جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

داستان موفقیت اپلیکیشن پسرخوانده

فهرست محتوا

معرفی شرکت پاییزان

استودیو بازی‌سازی پاییزان فعالیتش را از سال ۱۳۹۴ با ساخت بازی مگنیس شروع کرد. این شرکت در ادامه توانست با ساخت و انتشار بازی پسرخوانده، باغ‌نگار، آوانگارد و آشپزشو مسیر موفقیت خود را ادامه دهد.

در بلاگ متریکس بخوانید: ترکر چیست؟

استودیو پاییزان ازجمله اولین مشتریان متریکس است که در سال 1397 و همزمان با شروع تبلیغات اپلیکیشن‌هایشان، همکاری خود را با متریکس آغاز کردند. آنها به گفته‌ی خودشان از ابتدای شروع تبلیغات اپ‌هایشان تا به ‌حال هیچ کمپینی را بدون داشتن ترکر (معنی ترکر) اجرا نکرده‌اند و ترکر همیشه جزو یکی از اساسی‌ترین ابزارهای مارکتینگشان بوده است.

چالش‌های پیش ‌روی تیم پاییزان در جذب کاربر

ازجمله اصلی‌ترین چالش‌های تیم مارکتینگ پاییزان در حوزه اتریبیوشن (معنی اتریبیوشن)، بررسی نحوه عملکرد کمپین‌های مختلف اجراشده در جذب کاربر جدید و اندازه‌گیری میزان اثربخشی آنها بود؛ درواقع این موضوع برایشان بسیار با اهمیت بود که بتوانند به موثرترین کمپین‌های تبلیغاتیشان پی ببرند و از بازخوردهایی که از این طریق به‌دست می‌آورند در راستای بهبود اپلیکیشن استفاده کنند.

همچنین یکی از چالش‌های همیشگی در جذب کاربر برای اپلیکیشن‌های حوزه بازی، جذب کاربران باکیفیت است؛ درواقع در راستای هزینه‌ای که برای جذب کاربران جدید می‌شود، باید به کیفیت کاربران و نرخ ماندگاری آن‌ها در اپلیکیشن نیز توجه شود. از این ‌رو، یکی دیگر از موضوعات مهمی که طی گفتگو با تیم پاییزان مطرح شد، بحث تشخیص کیفیت کاربران جدید جذب‌شده به اپلیکیشن در حوزه آنالیتیکس (معنی آنالیتیکس) بود. در حقیقت هدف نهایی تیم مارکتینگ این سازمان صرفاً جذب تعداد بالای کاربر طی هر کمپین نبود، بلکه همیشه رشد اپلیکیشن از طریق جذب کاربران جدید باکیفیت و وفادار از جمله KPIهای (معنی KPI) مهمشان بوده است.

آنالیتیکس موبایل (Mobile Analytics) چیست؟ چرا مهم است و چطور کار می‌کند؟
بخوانید

 

راه حل‌های حوزه اتریبیوشن و آنالیتیکس متریکس برای پاییزان

طی گفتگویی که تیم متریکس با اعضای تیم مارکتینگ پاییزان داشت اینطور بیان کردند که تاکنون اساسی‌ترین نیازشان برای آنالیز تبلیغاتشان، از طریق بخش اتریبیوشن داشبورد متریکس مرتفع شده است.

اینکه بعد از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، این امکان را داشتند تا به‌راحتی توسط ترکرهای تعریف شده در متریکس، متوجه شوند که هرکدام از شرکت‌های تبلیغاتی طی اجرای کمپین‌های مختلفشان، درنهایت چه تعداد کلیک و نصب را ایجاد کردند، داده‌ بسیار ارزشمندی برایشان به‌شمار می‌آمد و حتی می‌توان گفت که نوعی ابزار A/B  تست (معنی A/B تست) برایشان محسوب شد و مشخص می‌کرد که کدام کمپین اجرا شده، برای کاربرانی که تارگت شده‌ بودند واقعاً جذاب‌تر بوده و درنهایت هم به کلیک و نصب بیشتری منجر شده است.

همانطور که می‌دانید تحلیل‌های متریکس تنها تا مرحله نصب اپلیکیشن نیست و بعد از آن نیز از طریق هرکدام از قابلیت‌های بخش آنالیتیکس داشبورد (مانند انواع کوهورت، قیف بازاریابی، بخش سِشِن‌ها و رویدادها)، به نوعی می‌توان متوجه شد که رفتار و تعامل کاربرانی که اپ را نصب کرده‌اند چگونه بوده است.

لوگوی متریکس و فیچرهای مختلف داشبورد روی نمایشگر کامپیوتراز کاربردی‌ترین قابلیت‌های این بخش که تیم مارکتینگ پاییزان توانسته بود به خوبی از آن استفاده کند، «کوهورت ساده» یا همان Retention rate بود؛ آنها اعلام کردند که از طریق این قابلیت داشبورد به‌راحتی توانستند میزان بازگشت کاربران جدید به اپ را به تفکیک کمپین‌های مختلفی که اجرا کردند مشاهده کنند و به دنبال آن متوجه شوند که کدام یک از کمپین‌ها بیشترین کارآیی و بازدهی را برایشان داشته و منجر به جذب کاربران جدید باکیفیت شده است.

آنالیز کوهورت (Cohort Analysis) چیست؟
بخوانید

 

کوهورت ساده که به عنوان الگوی ماندگاری کاربران نیز شناخته می‌شود، رفتار استفاده کاربران از یک اپلیکیشن را از نظر زمانی مورد بررسی قرار می‌دهد. به این شکل که کاربران براساس روزی که اپلیکیشن را نصب کرده‌اند در یک جدول دسته‌بندی می‌شوند و درمورد هر دسته، نرخ کاربرانی که یک، دو یا چند روز بعد دوباره از اپلیکیشن استفاده کرده‌اند محاسبه می‌شود.

از دیدگاه تیم مارکتینگ پاییزان، قابلیت‌های‌ کوهورت داشبورد متریکس ازجمله بهترین و جذاب‌ترین قابلیت‌های این داشبورد است که هر سه بخش آن نیز (کوهورت ساده و کوهورت درآمدی و کوهورت پیشرفته) بسیار کاربردی و مفید طراحی شده‌ است.

همچنین به گفته‌ی آنها، در کنار تمامی قابلیت‌های خوب داشبورد متریکس که در نحوه‌ی برگزاری کمپین‌ها همیشه چراغ راه تیم مارکتینگشان بوده است، حضور تیمی متخصص و حرفه‌ای در پشت صحنه، ازجمله بهترین تجربه‌های همکاری آنها با یک سازمان را برایشان رقم زده است که یکی از بهترین فاکتورهای این همراهی، داشتن گوش شنوای اعضای تیم پشتیبانی متریکس بوده که همیشه از تمامی پیشنهادها و انتقاداتشان استقبال کرده‌اند؛ همچنین آنها این‌گونه بیان کردند که پشتیبانی متعهدانه‌، متریکس را از سایر رقبا برایشان متمایز کرد.

 

جمع بندی

استودیو پاییزان از ابتدای راه تا به امروز، با بهینه‌تر کردن کمپین‌های تبلیغاتی براساس تحلیل آمار و داده‌های مختلفی که از داشبورد متریکس دریافت کردند و با بروزرسانی‌های مختلفی که روی اپ‌هایشان ایجاد کردند، موفق شدند در تابستان امسال 200 هزارتایی شدن اپ پسرخوانده را جشن بگیرند و این اپلیکیشن را جهانی کنند.

نحوه‌‌ی اثرگذاری، درنتیجه‌ی استفاده از داده‌های داشبورد متریکس را با یک نمونه مثال از استودیو پاییزان می‌توان اینطور توضیح داد که سال گذشته، استودیو پاییزان طی کمپین‌های مختلفی که با یک شرکت تبلیغاتی اجرا کرده بودند، متوجه شدند که یک سری کاربر بی‌کیفیت جذب اپلیکیشن آنها شده و در آن برهه این موضوع خیلی برایشان اهمیت پیدا کرده بود که متوجه شوند این کاربران از طریق کدام‌یک از کمپین‌های اجرا شده جذب اپ شده‌‍‌اند؛ تا اولاً آنها بتوانند دلیلش را بررسی کنند و همچنین دیگر هزینه‌ای برای این چنین کمپین‌ها نکنند!

گوشی داخل دست و لوگوی متریکس روی گوشی

خوشبختانه قابلیت‌های مختلف بخش آنالیتیکس داشبورد متریکس (کوهورت ساده، کوهورت درآمدی و ..)، این امکان را به آنها داد که نرخ بازگشت کاربران را به تفکیک هر کمپین ببینند و متوجه شوند که کاربران بی‌کیفیت مربوط به کدام یک از کمپین‌ها بوده است!

 

 

 

 

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 3.7 / 5. تعداد آرا 3

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید