه طور می‌توانید با کمترین هزینه درآمد کسب کنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید