جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش وضعیت کاربران موبایل در ماه رمضان سال 2021

فهرست محتوا

مقدمه

ماه رمضان مقدس‌ترین ماه برای 1.6 میلیارد مسلمان در سراسر جهان است، اما با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در طی دو سال گذشته، روش حضور در اجتماع و ادای فریضه‌های مومنان نیز تغییر پیدا کرد، چرا که مردم به رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی ملزم شدند.

داده‌ها نشان می‌دهد که در طول ماه رمضان سال 2021، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ چون این ماه زمانی برای جشن گرفتن و برگزاری سنت‌های مختلف است، مثلا مهمانی‌ها، مراسمات جمعی، پخت انواع شیرینی‌ها و غذاها، افطاری دادن، کمک به نیازمندان، برگزاری انواع مسابقات فرهنگی و ورزشی و … .

در این بلاگ ما به گرایش بازار جهانی در رمضان 2021 نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم تا به بازاریابان و تبلیغ‌دهندگان کمک کنیم که الگوهای رفتاری کاربرانشان را بهتر بشناسند؛ و همچنین متوجه شوند که چطور می‌توانند کاربر جدید جذب کنند، نرخ تعامل کاربرانشان با اپلیکیشن را بالا ببرند و ROI را به حداکثر برسانند.

همچنین در این بلاگ مشخص کرده‌ایم که کدام نوع اپلیکیشن‌ها بیشترین رشد را در ماه رمضان داشته‌اند، مثلا اپلیکیشن‌های پخش ویدیو، خرید، غذا و نوشیدنی و تناسب اندام ازجمله‌ی آنها هستند.

 

اپلیکیشن‌های سرگرمی پیشتاز هستند!

در ماه رمضان گدشته اپلیکیشن‌های سرگرمی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، چون مردم بخاطر ساعات کاری کمتر و تعطیلات عید احتمالا زمان بیشتری را صرف پلتفرم‌هایی مثل پخش ویدیو می‌کنند.

همانطور که آمارها نشان می‌دهد نصب اپلیکیشن‌های پخش ویدیو (streaming apps) در ماه رمضان 21% بالاتر از میانگین کل سال 2021 بوده است، همچنین تعداد نشست کاربران داخل این اپلیکیشن‌ها (تعداد سِشِن) 14% افزایش داشته است. علاوه‌بر این، تعداد نصب‌ها و نشست‌های کاربران داخل اپلیکیشن‌ها در سراسر دنیا نسبت به دوره رمضان سال 2020 نیز رشد قابل توجهی داشته‌ است؛ به این شکل که تعداد نصب اپلیکیشن‌های مربوط به پخش ویدیو 49% و تعداد نشست کاربران تا 68% رشد کرده‌اند.

همچنین شاهد رشدی در استفاده از اپلیکیشن‌های بازی در ماه رمضان 2021 بوده‌ایم، به طوری که در این ماه تعداد نصب‌ها و نشست‌های کاربران داخل اپلیکیشن‌های بازی در مقایسه با میانگین همان سال به ترتیب 13% و 9% افزایش پیدا کرد.

نمودار نصب اپلیکیشن‌ها در ماه رمضان 2021

حفظ تناسب اندام در ماه رمضان!

با توجه به اینکه روزه‌داران در ماه رمضان در ساعاتی از روز هیچ‌ نوشیدنی یا غذایی مصرف نمی‌کنند و تنها در ساعات محدودی از روز در معرض حجم زیادی از غذاهای لذیذ هستند، حفظ عادات سالم تغذیه‌ای می‌تواند برایشان به یک چالش تبدیل شود. با این حال از آنجایی که مومنان این ماه را زمانی برای تکامل از نظر ذهنی و فیزیکی و معنوی می‌دانند، بسیاری از آنان بر ورزش و تغذیه سالم تمرکز می‌کنند.

همانطور که آمارها نشان می‌دهد در طی ماه رمضان سال گذشته نرخ نصب اپلیکیشن‌های سلامت و بهداشت 18% بیشتر از میانگین کل سال بوده است و تعداد نشست کاربران نیز داخل این اپلیکیشن‌ها 14% افزایش داشته است که نشان می‌دهد مردم در این ماه وقت بیشتری را برای ورزش در خانه و پیاده‌روی در فضای باز صرف می‌کنند.

برای طراحی و اجرای تبلیغات موبایلی در ماه رمضان به چه نکاتی توجه کنیم؟
بخوانید

تمایل بیشتر کاربران به استفاده از اپلیکیشن‌‌های خرید در ماه رمضان

اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک (E-commerce apps) نیز در طی دوره 30 روزه‌ی رمضان در سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند طوری که رویداد درآمدی این اپلیکیشن‌ها 19.4% در مقایسه با میانگین کل سال 2021 رشد داشته‌ است. با این حال جستجو و خرید تنها به هفته‌های اول ماه رمضان محدود نمی‌شود و همانطور که در نمودار زیر می‌بینید درست یک هفته پیش از عید فطر، رویدادی درآمدی این نوع اپلیکیشن‌ها به نقطه اوج خود رسیده؛ به همین دلیل است که دقیقا قبل از عید فطر و نیمه‌ی دوم ماه رمضان را بهترین زمان برای بازاریابان این نوع اپلیکیشن‌ها برای تمرکز روی تعامل بیشتر با کاربرانشان می‌دانیم.

نمودار مربوط به خرید کاربران داخل اپلیکیشن در ماه رمضان
ماه رمضان چگونه در خریدهای داخل اپلیکیشن کاربران تاثیر می‌گذارد؟

در اپلیکیشن‌های خرید نیز به طور خاص شاهد افزایش 11 درصدی در مقایسه با میانگین سال 2021 بوده‌ایم؛ تعداد نشست کاربران نیز داخل این اپلیکیشن‌ها 13% رشد داشته‌ است که نشان‌دهنده‌ی آن است که بسیاری از مردم هدایا و لوازم مورد نیازشان را در این ماه به راحتی از خانه خریداری می‌کنند. آمارهای مربوط به این نوع اپلیکیشن‌ها همچنین نشان می‌دهد که تعداد دانلود و نشست کاربران در مقایسه با سال 2020 به ترتیب 18% و 33% رشد داشته‌ است.

 

آمارها بیانگر این هستند که: رمضان تماما درمورد غذاست!

با وجود اینکه رمضان ماه روزه گرفتن است، اما مصرف غذایی روزه‌داران هنگام افطاری و سحر از الگوهای استاندارد فراتر می‌رود (برای مشاهده منبع این موضوع به این لینک مراجعه کنید)، و بخاطر اینکه آنان از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب روزه هستند، اپلیکیشن‌های غذا و نوشیدنی (food and drink apps) در این بازه دچار یک افت می‌شوند به طوری که رویدادهای درآمدی این اپلیکیشن‌ها در طول این دوره در سال 2021 در مقایسه با میانگین سالانه چیزی حدود 22% کاهش داشته‌ است.

با این حال ماه رمضان زمان مناسبی را برای صاحبین و بازاریابان اپلیکیشن‌های سفارش غذا (food delivery apps) و دستور آشپزی (recipe apps) فراهم می‌کند تا به جذب کاربر و تعامل بیشتر با آنان بپردازند. چون آمارها حاکی از این است که روزه‌داران دو هفته‌ی اول ماه رمضان را به پخت غذا در خانه مشغول هستند، در حالی که دو هفته‌ی آخر به سفارش غذا روی خواهند آورد.

در رمضان سال 2021 تعداد نصب اپلیکیشن‌های مربوط به دستور آشپزی چیزی حدود 15% بالاتر از میانگین تعداد نصب‌های این اپلیکیشن در همان سال بوده است و تعداد نشست کاربران داخل اپلیکیشن نیز 6% بیشتر بود، و این آمار نشان‌ می‌دهد که کاربران به دنبال پخت غذاهای خود در خانه هستند.

نمودار سشن‌های کاربران داخل اپلیکیشن در رمضان 2021

اپلیکیشن‌های سفارش غذا که معمولا در طی ماه رمضان با یک افتی مواجه می‌شوند، در سال گذشته یک مسیر شگفت‌انگیز رو به بالا را تجربه کردند، دقیقا زمانی که روزه‌دارن به دنبال باز کردن روزه‌ی خود با وعده‌های غذایی موردعلاقه‌شان از رستوران‌ها بودند.

همانطور که در تصویر بالا هم می‌بینید تعداد نصب اپلیکیشن‌های سفارش غذا طی ماه رمضان گذشته درمقایسه با میانگین کل سال 2021، 5% رشد داشته‌ است. همچنین جالب است بدانید که در هفته‌ی آخر رمضان 2021 تعداد نصب‌ها و نشست کاربران داخل این اپلیکیشن‌ها به ترتیب 19% و 7% بیشتر از هفته‌ی اول بوده است.

در مقایسه با رمضان سال 2020 هم تعداد نصب اپلیکیشن‌های مربوط به سفارش غذا 18% و تعداد نشست کاربران داخل این اپلیکیشن‌ها 43% رشد داشته است.

ماه رمضان 2019 بر مصرف کاربران کشورهای مسلمان از اپلیکیشن‌های موبایل چه تأثیری گذاشت؟
بخوانید

بازاریابان موبایل و اپلیکیشن‌ها چطور می‌توانند از ماه رمضان حداکثر استفاده را کنند؟

در رمضان سال 2021 هزینه‌های صرف شده برای خوارو بار و هدایا از عدد 38.5 تریلیارد دلار هم عبور کرد، این در حالی است که این هزینه در سایر ماه‌های سال چیزی حدود 35.6 تریلیارد دلار است. در واقع ماه رمضان بزرگترین فرصت مصرف‌کنندگان در بازارهای خاص است و همین، بهترین زمان را برای رشد برخی از کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کند.

اگرچه رمضان یک فرصت یک ماهه است اما اثرات آن را می‌توان از هفته‌ها قبل و بعد از آن حس کرد؛ بنابراین داشتن رویکردی دقیق برای برنامه‌ریزی در زمان‌های متمایز این ماه (قبل و بعد ماه رمضان و خود این ماه) ضرورت دارد؛ تنها چند فرصت زمانی خوب برای تمرکز بازاریابان روی افزایش تعامل کاربرانشان با اپلیکیشن وجود دارد؛ اینطور که مشخص است کاربران بعد از افطار و سحر فعال‌تر خواهند بود و این‌ها احتمالا زمان‌های ایده‌آلی برای ارسال پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) با پیام‌های شخصیسازی شده هستند.

به‌عنوان مثال اپلیکیشن‌های سفارش غذا می‌توانند هنگام افطار و زمانی که روزه‌داران گرسنه شوق بیشتری برای سفارش غذا دارند اقدام به تعامل با آنان کنند و با ارسال پیام‌هایی آنها را به سمت استفاده از اپلیکیشن هدایت کنند.

 

جمع‌بندی

مطلب بالا گزارش مربوط به داده‌های ادجاست از ماه رمضان سال 2021 از سراسر جهان بود، در بلاگ‌های بعدی و در انتهای ماه رمضان نیز ما گزارشی کامل از داده‌های متریکس ارائه می‌دهیم و خواهیم گفت که به طور خاص در بین اپلیکیشن‌های ایرانی بیشترین رشد را کدام نوع از آن‌ها داشته‌ است.

بهتر است بدانید که برای درک نحوه‌ی رفتار کاربرانتان در طی ماه رمضان (مانند زمان‌های خاصی از روز که در آن تعامل بالاست) و اینکه متوجه شوید کدام کانال‌های تبلیغاتی برای شما کاربران وفاداری را ایجاد می‌کنند، رصد و اندازه‌گیری رفتار کاربران داخل اپلیکیشن برایتان یک ضرورت و عمل کلیدی است؛ همانطور که می‌دانید کاربران وفادار منجر به ROI و LTV بالاتر برای هر کسب‌و‌کاری خواهند شد.

برای اینکه بدانید متریکس به‌عنوان یک پلتفرم اندازه‌گیری موبایل در این راستا چطور می‌تواند به شما کمک کند و چه قابلیت‌هایی را در داشبورد ارائه می‌دهد، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

کوهورت حذف نصب (Uninstall Cohort)؛ قابلیت جدید داشبورد متریکس
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 3

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید