جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هر آنچه باید درباره‌ی پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) بدانید!

فهرست محتوا

قطعا با پوش نوتیفیکیشن‌ آشنا هستید! همان صدای ویبره‌ی گوشی در جیب‌تان وقتی خبر داغی از سمت اپلیکیشنی برایتان ارسال می‌شود! همان پیامی که روی صفحه‌ی گوشی هوشمندتان ظاهر می‌شود و به شما اطلاع می‌دهد که یکی از اپلیکیشن‌های روی گوشیتان قرار است حراج یک‌روزه داشته باشد.

 هرچند امروزه این پیام‌های کوتاه و قدرتمند کاملاً با بازاریابی موبایلی یکی شده‌اند، اما هنوز هم بسیاری از برندها نتواسته‌اند از ظرفیت آن به طور کامل استفاده کنند.

بازاریاب‌ها برای استفاده‌ی کامل و مؤثر از تمام ظرفیت این کانال پیام‌رسان، باید علاوه‌بر درک نقاط ضعف و قوت پوش نوتیفیکیشن‌ها،  به تحولات ایجاد شده در آنها نیز آگاهی داشته باشند. در این بلاگ به بررسی کامل پوش‌نوتیفیکیشن‌ها پرداخته‌ایم.

7 نمونه از شرکت‌هایی که از اپلیکیشن به بهترین نحو برای بهبود تجربه خرید مشتری استفاده کرده‌اند.
بخوانید

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن‌ها پیام‌های کوتاه و گیرایی هستند که از طرف برندها برای مشتریان‌شان ارسال می‌شوند، حتی اگر مشتریانشان درحال حاضر با اپلیکیشن یا وب‌سایت آن‌ها تعاملی نداشته باشند.

پوش نوتیفیکیشن موبایل

مثلا اگر یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی دارید و می‌خواهید به مشتریان اطلاع دهید که خودروی آن‌ها رسیده است، می‌توانید به آنها پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید. حتی اگر کاربران شما در حال حاضر از اپلیکیشن هم استفاده نمی‌کنند، این پیام را در صفحه‌ی گوشی هوشمند خود دریافت می‌کنند و این، احتمال دیده شدن پیام شما را زیاد می‌کند.

 

پوش نوتیفیکیشن‌ها از کجا آمدند؟

اگرچه فرایند اصلی که از پوش پشتیبانی می‌کند-یعنی سروری که اطلاعات را مستقیم به دستگاه انتقال دهد به‌جای اینکه برای دریافت اطلاعات منتظر درخواست از گوشی بماند-سال‌ها وجود داشته است، اما پوش نوتیفیکیشن‌های امروزی اولین بار توسط اپل رواج یافتند.

پشتیبانی از هر دو پوش نوتیفیکشن برای iOS و سرویس پوش نوتیفیکیشن اپل (APNs) در سال 2009، این امکان را برای برندها فراهم کرد تا با استفاده از این فناوری، بتوانند پیام‌ها را مستقیما روی صفحه‌ی‌ موبایل کاربران اپلیکیشن خود ارسال کنند. (گوگل بلافاصله به‌دنبال آن‌، سرویس پشتیبانی از نوتیفیکیشن‌ در اندروید را در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کرد.) و از آن زمان تاکنون، برندها از این کانال پیام‌رسانی برای تعامل بهتر با مشتریانشان بهره گرفته‌اند.

 

چند نوع پوش نوتیفیکیشن وجود دارد؟

1) پوش نوتیفیکیشن‌ اپلیکیشن‌های موبایل

پوش نوتیفیکیشن موبایل

این نوع پوش نوتیفیکیشن نوع کلاسیک آن است!

 وقتی کسی به پوش نوتیفیکیشن اشاره می‌کند، احتمالاً منظور او پوش نوتیفیکشن موبایلی است. این پیام‌ها که برای بسیاری از برندها، کانال اصلی اطلاع‌رسانی به مشتریان از طریق موبایل به حساب می‌آید، راهی مؤثر و قدرتمند برای تعامل با کاربران یک اپلیکیشن موبایل است.

 

2) پوش نوتیفیکیشن‌ دستگاه‌های هوشمند پوشیدنی

پوش نوتیفیکیشن دستگاه‌های هوشمند پوشیدنی

پوش نوتیفیکشن‌های مربوط به دستگاه‌های هوشمند پوشیدنی مانند اپل‌واچ‌ها، به برندها این امکان را می‌دهند تا پیام‌ها را مستقیماً روی این دستگاه‌ها ارسال کنند. از آنجا که این دستگاه‌های پوشیدنی نسبت به گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها، صفحه‌ی کوچکتری دارند، محتوای این پیام‌ها معمولاً کوتاه‌تر و هدفمندتر از محتوای پوش نوتیفیکشن‌های موبایلی است.

 

3) پوش نوتیفیکشن‌های وب

پوش نوتیفیکیشن وب

این نوع پوش نوتیفیکیشن جدید است!

درست همانطور که پوش نوتیفیکیشن‌ موبایلی به شما این امکان را می‌دهند تا حتی وقتی کاربران از اپلیکیشن شما استفاده نمی‌کنند، با آن‌ها در تعامل باشید، با پوش نوتیفیکیشن‌های وب هم می‌توانید به مشتریانی پیام بدهید که در حال حاضر در وب‌سایت شما نیستند!

 

چرا نباید هر پیامی را با استفاده از پوش نوتیفیکیشن ارسال کرد؟

توجه مشتریان خود را جلب کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید، مهم نیست که در حال انجام چه کاری هستند! شاید این ایده عالی به نظر برسد، اینطور نیست؟ اما چرا نباید تا حد امکان از پوش نوتیفیکیشن‌ها استفاده کرد؟ خب، دلیلش این است که:

1. همه‌ی افراد به یک کانال پیام‌رسان یکسان پاسخ نمی‌دهند!

برخی افراد ایمیل خود را گه‌گاه چک می‌کنند یا اصلاً چک نمی‌کنند! برخی دیگر روی پیام‌های درون-اپلیکیشنی مربوط به گذشته کلیک می‌کنند و خبرهای جدید در صفحه‌ی هوم را نادیده می‌گیرند. در مورد پوش نوتیفیکیشن‌ها هم همین مسائل پیش می‌آید.  مهم‌ترین بخش تعامل با مشتریان این است که متوجه شوید آنها به کدام کانال پیام‌رسان پاسخ می‌دهند و مطمئن شوید که از نهایت ظرفیت هر کانال استفاده می‌کنید. در مورد مشتریانی که اصلاً از پوش نوتیفیکیشن استفاده نمی‌کنند یا به آن توجه ندارند،‌ استفاده از کانال پیام‌رسان ‌پوش‌نوتیفیکیشن برای آنها به این معنی است که بسیاری از اطلاع‌رسانی‌های شما نادیده گرفته خواهند شد.

مارکتینگ اتومیشن چیست؟ (راهنمای تازه‌کاران)
بخوانید

2. همه‌ی افراد مشترک پوش نوتیفیکیشن نمی‌شوند.

شما نمی‌توانید پوش نوتیفیکیشن را برای مشتریانی ارسال کنید که با دریافت آنها موافقت نکرده‌‌اند، و این در حالی است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دریافت پوش‌ها را فعال نکنند! (برای مشاهده منبع این حقیقت، به این لینک مراجعه کنید). این بدان معنی است که بخش قابل توجهی از مخاطبان شما ممکن است پوش نوتیفیکیشن‌های ارسالی شما را هرگز نبینند!

 

3. ارسال بیش از اندازه‌ی پوش نوتیفیکیشن‌ ممکن است باعث حذف اپلیکیشن شود!

اگر از پوش نوتیفیکیشن‌ها در حد اعتدال استفاده کنید، بیشترین کارآیی را خواهند داشت. و برندهایی که بیش از حد از آن استفاده می‌کنند، ریسک‌های جدی را متحمل می‌شوند- آمارها نشان داده که 78 درصد از مشتریان در صورت نارضایتی از پوش نوتیفیکیشن‌ها، از دریافت آن‌ها انصراف می‌دهند یا به‌ کل اپلیکیشن را حذف می‌کنند (برای مشاهده منبع این آمار، به این لینک مراجعه کنید).

 

چطور باید افراد را به دریافت پوش نوتیفیکیشن‌ متقاعد ‌کنید؟

بسیاری از برندها از مشتریان درخواست می‌کنند که برای ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ به آن‌ها اجازه دهند و امیدوارند که جواب مثبت دریافت کنند. اما این یک استراتژی ریسکی است.

به‌جای آن، از پیام‌های درون-اپلیکیشنی استفاده کنید و به مشتریان توضیح دهید که چرا می‌خواهید برای آنها پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید و برای آنها شرح دهید که فعال‌سازی پوش نوتیفیکیشن چه مزایایی برایشان خواهد داشت. وقتی با مخاطبان خود با احترام رفتار کنید و برای تعامل با آنها و دغدغه‌های احتمالیشان وقت بگذارید، می‌توانید احتمال موافقتشان با دریافت پوش نوتیفیکیشن را افزایش دهید و ثابت کنید که برندتان برای آن‌ها ارزش قائل است.

به خاطر داشته باشید که این روش تنها در صورتی جواب می‌دهد که مشتریان مزایای فعال‌سازی پوش‌نوتیفیکیشن را واقعاً ببینید. در غیر این صورت،‌ بسیاری از مشتریانی که به دریافت پوش متقاعدشان کرده‌ بودید،‌ ممکن است دوباره از دریافت آن انصراف دهند!

بعد از انصراف افراد از دریافت پوش نوتیفیکیشن، چطور آن‌ها را به دریافت دوباره‌ی پوش‌ متقاعد ‌کنید؟

همانطور که در بالا گفتیم، اگر در حد متعادل و ایده‌آل از پوش نوتیفیکیشن‌ استفاده کنید، نیازی به این کار نخواهید داشت. اما واقعیت این است که مشتریان به دلایل مختلفی از دریافت پوش انصراف می‌دهند که فقط برخی از آن‌ها به برند شما و شیوه‌ی استفاده‌ی شما از پوش‌ نوتیفیکیشن‌ها مربوط است. اگر فکر می‌کنید می‌توانید مشتری‌ای را که از دریافت پوش انصراف داده است،‌ متقاعد کنید که نظرش را تغییر دهد،‌ می‌توانید کمپین اجازه‌ی مجدد دریافت پوش برای آن‌ها ارسال کنید. به خاطر داشته باشید که موفقیت کمپین اجازه‌ی مجدد ایجاب می‌کند که مشتری انگیزه‌ی زیادی داشته باشد و بازاریابی متقاعدکننده‌‌ای انجام داده باشید-پس بهتر است برندتان همان بار اول مشتریان را به قبول دریافت پوش نوتیفیکیشن متقاعد کند.

پوش نوتیفیکشن‌ برای ارسال چه نوع محتواهایی مناسب است؟ (و برای ارسال چه نوع محتوایی مناسب نیست؟)

 پوش نوتیفیکیشن‌ها برای ارسال محتواهای زیر مناسبند:

1. پیام‌های ضروری

از آن‌جا که این پیام‌ها درست روی صفحه‌ی موبایل یا کامپیوتر افراد ظاهر می‌شوند، حتی وقتی کاربران از اپلیکیشن شما استفاده نمی‌کند یا در حال بازدید از وب‌سایت شما نیست، احتمالش زیاد است که پیام شما دیده شود. این یعنی اگر واقعاً ضروری باشد که به یکی از مشتریان خود دسترسی پیدا کنید، پوش نوتیفیکیشن بهترین گزینه است.

 

2. تعامل دوباره با مشتریان غیرفعال

اگرچه کانال‌های پیام‌رسان مانند پیام‌های درون‌اپلیکیشنی و صفحات هوم خبری، راه خوبی برای برقراری ارتباط با مشتریان فعال هستند،‌ اما مشکل اینجاست که این پیام‌ها فقط برای کسانی ظاهر می‌شوند که اپلیکیشن شما را باز می‌کنند یا از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند،‌ و اثربخشی آن‌ها را به عنوان کانالی برای تعامل دوباره با اعضای مخاطبان‌تان که هیچ تعاملی با سایت یا اپلیکیشن شما ندارند، محدود می‌کند. اما، پوش نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند فراتر از حضور دیجیتال شما باشند و همین موضوع، این کانال را به بهترین گزینه برای کمپین‌های تعامل دوباره تبدیل می‌کند.

 

پوش نوتیفیکیشن‌ها برای ارسال محتواهای زیر مناسب نیستند:

1. آموزش به مشتریان

در دنیای امروزی که مبتنی بر موبایل است، برندهای موفق از ابزارهای ارتباطی که در اختیار دارند، برای تعامل با مشتریان خود و ایجاد روابط بلندمدت و پایدار بهره می‌گیرند. طراحی یک فرایند مناسب برای آشنایی کاربران با اپلیکیشن و کمپین‌های اطلاع‌رسانی دائمی که با هدف مطلع کردن مشتریان از امکانات جدید اپلیکیشن اجرا می‌شوند، هر دو بخش‌ اصلی این‌گونه تلاش‌ها به حساب می‌آیند.

اگرچه پوش نوتیفیکیشن‌ها راه خوبی برای جلب توجه مشتریان‌ هستند، اما استفاده از این کانال برای آموزش به مخاطبان درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از اپلیکیشن‌ یا اطلاع‌رسانی آپدیت‌های جزئی اپلیکیشن، احتمالاً ایده‌ی خوبی نیست! کانال‌هایی مانند پیام‌های درون‌اپلیکیشنی و صفحات هوم خبری، می‌توانند این‌گونه اطلاعات را به ‌شکل مؤثرتری منتقل کنند بدون این‌که مشتریان را با پیام‌های مزاحم کلافه کنند.

 

2. پشتیبانی از محتوای غنی

برخی کانال‌های پیام‌رسان -به‌ویژه ایمیل‌ها و پیام‌های درون‌اپلیکیشنی- برای ارسال محتواهای پیچیده‌تر عالی عمل می‌کنند: مثلا محتواهایی که شامل عکس‌های متعدد، متن‌های طولانی، یا CTAهای (دعوت به عمل) متعدد هستند. اما پوش نوتیفیکیشن‌ها نقاط قوت متفاوتی دارند.

طبیعتاً، پوش نوتیفیکیشن‌ها کوتاه هستند و این مختصر بودن، بخشی از جذابیت آن‌هاست. (تصور کنید که چقدر آزاردهنده بود اگر پیام‌های ۲۰۰ کلمه‌ای روی صفحه‌ی گوشی هوشمند خود دریافت می‌کردید!)

همچنین، پوش‌ها زمانی بهترین عملکرد خود را دارند که برندها این کوتاهی را در پیام‌های خود حفظ کنند: چون پوش نوتیفیکیشن‌هایی که محتوای آنها کمتر از ۲۵ کاراکتر است، در هر دو سیستم اندروید و iOS عملکرد بهتری دارند.

 

پوش نوتیفیکیشن‌ تا چه اندازه در یک استراتژی پیام‌رسانی چندکاناله جای دارد؟

پاسخ این سوال این است که واقعا خوب جای می‌گیرند! آمارها نشان داده که برندهایی که در کمپین‌های آشنایی کاربران با اپلیکیشن، از پوش نوتیفیکیشن‌ به‌عنوان بخشی از رویکردشان در اطلاع‌رسانی چندکاناله استفاده می‌کنند، نرخ حفظ مشتری آن‌ها ۱۳۰ درصد بیشتر از برندهایی است که از پیام‌های موبایلی اصلاً استفاده نمی‌کنند (برای مشاهده منبع این آمار، به این لینک مراجعه کنید).

 

سخن آخر

پوش نوتیفیکیشن‌ نباید مهم‌ترین بخش استراتژی شما برای اطلاع‌رسانی به مشتریان باشد. این نوع پیام‌رسانی، مهم‌ترین ابزار برای تعامل با مشتری، حفظ او و کسب درآمد است، اما به شرطی که درباره‌ی چگونگی و زمان استفاده از آن سنجیده و آگاهانه عمل کنید.

همچنین اگرچه همه پوش نوتیفیکیشن را به‌عنوان راهی برای تعامل با کاربران تبلت و گوشی‌های هوشمند می‌شناسند، اما مزایای آن بیشتر از آن است که فقط در موبایل استفاده شود. اگر برند شما در وب یا دستگاه‌های هوشمند پوشیدنی حضور قابل توجهی دارد، در استراتژی اطلاع‌رسانی شما در این پلتفرم‌ها، استفاده از پوش نوتیفیکیشن می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد.

استفاده از مارکتینگ اتومیشن چه ارزشی برای کسب‌و‌کار شما خلق می‌کند؟
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید