جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوهورت درآمد و پیشرفته (Revenue & Advanced Cohort) چیست؟

فهرست محتوا

در مقاله پیشین بلاگ متریکس، آنالیز کوهورت را به شما معرفی کردیم، از چگونگی عملکرد آن حرف زدیم و به شما گفتیم که متریکس آنالیز کوهورت را به سه شکل کوهورت ساده (Simple Cohort)، کوهورت درآمد (Revenue Cohort) و کوهورت پیشرفته (Advanced Cohort) بررسی می‌کند. در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی‌تر پیرامون عملکرد و ویژگی‌های دو کوهورت درآمد و پیشرفته صحبت کنیم.

آنالیز کوهورت در حالت کلی روشی مناسب و کارآمد برای بررسی و درک چگونگی رفتار کاربران پس از اعمال تغییرات گوناگون است. با این روش می‌توانید بررسی کنید که هر تغییر و بهینه‌سازی در اپلیکیشن یا اقدامات و استراتژی‌های بازاریابی، چه آثار مثبت یا منفی بر رفتار کاربران اپلیکیشن شما داشته است! آنالیز کوهورت بهترین ابزار برای تجزیه و تحلیل تغییرات ترندها و رفتار کاربران در بازه‌های زمانی مشخص است و می‌تواند آن دسته از اطلاعاتی که ممکن است در میان اعداد گم شده باشند را به صورت بصری در اختیار شما قرار دهد!

 

آنالیز کوهورت (Cohort Analysis) چیست؟
بخوانید

 

دو آنالیزی که در این مقاله موضوع بحث ما هستند، به شما این امکان را می‌دهند تا کاربران را بر اساس شاخص‌های کلیدی ارزشمندی مانند درآمد یا انجام یک فعالیت خاص تقسیم‌بندی کنید و سپس این متریک‌ها را بعنوان معیاری برای آنالیز قرار دهید.

کوهورت درآمد (Revenue Cohort)

کوهورت درآمد

کوهورت درآمد طراحی شده تا بررسی رفتار مالی کاربران هر دسته که تاریخ نصب یکسانی دارند را برای شما آسان‌تر کند. اطلاعات خرید کاربران، که اپلیکیشن به صورت ایونت‌های پی‌درپی در اختیار متریکس قرار می‌دهد، در آنالیز کوهورت نمایش داده خواهد شد و به موبایل مارکترها یا صاحبان کسب‌و‌کارهای موبایلی اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی رفتار مالی کاربران ارائه خواهد داد.

به کمک آنالیز کوهورت درآمد، مالک اپلیکیشن یا مسئول تیم مارکتینگ به راحتی می‌تواند رفتار کاربران قبل و بعد از یک تغییر خاص یا برگزاری یک کمپین را با هم مقایسه کند و میزان بهینه بودن یا نبودن تغییرات اعمال شده را ارزیابی نماید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با وجود تحلیل‌های استاندارد و نمودارهای روزانه‌ای که برای درآمد وجود دارد، چرا باید به سراغ آنالیز کوهورت درآمد رفت؟ بگذارید پاسخ را با یک مثال برای شما شرح دهیم:

فرض کنید، قصد دارید اثرات یک کمپین مشخص در میزان درآمد یک بازی چند مرحله‌ای مانند Candy Crush را بررسی نمایید. برای این کار می‌توانید به سراغ استفاده از تجزیه و تحلیل‌ها و نمودارهای کلاسیکی که پیش‌تر نیز با آن‌ها آشنا بوده‌اید، بروید و از آن‌ها اطلاعاتی در مورد میزان درآمد هر روز کسب کنید. درست است که این اطلاعات می‌تواند رشد یا سقوط درآمد شما را مشخص کند و بینش شما برای نتیجه‌گیری کلی در مورد عملکرد کمپین‌تان را گسترش دهد اما این اطلاعات کلی هرگز نمی‌تواند به تایید یا رد خرده استراتژی‌هایی که در برگزاری کمپین، به کار برده‌اید، کمک کند!

برای مثال اگر درآمد شما در طی برگزاری کمپین ثابت بماند یا کاهش داشته باشد، شما متوجه نخواهید شد که این موضوع بخاطر بروز مشکلات فنی در یکی از مراحل بالای بازی است و از عملکرد کاربران قدیمی اپلیکیشن ناشی می‌شود یا به دلیل بی‌علاقگی نسبت به پرداخت یا بروز مشکلات گوناگون برای کاربران جدید است که به تازگی اپلیکیشن را نصب کرده‌اند! به همین دلیل هم بهتر است به سراغ کوهورت درآمد بروید!

با آنالیز کوهورت درآمد، می‌توانید مقدار درآمد اپلیکیشن را با توجه به روز نصب و تعداد روزهایی که از آن می‌گذرد، مشاهده کنید! برای مثال با چنین اطلاعاتی شما متوجه خواهید شد که روز دوم برگزاری کمپین، بیشترین نصب و پرداخت را داشته‌اید بنابراین تغییرات استراتژی آن روز توانسته درآمد شما را بهینه کند. یا برعکس ممکن است متوجه شوید کاربرانی که با استراتژی روز پنجم، جذب اپلیکیشن شما شده‌اند، از روز چهارم درآمد چندانی برای شما به ارمغان نمی‌آورند و از قیف فروش خارج می‌شوند پس این استراتژی چندان مناسب کسب‌و‌کار شما نیست و باید آن را ترک کنید!

کوهورت پیشرفته (Advanced Cohort)

کوهورت پیشرفته

 

در کوهورت پیشرفته، قاعده‌ای برای دسته‌بندی وجود ندارد و شما می‌توانید این کار را با توجه به ماهیت اپلیکیشن خود یا اهداف بازاریابی که برای کسب‌و‌کارتان دارید، انجام دهید. دسته‌بندی، که در کوهورت درآمد با توجه به روز نصب انجام می‌شد، در کوهورت پیشرفته می‌تواند بر اساس شاخص‌های دیگری همچون ثبت نام در اپلیکیشن انجام شود.

با کوهورت پیشرفته صاحبان کسب‌و‌کارهای موبایلی یا موبایل مارکترها می‌توانند کاربران را با توجه به ویژگی مشترکی که مدنظر دارند، دسته‌بندی کنند و رفتار خاصی از آن‌ها را رصد نمایند. البته لازم است توجه داشته باشید که اطلاعات ثبت‌شده برای هر دو این شاخص ها باید از ایونت‌هایی باشند که در داشبورد اپلیکیشن در متریکس ثبت شده‌اند و به صورت مستمر برای متریکس ارسال می‌شوند.

احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که از کوهورت پیشرفته در چه زمان‌هایی و برای بررسی چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟ کوهورت پیشرفته می‌تواند تمام اطلاعاتی که برای ارزیابی و بهینه‌سازی کمپین‌ها و رفع نواقص یا بهبود اپلیکیشن، به آن‌ها نیاز دارید را در اختیارتان بگذارد. برای درک بهتر این موضوع، مثال‌هایی را در ادامه آورده‌ایم که می‌توانند افق دید شما در این حیطه را گسترش دهد:

فرض کنید که شما صاحب اپلیکیشن تاکسی اینترنتی هستید و می‌خواهید میزان تاثیرگذاری یک کمپین تبلیغاتی را بر اولین سفر کاربران پس از ثبت‌نام در اپلیکیشن، بررسی کنید. اگر استراتژی شما در پیش‌برد این کمپین بدان صورت باشد که در هر روز به سراغ یک کانال تبلیغاتی مشخص و متفاوت بروید، می‌توانید متغیر اول که ویژگی مشترک کاربران است را ثبت‌نام در اپلیکیشن از طریق کانال تبلیغاتی همان روز، تعریف کنید. برای آنالیز این کمپین لازم است سفر کاربر را بعنوان دومین ایونت در داشبور متریکس ثبت کنید تا بتوانید در آنالیز کوهورت آن را بعنوان ویژگی مورد بررسی کاربران، قرار دهید.

آنالیز کوهورت پیشرفته اطلاعاتی در مورد سفر اول کاربرانی که در هر روز ثبت‌نام کرده‌اند را در اختیار شما قرار خواهد داد. به کمک این اطلاعات شما متوجه خواهید شد که کاربران هر کمپین، چند روز پس از نصب، اولین سفر خود را با اپلیکیشن شما انجام داده‌اند. از نتایج این جدول می‌توان متوجه شود که کدام کانال‌های تبلیغاتی کاربران باکیفیت‌تر و وفادارتری را به سمت اپلیکیشن شما هدایت خواهند کرد و همین به شما در برگزاری کمپین‌های بعدی کمک خواهد کرد.

شما می‌توانید ایونت اول و دوم را با توجه به نوع کسب‌و‌کار خود و اهدافی که در اقدامات بازاریابی خود دنبال می‌کنید، تعیین نمایید و با کوهورت پیشرفته به اطلاعاتی ارزشمند در مورد عملکرد اپلیکیشن و رفتار کاربران با آن دست پیدا کنید. اطلاعاتی که برای پیشرفت و بهینه‌سازی اپلیکیشن ضروری بنظر می‌رسند!

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید