جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوهورت حذف نصب (Uninstall Cohort)؛ قابلیت جدید داشبورد متریکس

فهرست محتوا

در مقاله‌های پیشین در مورد سه نوع مختلف کوهورت ساده (Retention)، کوهورت درآمدی و پیشرفته در متریکس صحبت کردیم. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی نوع جدیدی از کوهورت به نام کوهورت حذف نصب که به تازگی به داشبورد متریکس اضافه شده است بپردازیم و کاربردهای آن را توضیح دهیم. 

 

مروری بر تعریف کوهورت

کوهورت یک ابزار رایج آنالیتیکس است و این امکان را به شما می‌دهد که کاربران اپلیکیشن خود را براساس ویژگی مشترک آن‌ها دسته‌بندی و رفتار آن دسته را در روزهای بعد بررسی کنید. در این‌صورت شما اقدامات کاربران را بهتر ردیابی و درک خواهید کرد؛ زیرا این گروه‌بندی باعث می‌شود الگوی رفتاری هر دسته در طول زمان واضح‌تر دیده شود. 

یکی از ویژگی‌های مهم کاربران اپلیکیشن، زمان انجام یک عمل خاص در برنامه است. به‌عنوان مثال کاربرانی که روز شروع کمپین تبلیغاتی یک برنامه آن را نصب کرده‌اند، یا کاربرانی که شب یلدا یک بازی را آغاز کرده‌اند می‌توانند در یک دسته قرار گرفته و رفتارشان در طول زمان مورد بررسی قرار گیرد.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت:

  • کوهورت ساده بیانگر کاربرانی است که در یک روز اپلیکیشن شما را نصب کرده و در روزهای بعدی اپلیکیشن شما را باز کرده‌اند. 
  • کوهورت درآمدی بیانگر کاربرانی است که در یک روز اپلیکیشن شما را نصب کرده و در روزهای بعدی ایونت درآمدی انجام داده‌اند. 
  • در کوهورت پیشرفته شما این امکان را دارید که کاربران را براساس ویژگی دلخواه خود دسته‌بندی کرده و  یک رفتار خاص از هر دسته را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید.

همانطور که می‌دانید مهم‌ترین چیزی که ابزار کوهورت یک پلتفرم اتریبیوشن را از ابزار کوهورت یک پلتفرم آنالیتیکس مانند Firebase تفکیک می‌کند این است که شما می‌توانید نرخ بازگشت کاربران و تعاملاتی که طی بازگشت به اپلیکیشن داشته‌اند را به تفکیک منبع نصب مشاهده و اندازه‌گیری کنید. 

 

کوهورت حذف نصب یا Uninstall Cohort؛ قابلیت جدید داشبورد متریکس 

ما در متریکس قابلیت کوهورت حذف نصب را  ارائه دادیم تا اطلاعات ارزشمندی درمورد روزی که کاربران پس از نصب، اقدام به حذف نصب اپلیکیشن می‌کنند، در اختیار بازاریابان موبایل و صاحبان اپلیکیشن قرار گیرد.

جدول کوهورت آناینستال

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید هر سطر از جدول کوهورت حذف نصب یک دسته کاربر را نمایش می‌دهد که در یک روز خاص اپلیکیشن را نصب کرده‌اند. ستون اول تعداد کاربرانی است که در آن روز اپلیکیشن را نصب کرده و ستون دوم (+0) کاربرانی است که همان روز اپلیکیشن را حذف کرده‌اند. به ترتیب ستون‌های بعدی تعداد و نسبت کاربرانی را نشان می‌دهد که یک، دو، و تا هفت روز دیگر اپلیکیشن را حذف کرده‌اند.

 

کاربردهای کوهورت حذف نصب

شما می‌توانید میزان اثرگذاری یک کمپینی که در یک روز خاص شروع به کار کرده است را نه تنها با میزان بازگشت کاربران به اپلیکیشن (به کمک Retention)، بلکه با میزان حذف نصب‌های رخ داده نیز اندازه بگیرید.

همانطور که گفته شد، با استفاده از امکانی که در صفحه‌ی کوهورت متریکس دارید می‌توانید آمار را براساس منبع نصب تفکیک کنید. به بیان دقیق‌تر تاکنون این امکان را داشتید تا میزان وفاداری کاربرانی که با کمپین‌های مختلف جذب می‌کنید را براساس نرخ بازگشت و میزان درآمدی که برای شما حاصل می‌کنند یا هر رخدادی که مدنظر شماست اندازه بگیرید و با استفاده از نتایجی که از این مقایسه‌ها به‌دست می‌آورید، شبکه تبلیغاتی‌ای (Ad Network) که بهترین عملکرد را نسبت به سایر شبکه‌های تبلیغاتی در جذب کاربران باکیفیت دارد تشخیص دهید. این سطح کیفیت، در کوهورت ساده می‌تواند میزان بازگشت و وفاداری کاربران و در کوهورت درآمدی، میزان خریدی که انجام می‌دهند تعریف شود.

فردی که ایستاده و درحال کار کردن با یک گوشی موبایل است

اکنون ما قابلیت دیگری در اختیار شما قرار دادیم که با اندازه‌گیری تعداد حذف نصب حاصل شده توسط کاربران جدیدی که از شبکه‌های تبلیغاتی مختلف وارد اپلیکیشن شما شده‌اند، بتوانید تعریف دقیق‌تری از کاربران باکیفیت داشته باشید و اثرگذاری و عملکرد شبکه‌های تبلیغاتی موردنظر خود را دقیق‌تر اندازه بگیرید. درواقع با استفاده از این قابلیت می‌توان کیفیت کاربران جدید را براساس میزان حذف نصب اپلیکیشن اندازه‌گیری کرد و مسلم است که شبکه‌ تبلیغاتی‌ای بهترین عملکرد را دارد که کمترین میزان حذف نصب اپلیکیشن را از سمت کاربران داشته باشد.

بنابراین با آنالیز کوهورت حذف نصب، می‌توانید نرخ حذف اپلیکیشن را با توجه به روز نصب و تعداد روزهایی که از آن می‌گذرد، مشاهده کنید. برای مثال با چنین اطلاعاتی شما متوجه خواهید شد که روز دوم برگزاری کمپین، بیشترین نصب و کمترین حذف نصب را داشته‌اید بنابراین تغییرات استراتژی آن روز توانسته به حفظ کاربران شما کمک کند. یا برعکس ممکن است متوجه شوید کاربرانی که با استراتژی روز پنجم، جذب اپلیکیشن شما شده‌اند، از روز چهارم بیشترین حذف را داشته‌اند؛ پس این استراتژی چندان مناسب کسب‌و‌کار شما نیست و باید آن را ترک کنید!

7 راهکار برای کاهش نرخ ریزش کاربران
بخوانید

علاوه‌بر این، طبق الگویی که از جدول این کوهورت به‌دست می‌آورید، در می‌یابید که کاربران حدودا تا چند روز پس از نصب، اپلیکیشن شما را روی دستگاه خود دارند تا بتوانید آن‌ها را در همان بازه‌ی تخمینی و از طریق راه‌های مختلف ازجمله پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)، به تعامل مجدد با اپلیکیشن تشویق کنید. همچنین این بازه‌ی زمانی آگاهی لازم را به شما می‌دهد که متوجه شوید تقریبا چه زمانی برای ترغیب آن کاربران به نصب مجدد اپلیکیشن مناسب است.

ما در متریکس همواره سعی داریم گوش شنوای کاربران خود باشیم تا متناسب با نیازمندی آنان و همچنین نیاز روز بازار، خدمات خود را ارتقاء داده و راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهیم و در مسیر آگاه‌سازی و رشد کسب‌و‌کارها سهیم باشیم.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 3

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید