جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی تاثیر قطعی اینترنت بر اپلیکیشن‌های ایرانی در مهر 1401

فهرست محتوا

مقدمه

بیش از یک ماه است که کسب‌وکارها با قطعی و فیلترینگ اینترنت در بخش‌های مختلف مواجه هستند و از آسیب‌ها و ضررهایی که در این مدت متوجه کسب‌و‌کارشان شده می‌گویند. اما این قطعی و محدودیت استفاده از اینترنت چه تاثیری روی استفاده‌ی کاربران از اپلیکیشن‌های ایرانی گذاشته است؟! آیا نصب اپلیکیشن‌های ایرانی کمتر شده؟ یا بیشتر؟ و کدام اپلیکیشن‌ها شاهد فعالیت بیشتر کاربرانشان بوده‌اند؟

ما در متریکس که همیشه رسالت خود را ارائه‌ی داده‌های دقیق و شفاف برای ایجاد یک بینش درست و واقعی می‌دانیم، تصمیم گرفتیم تا با بررسی آمارهای موجود از اپلیکیشن‌های ایرانی، این گزارش را تهیه کنیم و به بررسی تاثیر قطعی و فیلترینگ اینترنت بر رفتار کاربران اپلیکیشن‌های ایرانی بپردازیم و آن را در اختیار شما مخاطبان عزیز بگذاریم.

دقت کنید که داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی 1 شهریور تا 30 مهر است و قطعی و فیلترینگ اینترنت، مابین این بازه یعنی حدودا اوایل مهرماه اتفاق افتاده است.همچنین برای اینکه داده‌ها و آمار و ارقام موجود در این گزارش برایتان مفهوم‌تر باشد، بهتر است بدانید که متریکس مجموع آمارهای ماه شهریور و مهر 1401 را 100% در نظر گرفته و براساس آن نسبت‌ها را شرح داده و به مقایسه‌ی آمار ماه شهریور و مهر پرداخته است؛ این اقدام در راستای حفظ امنیت اطلاعات کاربرانمان انجام شده است.

جامعه‌ی آماری این گزارش نیز شامل 490 اپلیکیشن است که 74 درصد آن را اپ‌های برنامه و 26 درصد مابقی آن را اپ‌های بازی تشکیل داده‌اند.

 

بررسی تاثیر محدودیت دسترسی به اینترنت در ابعاد مختلف

تغییرات حجم نصب‌ها در استورهای مختلف

طبق آمارهای متریکس، بیش از 55 درصد از کل نصب‌های دو ماه شهریور و مهر، در ماه مهر اتفاق افتاده است و همانطور که در نمودار زیر می‌بینید بیشتر این نصب‌ها از استورهای داخلی مانند کافه‌بازار و مایکت بوده است؛ استور گوگل‌پلی نیز به علت فیلتر شدن در مهر ماه، با افت شدید نصب مواجه شد و سهم خود را به استورهای داخلی داد.

نمودار تغییر حجم نصب‌ها در استورهای مختلف

حجم دانلود از کافه‌بازار از 11.5 درصد (در شهریور) به 24.5 درصد (در مهر) افزایش پیدا کرد، همچنین استور مایکت نیز شاهد رشد بیش از صد درصدیِ حجم دانلود بوده است (میزان دانلود از این استور از 5.8 درصد در شهریور به 13.9 درصد در مهر تغییر کرد).

 

سهم شبکه‌های تبلیغاتی از نصب‌ها

همانطور که در نمودار زیر می‌بینید به دلیل فیلتر شدن ابزارهای گوگل و توقف کمپین‌های گوگل‌ادز در مهرماه، سهم این شبکه‌ی تبلیغاتی از 39 درصد در ماه شهریور به 2 درصد در ماه مهر افت پیدا کرد!

نمودار سهم شبکه‌های تبلیغاتی از نصب‌ها 

توزیع اپراتورهای تلفن همراه

شاید با نگاه اول به نمودار زیر این سوال برایتان ایجاد شود که با توجه به محدودیت دسترسی به اینترنت در ماه مهر، چرا شاهد افزایش استفاده‌ی کاربران از اینترنت‌ اپراتورهای تلفن همراه در این ماه هستیم؟!

باید به این نکته دقت کنید که ما در تمام این گزارش، استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و با توجه به محدودیت دسترسی کاربران به اینترنت، آنها برای دسترسی به اپلیکیشن‌های خارجی نیز محدودیت داشته‌اند، بنابراین در بعضی از دسته‌بندی‌ها به اپ‌های ایرانی روی آوردند و یا فعالیتشان در آنها بیشتر شد، که این موضوع کاملا نمودار بالا را توجیه می‌کند.

نمودار توزیع اپراتورهای تلفن همراه

 

گزارش وضعیت کاربران موبایل در ماه رمضان سال 2021
بخوانید

 سهم نسبی از کاربران فعال در اپلیکیشن‌های برنامه و بازی

نمودار زیر نشان می‌دهد که در ماه مهر نسبت به شهریور، در بین اپ‌های ایرانی استفاده از اپلیکیشن‌های مالی و شبکه‌های اجتماعی در دسته‌بندی برنامه‌ها افزایش قابل توجهی داشته است.

 نمودار سهم نسبی از کاربران فعال در اپلیکیشن‌های برنامه

 

در اپلیکیشن‌های بازی نیز در همه‌ی دسته‌ها شاهد افزایش فعالیت کاربران هستیم (غیر از دسته‌ی “دانستنی‌ها” که با افت 0.86 درصدی مواجه شده است) و بیشترین رشد در دسته‌ی “کلمات” اتفاق افتاده است (از 29.3 درصد در شهریور به 40 درصد در مهر افزایش پیدا کرده است.)

سهم نسبی از گاربران فعال در اپلیکیشن‌های بازی 

توزیع نوع اتصال بین کاربران در اپلیکیشن‌های برنامه و بازی

منظور از توزیع نوع اتصال بین کاربران این است که نشان دهد کاربران حین استفاده از اپلیکیشن‌ها آنلاین بوده‌اند یا آفلاین؟ اگر آنلاین بوده‌اند از چه نوع اینترنتی استفاده کرده‌اند؟! وای‌فای یا دیتای موبایل؟!

نمودار توزیع نوع اتصال کاربران در اپلیکیشن‌های برنامه

همانطور که در نمودار بالا می‌بینید در اپلیکیشن‌های برنامه، تقریبا تمامی کاربران آنلاین بوده‌اند (درصد کاربران آفلاین زیر 0.5 درصد بوده است) و شاید این موضوع به‌خاطر طبیعت اپلیکیشن‌ها در این دسته‌بندی است که بدون اتصال به اینترنت عملا دسترسی به خدمات آنها وجود نخواهد داشت.

اما در اپلیکیشن‌های بازی می‌بینیم که علاوه‌بر کاربران آنلاین، کاربران آفلاین نیز در ماه مهر افزایش پیدا کرده‌اند.

نمودار توزیع نوع اتصال کاربران در بازی‌ها

 

خلاصه‌ای از گزارش

  • 44.8 درصد از کل نصب‌های دو ماه شهریور و مهر، در شهریور و 55.2 درصد آن در مهرماه رخ داده است؛ و این یعنی افزایش نصب در ماه مهر نسبت به شهریور.
  • 60.2 درصد از کل تبلیغات دو ماه شهریور و مهر، در شهریور اتفاق افتاده است؛ و این یعنی کاهش تبلیغات در مهرماه نسبت به شهریور.
  • کاربران فعال در اپلیکیشن‌های بازی تقریبا در همه‌ی دسته‌ها، و در اپلیکیشن‌های برنامه تنها در اپ‌های مالی و شبکه‌ی اجتماعی در ماه مهر افزایش پیدا کرده است.
  • در اپلیکیشن‌های برنامه، استفاده‌ی کاربران از دیتای موبایل و وای‌فای در ماه مهر نسبت به شهریور بیشتر شد.
  • در دسته‌بندی بازی نیز علاوه‌بر کاربران آنلاین، تعداد کاربران آفلاین هم در ماه مهر نسبت به شهریور بیشتر شد.

برای مشاهده‌ی کامل این گزارش می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

 

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید