جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یکپارچه سازی سرور با سرور (S2S Integration): قابلیت دیگری در داشبورد متریکس

فهرست محتوا

هر تبلیغ دهنده‌ای که بخواهد از خدمات یک ترکر یا پلتفرم اتریبیوشن برای رصد لحظه به لحظه رخدادهای درون اپلیکیشن خود و نیز منابع جذب کاربر به اپ خود بهره‌مند شود لازم است فرایند SDK integration یا یکپارچه‌سازی و اینتگریشن کیت توسعه نرم افزار آن ترکر را با موفقیت به انجام رساند. اما آیا راه دیگری به جز روش SDK برای تکمیل مرحله اتریبیوشن هم وجود دارد؟ در شرایطی که برخی از رخدادهای مهم نظیر خرید از درگاه‌های پرداخت، مستقیماً از اپلیکیشن به سرور تبلیغ دهنده ارسال نشود چه باید کرد؟ در این پست از بلاگ متریکس به یکی دیگر از قابلیت‌های داشبورد متریکس در جهت تسهیل فرایند استفاده از این پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ می‌پردازیم: یکپارچه سازی سرور با سرور. 

منظور از یکپارچه سازی سرور با سرور (S2S Integtarion) چیست؟

اجازه دهید با یک مثال این قابلیت را توضیح دهیم:

به‌عنوان مثال، تصور کنید که شما صاحب اپلیکیشنی در حوزه حمل‌ونقل اینترنتی هستید و حالا با پیاده‌سازی SDK متریکس، اپلیکیشن خود را به ترکر متریکس مجهز کرده‌اید. تا اینجا اعلان انتقال داده‌های مورد نیاز شما نظیر آمار کلیک و نصب و سایر داده‌های جزئی بدون مانع انجام می‌شود؛ اما در برخی از رخدادها به ویژه خریدهای کاربر (در مثال ما پرداخت هزینه حمل و نقل) امکان دارد که اعلان این رخداد از سمت بک اند ترکر به صاحب اپ یا تبلیغ دهنده گزارش نشود چرا که تراکنش درون اپ انجام نمی‌شود و با هدایت کاربر به سمت یک درگاه پرداخت که منجر به خروج کاربر از اپلیکیشن می‌شود همراه است. در این شرایط، راه‌حل این است که سرور اپلیکیشن خود را مستقیماً با سرور ترکر خود ارتباط دهید یا اصطلاحاً یکپارچه کنید.

برای محدودیت در دریافت اطلاعات رخدادها از سمت متریکس، ‌شما می‌توانید فهرستی از ip های مجاز از سرورهای خود را وارد کنید تا متریکس، تنها همان اطلاعات را معتبر بداند.

حالا که این مثال را خواندید قابلیت مورد نظر را بهتر درک خواهید کرد:

هنگامی که رخدادها در درون اپ یا بیرون از آن رخ بدهند اما توسط SDK ارسال نشوند با استفاده از قابلیت و API یکپارچه سازی سرور با سرور می‌توانید آنها را مستقیماً از سرورهای خود برای ما ارسال کنید. این گزینه برای مواردی استفاده می‌شود که رصد کردن فراتر از فرایند یکپارچه سازی SDK مورد نظر است و یا در حالتی که یکپارچه سازی SDK به واسطه مسائلی مانند عدم دسترسی به کد منبع امکان پذیر نیست.

قابلیت یکپارچه سازی سرور با سرور برای اپلیکیشن‌های مالی، بانکی و پرداخت الکترونیک که بیش از هرچیز با تراکنش های درون اپ و بیرون از اپ سر و کار دارند بسیار مفید و کارساز است.

پیاده سازی SDK روش اصلی و متداول رصد فعالیت یک اپلیکیشن است. این رویکرد با وجود سادگی به اندازه یکپارچه سازی وب سایت ساده نیست و اگر به درستی پیاده‌سازی نشود، افزودن هر نوع کد SDK می‌تواند منجر به بروز باگ‌هایی در اپلیکیشن شود. راه جایگزین در این شرایط می‌توان از رویکرد یکپارچه سازی سرور با سرور استفاده کرد که امکان رصد فعالیت‌های اپلیکیشن بدون یکپارچه سازی SDK در اپلیکیشن را فراهم می‌کند.

این روش یکپارچه سازی را می‌توان بدون هر نوع تغییر کد مورد نیاز در اپلیکیشن مورد استفاده قرار دارد. برای یکپارچه سازی  سرور با سرور لازم است که نصب‌ها و رخدادهای اپلیکیشن در سمت سرور مالک اپ رصد شوند. از آنجایی که این روش ارتباطات سرور با سرور را شامل می‌شود تمامی داده‌های رصد شده مورد نظر از سرور اصلی صاحب اپ به سرور ترکر منتقل می‌شوند.

شناسایی و رصد نصب‌های ارگانیک حاصل از جستجوی کلیدواژه‌ها در گوگل (install per Google organic search)
بخوانید

یکپارچه سازی سرور با سرور و یکپارچه سازی SDK؛ دو رویکرد برای رصد فعالیت اپلیکیشن

بیایید یک مقایسه مختصر بیان این دو رویکرد داشته باشیم:

یکپارچه سازی سرور با سرور (S2S integration) ردیابی فعالیت اپلیکیشن را ممکن می‌کند در حالی که یکپارچه سازی SDK انتقال رخدادهای داخل اپ را همراه با داده‌های دلخواه امکان‌پذیر می‌سازد. با این حال یکپارچه سازی S2S می‌تواند گزینه نجات‌دهنده‌ای در بعضی شرایط باشد. تفاوت این دو رویکرد را در جدول زیر ببینید:

یکپارچه سازی SDK یکپارچه سازی سرور با سرور
منطق کد برای تعامل با کاربر در اپلیکیشن شماست یکپارچه سازی بر مبنای API است و هیچ به روز رسانی برای اپلیکیشن لازم نیست
تضمین انتقال داده و آپ تایم را ترکر (متریکس) مدیریت می کند تضمین انتقال داده و آپ تایم توسط تیم خودتان مدیریت می شود
سورس کد اصلی را متریکس مدیریت می کند سورس کد اصلی را تیم خودتان مدیریت می کند

 

همان‌طور که از جدول بالا مشاهده می‌کنید هزینه کل توسعه یکپارچه سازی SDK به طور بارزی از هزینه یکپارچه سازی سرور با سرور کمتر است.

یکپارچه سازی سرور با سرور از زیرساخت مربوط به سرور تبلیغ دهنده استفاده می‌کند تا داده‌های رخدادها را برای انجام اتریبیوشن و آنالیتیکس انتقال دهد. متریکس پردازش این داده‌ها را به همان شیوه‌ای که ترافیک SDK پردازش می‌شود انجام می‌دهد اما برای تمام انتقال‌ها به زیرساخت خود تبلیغ دهنده وابسته است، البته این کار مسئولیت اضافی را برای نگهداری در سمت تبلیغ دهنده تحمیل می‌کند.

در مورد خاص یکپارچه سازی سرور با سرور هر اختلالی در سرویس یا انتقال داده احتمالاً به از دست رفتن داده‌ها منتج خواهد شد و اثر مخربی بر کمپین تبلیغاتی شما و در نتیجه درآمد شما خواهد داشت. هرچند که متریکس از مدل یکپارچه سازی سرور با سرور پشتیبانی می‌کند روش SDK گزینه بهتری است زیرا قابل اعتماد و تطبیق‌پذیر است.

در چه شرایطی از یکپارچه سازی سرور با سرور استفاده کنید؟ 

این روش بسیار مفید است اما در صورتی که 

    • کد به یک ترکر ترد پارتی برون‌سپاری شده باشد. در این شرایط، تیم توسعه داخلی امکان دارد که امکان ویرایش کد منبع اپلیکیشن را نداشته باشد
    • در صورتی که سیاست شرکت شما به‌عنوان یک صاحب اپلیکیشن و تبلیغ دهنده اجازه یکپارچه سازی با کد ترد پارتی را ندهد و از سوی دیگر به‌عنوان یک بازاریاب نیازمند رصد فعالیت‌های اپلیکیشن خود باشید یکپارچه سازی سرور با سرور تصمیم صحیحی در این مسیر است…
    • همچنین در صورتی که بخواهید موردی را در اپلیکیشن خود تست کنید و پیش از به روز رسانی بعدی اپلیکیشن به رصد فعالیت اپ نیاز داشته باشید، یکپارچه سازی سرور با سرو می‌تواند کمک کننده باشد.

برای استفاده از این قابلیت پس از ثبت نام در داشبورد، از بخش تنظیمات اپلیکیشن خود به قسمت S2S Integration یا یکپارچه سازی سرور با سرور بروید:

یکپارچه سازی سرور با سرور

سپس برای تکمیل فیلدهای مربوطه از بخش مستندات متریکس به صورت گام به گام اقدام کنید.

رصد و ترکینگ فعالیت‌های اپلیکیشن با متریکس به مشتریان کمک کرده است تا تجربه‌ای بهتر در زمان واقعی‌تر برای مشتریان ارائه کند. شما به عنوان تبلیغ‌دهنده و بازاریاب لازم است بر اساس نیاز و مقتضیات خود نسبت به اتخاذ هرکدام از رویکردهای بالا اقدام کنید. برای آشنایی با دیگر قابلیت‌های داشبورد متریکس به بخش اخبار بلاگ سر بزنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید