جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایجاد کمپین‌های شخصی‌سازی شده

فهرست محتوا

بازاریابی شخصی‌سازی شده نوعی از بازاریابی است که در آن استراتژی کسب‌وکارها بر مبنای شخصی‌سازی کردن محتواهای تبلیغاتی از راه جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها شکل می‌گیرد. به این معنی که با تحلیل این داده‌ها نیاز افراد تا حد امکان سنجیده می‌شود و تبلیغات به‌طور هدفمند پیش چشم آن‌ها قرار می‌گیرد. از این رو کمپین شخصی‌سازی شده با اقبال بیشتری از سمت مخاطبان و مشتریان روبه‌رو خواهد شد زیرا با این شیوه مرتبط‌ترین محتوا در دسترس مناسب‌ترین مخاطب قرار می‌گیرد.

مزایای کمپین شخصی‌سازی شده

مزایای کمپین شخصی‌سازی شده

کمپین شخصی‌سازی شده هم برای کسب‌وکارها و هم برای مصرف‌کنندگان مزایای بی‌شماری دارد. اگر استراتژی چیده شده در این راه موفقیت‌آمیز باشد مزایای زیر را با خود به همراه خواهد داشت:

بهبود تجربه مشتری

مشتری‌ها اگر بدانند در ازای اطلاعاتی که به برندهای مورد علاقه‌شان می‌دهند، مزایایی به‌دست می‌آورند، به احتمال قوی‌تری اطلاعات شخصی خود را ارائه می‌دهند. برای مثال فرم‌های آنان را پر می‌کنند، برای دریافت تخفیف در نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند و نیازها و علایق خود را برای خرید نشان می‌دهند. مصرف‌کننده از برندهای تجاری انتظار محفوظ ماندن داده‌های شخصی و دریافت پیشنهادات برای کسب تجربه‌های شخصی‌سازی شده را دارد.

مدیریت درآمد

شرکت‌ها می‌توانند با شناسایی و پاسخگویی به هر مشتری درآمد خود را افزایش دهند. با استفاده از فناوری درست، بازاریابان می‌توانند مشخص کنند که مشتریان کدام کانال‌ها با برند تعامل دارند. سپس با استفاده از کانال‌ها و با رویکرد omnichannel به‌طور خودکار وضعیت آن‌ها را پیگیری و مدیریت کنند.

افزایش وفاداری به برند

وقتی مشتریان و مصرف‌کنندگان اطلاعات شخصی خود را در اختیار برندها قرار می‌دهند، انتظار دارند به‌طور ویژه‌ای با آن‌ها رفتار شود. کسب‌وکارهایی که برای استراتژی‌های موفقیت‌آمیز بازاریابی شخصی‌سازی شده زمان و منابع تخصیص می‌دهند، از مزیت رقابتی وفاداری به برند و رضایت مشتری بهره‌مند می‌شوند.

ایجاد سازگاری در کانال‌های مختلف

مصرف‌کنندگان از طریق کانال‌های بسیاری از قبیل ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و… با برندها در تعامل هستند و گاهی در یک روز از تمام این کانال‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. به همین دلیل ایجاد سازگاری بین کانال‌های مختلف برای برندها بیش از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. تجربه درون فروشگاه باید با تجربه درون اپلیکیشن و پیام‌رسانی الکترونیکی مطابقت داشته باشد.

چالش‌های کمپین شخصی‌سازی شده

چالش‌های کمپین شخصی‌سازی شده

ایجاد کمپین شخصی‌سازی شده نیز مانند تمامی استراتژی‌های بازاریابی چالش‌های خود را دارد. برخی از این موانع رایج را در ادامه ببینید:

پیدا کردن فناوری مناسب

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بازاریابی شخصی‌سازی شده به‌وجود می‌آید، فناوری‌های قدیمی است که با تکنولوژی‌های موبایل سازگار نیستند. عناصر اصلی موفقیت در بازاریابی شخصی‌سازی شده جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت خودکار است که انجام آن به الگوریتم هوشمند نیاز دارد. بسیاری از بازاریابان برای پیدا کردن فناوری هوشمندی که برای شخصی‌سازی کردن داده‌ها پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد تلاش زیادی می‌کنند.

زمان و منابع

از آن‌جا که برای شخصی‌سازی کردن داده‌ها به نرم‌افزارهای مناسب نیاز است، شرکت‌ها ناچار به داشتن تیمی برای انجام این کار خواهند بود. و تمامی شرکت‌ها زمان و منابع کافی برای اختصاص دادن به استراتژی بازاریابی شخصی‌سازی شده را ندارند.

ایجاد یک نمایه مشتری

بازاریابان می‌توانند از روی رصد کردن فعالیت‌های مشترک مشتریان و قرار دادن داده‌های رفتاری هر مشتری در کنار هم، تصویری واحد بسازند و یک پروفایل مشتری ایجاد کنند. این کار بهتر مشخص می‌کند که مشتری چگونه است و چه نیازهایی دارد. اما تحقیقات نشان می‌دهند که بازاریاب‌ها در پیوند دادن داده‌ها به پروفایل فردی مشتریان مشکل دارند.

اجرای سیستم هوشمند تقسیم‌بندی

سیستم هوشمند تقسیم‌بندی مشتریان باعث تقویت عملکرد بازاریابی می‌شود. بسیاری از بازاریابان برای عبور از روش‌های قدیمی تلاش می‌کنند. ۸۵٪ از برندها به این‌که استراتژی تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس بخش‌بندی گسترده و خوشه‌بندیِ ساده است، آگاهند.

ایجاد کمپین‌های شخصی‌سازی شده

ایجاد کمپین‌های شخصی‌سازی شده

زمانی که برای ایجاد کمپین شخصی‌سازی شده تلاش می‌کنید و می‌خواهید استراتژی موفقی بچینید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

مقایسه

برای شروع کمپین اگر از محتوای شخصی‌سازی شده استفاده نمی‌کنید، بهتر است به استفاده از آن فکر کنید. اگر هم از پلتفرم شخصی‌سازی شده بهره می‌برید راه‌حل‌های خود را با روش‌های دیگری که ادعا می‌شود باارزش‌ترند مقایسه کنید.

جمع‌آوری اطلاعات

اجرای این قسمت کار سختی نیست. برای صفحات وب کافیست از چند خط کدنویسی استفاده کنید. با افزودن چند کد به صفحه وب‌سایت خود می‌توانید شروع به جمع‌آوری داده‌هایی از قبیل کلیک‌ها، مدت‌زمان حضور در سایت، وضعیت سبدهای خرید، سابقه خرید و موارد دیگر کنید.

تجزیه‌وتحلیل

جمع‌آوری اطلاعات، ایجاد قابلیت تجزیه و تحلیل و ایجاد و توسعه وب‌سایت‌هایی مناسب برای سازمان‌ها مفید و کاربردی است اما بهترین بهره‌وری زمانی به‌دست می‌آید که این داده‌ها و امکانات با یکدیگر سازگار و هماهنگ باشند. در عرض مدتی کوتاه روش‌های شما در استفاده از محتوای شخصی‌سازی شده باید به ارائه مرتبط‌ترین پیشنهادات به مشتریان منجر شود. در این زمان شما باید از A/B تست برای تایید و کنترل عملکرد سیستم خود استفاده کنید.

ترندهای درآمدزایی از اپلیکیشن در ۲۰۲۰
بخوانید

اجرا

جمع‌آوری اطلاعات و تجزبه‌وتحلیل داده‌ها، استراتژی بازاریابی شما را شکل می‌دهد اما باید کارهای بزرگ را بر عهده ماشین‌ها بگذارید. بیش از حدِ ضروری خود را با روش‌های محاسبه تبلیغات جدید، محصولات انبار و… درگیر نکنید.

مثال‌هایی از کمپین شخصی‌سازی شده

مثال‌هایی از کمپین شخصی‌سازی شده

امروزه مصرف‌کننده‌ها انتظار دارند کمپین‌های بازاریابی شخصی‌سازی شده باشد. در ادامه چند نمونه کمپین شخصی‌سازی شده که به موفقیت رسیده بررسی می‌شود:

ایمیل‌های هدفمند

برخی بازاریابان برای شروع کمپین شخصی‌سازی شده از ایمیل استفاده می‌کنند. از طریق این شخصی‌سازی، بازاریاب‌ها می‌توانند ایمیل‌های هدفمند را برای گروهی خاص با نیازهای مشخص ایجاد و ارسال کنند.

به‌دست آوردن شناخت بیشتر نسبت به مخاطبان، کلید حفظ و افزایش ارتباط محتوای ایمیل با نیاز آنان است. یکی از راه‌های جمع‌آوری داده‌های مربوط به مشتریان استفاده از فرم‌های ثبت‌نام است. وقتی افراد اقدام به ثبت‌نام می‌کنند مجموعه‌ای از سوالات را با جزییات جواب می‌دهند. طیف این اطلاعات می‌تواند از تاریخ تولد تا علایق خاص آن‌ها باشد. برای مثال یک خرده‌فروش لباس ممکن است ایمیل‌هایی بر پایه سن و علایق مشتریان احتمالی بفرستد تا نوع علاقه آن‌ها را در زمینه سبک لباس کشف کند.

پیام‌های ویدئویی سفارشی

کاربران آنلاین معمولا به مرور علاقه به خواندن مطالب را از دست می‌دهند. قدرت نفوذ پیام‌های ویدئویی سفارشی شده می‌تواند در جلب توجه مشتریان بسیار موثر باشد.

مثلا می‌توانید یک ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی با تصاویر پروفایل افراد شخصی‌سازی کنید. این نوع شخصی‌سازی برای مخاطبان شما به‌یاد ماندنی خواهد بود اما بدون داشتن فناوری‌های خودکار، این روش می‌تواند زمان‌بر باشد. بنابراین از این‌که ابزار و منابع مورد نیاز برای توجیه‌پذیر بودن این فعالیت‌ها تا حد ممکن را در اختیار دارید، اطمینان یابید.

توصیه‌های محصول

این نوع کمپین با استفاده از جمع‌آوری داده‌ها تعیین می‌کند که کاربران به چه نوع محصول، خدمات و پیشنهاداتی علاقه بیشتری نشان داده‌اند و توصیه‌های آتی را متناسب با همین اطلاعات ارائه می‌دهد. این یک تاکتیک خوب و رایج در بازاریابی است.

مثلا اگر بگویید سه فیلم آخری که تماشا کردید، درام بوده است، منطقی به نظر نمی‌رسد که فیلم کمدی به شما پیشنهاد داده شود. به همین ترتیب مشتریان در این کمپین‌ها توانای ارزیابی و ارائه بازخورد را خواهند داشت تا پس از آن با کمک فیلتر بتوانند از تماشای محتوای ناخواسته اجتناب کنند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

تعامل با مشتریان فعلی و آینده در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به افزایش رضایت مشتری و وفاداری نسبت به برند بینجامد. جای تعجب نیست که رسانه‌های اجتماعی به سرعت به راهی بدون جایگزین برای برندها در جذب مشتریان بالقوه تبدیل شده‌اند. با فرستادن پیام‌های شخصی‌سازی شده و مرتبط در رسانه‌های اجتماعی به‌صورت خودکار، بازاریاب‌ها قادر خواهند بود پاسخ‌ها و داده‌های مشتریان را از راه کانال‌های اجتماعی جمع‌آوری کنند و از این طریق، ارتباطات را بین برندها و مخاطبانشان تقویت نمایند.

ترس از دست دادن

می‌خواهید بدانید چه عواملی در نرخ تبدیل (کانورژن) موثرند؟ ترس! ترس از دست دادن. انسان‌ها وقتی احساس کنند ممکن است چیز خاصی را از دست بدهند به دنبال اطلاعات آن می‌روند. در بازاریابی به این روش FOMO (Fear Of Missing Out) گفته می‌شود و به معنای نشان دادن این است که چه تعداد افراد دیگر در همین زمان درحال مشاهده این محصول هستند یا اخیرا آن را خریده‌اند. سایت‌های تجارت الکترونیکی از پیام‌های شخصی‌سازی شده FOMO به عنوان راهی برای متقاعد کردن مشتریان در زمینه نیاز به خرید پیش از ترک صفحه، استفاده می‌کنند. این پیام‌ها اغلب کوتاه و دقیق هستند و از دیدگاه بازاریاب‌ها به تلاش کمی نیاز دارند.

اهمیت کمپین شخصی‌سازی شده

اهمیت کمپین شخصی‌سازی شده

شخصی‌سازی کردن کمپین‌ها روزبه‌روز برای برندها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا این روش، ارتباط پایدار و تجربه بهتری میان مشتری و برند رقم می‌زند. با استفاده از فناوری‌های خودکار مناسب می‌توانید با کمک گزینه‌های بی‌شمار و متنوع، برای هر مشتری محتوای شخصی‌سازی شده ایجاد کنید.

این روزها مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری به محتوای شخصی‌سازی شده نیازمندند. اگر استراتژی بازاریابی شخصی‌سازی شده شما متناسب با تک‌تک افراد نباشد، آن‌ها تعامل متناسب را احساس نخواهند کرد و در نتیجه احتمال خرید از شما کم می‌شود. داشتن یک کمپین شخصی‌سازی شده خوب می‌تواند موفقیت استراتژی بازاریابی شما را تضمین کند و باارزش‌ترین دارایی کسب‌وکار شما باشد.

می‌توانید کمپین شخصی‌سازی شده خود را با توجه به نکات گفته شده ایجاد کنید و همچنین KPIهایی که در تجارت شما تغییر ایجاد می‌کنند را کشف نمایید. اگر کمپین بازاریابی خود را راه انداختید، مشتاق خواندن چالش‌های شما در این راه هستیم.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید