جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استراتژی‌های کسب درآمد از اپلیکیشن‌های بازی

فهرست محتوا

طبق گزارش AppAnnie در سال 2021، درآمد حاصل از کاربران اپلیکیشن‌های بازی به رقم چشمگیر 116 میلیارد دلار رسید. این رقم 16 میلیارد دلار بیشتر از سال 2020 است که قبلاً آن سال، یک سال انفجاری برای بازی‌های موبایلی در نظر گرفته می‌شد زیرا بیماری کرونا در اوج خودش بود و مردم بیشتر وقت خود را در خانه و با بازی‌های آنلاین صرف می‌کردند.

علاوه‌بر این طبق گزارشات Forbes، گوشی‌های هوشمند به طور میانگین ماهانه 9 دلار برای خرید در اپلیکیشن‌های بازی با امکان دانلود رایگان هزینه می‌کنند.

شاید در ظاهر کسب درآمد از اپلیکیشن‌های بازی یک فرآیند ساده باشد، اما حقیقت ماجرا چیزی دیگری است و موفقیت یا عدم موفقیت در این راه به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. در این بلاگ از متریکس می‌خواهیم به مهم‌ترین استراتژی‌ها برای بهینه‌سازی کسب درآمد از اپلیکیشن‌های بازی بپردازیم.

 

منظور از ایجاد پول در اپلیکیشن بازی چیست؟

به زبان ساده ایجاد پول در اپلیکیشن بازی مکانیزمی است که از طریق آن، اپلیکیشن‌های بازی به درآمد می‌رسند. هرچند مفهوم ایجاد درآمد در اپلیکیشن بازی ساده است، اما توسعه‌ی یک اپلیکیشن بازی و رسیدن به درآمد از آن فرایندی است که نیاز به برنامه‌ریزی از پیش دارد؛ بنابراین فاکتور مهمی که هنگام توسعه‌ی یک اپلیکیشن بازی باید به آن دقت کنید، روش‌هایی است که می‌توان برای کسب درآمد داخل بازی پیاده‌سازی کرد.

دو مثال از استراتژی‌های کسب درآمد در اپلیکیشن بازی:

  • چالش‌های جالبی بسازید که نیاز به ارتقا دادن مدل فریمیوم دارد. (مدل درآمدی فریمیوم (Freemium) که نام آن از واژه رایگان (Free) و پریمیوم (Premium) تشکیل‌شده، نوعی مدل درآمدی است که هم شامل خدمات رایگان و هم خدمات پولی می‌شود.)
  • در طی روند طبیعی بازی تبلیغات بینابینی ایجاد کنید.

صرف زمان و تلاش برای درک مدلی که می‌خواهید استفاده کنید و نحوه‌ی بهینه‌سازی استراتژی برای مخاطبان، کلید اصلی برای به حداکثر رساندن درآمد است.

 

یک اپلیکیشن‌ بازی چگونه به درآمد می‌رسد؟

اپلیکیشن‌های بازی به اشکال مختلف عرضه می‌شوند و درنتیجه به روش‌های متفاوتی نیز از آنها درآمدزایی می‌شود. استراتژی‌های کسب درآمد از طریق تلفن همراه طیف وسیعی را در بر می‌گیرد؛ از بازی‌های رایگان گرفته که درآمد آن کاملاً به ارائه‌ی تبلیغات درون-برنامه‌ای بستگی دارد، تا اپلیکیشن‌هایی که برای اجرا شدن نیاز به پرداخت درون برنامه‌ای یا خرید اشتراک دارند.

در این بخش، ما برخی از مدل‌ها و دسته‌ بازی‌ها را که برای کسب درآمد مناسب هستند مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بازاریابی برای اپلیکیشن‌های بازی در سال 2020
بخوانید

مدل‌ها و روندهای کسب درآمد از اپلیکیشن بازی

اکثر توسعه‌دهندگان از یک رویکرد چند جانبه برای کسب درآمد از بازی استفاده می‌کنند؛ به این شکل که آنها برای انواع مختلفی از کاربران محتوا و فرآیند تهیه می‌کنند؛ بنابراین از جریان‌های درآمدی متفاوتی نیز بهره می‌برند. اما چرا؟

در حالی که تمام کاربران یک اپلیکیشن ارزشمند هستند، اما برخی از آن‌ها درآمد بیشتری را نسبت به دیگر کاربران برای یک اپلیکیشن ایجاد می‌کنند. مثلا خانم‌ها بیشتر از آقایان برای محتوای درون بازی پول خرج می‌کنند. همچنین نه‌تنها 60 درصد از کاربران خانم یک اپلیکیشن بازی به طور روزانه بازی می‌کنند، بلکه 36 درصد از آنان برای این اپلیکیشن‌های بازی پول خرج می‌کنند؛ بنابراین، در نظر گرفتن کاربران بالقوه و علایق آن‌ها هنگام توسعه‌ی روش‌های کسب درآمد ضروری است (برای مشاهده‌ی منبع این آمار به این لینک مراجعه کنید).

حال بیایید محبوب‌ترین و مؤثرترین راه‌های کسب درآمد از اپلیکیشن‌های بازی را بررسی کنیم.

 

بازی‌های شامل تبلیغات

این مدل کسب درآمد از طریق اپلیکیشن بازی یک مدل رایج و می‌توان گفت پر استفاده‌ترین روش کسب درآمد از یک اپلیکیشن بازی است. کاربران به‌صورت رایگان بازی را دانلود می‌کنند، اما در حین بازی، تبلیغات در نقاط مختلف (اغلب حین توقف‌های طبیعی یعنی جایی که بازی جریان ندارد و تغییر سطح بازی رخ می‌دهد) نمایش داده می‌شوند.

انواع تبلیغات در اپلیکیشن‌ بازی:

  • تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار؛ کاربران را تشویق می‌کند تا با یک تبلیغ تعامل داشته باشند تا چیزی در بازی به دست آورند (جان اضافه، دسترسی به محتوای انحصاری و غیره).
  • بازی تبلیغاتی؛ که نسخه‌ی ساده‌ شده‌ی بازی را به کاربران ارائه می‌دهد تا قبل از خرید آن را امتحان کنند. از نظر آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، بازی‌های تبلیغاتی مؤثرترین قالب تبلیغات درون برنامه‌ای هستند.

این مدل‌های کسب درآمد از بازی موبایلی در میان بازی‌های hyper-casual و casual رایج است. می‌توان گفت این مدل کسب درآمد مختص بازی‌هایی است که کاربران آن تمایل کمتری برای خرید اشتراک یا خریدهای درون برنامه‌ای دارند.

 

بازی‌های فریمیوم

در این مدل کسب درآمد، کاربران می‌توانند اپلیکیشن را به‌صورت رایگان دانلود و بازی کنند. اگرچه آنها این امکان را هم دارند که برای دسترسی به محتواهای انحصاری، به‌دست آوردن جان بیشتر در بازی یا گذشتن از برخی از مراحل در بازی و… خریدهای درون برنامه‌ای انجام دهند. این مدل درآمد در بین انواع مختلفی از بازی‌ها محبوب است؛ زیرا می‌توان آن را با تبلیغات موبایل ترکیب کرد تا درآمد اپلیکیشن نیز تامین شود یا به‌عنوان راهی برای تشویق کاربران به خرید اشتراک در اپلیکیشن از آن استفاده کرد.

یک نمونه از این مدل کسب درآمد، اپلیکیشن بازی Candy Crush است که به خریدهای درون برنامه‌ای یا همان مدل کسب درآمدی فریمیوم متکی است. مثلا به کاربران این امکان را می‌دهد که جان بیشتری بخرند یا حتی جوایز درون بازی خود را ارتقا دهند.

 

بازی‌های پولی

ایده‌ی پشت بازی‌های پولی بسیار ساده است؛ کاربران باید بازی را بخرند. در واقع کاربران برای دانلود یک بازی در گوشی خود باید پول پرداخت کنند. اپلیکیشن‌های بازی در نسخه‌های مختلفی با امکانات متفاوتی ارائه می‌شوند که هزینه‌های آن‌ها بسیار متغیر است.

بسیاری از اپلیکیشن‌های بازی‌ برای به حداکثر رساندن فرصت‌های درآمد خود، چندین استراتژی کسب درآمد را با هم ترکیب می‌کنند. مثلا Ticket to Ride یک بازی رومیزی محبوب است که اکنون اپلیکیشن مخصوص به خود را نیز دارد و بازیکنان برای دانلود بازی باید هزینه‌ی آن را پرداخت کنند و علاوه بر این، امکان خرید درون برنامه‌ای نیز وجود دارد.

 

بازی‌های اشتراکی

مدل کسب درآمد از بازی‌های اشتراکی دارای دو رویکرد است. در رویکرد اول، کاربران تنها در صورت خرید اشتراک می‌توانند بازی را اجرا کنند، درحالی‌که در رویکرد دوم، کاربران می‌توانند برای حذف تبلیغات، اشتراک بخرند. سه نوع مدل رایج برای خرید اشتراک در اپلیکیشن‌های بازی وجود دارد:

  • اشتراک‌های فردی (Individual subscriptions): یک اشتراک برای یک بازی خاص است که معمولاً به‌صورت ماهانه یا سالانه خریداری می‌شود.
  • اشتراک‌های چتری (Umbrella subscriptions): این اشتراک‌ها دسترسی به بازی‌های مختلف را از طریق یک ناشر یا از طریق یک شخص ثالث را فراهم می‌کنند، مانند Apple Arcade.
  • اشتراک‌های بتل پس (Battle pass subscriptions): در این مدل اشتراک، بازیکنان برای دسترسی به جوایز، «Battle Pass» می‌خرند. آن‌ها باید بازی کنند و در طول بازی پیشروی کنند تا در مدت‌ زمان معینی جوایزی را به دست آورند و کاربران را به بازی مکرر تشویق کنند.

 

نگاه کلی نسبت به کسب درآمد از اپلیکیشن‌های بازی

تعیین استراتژی کسب درآمد از بازی موبایلی یک جنبه‌ی حیاتی است که باید قبل از راه‌اندازی یک اپلیکیشن بازی آن را در نظر گرفت. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن باید فراتر از این فکر کنند که اپلیکیشن بازی من چقدر می‌تواند پول تولید کند؟ در عوض، آنها باید این نکته را در نظر بگیرند که چگونه روش‌های کسب درآمدشان، تجربه‌ی بازی بهتری را برای کاربرانشان به ارمغان می‌آورد. درنهایت باید بدانید که اگر یک روش کسب درآمد، تجربه کاربری را بهبود ببخشد، مطمئناً استراتژی‌های کسب درآمد کارساز خواهند بود و توسعه‌دهندگان به آن درآمد مدنظر خواهند رسید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 4.3 / 5. تعداد آرا 6

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید