جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

موبایل مارکتینگ چیست؟ چرا مهم است و از کجا شروع شد؟

فهرست محتوا

این روزها که نداشتن تلفن همراه یا تمام دستگاه‌هایی که می‌توانند به‌صورت سیار تمام طول شبانه‌روز در کنار ما باشند، اتفاق عجیب و نادری به نظر می‌رسد. همین رواج و شیوع موبایل، فرصت خوبی برای بازاریاب‌ها و تبلیغاتچی‌ها برای نمایش و تبلیغ محصولات، کالاها و خدمات شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک شده است؛ چیزی که از آن بانام موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایل نام برده می‌شود. این عرصه یکی از محل‌های فعالیت پلتفرم‌هایی مانند متریکس است که با هدف ارائه خدمات اتریبیوشن و آنالیتیکس در دنیای موبایل مارکتینگ فعالیت می‌کنند. در این مطلب راجع به مفهوم بازاریابی موبایلی (موبایل مارکتینگ)، مزایا و معایب، تاریخچه، تفاوت آن با بازاریابی سنتی صحبت می‌کنیم به این نکته اشاره می‌کنیم که چرا موبایل مارکتینگ مهم است؟

موبایل مارکتینگ چیست؟

حتماً برای شما هم پیش آمده است که روی گوشی همراه خود تبلیغاتی را دیده باشید. از پیامک (SMS) گرفته تا تبلیغ‌هایی که هنگام بازی کردن روی صفحه‌نمایش، غافلگیرتان می‌کند. این همان چیزی است که بازاریابی موبایلی نامیده می‌شود. در مجموعه مقالاتی می‌کوشیم همه آنچه در مورد موبایل مارکتینگ نیاز دارید را توضیح دهیم. در ابتدا به تعریف این مفهوم می‌پردازیم:

به زبان ساده موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایل (Mobile marketing) هنر بازاریابی کسب‌وکارها برای ظاهر شدن روی دستگاه‌های موبایل کاربران است. بنا بر تعریف Investopedia موبایل مارکتینگ از کانال‌های توزیعی مختلف برای ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات از طریق دستگاه‌های موبایل مثل تبلت و گوشی هوشمند استفاده می‌کند. بازاریابی موبایلی با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن موبایلی مثل خدمات مبتنی بر موقعیت یا کمپین‌های بازاریابی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی فرد استفاده می‌کند؛ این شیوه‌ای است که با آن می‌توان از فناوری برای ایجاد پروموشن‌های شخصی شده در مورد کالاها و خدمات برای یک کاربر استفاده کرد؛ کاربری که همواره بدون هیچ سیمی به یک شبکه‌ متصل است.

بازاریابی موبایلی چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟

وقتی از بازاریابی سنتی حرف می‌زنیم منظور، نوعی از بازاریابی است که در آن هیچ خبری از فناوری‌های نوین مثل اینترنت نیست، چه برسد به موبایل. درواقع بهتر است بازاریابی سنتی را در مقابل بازاریابی آنلاین یا دیجیتال قرار دهیم. یعنی هنگامی‌که از رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون و رادیو، تبلیغات چاپی در روزنامه‌ها و مجلات و توزیع بیزینس کارت‌ها صحبت می‌کنیم. به این تعبیر، می‌توان بازاریابی موبایل را زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال قرار داد.

این دو نوع کلی بازاریابی از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به‌طور مختصر به آن‌ها می‌پردازیم:

هزینه

تبلیغات در رادیو تلویزیون، مطبوعات هزینه بسیار بیشتری در مقایسه با رسانه‌های اجتماعی دارد که بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. بنابراین اجرای تبلیغات به شیوه‌های سنتی نیز هزینه مالی و زمانی بسیار زیادی در بر خواهد داشت. البته این بازاریابی اینترنتی نیز بدون هزینه نیست بااین‌وجود بسیاری تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، رایگان هستند.

نتایج نهایی

در بازاریابی سنتی، لازم است هفته‌ها یا گاهی ماه‌ها صبر کنید تا شاهد یک نتیجه بهبوددهنده در کسب‌وکار خود باشید. این در حالی است که به‌محض آغاز استفاده از بازاریابی آنلاین، می‌توانید به‌زودی منتظر وقوع بازخورد مثبت در کسب‌وکار خود باشید. از طرف دیگر، به‌راحتی نمی‌توانید فنون بازاریابی سنتی را اندازه‌گیری کنید، در حالی که در دنیای بازاریابی دیجیتال، می‌توانید با بهره‌گیری از ابزارهای تحلیلی نظیر گوگل آنالیتیکس، میزان بازگشت سرمایه (RoI) را اندازه‌گیری کنید.

تحلیل آسان

همان‌طور که گفته شد، بازاریابی دیجیتال با توانایی محاسبه فرصت‌های بازاریابی شما، ساده و سریع است. به شما این امکان را می‌دهد که به‌سرعت شاهد عملکرد مثبت یک تکنیک باشید و یا ببینید کدام تکنیک جواب نداده است؛ ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، ترافیک ورودی، نرخ تبدیل، بازدیدکنندگان علاقه‌مند، نرخ پرش و مواردی از این قبیل، تحلیل‌های شما را در فرایند بازاریابی آنلاین تسهیل می‌کنند.

رصد و شمارش

بعید است کسی این ادعا را داشته باشد که رصد فنون بازاریابی سنتی امری آسان است. ما برای ارزیابی گروهی از بازدیدکنندگان و ارتباطات آن‌ها ناچار به وارد کردن اقدامات افزوده‌ای هستیم که زمان‌بر هستند. اطلاعات و نتایج فنون بازاریابی دیجیتال به‌سادگی قابل ثبت کردن هستند. یعنی می‌توانیم بدون کار زیادی، ببینیم آیا این اقدامات انجام شده با بهره‌گیری از گوگل آنالیتیکس، جواب می‌دهند و کارساز هستند یا خیر. اگر جواب نداد، می‌توانیم بهترین اقدامات را برای بازاریابی بهتر به کار بگیریم و بر اساس آن کلیدواژه‌های بهتر را انتخاب کنیم. همچنین با کمک گرفتن از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی که نه تنها رایگان، که برای همگان در دسترس هستند می‌توانیم گروهی از بازدیدکنندگان فعال را هدف قرار دهیم.

[metrix_cta link=”https://dashboard.metrix.ir” text_link=”اپلیکیشن خود را در متریکس ثبت کنید” params=”utm=college&utm=google” title=”ترکر متریکس؛ اولین پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ” content=”با ابزارهای اتریبیوشن و آنالیز داشبورد متریکس، بهینه‌ترین کمپین‌های تبلیغات موبایلی را تجربه کنید” image=”https://blog.metrix.ir/wp-content/uploads/2018/12/favicon.png”]

اهمیت موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ از آن جهت برای کسب‌و‌کار شما مهم و ضروری است که این روزها تلفن‌های همراه از هر فرد یا وسیله دیگری به ما نزدیک‌تر هستند و ما برای تعامل با آن‌ها زمان زیادی از روز را صرف می‌کنیم. موبایل ها که حالا تعدادشان از تعداد انسان‌های روی کره زمین نیز بیشتر است،  از اعضای خانواده و دوستان‌مان به ما نزدیک‌تر هستند و بیشتر از آن که با آن‌ها معاشرت کنیم، کتاب، روزنامه یا مجله بخوانیم یا برای گردش از خانه بیرون برویم، داخل اپلیکیشن‌های مختلف موبایل جابجا می‌شویم و به همین دلیل بازاریاب‌ها  اهمیت زیادی برای موبایل مارکتینگ قائل هستند و هرگز از تاثیری که این شیوه از دیجیتال مارکتینگ بر کسب‌و‌کارشان می‌گذارند، غافل نخواهند شد.

این دستگاه‌‌های هوشمند در سال‌های اخیر به بهترین کانال تبلیغاتی تبدیل شده‌اند به طوری که هر کسب‌و‌کاری به دنبال آن است که با هر شیوه‌ی ممکن در موبایل مارکتینگ راهی به درون موبایل‌ها باز کند و توسط کاربران علاقه‌مند دیده شود. چرا که این شیوه از بازاریابی همان‌طور که بالاتر هم گفتیم تاثیر بیشتر و مستقیم‌تری بر کسب‌و‌کار شما خواهد گذاشت و زمان رسیدن به نتیجه مطلوب را کوتاه‌تر خواهد کرد.

موبایل مارکتینگ چگونه به کسب‌و‌کار شما کمک خواهد کرد؟

تعداد کاربرانی که در سال‌های اخیر موبایل را جایگزین کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ کرده‌اند، روزبه‌روز در حال افزایش است و به همین دلیل بازاریابی بر بستر تلفن‌های همراه باعث شناخته‌تر شدن شما و محصولات‌تان خواهد شد. نکاتی که در این مقاله آورده شده است به شما کمک خواهد کرد تا بهتر و بیشتر با موبایل مارکتینگ اشنا شوید، طریقه پیاده‌سازی آن برای کسب‌و کار خود را بیاموزید و اطلاعاتی در مورد چگونگی بهینه‌سازی کارکرد موبایل مارکتینگ، کسب کنید. اما با این همه اگر بخواهیم به طور خلاصه از کارکرد موبایل مارکتینگ بگوییم به شما خواهیم گفت که این شیوه بازاریابی باعث افزایش مخاطبان و درآمد شما خواهد شد و رونق چشم‌گیری به کسب‌و کارتان خواهد بخشید.

تاریخچه موبایل مارکتینگ: بازاریابی موبایل از کجا شروع شد؟

وقتی برای اولین بار ایده وارد شدن به محیط اینترنت با استفاده از دستگاه موبایل مطرح شد، تصور اینکه همین ایده بتواند دنیای تبلیغات و بازاریابی را متحول کند دور از ذهن به نظر می‌رسید. با اینکه از آن زمان تا امروز تنها چند دهه گذشته است اما شتاب تغییر و تحول در عرصه بازاریابی به ‌اندازه‌ای سریع و نوآورانه است که لازم است موبایل مارکتینگ امروزی را به‌مثابه یک نقطه عطف مورد ملاحظه قرار دهیم و ببینیم عرصه تبلیغات از دنیای سنتی گذشته تا آنلاین امروزی چه فراز و نشیب‌هایی را طی کرده است.

تاریخچه موبایل مارکتینگ

سال 2000: ارسال اولین تبلیغ موبایلی از طریق پیامک

تا این سال، پیامک به‌عنوان یک وسیله بازاریابی از سوی هیچ تبلیغ دهنده‌ای استفاده نشده بود در حالی که خدمات موبایل دیتا 9 سال قبل‌تر در فنلاند معرفی شده بودند، یعنی همان 2G. اما اولین پیام شخصی در پایان سال 1994 به طور رسمی ارسال شد و مبدع روند تاریخ‌ساز ارسال پیام متنی بین دوستان بود. با ورود به قرن 21، فنلاند دوباره پیشگام نوآوری شد، به‌طوری‌که یک سرویس خبری اقدام به ارسال تیترهای خبری با پشتیبانی تبلیغات، به‌صورت رایگان از طریق پیامک کرد. این اقدام، سرآغاز چیزی است که امروز بازاریابان را به استفاده از دیگر اشکال بازاریابی موبایل ترغیب کرده و می‌کند.

سال 2002: تبدیل پیامک به رسانه جمعی

با تبدیل پیامک به یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند، گوشی‌های همراه نیز به‌طور روزافزون به‌عنوان مجرایی اثرگذار برای پیغام‌رسانی شناخته شد. چیزی نگذشت که شرکت‌های بزرگ و کوچک آغاز به ارسال همه‌ نوع پیشنهاد در قالب پیامک به مشتریان خود کردند. در حقیقت، این استراتژی بازاریابی موبایل به اندازه‌ای موفق بود که بذر همیشه همراه داشتن این دستگاه را در زندگی روزمره کاشت. حالا دیگر گوشی‌های هوشمند برای بازی کردن، یا سلفی گرفتن و بالا پایین کردن فیسبوک نبودند. این عرصه، به‌سرعت از سوی تبلیغ‌دهندگان با بهره‌گیری از سودمندی آن برای جلب توجه مشتری به رسمیت شناخته شد و توسعه یافت.

سال 2007: تلفن‌های هوشمند، هوشمندتر می‌شوند

رونمایی از اولین آی‌فون در سال 2007 به‌خودی‌خود یک طوفان در صنعت موبایل مارکتینگ به‌حساب می‌آمد، بااین‌حال این تبلیغات بودند که خودشان، این نوآوری را وارد مرحله نوینی کردند. آن زمان کاربران بسیاری بودند که از تبلیغات متعدد به ستوه آمده بودند. دلیل هم این بود که بازاریاب‌ها اغلب از تبلیغات روی مرورگرهای دسکتاپ در کانال‌های موبایلی خود استفاده می‌کردند و در نهایت به تکنیک‌های ریسپانسیوی منتج می‌شد که تبلیغ دهندگان در بازاریابی موبایلی امروزی از آن استفاده می‌کنند.

ورود 3جی به دنیای فناوری ارتباطات نیز استفاده از تلفن‌های موبایل را به‌عنوان اولین مرحله از تماس میان بازاریاب‌ها و مشتری‌ها قوت بخشید. همین نسل جدید ارتباطات کافی بود که به‌طور روزافزون شاهد ورود اپلیکیشن‌ها در شکل‌ها و انواع مختلف باشیم. حالا از ترکرهای تناسب اندام و بازی‌ها گرفته تا نقشه و رسانه‌های اجتماعی، همه‌ی اپلیکیشن‌ها به رایج‌ترین شیوه استفاده کاربران و مشتریان بالقوه از اینترنت تبدیل شدند.

از 2010 تا امروز: موبایل مارکتینگ به رشد خود ادامه می‌دهد

اولین آی پد شرکت اپل سال 2010 رونمایی شد و با این اتفاق حجم بازار موبایل مارکتینگ آمریکا از مرز 1.45 میلیارد دلار هم گذشت. این عدد بعدها در مقایسه با درآمدهای بعدی اپل و گوگل به چشم هم نیامد چراکه این دو شرکت بزرگ فناوری، بیش از همه و بیش از هر چیز به استفاده از ظرفیت‌های موبایلی روی آوردند.

سال 2014 بود که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، شروع به ساخت تبلیغ در اپلیکیشن‌های موبایل کردند. چراکه شاهد بودند کاربران بخش اعظم وقت خود را یا در حال بازی و یا صحبت با دوستان در رسانه‌های اجتماعی هستند. این اتفاق یک نقطه عطف به‌حساب می‌آمد چراکه لازم بود تبلیغات موبایلی هم جذاب و هم یکپارچه باشند وگرنه جواب نمی‌دادند. حالا از آن موقع تا به امروز، رسانه‌های پولی سازوکار بسیار رایجی برای جلب توجه مردم بوده است. این فاکتورها حالا بازاریابان موبایل را به خلق تجربه کاربری بهتر سوق می‌دهد.

از سال 2017 تا همین امروز، آنچه جهان تبلیغات را بیشتر جهت داده است موبایل است. به نظر می‌رسد که گوشی‌ها و دستگاه‌های موبایل ارتباط تنگاتنگی با هر کاری که انجام می‌دهیم دارند. جای شگفتی نیست که چرا هرروز شاهد صدها و گاه هزاران تبلیغ هستیم. این موضوع، برای بازاریاب‌ها هم یک فرصت و هم یک تهدید است چراکه می‌توانند از آن برای افزایش درآمد خود استفاده کنند و از طرف دیگر باید بدانند رمز موفقیتشان خلاقیت مستمر در نمایش تبلیغات است.

موبایل مارکتینگ چیست؟ چرا مهم است و از کجا شروع شد؟
بخوانید

چرا موبایل مارکتینگ مهم است؟

چه چیزی مهم‌تر از اینکه این روزها همه یک موبایل یا چیزی شبیه گوشی هوشمند در دست دارند و با آن به تعداد زیادی اپلیکیشن دسترسی دارند؟ شاید بهتر باشد به‌جای آنکه بگوییم آینده بازاریابی در دستان موبایل است، هم‌اکنون در عصر موبایل مارکتینگ قرار داریم. کافی است به روند رشد مدت زمان استفاده از دستگاه‌های موبایل در مقایسه با دسکتاپ نگاه کنیم. دور از انتظار نیست که این روند در آینده نیز به رشد صعودی خود ادامه دهد. در روزگار کنونی، قابلیت حمل موبایل به کاربر این امکان را می‌دهد که از هرکجا و هر مکان از راه اینترنت به جهان دسترسی داشته باشد.

ضرورت موبایل مارکتینگ

این تنها یکی از چند دلیل اهمیت این نوع بازاریابی است. در ادامه با چند دلیل دیگر آشنا می‌شوید:

  • دسترسی به سرویس‌های سریع در هر زمان و هر مکان

مردم حق دارند خدمات خوب، آسان و سریع بخواهند. شرکتی که بتواند از راه و فنون بازاریابی موبایل با کاربران در ارتباط باشد بدون شک مشتریانی خواهد داشت که بتوانند بازخورد خوب و راهگشایی نیز بدهند.

  • جدایی‌ناپذیر بودن موبایل از زندگی

قابلیت به همراه داشتن دستگاه‌های موبایل در هر زمان یکی از مهم‌ترین دلایلی است که گوشی‌های هوشمند را به وسیله‌ای مطلوب برای خرید الکترونیک در اوقات فراغت تبدیل کرده است.

  • موبایل تنها برای خرید الکترونیک نیست بلکه در فروشگاه‌های فیزیکی هم استفاده می‌شود

حالا دیگر بسیاری از فروشگاه‌های واقعی نیز از خدمات موبایل برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند. آن‌ها با ذخیره کردن شماره تلفن همراه شما آخرین پیشنهادها و تخفیف‌ها را به اطلاع مشتریان می‌رسانند و شانس خود را برای افزایش فروش امتحان می‌کنند.

  • بازاریابی پیامکی

به‌جرئت می‌توان گفت که بازاریابی از راه SMS و MMS تحول عظیمی را در صنعت تبلیغات و بازاریابی ایجاد کرده است. بااینکه شیوه‌های نوین‌تری به‌ویژه از طریق اینترنت برای بازاریابی فراهم شده است اما پیام کوتاه متنی و پیام کوتاه  چندرسانه‌ای همچنان قدرت و حضور خوبی برای اهداف و استراتژی‌های بازاریابی دارند.

  • شاخص جستجوی موبایلی محتوای اصلی رتبه‌بندی‌ها است

شاید جالب باشد بدانید که گوگل، شاخص جستجوی خود را بر اساس رتبه‌بندی جستجوی موبایلی انجام می‌دهد و نه رتبه‌بندی جستجو با دستک تاپ. بنابراین اگر وب‌سایت دارید، رتبه‌بندی جستجوی شما به‌جای دسکتاپ بر اساس جستجوی موبایل ملاحظه خواهد شد.

  • اهمیت تبلیغات موبایلی

با این تفاسیر دور از انتظار نیست که در عالم بازاریابی، نمایش تبلیغات در سایت‌های موبایلی یا به‌طور مستقیم روی موبایل اثربخشی بیشتری در مقایسه با بازاریابی در وب‌سایت و دسکتاپ داشته باشد.

تفاوت اتریبیوشن و آنالیتیکس در آنالیز موبایل مارکتینگ چیست؟
بخوانید

انواع استراتژی‌های موبایل مارکتینگ

حالا که متوجه چیستی، اهمیت و کارکرد موبایل مارکتینگ شدید، احتمالا نیاز دارید تا در مورد استراتژی های موبایل مارکتینگ بیشتر بدانید. SMS و MMS که بالاتر هم به آن‌ها اشاره کردیم از اولین و پایه‌ای‌ترین انواع موبایل مارکتینگ هستند که در میان مارکترها نیز محبوب و معروف هستند. البته انواع دیگری از موبایل مارکتینگ مانند استفاده از بلوتوث برای بازاریابی نیز وجود دارند که این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش موبایل مارکتینگ بر بستر وب، از اهمیت و کارایی افتاده‌اند.

 تکنیک‌های موفقیت در موبایل مارکتینگ

موفقیت در موبایل مارکتینگ به عوامل زیادی بستگی دارد. نکاتی هرچند کوچک اما با اهمیت زیاد که می‌توانند تعداد مخاطبان کسب‌وکار شما و نظر مشتریان در مورد کیفیت محصول‌تان را تغییر دهند. در ادامه به ۸ تکنیکی که می‌توانند موفقیت اقدامات موبایل مارکتینگ شما را تضمین کنند، اشاره خواهیم کرد:

  • ریسپانسیو بودن صفحات وب برای تلفن همراه
  • بهبود لینک‌دهی صفحات وب و اپلیکیشن
  • توسعه اپلیکیشن با توجه به اصول مارکینگ
  • بررسی پرسونای مخاطب و شخصی‌سازی تجربه کاربری
  • استفاده از انواع محتوا برای جذب گروه‌های متفاوت از کاربران
  • بهره‌مندی از استراتژی‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • استفاده از کانال های گوناگون بازاریابی موبایلی
  • دنبال کردن نتایج کمپین‌ها و اقدامات موبایل مارکتینگ توسط سرویس‌های آنالیتیکس و اتریبیوشن معتبر

 

حالا که با مفهوم کلی بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ و تاریخچه و اهمیت آن آشنا شدید می‌توانید در پست‌های آینده بلاگ متریکس همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد استراتژی‌ها و نحوه عملکرد موبایل مارکتینگ کسب کنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید