طراحی یک صفحه وب (web page) یا صفحه فرود (landing page) برای ارائهی یک اپلیکیشن موبایل شاید کمی عجیب به نظر بیاید؛ زیرا شما با این کار باید کاربران وب را متقاعد کنید تا از طریق این کانال (وبسایت)، یک اپلیکیشن را روی موبایل خود نصب کنند. اما بهتر است بدانید که طراحی یک صفحه فرود برای اپلیکیشن، یک ابزار قدرتمند برای افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) و ایجاد کاربر جدید به شمار میرود و مزایای برای صاحبان اپلیکیشنها دارد.
طراحی این صفحات به شما این امکان را میدهد که ترافیک زیادی از کاربران از سرتاسر وب را وارد اپلیکیشن خود کنید، همچنین نسبت به اپاستور و گوگلپلی فضای بیشتری برای نمایش و ارائهی اپلیکیشن در اختیار خواهید داشت.
درواقع طراحی یک صفحه فرود جذاب و کاربرپسند، که ارزشها و قابلیتهای اپلیکیشن شما را بهخوبی بازگو میکند، باعث افزایش اعتماد کاربران میشود و در نهایت آنها را تشویق میکند تا در تبلیت یا موبایل خود بر روی دکمه دانلود اپلیکیشن کلیک کنند.
در این مقاله نکات مهم طراحی یک صفحه فرود موفق را برای شما شرح دادهایم تا با استفاده از آن بتوانید اپلیکشن خود را ارتقا ببخشید.
صفحه فرود اپلیکیشن چیست و چرا به آن نیاز دارید؟
به طور خلاصه، صفحهی فرود، یک صفحه وب است که به منظور تبلیغ اپلیکیشنهای موبایل برای کاربران بالقوه طراحی میشود و معمولاً یک صفحهی ساده است که حداقل توضیحات را دارد و لینکهای دانلود اپلیکیشن را به طور برجستهتری نشان میدهد.
همانطور که میدانید، امروزه میلیونها اپلیکیشن در گوگلپلی و اپاستور وجود دارند و همین باعث میشود که جذب کاربر، خصوصا برای اپلیکیشنهای جدید و تازهوارد کار سختی باشد. به طور کلی ایجاد و گسترش یک صفحهی فرود، یک گزینهی بسیار خوب برای سرعت بخشیدن به فرآیند رشد اپلیکیشنها به حساب میآید؛ چه برای استارتاپی که یک اپلیکیشن جدید وارد بازار کرده است و قصد تبلیغ آن را دارد، و چه اپلیکیشنی که قصد دارد درمورد محصول و خدمات خود اطلاعرسانی کند!
از آنجا که بسیاری از اپلیکیشنها میان میلیونها برنامه در فروشگاههای اندروید و IOS گم میشوند، صفحات فرود فضایی را در اختیار شما قرار میدهند تا از ارزش و مزیتهای اپلیکیشن خود به مخاطبانتان بگویید و یک راهحل خوب برای جلوگیری از این مشکل است. درواقع صفحات فرود و وب، بهترین فرصت شما برای متقاعد کردن بازدیدکنندگان به دانلود اپلیکیشن است!
اما برای راهاندازی یک صفحه فرود موفق چه نکاتی را باید رعایت کرد؟!
نکات مهم برای ایجاد صفحه فرود برای یک اپلیکیشن
حقیقت این است که هیچ دو صفحهی فرود کاملا مشابهی وجود ندارد و هر صفحه بنا به خلاقیت طراح ایجاد میشود. تنها نکتهی مهمی که هنگام طراحی یک صفحه فرود برای اپلیکیشن باید به آن دقت کنید این است که آن را در راستای هدف نهایی خود (که ایجاد دانلود برای اپلیکیشن است) طراحی کنید، در حالی که آگاهی از برند و خدمات اپلیکیشن را نیز در نظر گرفتهاید؛ پس برای اینکه یک صفحه فرود موفق بسازید، اولین نکتهای که باید در نظر بگیرید هدف آن صفحه، یعنی دانلود اپلیکیشن و پس از آن، ایجاد آگاهی از برند است.
در حالی که شرکتها و کسبوکارهای بزرگ و معروف میتوانند در صفحات فرود خود تمرکزشان را بر آگاهی از برند بگذارند، پیشنهاد ما به شرکتهای کوچک و متوسط این است ک در این صفحات به توضیح اینکه چه خدماتی دارند و اپلیکیشنهایشان چه مزیت رقابتیای دارد بپردازند، و حتی در صورت نیاز باید محتوای بیشتری را به توضیح خدمات کسبوکارشان اختصاص دهند.
در ادامه به مراحل مختلف ایجاد یک صفحهی فرود پردختهایم.
تحقیقات
طراحی صفحه فرود باید مانند طراحی خود اپلیکیشن بر اساس تحقیقاتی باشد که پیش از این بر روی مخاطب و بازار هدف خود انجام دادهاید. مثلا اگر برای گروه سنی خاصی بازاریابی میکنید، دقت کنید که توضیحات و تصاویر صفحه فرود باید متناسب با آنچه برای آنها جذاب است ایجاد شود. بنابراین بهتر است از همان تحقیقات جمعیتشناختی که هنگام ساخت اپلیکیشن خود استفاده کردهاید، برای ساخت صفحه فرود اپلیکیشن نیز استفاده کنید.
در انتهای این مرحله و پس از آن که تحقیقاتتان روی مخاطب و بازار هدف تکمیل شد، تصمیم بگیرید که بهترین راه برای نزدیک شدن به مخاطبانتان چیست و از طریق آن راهها چگونه میتوانید به اهدافی که از ایجاد صفحه فرود داشتید برسید.
طراحی
به یاد داشته باشید هدف از طراحی صفحه فرود اپلیکیشنهای موبایلی این نیست که راهنمای کاملی از اپلیکیشن باشد و تمام ویژگیها و قابلیتهای آن را به کاربر نشان دهد! بلکه باید به آن مانند پیشپردهی فیلمهای سینمایی نگاه کنید که تنها یک سری صحنههای جذاب فیلم را به مخاطب نشان میدهد و آنقدری گیرا هست که بیننده را به تماشای کامل فیلم ترغیب کند. بنابراین صفحه فرود، مانند پیشپردهی یک اپلیکیشن است، پس آن را به شکلی طراحی کنید که در عین اینکه خلاصه و مفید است، برای مخاطب جذاب باشد و او را به دانلود اپلیکیشن نیز ترغیب کند.
صفحه فرود همچنین باید شامل عناصر چشمنواز، مانند تصاویری از صفحات داخل اپلیکیشن، دکمههای Call To Action) CTA) و نظرات یا توصیفات تحسینآمیز از کاربران اپلیکیشن باشد.
نکته دیگری که برای طراحی صفحه فرود باید در نظر بگیرید بهینهسازی آن برای نسخه وب است. همچنین صفحه فرود نباید شامل حجم زیادی از ویدیوها و تصاویر باشد چون لود (load) شدن این مطالب زمانبر است و این دقیقا یکی از دلایلی است که مخاطب را از بازدید صفحه منصرف میکند. پس تا جایی که ممکن است صفحه خود را ساده نگه دارید، نکات مهم را خلاصه بیان کنید و سعی کنید مخاطب را با تیترهای جذابی که ارائه میدهید درگیر کنید.
اجرا
هنگامی که صفحه فرود را طراحی کردید، آن را در نسخههای موبایل و دسکتاپ و در دستگاههای مختلف تست کنید و مطمئن شوید که در همهی دستگاهها بدون اشکال و بهخوبی عمل میکند. بعد از اینکه صفحه فرود را در تبلت و موبایلها و مرورگرهای مختلف بررسی کردید، حال وقت آن رسیده تا آن را به طور رسمی منتشر کنید. دقت کنید که اگر قصد اجرای کمپینهای تبلیغاتی برای ارائهی صفحهی خود داشتید، این کمپینها را چه از طریق پلتفرمهای تبلیغاتی و چه از طریق شبکههای اجتماعی، بهطور همزمان اجرا کنید.
اندازه گیری
پس از فعال شدن صفحه، اکنون زمان آن رسیده تا آن را بررسی کنید و از حاصل شدن نتایج مورد انتظارتان مطمئن شوید. در صورتی که بعد از یک دوره نتایج مورد نظر خود را به دست نیاوردید، ممکن است لازم باشد در رویکرد خود تجدید نظر کنید.
بهتر است پس از گذشت مدت زمانی، در قالب صفحه فرود خود تغییراتی ایجاد کنید و تست A/B را انجام دهید، و بررسی کنید که آیا رویکرد جدید برایتان موثر واقع شده یا نه! اگر این روش جواب نداد، شاید لازم باشد تیتر و عناوین تبلیغاتتان را تغییر دهید یا در کانالهای تبلیغاتی خود تجدید نظر کنید.
سخن پایانی
در این بلاگ به بررسی و توضیح عوامل موثر در ایجاد یک صفحه فرود موفق پرداخته شد، در بلاگ بعدی صفحه فرود اپلیکیشن شرکتهای معتبری مانند نایک بررسی شده است که به شما مثالهای عینی از عواملی که در اینجا آموختید را نشان خواهد داد. در بلاگ بعدی همراه ما باشید.
نظر شما نظر خود را وارد نمایید