جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قیف بازاریابی چیست و چگونه در داشبورد متریکس پیاده‌سازی می‌شود؟

فهرست محتوا

در کسب و کارهای آنلاین، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دیجیتال‌مارکترها جذب کاربران جدید برای رشد اپلیکیشن است. این موضوع نه تنها از جهت تعداد کاربران جدید حائز اهمیت است بلکه از جهت کیفیت آن‌ها نیز اهمیت قابل توجهی دارد. متریکس به عنوان پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ همواره برای جذب کاربران با کیفیت به کمک تبلیغ‌دهندگان آمده و در کنار سرویس اتریبیوشن خود ابزارهای آنالیتیکسی ارائه می‌دهد که در سنجش کیفیت کاربران کمک بسزایی به دیجیتال مارکترها می‌کند.

در آخرین به‌روزرسانی متریکس، امکان جدیدی برای تبلیغ‌دهندگان فراهم شده است تا به کمک قیف بازاریابی کیفیت و رفتار کاربران خود آنالیز کنند و به کمک نتایج حاصل از آنالیز رفتار کاربران به بهینه‌سازی اپلیکیشن بپردازند! در ادامه قیف بازاریابی را معرفی خواهیم کرد و این امکان جدید متریکس را برای شما شرح خواهیم داد.

قیف بازاریابی چیست؟

قیف بازاریابی یا قیف فروش در ادبیات دیجیتال مارکتینگ، همان مسیری است که کاربران برای رسیدن به هدف نهایی کسب‌و‌کار طی می‌کنند! این قیف از ابتدایی‌ترین مراحل سفر کاربر یعنی آگاهی از برند در میان کاربران و دیدن تبلیغات محصول، شروع می‌شود و تا مراحل پایانی سفر کاربر ادامه خواهد داشت. قیف بازاریابی یا قیف فروش شامل چندین گام متفاوت است که کاربر برای رسیدن به یک هدف مشخص طی می‌کند.

سوال مهمی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا همه کاربران به انتهای مسیر و هدف اصلی صاحبان کسب‌و‌کارها می رسند؟

بدیهی است که پاسخ این سوال خیر است! بخش زیادی از کاربران در مراحل مختلف قیف ریزش می‌کنند و وظیفه مدیران دیجیتال مارکتینگ، موبایل مارکترها و کمپین منیجرها دقیقا از همین نقطه شروع می‌شود! آن‌ها وظیفه دارند علل ریزش کاربران را شناسایی کنند و سپس برای نگهداری کاربران در قیف به دنبال راهکارهای شدنی بگردند!

کاربرد قیف بازاریابی در داشبورد متریکس

قیف بازاریابی متریکس به شرطی که به درستی تعریف و پیاده‌سازی شود، می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار مدیران بازاریابی و مدیران محصول قرار دهد. اطلاعاتی که بررسی و آنالیز آن‌ها به رشد اپلیکیشن کمک بسزایی خواهد کرد. چگونه؟ با یک مثال در داشبورد متریکس موضوع را بیشتر برای شما می‌شکافیم.

فرض کنید که شما دیجیتال مارکتر یک اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی هستید و می‌خواهید بررسی کنید که چند نفر از کاربران، بعد از اضافه کردن محصولی به لیست علاقه‌مندی خود، برای خرید آن اقدام می‌کنند. برای این‌کار ابتدا باید مراحل سفر کاربر از اضافه کردن محصول به لیست علاقه‌مندی‌ها تا خرید آن را مشخص کنید و مطمئن شوید که کاربر تمام این مراحل را به ترتیب طی می‌کند.

حال فرض می‌کنیم که رخدادهای مربوطه طبق لیست زیر هستند:

  1. اضافه شدن به لیست علاقه‌مندی‌ها – Added to Wishlist
  2. مشاهده لیست علاقه‌مندی‌ها – Wishlist Viewed
  3. اضافه کردن محصول به سبد خرید – Add Product to Cart
  4. بررسی سبد خرید – Checkout Started
  5. نهایی کردن و ثبت سفارش – Checkout Complete

پس از تعریف این مراحل در داشبورد متریکس می‌توانید به سادگی قیف بازاریابی مورد نظر خود را از طریق رخدادهایی که از قبل در اپلیکیشن خود تعریف و پیاده‌سازی کرده‌اید، بسازید. پس از ساخت فانل اطلاعاتی که در صفحه قیف بازاریابی متریکس مشاهده می‌کنید، مطابق عکس زیر است:

قیف بازاریابی متریکس

 

در ادامه داده‌های کلی مربوط به قیف بازاریابی، که در بالای آن آمده است را به شما معرفی کرده‌ایم و توضیحات لازم پیرامون هر یک از آن‌ها را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا آنالیز اطلاعات فانل متریکس را برای شما راحت‌تر کنیم:

  •  نرخ تبدیل کل قیف – Conversion Rate:
داستان موفقیت اپلیکیشن Quiz of kings
بخوانید

این عدد نسبت تعداد کاربران انتهای قیف به تعداد کاربران ابتدای قیف را نشان می‌هد. در این مثال ۱۶/۶۶درصد کاربرانی که محصولی را به لیست علاقه‌مندی‌های خود اضافه کرده‌اند سفر مشتری را تا مرحله خریدن آن محصول ادامه داده‌اند.

 

  • میانگین زمان تبدیل کل قیف – Avg. Conversion Time:

میانگین زمانی که کاربران برای رسیدن به انتهای قیف صرف کرده‌اند. در این مثال میانگین زمان اضافه شدن محصول به لیست علاقه‌مندی‌ها تا خرید محصول ۴۳ دقیقه و ۳۲ ثانیه است.

در قیف بازاریابی انتقال کاربر از هر رخداد به رخداد بعدی یک مرحله در نظر گرفته شده است و به ازای هر مرحله داده‌های مفیدی که در ادامه آورده‌ایم، در اختیار شما قرار داده می‌شود:

تعداد کاربران در قیف بازاریابی

  • تعداد کاربرانی که هر رخداد را در توالی قیف انجام داده‌اند: برای مثال در قیف بازاریابی که تصویر آن را در بالا آورده‌ایم، تعداد کاربرانی که وارد مرحله اول قیف بازاریابی یعنی اضافه کردن محصول به لیست علاقه‌مندی‌ها شده‌اند، برابر ۲۷۰ هزار و ۳۵۲ نفر است.
  • تعداد کاربرانی که این مرحله را طی کرده‌اند: از میان همه افرادی که وارد مرحله اول قیف می‌شوند، ۱۶۲ هزار و ۲۱۱ نفر، یعنی ۶۰ درصد افراد، از این مرحله گذر می کنند و به مرحله دوم قیف بازاریابی که مشاهده لیست علاقه‌مندی‌ها است، می‌رسند.
  • تعداد کاربرانی در هر مرحله از قیف خارج شده‌اند : ۴۰ درصد باقی‌مانده نیز که ۱۰۸ هزار و ۱۴۱ نفر را شامل می‌شود تنها کالا را به لیست علاقه‌مندی‌های خود اضافه کرده‌اند اما هرگز به سراغ مشاهده لیست نمی‌روند و وارد مرحله بعدی قیف بازاریابی نمی‌شوند.
  • نرخ تبدیل مرحله – Conversion Rate: این عدد نسبت تعداد کاربران باقی مانده تا پایان مرحله به تعداد کاربرانی که ابتدای همان مرحله در قیف فروش بوده‌اند، است. در این مثال، عدد نرخ تبدیل مرحله به معنی آن است که ۶۰ درصد کاربرانی که محصولی را به لیست علاقه‌مندی‌های خود اضافه کردند، لیست علاقه‌مندی‌های خود را مشاهده نیز کرده‌اند و می‌توان مقدار آن را از تقسیم تعداد کاربرانی که این مرحله را طی کرده‌اند به تمام کاربران ورودی به این مرحله به دست آورد.

میانگین زمان تبدیل

  • میانگین زمان تبدیل – Avg. Conversion Time: میانگین زمانی که کاربران برای رسیدن به انتهای همین مرحله صرف کرده‌اند را در فانل متریکس با دو مدل متفاوت نشان می‌دهیم:
    • میانگین زمان کاربران تبدیل شده در این مرحله – Step Converted Users: بیانگر میانگین زمانی است که کاربران برای طی کردن این مرحله از ابتدا تا انتهای آن صرف می کنند. این عدد در مثال بالا نشان می دهد آن دسته از کاربران که پس از اضافه کردن محصول به لیست علاقه‌مندی‌ها، لیست خود را مشاهده نیز می‌کنند، به طور میانگین پس از ۴۳ دقیقه اقدام به انجام این عمل می‌نمایند.
    • میانگین زمان کاربران تبدیل شده قیف – Funnel Converted Users: میانگین زمان صرف شده برای طی کردن این مرحله از قیفِ، برای کاربرانی که به آخر فانل رسیده‌اند را نشان می‌دهد. در این مثال می بینیم که ۴۸ هزار و ۶۸۴ کاربری که به انتهای قیف رسیدند و محصولات مورد نظر خود را خریده‌اند، مرحله ابتدایی قیف را به طور میانگین در ۹ دقیقه و ۴۱ ثانیه طی کرده‌اند.

اطلاعاتی که قیف بازاریابی متریکس به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد، به آن‌ها در شناسایی نقاط ضعف و معایب اپلیکیشن کمک می‌کند، بهبود مراحل سفر مشتری را تسهیل می‌نماید و درکل مانند چراغی راه دیجیتال مارکترها، کمپین منیجرها و مدیران محصول را روشن می نماید و دقیقا به همین دلایل است که بهره‌گیری از فانل متریکس برای هر اپلیکیشن، از الزاماتی است که هرگز نباید نادیده گرفته شود!

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید