جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

4 روند رایج مارکتینگ اتومیشن در سال 2023

فهرست محتوا

چشم‌انداز مارکتینگ اتومیشن در سال ۲۰۲۳

سال ۲۰۲۲ مثل ستاره‌ای دنباله‌دار از کنارمان گذشت که به‌دنبالش ردّی از خود بر جای گذاشت؛ ردی که به دنیای نوظهور مارکتینگ اتومیشن اشاره دارد و از تجربه‌ی چیزهای پیش‌رو در سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهد. برای اولین بار از زمان شیوع، به‌تدریج صحبت کووید در جهان و مهم‌تر از آن در دنیای بازاریابی، درحال محو شدن است.

شرکت Webengage که رهبر بازار مارکتینگ اتومیشن در جهان است معتقد است که سال ۲۰۲۳ سال پرباری برای مارکتینگ اتومیشن خواهد بود و فقط این شرکت نیست که چنین نظری دارد. خیلی‌ها مثل آن قطعاً چنین نظری دارند، زیرا آمارها نشان نشان می‌دهد که هزینه‌های جهانی مارکتینگ اتومیشن امسال به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

همچنین در بحبوحه‌ی افزایش تقاضا از جانب کسب‌وکارهای سراسر جهان برای اینکه فرآیندهای بازاریابی خود را خودکار کنند و قادر باشند تا میزان تعامل کاربرانشان را افزایش دهند و آنها را حفظ کنند، صنعت مارکتینگ اتومیشن رشد چشمگیری کرد.

مارکتینگ اتومیشن چیست؟ (راهنمای تازه‌کاران)
بخوانید

ما در این بلاگ 4 روند رایج مارکتینگ اتومیشن در سال ۲۰۲۳ را برای شما شرح داده‌ایم.

پیش‌بینی می‌شود که امسال، بازار مارکتینگ اتومیشن ۸.۵۵ درصد رشد داشته باشد. در حال حاضر نیز بیش از ۵۱ درصد شرکت‌ها از مارکتینگ اتومیشن استفاده می‌کنند، و بیش از ۵۸ درصد شرکت‌ها تصمیم دارند تا از آن استفاده کنند.

مهم‌ترین هدف در سال ۲۰۲۳، ایجاد یک تجربه‌ی جامع و منحصربه‌فرد خواهد بود، تجربه‌ای که باعث شود تا کاربران احساس کنند تعامل بسیار خوبی با برندها دارند؛ و انتظار می‌رود که مارکتینگ اتومیشن این تغییرات گسترده را سرعت ببخشد.

بنابراین، بدون توضیح اضافه‌تری، سراغ روندهای رایجی می‌رویم که امسال بر مارکتینگ اتومیش، تأثیرگذار خواهند بود.

1. مارکتینگ اتومیشن در سال ۲۰۲۳ به رشد خود ادامه خواهد داد.

نمودار

آماری که در بالا نشان داده شده است، به‌وضوح بر رشد مارکتینگ اتومیشن در سال ۲۰۲۳ تأکید می‌کند. و این رشد یک دلیل شفاف دارد؛ اینکه تعداد فزاینده‌ای از بازاریاب‌ها به ارزش و ظرفیت مارکتینگ اتومیشن پی برده‌اند و همین موضوع باعث شده تا آنها سرمایه‌گذاری در تکنولوژی بازاریابی (MarTech) را افزایش دهند.

در زیر آماری را برای شما آورده‌ایم که می‌تواند جایگاه مارکتینگ اتومیشن در جهان را به خوبی بیان کند:

فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند:

  • ۸۰ درصد بازاریابان، پس از استفاده از مارکتینگ اتومیشن، شاهد افزایش ناگهانی سرنخ‌ها (lead) بوده‌اند.
  • طبق یک مطالعه، هزینه‌های مربوط به ابزارهای مارکتینگ اتومیشن به‌سرعت افزایش خواهد یافت، طوری که تا سال ۲۰۲۳ به ۲۵.۱ میلیارد دلار در سال می‌رسد.
  • همان مطالعه نشان می‌دهد که ۷۵ درصد متخصصان بازاریابی در جهان، درحال‌حاضر دست کم از یک نوع ابزار مارکتینگ اتومیشن در استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند. سایر کسب‌وکارها می‌توانند با تقلید از شگردهای مورد استفاده‌ی رهبران بازاریابی، سعی کنند به سطح مشابهی از موفقیت آنها دست یابند.
  • مارکتینگ اتومیشن ابزار ضروری برای بهبود رشد درآمد خالص تشخیص داده شده است، ‌طوری که بیش از ۷۰ درصد بازاریاب‌های هندی در اصل از آن برای بهبود نرخ تبدیل سرنخ‌های خود استفاده می‌کنند.

چالش‌هایی که دارد:

تأمین بودجه‌ی قابل ملاحظه و ایجاد یک استراتژی درست، چالش‌برانگیز خواهد بود؛ زیرا ممکن است برخی تصمیم‌گیرندگان برسر آنها اختلاف نظر داشته باشند. همچنین برخی بازاریاب‌ها، پلتفرم‌های مارکتینگ اتومیشن را سیستم‌های پیچیده‌ای می‌بینند که تسلط پیدا کردن بر آنها کار دشواری است.

 

2. شخصی‌سازی فوق‌العاده‌ی محتوا، برتری خواهد یافت.

محتوای شخصی سازی شده

امروزه، ضرورت استفاده از محتوای شخصی‌سازی‌شده در بازاریابی بر کسی پوشیده نیست، اما همچنان در بیشتر پیام‌هایی که برندها به مخاطبانشان ارسال می‌کنند، مشاهده می‌شود که هیچ محتوای شخصی‌سازی شده‌ای وجود ندارد! حتی وقتی به آمار و ارقام هم نگاهی بیندازید می‌بینید که ضرورت استفاده از محتوای شخصی‌سازی شده را تایید می‌کنند، و این خیلی تعجب‌برانگیز است که چرا خیلی از کسب‌و‌کارها هنوز به سمت استفاده از چنین محتواهایی نرفته‌اند!

در سال ۲۰۲۳، بازاریابی مفهومی و دقیق (context and precision marketing)، مهم‌ترین عامل موفقیت استراتژی بازاریابی شما خواهد بود. مصرف‌کنندگان از برندهایی که با آنها تعامل دارند، توقع دارند تا برای آنها تجربه‌های شخصی‌سازی شده و مرتبط با نیازشان را برایشان ایجاد کنند. همچنین آنها انتظار دارند تا برندها، سلیقه و اولویت‌های آنها را بشناسند و پیشنهادات هوشمندانه‌ای برای خرید محصولات به آنها بدهند که ارزش زمان گذاشتن داشته باشد.

فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند:

  • بازاریاب‌ها با آنالیز رفتار کابران در شبکه‌های اجتماعی (از طریق social listening)، و همچنین زیر نظر گرفتن رفتار آنها در سایت‌ها و جمع‌آوری تاریخچه خریدشان، و درنهایت با اتریبیوت کردن تمامی آنها به کاربران، می‌توانند پروفایل‌های دقیقی برای آنها (کاربرانشان) طراحی ‌کنند.
  • برندها با شناخت اولویت‌های کاربران و عادات خرید آنها، می‌توانند فراتر از کارهایی مانند بخش‌بندی مشتریان و شخصی‌سازی محتوا روند، و به حوزه‌های شخصی‌سازی فوق‌العاده‌ی محتوا و توصیه‌های پیش‌بینی شده، وارد شوند.
  • استفاده از محتوای شخصی‌سازی‌شده، یک عنصر اصلی در بازاریابی بازگشتی (retention marketing) است که به برندها کمک می‌کند شاخص وفاداری مشتریانشان را افزایش دهند و این اطمینان برایشان حاصل شود که مشتریانشان به سمت رقبا نخواهند رفت.

چالش‌هایی که دارد:

ایجاد و اجرای کمپین‌ها با محتوای فوق‌العاده شخصی‌سازی‌شده در مقیاس بزرگ و برای یک پایگاه داده کاربری زیاد، یک چالش واقعی است! پلتفرم‌های مارکتینگ اتومیشن که به صورت یکپارچه با کسب‌وکارهای آنلاین، ادغام (integrate) می‌شوند و داده‌های کاربران را از جاهای مختلف جمع‌آوری می‌کنند، به شرکت‌ها این امکان‌ را می‌دهند تا کمپین‌هایی در مقیاس بزرگ را نیز شخصی‌سازی کنند.

 

3. ظهور هوش مصنوعی خلاق

ظهور هوش مصنوعی خلاق، باعث پیدایش نسل جدیدی از مدل‌های یادگیری ماشین (machine learning)  شده است؛ مانند ChatGPT، که یک نوع ربات گفتگوی متنی است. هوش مصنوعی قادر است تا زمان ارسال پیام‌ها به صورت هوشمندانه را به منظور تعامل بهتر با مخاطب بهبود ببخشد. نتفلیکس و استارباکس نیز برای ایجاد تجربه‌های فوق‌العاده شخصی‌سازی‌شده برای مشتریان از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کنند.

فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند:

  • در سال ۲۰۲۳، بازاریاب‌ها برای تولید و انتشار محتوا، از یادگیری ماشین استفاده خواهند کرد. یادگیری ماشین و داده‌ در کنار هم، دقت تعامل را افزایش می‌دهند.
  • وقتی کاربری روی تبلیغات کلیک می‌کند، سیستم‌های یادگیری ماشین، از داده‌های رفتاری و بنیادی کاربران استفاده می‌کند و در کمپین‌ها و نقاط تماس بعدی همان کاربران با برند، از آن داده‌ها استفاده می‌کند.

چالش‌هایی که دارد:

برندهای بزرگ، منابع انسانی و توان مالی برای ساخت دستیارهای هوشمند اختصاصی را دارند، اما دیگر کسب‌وکارها باید تا یافتن نسخه‌ی ساده‌شده‌ی آن نتظر بمانند!

 

4. چت‌بات‌هایی که پابه‌پای انسان‌ها هستند!

در سال‌های آتی، چت‌بات‌ها در زمینه‌‌ی خدمات به مشتریان و تعامل با آن‌ها نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد. چت‌بات‌ها هوشمندتر می‌شوند و در آینده علاوه‌بر امکان ادغام‌سازی (integration) با پلتفرم‌های third-party، از این قابلیت برخوردار خواهند بود تا براساس رفتار مشتریان در موقعیت‌های مختلف، با آنها تعامل کنند.

فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند:

  • بیش از ۵۴ درصد پاسخ‌دهندگان به یک مطالعه، گفته‌اند که ترجیح می‌دهند تا تعاملشان با یک برند ازطریق چت‌بات‌ها انجام شود، و نه از طریق اپلیکیشن! چت‌بات‌ها ظرفیت زیادی برای تعامل با کاربران دارند اما به‌شرط آنکه آن‌قدر هوشمند شده باشند که بتوانند با کاربران مختلف، گفت‌وگوهای معناداری داشته باشند.
  • پلتفرم‌های پیام‌رسانی مانند متا‌مسنجر و واتساپ با ادغام‌سازی از جانب سایر برندها، موفقیت‌های چشمگیری در زمینه‌ی چت‌بات‌ها به‌دست آورده‌اند. طبق تحقیقات، بیش از ۶۰ درصد کاربرانی که پیامی از چت‌بات دریافت می‌کنند، با آن پیام تعامل می‌کنند.
  • وقتی واتساپ با آغوش باز از چت‌بات‌ها استقبال کرد، فرصت‌های بی‌شماری را برای تعامل برند با کاربران به وجود آورد. با وجود ۲ میلیارد کاربر فعال در ماه در این پلتفرم (واتس‌اپ)، درواقع فرصتی دلچسب برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است.
  • با توجه به احتمال وجود ۳.۲ میلیارد کاربر در اپلیکیشن‌های‌ پیام‌رسان‌ در سال ۲۰۳۳، در بازار ظرفیت قابل توجهی برای چت‌بات‌ها وجود خواهد داشت. این رقم بزرگ‌تر از آن است که بازاریاب‌ها بتوانند آن را نادیده بگیرند و چت‌بات‌ها ابزاری عالی برای بهره‌گیری از این فرصت هستند.
  • تنها اینکه بگوییم چت‌بات‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند، حق مطلب را ادا نمی‌کند! طبق آمار، ۴۷ درصد مصرف‌کنندگان از امکان خرید اقلام ازطریق چت‌بات‌ها استقبال می‌کنند!

چالش‌هایی که دارد:

ویژگی آزاردهنده‌ی چت‌بات‌ها همان وجه تمایز آنها نیز هست-تماس انسانی یا نبود آن. چت‌بات‌ها در اصل، برنامه‌های کامپیوتری هستند که برای درک و تقلید از گفت‌وگوی انسان‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند. چت‌بات‌ها می‌توانند گردش‌های کاری مربوط به تراکنش‌ها را بهبود ببخشند، اما همچنان تقلا می‌کنند تا گفت‌وگوهای متنی و منظور مشتری را نیز درک کنند.

 

نتیجه‌گیری

طبق آمار، برای ۸۶ درصد از بازاریاب‌ها، مهم‌ترین عامل در ارزیابی ابزارهای اتومیشن، «سهولت در استفاده» است. این واقعیت است که مشتری دیگر حاضر نیست منتظر بماند و بدون لحظه‌ای درنگ، به‌سرعت به ‌سراغ رقیب خواهد رفت و دقیقاً به همین دلیل است که مارکتینگ اتومیشن نقش مهمی در کسب‌وکارها ایفا خواهد کرد؛ زیرا برندها با استفاده ار مارکتینگ اتومیشن می‌توانند به سرعت برای کاربرانشان یک تجربه کاربری جذاب‌، هدفمند و شخصی‌‌سازی شده ایجاد کنند.

استفاده از مارکتینگ اتومیشن چه ارزشی برای کسب‌و‌کار شما خلق می‌کند؟
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید