جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

SDK (کیت توسعه نرم افزار) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فهرست محتوا

همه موبایل مارکترها تا کنون بارها اصطلاح SDK را از تیم پشتیبانی فنی یا از مشتریان شنیده‌اند و متوجه اهمیت آن هستند. اما بسیاری از آن‌ها  به درستی نمی‌دانند که اصلا SDK مخفف چیست، چه کاربردی دارد و مزایای استفاده از آن کدام است. به همین دلیل این مقاله را نوشتیم تا به این سوالات پاسخ  دهیم و دید شما  موبایل مارکترها را در حوزه فنی وسعت ببخشیم.

SDK چیست؟

اولین و مهم‌ترین سوالی که بعد از شنیدن کلمه SDK به سراغ شما می‌آید، این است که اصلا SDKچیست و مخفف کدام کلمات است؟ SDK که مخفف Software Development Kit است و به آن Devkit نیز می‌گویند، کیت توسعه نرم‌افزار نام دارد.  SDK مجموعه‌ای از ابزارها، کدها، توابع، راهنماها و کتاب‌خانه‌هایی است که توسعه‌دهندگان برنامه‌ها از آن برای ساخت راحت‌تر اپلیکیشن‌ها در بسترهای خاص استفاده می‌کنند.

لازم است توجه داشته باشید که هر SDK برای یک سیستم عامل خاص با زبان برنامه‌نویسی منحصر به فردی، طراحی شده است و به همین دلیل اگر برای مثال قصد ساخت یک اپلیکیشن اندرویدی را داشته باشید، به یک کیت توسعه نرم‌افزار اندروید نیاز پیدا خواهید کرد و اگر می‌خواهید برنامه برای سیستم عامل IOS تولید کنید، به SDK همین سیستم عامل نیاز دارید و …

یک SDK خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های یک SDK خوب

از آن جایی که کیت توسعه نرم‌افزار موبایلی که شما طراحی می‌کنید، قرار است توسط افراد دیگری جز همکارانتان استفاده شود، کارامدی و خوب بودن آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. یک SDK خوب باید ارزشی برای سایر کسب‌و‌کارها و توسعه دهنگان آن‌ها تولید کند. این ارزش و کارآمدی زمانی ایجاد می‌شود که SDK شما ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • استفاده از آن برای توسعه‌دهندگان راحت باشد.
  • به همراه آن مستندات کافی برای توضیح نحوه کار با کدها ارائه شود.
  • SDK باید آن قدر قابلیت و کارآمدی داشته باشد که بتواند ارزشی را به سایر اپلیکیشن‌ها اضافه کند.
  • به CPU، باتری یا مصرف اینترنت موبایل آسیبب نزند.
  • استفاده از این SDK با SDKهای دیگری که استفاده می‌شوند، منافات نداشته باشد.

اگر بخواهیم همه این ویژگی‌ها را با هم ادغام کنیم و یک کیت توسعه نرم‌افزار خوب را تنها با یک جمله توصیف نماییم، می‌گوییم که «یک SDK خوب، آنی است که کار کند». درست است که یک SDK برای بهتر بودن نیاز به ظرافت در طراحی نیز دارد، اما تا زمانی که به خوبی کار کند و آسیبی به سخت‌افزارها یا نرم‌افزارهای موبایل نزند، در دسته SDKهای خوب باقی می‌ماند.

داشتن SDK موبایل چه مزایایی دارد؟

داشتن یک کیت توسعه نرم‌افزار مزایای زیادی برای اپلیکیشن شما دارد که در ادامه چندتا از مهم‌ترین آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

ادغام سریع‌تر

اگر به دنبال عقد قراردادهای بیشتری هستید، مطمئن باشید که داشتن یک SDK موبایل به شما در این مورد کمک می‌کند. چرا که داشتن کیت توسعه نرم‌افزار به توسعه‌دهندگان موبایل اجازه ادغام سریع‌تر و راحت‌تر محصول شما با اپلیکیشن خودشان را می‌دهد و چرخه فروش را کوتاه‌تر می‌کند.

توسعه کارآمد

هیچ توسعه‌دهنده نرم‌افزاری وقت کافی برای نوشتن از صفر تا صد کدهای هر ابزار را ندارد و در اختیار داشتن یک SDK می‌تواند به او در توسعه کارآمدتر و بهتر اپلیکیشن کمک کند. در اصل به همین دلیل است که به طور میانگین ۱۸/۲ درصد از برنامه‌های اندرویدی از SDK موبایل استفاده می‌کنند و این مقدار در بازی‌های موبایلی بیشتر هم می‌شود.

استفاده از SDKهایی که از پیش برای بیشتر سیستم عامل‌ها طراحی شده است، برنامه‌نویسان توانمند و خبره را از انجام کارهای پیش‌پا‌افتاده‌ای مثل گزارش خرابی، ارسال نوتیفیکشن‌ها یا آنالیز رفتار کاربران در امان نگه می‌دارد و آن‌ها می‌توانند انرژی و مهارت خود را در موقعیت‌های حساس‌تری به‌کاربگیرند و این کارها را به کدهای از پیش نوشته‌شده بسپارند. علاوه بر این، استفاده از SDK به نفع کارفرمایان نیز هست. چرا که پرداختن حقوق به برنامه‌نویسی توانمند و ماهر آن هم برای انجام کارهایی که به سادگی می‌توان به گردن کیت توسعه نرم‌افزار انداخت، آن قدرها هم عقلانی نیست.

برای مثال فرض کنید که شما قصد دارید امکان به اشتراک گذاشتن یک عکس یا متن از اپلیکیشن‌تان در صفحه اینستاگرام را برای کاربران‌تان فراهم کنید. برای این کار ۲ راه وجود دارد. هم توسعه‌دهندگان اپلیکیشن شما می‌توانند برای انجام این کار، شروع به کد زدن کنند و از صفر تا صد این ایده را پیاده‌سازی نمایند و هم می‌توانند به سراغ SDKهای اندروید اینستاگرام بروند و کد مناسبی که می‌تواند این خواسته شما را برآورده کنند، بیابند. واضح است که راه دوم هم برای شما و هم برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن راه بهتری است چرا که عملی کردن ایده‌ها را راحت‌تر و اجرای آن‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

دسترسی بیشتر

اگر محصول باارزشی تولید کرده باشید که SDK آن مناسب همکاری گسترده‌ای با انواع سیستم عامل‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی نیز باشد، بیشتر در دسترس هستید و سایر ابزارها برای ادغام شدن به سراغتان خواهند آمد. به همین دلیل هم شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت و رونق بیشتری در کسب‌و‌کار را تجربه خواهید کرد.

کنترل بیشتر

داشتن یک کیت توسعه نرم‌افزار به شما در کنترل آن چه که کاربران اپلیکیشن‌های دیگر از شما می‌بینند، کمک می‌کنند. کنترل رابط کاربری اپلیکیشن خطرات احتمالی دفع کاربران یا ریزش آن‌ها را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا نه تنها نوع ادغام خود با سایر اپلیکیشن‌ها را انتخاب کنید، بلکه می‌توانید نحوه عملکرد و نمایش محصول خود در اپلیکیشن‌های دیگر را نیز کنترل نمایید.

همه این‌ها به شما اطمینان می‌دهند که محصول شما از دستکاری‌های احتمالی توسعه‌دهندگان سایر اپلیکیشن‌ها در امان است و آسیبی به تجربه کاربری اپلیکیشن یا محصول شما وارد نخواهد کرد.

 

جعل و تقلید کیت توسعه نرم‌افزار (SDK Spoofing) چیست؟ آیا SDK Signature چاره کار است؟
بخوانید

 

API چیست و چه تفاوتی با SDK دارد؟

SDK vs API

API که مخفف Application Programming Interface است، رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار نام دارد. وظیفه API همان‌طور که از اسمش هم پیداست، این است که دو نرم‌افزار مختلف را به هم ربط دهد و میان آن دو ارتباط برقرار کند. سوال رایجی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که اگر هر دو این‌ها باعث ایجاد ارتباط بین دو اپلیکیشن مختلف می‌شوند، پس اصلا تفاوت SDK و API چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوال، می‌توان API را به پستچی و SDK را به اداره پست تشبیه کرد. API درخواست‌های اپلیکیشن شما را به اپلیکیشن‌های دیگر می‌برد و بازخوردهای آن‌‌ها را بازمی‌گرداند. برای مثال این API است که باعث هماهنگی اپلیکیشن‌های خرید بلیط و Google Calendar می‌شود و زمان بلیط و سفر شما را در تقویم شخصی‌تان وارد می‌کند.

اما نقش SDK در این جا چیست؟ SDK در اصل در نقش اداره پست عمل می‌کند. کیت توسعه نرم‌افزار می‌تواند شامل همه چیزهایی باشد که یک نرم‌افزار برای برقراری هر نوع ارتباطی با نرم‌افزارهای دیگر به آن‌ها نیاز دارد. علاوه بر این در آن مواد اولیه‌ی ساخت یک برنامه جدید یا بخشی از آن نیز وجود دارد. همان طور که شما هم حدس زده‌اید، یک SDK می‌تواند درون خود علاوه بر ابزارهای ضروری که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، یک یا چند API مختلف نیز داشته باشد که او را برای کارهای متفاوت، به اپلیکشن‌های گوناگون متصل می‌کنند.

پس تفاوت SDK و API در همین است که کیت توسعه نرم‌افزار، ظرف بزرگی است که مجموعه کاملی از ابزارهای برقراری ارتباط با دیگر اپلیکیشن‌ها از جمله APIها را در خود جای داده است.

 

SDK باز یا بسته؛ شما Open-source SDK را انتخاب می‌کنید یا Closed-source SDK؟
بخوانید

 

داشتن SDK را جدی بگیرید

در آخر و به عنوان نتیجه نهایی، از شما می‌خواهیم که به عنوان یک موبایل مارکتر، از تیم فنی درخواست کنید تا برای اپلیکیشن‌تان یک SDK تدارک ببینند. چرا که این کیت توسعه نرم‌افزار به برندها و اپلیکیشن‌های دیگر امکان استفاده از تکنولوژی شما را می‌دهد و همین باعث بیشتر دیده شدن و کسب درآمد بیشتر برای کسب‌و‌کارتان خواهد شد. هر چه SDK شما کارآمدتر و استفاده از آن راحت‌تر باشد، پیاده‌سازی و ادغام آن انرژی کم‌تری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های دیگر می‌گیرد، اپلیکیشن‌های بیشتری به سراغ آن می‌روند و شما شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت. پس هرگز نقش یک SDK خوب را دست‌کم نگیرید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 2

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید