جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ماه رمضان 2019 بر مصرف کاربران کشورهای مسلمان از اپلیکیشن‌های موبایل چه تأثیری گذاشت؟

فهرست محتوا

ماه رمضان یکی از بهترین زمان‌های تبلیغات موبایلی در کشورهای مسلمان است. طرح‌های خلاقانه به مناسبت ماه رمضان در کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند به بیشتر دیده شدن و حتی جذب کاربران بیشتر به کسب‌وکارها و رساندن کاربر تا مرحله نصب بینجامد. در این پست از بلاگ متریکس نگاهی می‌اندازیم که به تأثیر ماه رمضان بر میزان مصرف اپلیکیشن‌های موبایل توسط کاربران مسلمان جهان در سال 2019 که توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات تحلیل موبایل ادجاست (Adjust) انجام شده است.

این پژوهش برگرفته از مطالعه شرکت ادجاست، شرکت تحلیل بازار اپلیکیشن‌های موبایل، روی 13 هزار و 526 اپلیکیشن است که در برخی از کشورهای مسلمان جهان فعال هستند: امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه، اندونزی، مالزی و سنگاپور. داده‌های این مطالعه در ماه‌های مارس و ژوئن 2019 (مصادف با اسفند 97 و فروردین 98) استخراج شده است و معیار مقایسه، بازه زمانی پیش از آغاز ماه رمضان، یعنی مارس 2019 قرار داده شده است.

یافته کلیدی گزارش ادجاست از تأثیر ماه رمضان بر میزان مصرف اپلیکیشن‌های موبایل توسط کاربران مسلمان جهان در سال 2019 نشان از بالا رفتن فعالیت درون اپ کاربران در طول دوره ماه رمضان سال گذشته (1398) دارد؛ به طوری که اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک شاهد بیشترین افزایش خود از نظر مدت زمان تعامل کاربر و رنیز رخداد درآمد بوده‌اند. دور از انتظار هم نیست؛ ماه رمضان یعنی تغییر عظیم در نحوه تفکر، عمل و خرید کردن میلیون‌ها نفر در سراسر جهان. زمانی که برندها می‌توانند با تکیه بر این حقیقت، اقدامات بازاریابی خود را هم راستا با مقتضیات این ماه و سبک زندگی کاربران تنظیم کنند.

حالا وقت آن است که به طور دقیق‌تر به داده‌ها نگاه کنیم:

نمودار مصرف کاربران کشورهای مسلمان از اپلیکیشن‌های موبایل در رمضان 2019

چگونه ماه رمضان 2019 بر فعالیت اپلیکیشن‌های مختلف اثر گذاشت؟

  • همانطور که گزارش نشان می‌دهد اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک یا همان خرید برنده اصلی ماه رمضان هستند؛ به طوری که در ماه رمضان سال گذشته شاهد 34 درصد افزایش در سشن و 63 درصد افزایش در رخدادهای درآمد در مقایسه با ماه پیش از رمضان بودند. رخدادهای درآمد در این دسته از اپلیکیشن‌ها در 26 مارس یعنی تنها یک هفته قبل از عید فطر به اوج خود رسید؛ چرا که کاربران هدایای دقیقه نودی خود را می‌گرفتند و برای جشن آماده می‌شدند. داده‌ها نشان می‌دهد که بین سوم و پنجم ماه ژوئن، کاهش شدید در نصب، سشن و رخدادهای درآمد رخ داده است. این موضوع نشان می‌دهد که کاربران به جای خرید کردن بر جشن گرفتن متمرکز هستند.
  • برندها نیز شاهد یک اوج مشابه از نظر میزان مصرف این دسته از اپلیکیشن‌ها در تعطیلات ماه رمضان سال گذشته بودند. برای مثال، شرکت Mucho Indonesia در طول ماه رمضان 2019 شاهد افزایش 60 درصدی در ارزش کالای ناخالص مبادله شده (GMV) بین ماه‌های آوریل و مه بود. به گفته مدیرعامل این شرکت، با اینکه سال 2020 با شیوع ویروس کرونا آغاز شده است و می‌تواند به اختلالاتی در زنجیره تأمین بینجامد اما آنها همچنان منتظر افزایش مشابه GMV در طول ماه رمضان هستند. این امیدواری عمدتاً به دلیل این واقعیت است که مردم در خانه مانده‌اند، فاصله اجتماعی را تمرین می‌کنند و بنابراین بیشتر به خرید آنلاین رو می‌آورند.
  • نکته جالب این است که اپلیکیشن‌های کسب‌وکار که در آن بانکداری هم قرار دارد، در 30 ماه مه 2019 با 65 درصد افزایش در مقایسه با متوسط ماه قبل از رمضان شاهد اوج مدت زمان تعامل کاربران با اپایکیشن‌ها بودند. این افزایش از طرفی به دلیل مشتریانی است که سهم موقعیت مالی خود را در پایان ماه گرفتند به طوری که بسیاری از کاربران در تعطیلات پس از رمضان به سمت دریافت وام رفتند.
  • جای تعجب نیست که اپلیکیشن‌های غذا و نوشیدنی نیز آمار جالبی نشان می‌دهند؛ چرا که کاربران بین طلوع و غروب آفتاب، روزه هستند. در روز اول ماه رمضان سال گذشته میزان سشن تا 33 درصد در طول شب کاهش پیدا کرد و نرخ سشن‌ها تا بعد از تعطیلی عید فطر که دوباره رونق گرفت نیز بخ روند نزولی خود ادامه داد. در مجموع، اپلیکیشن‌های غذا و نوشیدنی شاهد 24 درصد کاهش در سشن و 27 درصد کاهش در رخدادهای درآمد در ماه رمضان در مقایسه با ماه قبل بودند.
تأثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکار اپلیکیشن‌های جهان: بررسی چند گزارش
بخوانید

همانطور که نمودار تأثیر ماه رمضان بر میزان مصرف اپلیکیشن‌های موبایل 2019 نشان می‌دهد رفتار کاربران در ماه رمضان هر سال، می‌تواند سنگ محک مناسبی برای پیشبینی وضعیت اپلیکیشن‌های موبایل از نظر شکست یا موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی در ماه رمضان سال‌های آتی باشد. می‌دانیم که ماه رمضان سال 2020 یکی از متفاوت‌ترین ماه‌های رمضان در سراسر جهان خواهد بود؛ چرا که شیوع ویروس کرونا در روزهای آغازین این سال، همه کسب‌وکارها را شگفت زده کرد. با این حال، بررسی و تحلیل وضعیت سال گذشته نتایج نزدیک‌تری نسبت به سال‌های قبل‌تر، به پیشبینی‌ها در مورد رفتار کاربران در ماه رمضان 2020 نشان خواهد داد.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید