جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دلایل اهمیت و ضرورت اتریبیوشن موبایل (Mobile Attribution) برای اپ مارکترها + ویدئو

فهرست محتوا

شمارش (track) کردن اپلیکیشن‌ها به بازاریابان موبایل قدرت اتخاذ تصمیم‌های حرفه‌ای آگاهانه و در لحظه را می‌دهد. در این پست از بلاگ متریکس روی سخنمان به طور خاص با اپلیکیشن مارکترها است و می‌خواهیم اهمیت اتریبیوشن موبایل برای اپ مارکترها را بررسی کنیم. در اینجا به دلایلی اشاره می‌کنیم که استفاده از یک سرویس تأمین‌کننده خدمات اتریبیوشن بی‌طرف و شخص ثالث را برای پیشبرد بهینه‌تر کمپین‌های تبلیغاتی شما توضیح می‌دهد. همچنین در پایان به پنج دلیل اصلی و جامع می‌پردازیم که استفاده از ترکر متریکس را به عنوان یک سرویس اتریبیوشن ایده‌آل روشن می‌سازد.

چرا اتریبیوشن موبایل یک ضرورت برای اپ مارکترها است؟

1. بدانید کاربران شما از کجا می‌آیند

یعنی بدانید آیا آنها روی یک ویدئو یا یک توئیت تبلیغاتی کلیک کرده‌اند؟

همانطور که می‌‌دانید یکی از کارکردها و اهداف اصلی یک سرویس اتریبیوشن، شناخت منبع یا منابع جذب کاربران است. استفاده از یک سرویس اتریبیوشن موبایل، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد.

2. کمپین‌هایی با بهترین عملکرد را پیدا کنید

مؤثرترین تبلیغات را شناسایی و آنها را تکرار کنید. یکی از مزایای استفاده از سرویس اتریبیوشن موبایل این است که بازوی کمکی اپ مارکترها برای انتخاب بهترین مجراهای تبلیغاتی باشد. گزارش‌های سرویس اتریبیوشن متریکس با فراهم‌سازی امکان مقایسه میان کمپین‌های مختلف به شما در فرایند انتخاب کمک کند.

3. همه چیز را بهینه‌سازی کنید

از داده‌ها برای خلاص شدن از شر تبلیغات بی‌اثر استفاده کنید و روی تبلیغات خوب و مفید مانور دهید. پیاده‌سازی فرایند صحیح اتریبیوشن، از انجام کارهایی صرفاً مبتنی بر پیشبینی کم می‌ند، به بودجه‌بندی شما کمک می‌کند و درنهایت با هدایت شما به سمت انتخاب مجرای صحیح جذب کاربر، به بهینه سازی روند بازاریابی اپلیکیشن موبایل کمک می‌کند.

4. تبلیغات ریتارگتینگ هوشمندانه انجام دهید

کمپین‌هایی بسازید که کاربرانی را هدف قرار دهد که اپلیکیشن شما را امتحان کرده‌اند اما جذب آن نشده‌اند.

نگهداشتن کاربران در طول زمان یکی از دغدغه‌های مهم اپ مارکترها است. در فضایی که با اپ‌های فریمیوم احاطه شده است و نرخ بازگشت در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، تمرکز بر هرچه بیشتر درگیر کردن کاربران و بالا بردن میزان engagement است.درواقع همین هدف، اساس پول درآوردن از اپلیکیشن و پایداری در صنعت تبلیغات را تشکیل می‌دهد.

5. همه چیز را اندازه‌گیری کنید

مواردی مانند نرخ بازگشت (Retention Rate) و ارزش چرخه عمر (LTV) برای گروه‌های کاربری مختلف، میانگین درآمد حاصل از کاربرانی که با کمپین‌های تبلیغاتی جذب اپلیکیشن شده‌اند، کاربرانی که از فری‌میوم به پریمیوم مهاجرت نکرده‌اند؛ همگی را با یک ترکر محاسبه کنید.

6. مقایسه کنید

آیا اگر کاربرها نوع خاصی از تبلیغات را ببینند، بازگشت سرمایه (RoI) بیشتری برای شما به همراه خواهند داشت؟

بازگشت سرمایه نقطه عطف بزرگی برای اندازه‌گیری اپلیکیشن موبایل است، اما تعیین کردن مقدار این فاکتور برای یک کمپین اپلیکیشن مارکتینگ خاص نه تنها مفید است، که ضروری به نظر می‌رسد. انجام محاسبات دستی برای متغیر RoI فرایند زمان بر و پر خطایی است اما گزارش‌های داشبوردهای اتریبیوشن موبایل مانند متریکس، به شما ابزار خوبی برای مقایسه بهترین تبلیغات را می‌دهد.

معیارهای انتخاب یک ترکر مناسب: بهترین پلتفرم اتریبیوشن (Attribution) چه ویژگی‌هایی دارد؟
بخوانید

شناسایی بهترین کمپین‌ها، کانال‌ها و کاربران را با سرویس اتریبیوشن تجربه کنید

7. موضوع مهم تبدیل (Conversion)

چه کسی یا کسانی اپلیکیشن شما را بیش از همه دوست دارند و سفر کاربری (User Journey) آنها چطور پیش می‌رود؟ اتریبیوشن به شما داده‌هایی می‌دهد که به مسیر آنها فکر کنید و روشی بیابید که بتوانید آن را به مشتریان بالقوه جدید پیشنهاد بدهید. همه می‌دانند که افزایش نرخ نصب (یعنی تبدیل یک کلیک به نصب موفق) و بالا بردن نرخ تبدیل یک کاربر به مشتری بالقوه، آرزو و آرمان تمامی بازاریابان است. در فضای اتریبیوشن موبایل، این اتفاق‌ها را می‌توانید با جزئیات هرچه بیشتر در یک ترکر مانند متریکس مشاهده کنید.

8. به شمارش شبکه‌های خود ادامه دهید

برای تبلیغ کردن، احتمالاً باید با چندین شبکه تبلیغاتی کار کنید. هرکدام قوانین متفاوت خودشان را دارند و با هم دیگر ارتباطی ندارند. یک سرویس اتریبیوشن ارتباط بین شما و شبکه‌هایتان را استانداردسازی می‌کند. گزارش‌های اتریبیوشن موبایل اندازه‌گیری دقیقی از موفقیت هر شبکه به شما می‌دهد و نشان می‌دهد در چه مقاطعی پولتان را به خوبی خرج کرده‌اید یا کجا آن را هدر داده‌اید.

9. نظریه‌ها را آزمون کنید

آیا اپلیکیشن‌های تاکسی باید در شب‌های آخر هفته بیشتر تبلیغ کنند یا در طی روزهای کاری؟ تنها راه سؤال به این جواب، استفاده از پلتفرم اتریبیوشن موبایل است. هدف اصلی اتریبیوشن، شفاف کردن عملکرد جذب کاربران، ارائه تحلیل شفاف از رفتار آنها و اجتناب از فرضیه سازی کورکورانه است. ترکر متریکس به شما در شفاف سازی مسیر ارزیابی اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی کمک می‌کند.

10- کاربران خود را تنها یکبار بشمارید

هرکدام از شبکه‌های تبلیغاتی، روش‌های متفاوتی برای شمارش دارند. یک پلتفرم اتریبیوشن این اطمینان را به شما می‌دهد که هیچ کس دو بار به ازای هر رخداد (event) و هر شخص شمرده نمی‌شود. کار اصلی یک سرویس ترکر، برقراری نسبت صحیح میان کلیک‌ها تا نصب‌ها است؛ انجام صحیح این کار بدون وقوع تقلب تنها از عهده یک سرویس اتریبیوشن کم خطا بر می‌آید.

11. از میزان بازگشت سرمایه (RoI) خود باخبر باشید

بازگشت سرمایه یا همان RoI یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد است که اغلب از سوی کسب‌وکارها برای تعیین سودآور بودن یک هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیای اپلیکیشن مارکتینگ با این شاخص می‌توان میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی را در طول زمان اندازه‌گیری کرد و براساس نتایج حاصل از آن در مورد تصمیمات آتی برنامه‌ریزی کرد.

سرویس اتریبیوشن موبایل به شما کمک می‌کند که هم در داده‌ها دقیق شوید و هم از بیرون به تصویر کلان نگاه کنید. درواقع، به این سؤال پاسخ دهید که چطور تلاش‌های بازاریابی شما به تحقق اهداف شما کمک می‌کند؟

12. از بودجه بازاریابی خود محافظت کنید

کمپین‌هایی را تکرار کنید و روی آن دسته از کمپین‌هایی مقیاس پذیر (scalable) شوید که بهترین عملکرد را دارند. تقلب را حذف کنید و برای نصب‌های تقلبی یا برای کاربرهایی که دوبار شمرده شده اند پول نپردازید.

اتریبیوشن چیست و چه ضرورتی برای دیجیتال مارکترها دارد؟
بخوانید

در این ویدیو بیشتر با ضرورت و اهمیت ترکرها در فضای تبلیغات موبایلی آشنا شوید:

5 دلیل مهم برای استفاده از سرویس اتریبیوشن متریکس در فعالیت‌های بازاریابی شما

موارد فوق تا همینجا نیز دلایل موثق و معتیری برای جدی گرفتن پلتفرم‌های اتریبیوشن موبایل به حساب می‌آیند. اما آنچه در ادامه می‌آید به شکلی مفصل‌تر به اهمیت این موضوع و ضرورت آن برای اپ مارکترها نگاه می‌کند:

1. در مورد هزینه‌های جذب کاربر، تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیرید که بر مبنای داده‌های واقعی باشند

اتریبیوشن موبایل، هنگامی که توسط یک سرویس تأمین کننده قابل اتکا و بدون سوگیری انجام شود عملکرد اپلیکیشن شما را با مشخص کردن ارزش کانال‌ها، شبکه‌ها، ناشران، کمپین‌ها و حتی نسخه‌های متفاوتی از تبلیغ‌های خاص بهینه سازی خواهید کرد. تأمین‌کنندگان اتریبیوشن چشم‌های شما را به روی دنیایی از داده‌های شبکه‌ای باز کنند که می‌توانند به شما در تقویت ارزش طول عمر مشتری (LTV) و در نهایت افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمک کنند. آنها به شما دقیقاً خواهند گفت که کجا باید بودجه خود را خرج کنید و کجا نباید. به همین دلیل است که اتریبیوشن موبایل در قلب بازاریابی اثربخش قرار دارد.

بیایید طور دیگری به موضوع نگاه کنیم:

درصورتی که اتریبیوشن را به سبد بازاریابی خودتان اضافه کنید از خودتان خواهید پرسید چطور توانستم تمام این مدت بدون این ابزار به تلاش‌های بازاریابی‌ام را ادامه دهم؟ وقتی صحبت از بازاریابی عملکردی باشد، اتریبیوشن به طرز بارزی، بازی اپلیکیشن‌های موبایل را تغییر می‌دهد.

اتریبیوشن موبایل و آنالیتیکس بازاریابی از بالا به این شکل است:

اتریبیوشن موبایل و نحوه عملکرد آن در رصد ترافیک اپلیکیشن ها

2. از یک SDK جامع و فراگیر برای کل اکوسیستم تبلیغاتتان استفاده کنید

شبکه‌های تبلیغاتی به اپلیکیشن‌ها نیاز دارند تا یک sdk را برای اندازه‌گیری و بهینه‌سازی تهیته کنند. SDK ها برای هر شبکه تبلیغاتی روند پیاده سازی مربوط به خودشان را دارند. اپلیکیشن‌ها نیز لازم است برای هر شبکه تبلیغاتی فرمت شوند و فرایند اینتگریشن خودشان را داشته باشند؛ این کارها برای بخش اعظم اپ مارکترها سخت و طاقت فرسا است.

از آنجایی که اپ مارکترها تلاش هایشان را بزرگ می کنند، تأخیر و هزینه اضافه کردن sdk های جدید برای هر شبکه تبلیغاتی یا پیاده سازی دستی آن و تضمین کیفیت پست ها پیشرفتشان را کند می کند، منابع فنی را فرو می کاهد و تأثیر منفی و مخربی بر عملکرد اپلیکیشن آنها دارد.

به همین دلیل است که سرویس‌های تأمین کننده اتریبیوشن موبایل چیزی را پیشنهاد می‌کنند که به عنوان یک sdk فراگیر و جامع شناخته می‌شود. این مفهوم چندان پیچیده نیست. یک اپلیکیشن با تنها یک sdk اینتگریت می‌شود که می‌تواند فرایند اندازه‌گیری و اتریبیوشن را برای همه شبکه‌های تبلیغاتی‌اش انجام دهد. Sdk های جامع، کار بزرگی انجام می‌دهند، تبلیغ دهندگان را از طریق اینتگریت شدن با هزاران منبع رسانه‌ای به تمامی اکوسیستم موبایل متصل می‌کنند.

SDK باز یا بسته؛ شما Open-source SDK را انتخاب می‌کنید یا Closed-source SDK؟
بخوانید

3. با داشتن یک پارتنر تحلیلگر قابل اعتماد، از پرداخت هزینه اضافه پیشگیری کنید

امروزه، محاسبه اتریبیوشن موبایل بر مبنای آخرین کلیک و تماس (Last Click)، رایج‌ترین و قابل قبول ترین روش برای نسبت دادن نصب‌ها به کلیک‌هاست. برای مثال اگر هزینه به ازای نصب (CPI) شما 2 دلار باشد، آن شبکه تبلیغاتی تمامی اعتبار را دریافت می‌کند که کاربر تبلیغ را برای آخرین بار از طریق آن دیده است.

اما اینجا یک مشکل وجود دارد: درصورتی که از ابزار اتریبیوشن استفاده نکنید شبکه های تبلیغاتی می توانند برای نصبی که شایسته اش نستند ادعای اعتبار کنند. هچنین اگر کمپین ها را به چندین شبکه تبلیغاتی متصل کرده باشید هر شبکه ای که روی یک سفر کاربری چند تماسی ثبت کرده باشد می‌تواند اعتبار را دریافت کند و برای هر نصب هزینه‌ای بگیرد. اما چرا؟ زیرا هر شبکه تبلیغاتی تنها کلیک‌های خودش را می‌بیند و این شما هستید که در نهایت باید CPI را دو یا سه برابر پرداخت کنید.

وجود یک سرویس تأمین کننده اتریبیوشن بی‌طرف و مورد اعتماد و توافق میان تبلیغ دهندگان و شرکت‌های رسانه‌ای می‌تواند تمامی کلیک‌ها و تماس ها را دقیقاً جایی که آخرین کلیک حاصل شده است به هم متصل کند. ابزار اتریبیوشن موبایل شما را با داده‌های موثق تجهیز می کند و این اطمینان را به شما می دهد که داده ها دقیق و بی‌چون و چرا هستند.

درچنین شرایطی شما تنها و تنها یه یک شبکه تبلیغاتی پول پرداخت خواهید کرد. پولی که برایتان می‌ماند به میزان بازگشت سرمایه شما قوت خوبی می‌دهد و می‌تواند مستقیماً صرف جذب کاربر و تعامل دوباره آن شود.

4. یک داشبورد یکپارچه: تنها در یک پلتفرم، دید جامع و کاملی از بازاریابی عملکردی خود داشته باشید

اگر هنوز از یک شرکت تأمین کننده خدمات اتریبیوشن موبایل استفاده نمی‌کنید احتمالاً منابع مالی متعددی را صرف کرده‌اید و ساعت‌های متمادی وقت گذاشته اید تا با داشبوردهای متعدد و یا صفحه‌های متعدد در اکسل چیزی از داده‌هایی که مشاهده می‌کنید در آورید. اینطور نیست؟ این دستور عمل برای خطاها و مقادیر زیادی فرصت از دست رفته برای بهینه‌سازی ارزش طول عمر مشتری و بازگشت هزینه تبلیغاتی است.

هنگامی که شما کمپین‌های غیر ارگانیک را اجرا می‌کنید- یعنی به دنبال کاربرانی هستید که لزوماً به دنبال شما نیستند!- کار آسانی نیست که کیفیت بالایی را پیدا کنید. برای داشتن کیفیت بالا باید دقت، داده‌های عمیق، ابزارهای بازاریابی دقیق و البته زمان را چاشنی کار کنید. یک داشبورد یکپارچه زمان زیادی را برایتان حفظ می‌کند و کمک می‌کند تا کاربران با کیفیت‌تری پیدا کنید و خودتان را آسان‌تر مقیاس پذیر کنید.

در این صورت با داشتن تمام داده‌های خام و تجمیع شده برای منابع رسانه‌ای ارگانیک و فعالیت ارگانیک خود در یک مکان، شما قادر خواهید بود که با سهولت بیشتری به این سؤال کلیدی پاسخ دهید: درصورتی که کمپین‌های غیرارگانیک شما به خوبی پیش بروند چطور می‌خواهید این را نشان دهید؟ جواب این است: به کابران ارگانیک خود به عنوان یک بنچ مارک نگاه کنید. آنها یعنی کاربران ارگانیک شما شاخص خوبی برای موفقیت اپلیکیشن شما هستند. معمولاً کاربران ارگانیک را کاربرانی با بهترین کیفیت در نظر می‌گیرند، کاربرانی که بازگشت سرمایه زیاد و نیز ارزش طول عمر بسیاری به همراه می‌آورند. انجام دادن این قیاس مهم زمانی آسان می‌شود که تمام داده‌هایی که نیاز دارید در یک جا تجمیع شده و قابل مشاهده باشد.

درصورتی که تصویر شفاف‌تری از هر نقطه و مرحله که منجر به کلیک و تعامل کاربر شده داشته باشید می‌توانید قیف بازاریابی اثربخش تری ایجاد کنید و هم هزینه تبلیغاتی و هم کیفیت کاربران خود را بهینه سازی کنید. اتریبیوشن موبایل به شما امکان می‌دهد که کل ماجرا را مشاهده کنید یعنی تماس نهایی و تمام کمک‌هایی که به مرحله قبل از تبدیل کمجر شدند- و همه اینها در یک داشبورد اتفاق می‌افتد.

5. کار را به کاردان بسپارید

کار آسانی نیست که خودتان اتریبیوشن را انجام دهید- بهتر است آن را به یک متخصص بسپارید. چشم انداز موبایل، منظره‌ای پیچیده و تکه تکه است که کاربرانی دارد که در دو محیط متفاوت زیست می‌کنند- وب موبایل و درون اپ- فضایی که هرکدام نیازمند روش شناسی متفاوتی هستند. همچنین شناساگرهای متعددی برای اندازه گیری و سازگار کردن کلیک‌ها با نصب‌ها وجود دارد.

فناوری‌های اتریبیوشن موبایل پیشرفته و پیچیده هستند. این فناوری‌ها شامل اینتگریت شدن فنی در زمان واقعی (real-time) با شبکه‌های تبلیغاتی پیشگام بازار، لینک‌دهی عمیق همه جانبه، رد یابی اثر انگشت یا رد پا و پست بک‌های ایمن برای همترازی داده‌ای در هزاران تأمین کننده اینتگریت شده است.

از سوی دیگر، اضافه کنید مقابله با تقلب را؛ که برای هر صاحب اپلیکیشنی یک ملاحظه جدی است. همانطور که هزینه تبلیغاتی موبایل در جهان رشد می‌کند، تقلب نیز با آن افزایش می‌یابد . متخلفان به طور مستمر انواع جدید از تقلب‌های موبایلی را هم با سرقت کاربران ارگانیک و هم کاربران غیر ارگانیگ با فنون مختلف توسعه می‌دهند. به طوری که مطالعه اپس فلایر در سال 2017 نشان داد بیش از 10 درصد نصب اپلیکشن‌های جهان تقلبی بودند و هزینه این تقلب‌ها برای تبلیغ دهندگان چیزی بیش از 2.5 میلیارد دلار آب می‌خورد.

درصورتی که از بروز تقلب غفلت کنید یا سعی کنید خودتان از پسش بربیایید، این مساوی است با دور ریختن پولتان در جای اشتباه و به طور بالقوه از دست رفتن کاربران واقعی. تأمین کنندگان اتریبیوشن بیش از هرچیز برای مقابله با تقلب تجهیز شده‌اند. آنها نه تنها منابع خوبی دارند، بلکه از ابزار، مهارت و از همه مهمتر یک مقیاس چند شبکه‌ای عظیم برخوردار هستند.

سخن آخر: به یک سرویس اتریبیوشن قابل اتکا و بی جهت اجازه دهید تا با استفاده از یک پلنفرم اتریبیوشن قدرتمند وظیفه خطیر امور فنی و رفع تقلب را انجام دهد . با این کار شما می‌توانید تمرکز خود را به جای اتریبیوشن برای استراتژی‌های بازاریابی و ساختن پایگاهی مستحکم از کاربران با کیفیت معطوف کنید.

بدون شک علاوه بر مواردی که گفته شد می‌توان به دلایل دیگری نیز اشاره کرد که اهمیت استفاده از یک سرویس اتریبیوشن موبایل را برای اپ مارکترها توجیه می‌کند. در بلاگ‌های دیگر متریکس می‌توانید از زاویه دید یک بازاریاب موبایل یا صاحب اپلیکیشن، به اهمیت فرایند اتریبیوشن و استفاده از امکاناتی که یک ترکر در اختیار شما قرار می‌دهد پی ببرید.

منابع: Adjust, Appsflyer

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید