جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متریکس چطور نصب‌های مستقیم حاصل از تبلیغات تلگرامی را شمارش می‌کند؟ (pre-install tracking)

فهرست محتوا

بازاریاب‌های موبایل یا صاحبان اپلیکیشن همیشه از استورهایی مانند گوگل‌پلی، اپ‌استور یا کافه‌بازار برای نمایش اپلیکیشن خود استفاده نمی‌کنند. گاهی اوقات آن را مستقیماً به شکل دانلود مستقیم روی سایت خود قرار می‌دهند یا مخصوصاً از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و قرار دادن فایل نصبی (apk) آن در کانال‌های مختلف تلگرامی استفاده می‌کنند. در این پست از بلاگ متریکس، در مورد روش شمارش نصب‌های مستقیم از تبلیغات تلگرامی و رصد نصب‌هایی که بدون کلیک و به شکل مستقیم از کانال‌های تلگرام حاصل می‌شود توضیح می‌دهیم. به این نوع از شمارش‌ها Pre-install tracking یا out-of-market tracking گفته می‌شود.

اتریبیوشن نصب‌های مستقیم (Pre-install Tracking)

بر اساس آماری که در حال حاضر در حوزه تبلیغات وجود دارد، حدود نیمی از بودجه تبلیغات دیجیتال در کشور، در فضای شبکه‌های اجتماعی هزینه می‌شود که بخش عمده‌ای از آن نیز به‌طور خاص در تلگرام صرف می‌شود.

اگر شما هم صاحب اپلیکیشنی باشید، برای تبلیغات و جذب کاربر جدید حتماً به تلگرام و تبلیغات تلگرامی به‌عنوان یک گزینه فکر کرده و آن را بررسی کرده‌اید؛ اما به غیر از قیمت تمام‌شده، مسئله جدی‌ دیگری نیز برای بررسی وجود دارد. شما نیاز دارید بدانید که عملکرد هرکدام از کانال‌های تلگرامی چگونه بوده است؟ نصب‌های حاصل از کمپین‌های این چنین واقعاً موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر؟ نیز اینکه باید بدانید کاربرانی که از هرکدام از کانال‌های تلگرامی جذب شده‌اند، چه کیفیتی داشته و چقدر با اپلیکیشن شما کار می‌کنند. تفاوت این مخاطبان با کاربرانی که از استورهای مختلف آمده‌اند چقدر است؟

بدیهی است تعداد نمایش پست تبلیغاتی شما، لزوماً به معنی تعداد نصب‌های انجام‌شده و کاربران جذب‌شده نیست؛ بنابراین برای پاسخ به این سؤالات شما باید بتوانید تعداد کاربرانی که از هر کانال تلگرامی، اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند شمارش کنید و نیز آنالیتیکس مجزایی برای هر کانال داشته باشید تا بتوانید به‌عنوان مثال نرخ بازگشت یا میانگین مدت زمانی را که کاربران در اپ شما صرف می‌کنند مشاهده و با بقیه کانال‌های جذب کاربر مقایسه کنید.

یک پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ (MMP) برای پاسخ به این نیاز، از روشی با عنوان Pre-install tracking استفاده می‌کند، به این صورت که با قرار دادن یک کد مشخص در فایل نصبی برنامه (apk)، می‌تواند از نصب شدن آن فایل، مطلع شده و رفتار کاربران آن را آنالیز کند؛ به عبارت دیگر، هنگامی که یک کاربر اپلیکیشن را نصب می‌کند، پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ از این نصب جدید مطلع می‌شود و در صورتی که چنین کُدی (توکن) در اپلیکیشن وجود داشته باشد، بلافاصله منشاً این فایل شناسایی می‌شود و کاربری که آن را نصب کرده است، در کانال جذب مربوطه ثبت می‌شود. از این قسمت به بعد، صاحب اپلیکیشن می‌تواند گزارش‌های تحلیلی اپلیکیشن خود را به تفکیک هرکدام از کانال‌های جذب کاربر، شامل تبلیغات تلگرامی، دانلود مستقیم یا شبکه‌های تبلیغات دیجیتال، مشاهده نماید.

شمارش نصب‌های مستقیم با متریکس

در صورتی که در تبلیغاتی که انجام می‌دهید، اپلیکیشن شما مستقیماً دانلود و نصب می‌شود، مانند تبلیغات تلگرامی یا دانلود مستقیم از وب‌سایت، بایستی به هر تعداد که لازم است فایل نصبی (apk) بسازید و هرکدام را در یکی از کانال‌های تبلیغات استفاده کنید.

 

برای این کار لازم است ابتدا ترکرهای مربوطه را بسازید، سپس توکن آن ترکرها را کپی کرده و مطابق مستندات فنی پیاده‌سازی SDK در نسخه‌های مختلف اپلیکیشن خود قرار دهید. گزارش نصب و آنالیتیکس فایل‌های نصبی ساخته‌شده، به‌طور مجزا در ترکرهایی که توکن را از آن‌ها کپی کرده بودید، قابل نمایش خواهد بود.

بنابراین شما در نهایت در داشبورد خود عنوان ترکرهایی را مشاهده می‌کنید که هرکدام متناظر با یک فایل apk از اپلیکیشن شماست و شما هرکدام از آنها را در یکی از کانال‌های تلگرامی (هر فضای دانلود مستقیم) برای تبلیغات استفاده کرده‌اید و در مقابل عنوان آن ترکر، عملکرد آن کانال و کیفیت کاربران جذب‌شده از آن کانال را مشاهده خواهید کرد.

متریکس در این زمینه، خدمت دیگری نیز ارائه می‌دهد که برای آن دسته از صاحبان اپلیکیشن که از تبلیغات دانلود مستقیم استفاده می‌کنند بسیار سودمند است.

معرفی قابلیت گزارش نصب‌ها و رخدادهای ارگانیک به تفکیک اپ استورهای مختلف (per store tracking)
بخوانید

برای آشنایی بیشتر با این سرویس با بلاگ متریکس همراه باشید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 3 / 5. تعداد آرا 2

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید