بازاریابی موبایل و اپلیکیشن تنها در برگزاری کمپینهای تبلیغاتی خلاصه نمیشود. در اصل موبایل مارکتینگ و اپ مارکتینگ بدون بررسی نتایج کمپینهای برگزار شده و اندازهگیری میزان موفقیت یا تشخیص عوامل شکست، بیمعنی خواهد بود. به همین دلیل هم استفاده از ترکر اهمیت پیدا میکند. اما ترکر چیست و چه وظایفی دارد؟ در ادامه قصد داریم به تمام سوالات شما در مورد ترکر اپلیکیشن موبایل پاسخ دهیم.
در این مقاله تمام آنچه که نیاز دارید در مورد ترکر بدانید را برای شما شرح خواهیم داد، انواع ترکر را به شما معرفی میکنیم و مزایای استفاده از ترکر اپلیکیشن موبایل را برای شما شرح میدهیم تا اگر شما هم در زمینه اپ مارکتینگ فعال هستید یا یک کسبوکار موبایلی را پیش میبرید، انتخابهای هوشمندانهتری داشته باشید.
با این همه اگر بخواهیم توضیح مختصری در مورد برخی از مهمترین وظایف یک ترکر به شما ارائه دهیم، میگوییم: تعداد کلیکهایی که تبلیغات مختلف در کانالهای تبلیغاتی گوناگون گرفتهاند، تعداد نصبهای ناشی از هر تبلیغ، تعداد کاربران جدیدی که به اپلیکیشن شما وفادار هستند و در کل میزان موفقیت اپلیکیشن شما در جذب و حفظ کاربران را میتوان به کمک ترکرهای موبایل اندازهگیری کرد!
ترکر چیست؟
در ابتدای متن گفتیم که میزان موفقیت اپلیکیشنها در جذب و حفظ کاربر را میتوان به کمک ترکر که در فارسی به آن شمارنده هم میگویند، اندازه گرفت. ترکرها در اصل Third Party هایی هستند که هم تبلیغدهندگان و هم شرکتهای تبلیغاتی آنها را به عنوان یک ناظر بیطرف قبول دارند.
ترکر اپلیکیشن موبایل با انجام دو سرویس مختلف آنالیتیکس و اتریبیوشن موبایلی، گزارشهایی در خصوص چگونگی تعامل کاربران با اپلیکیشن را به هر دو طرف ارائه میکند. چنین اطلاعاتی میتواند برای تبلیغدهنده از جهتی و برای شرکت تبلیغاتی از جهتی دیگر ارزشمند باشد و به هر دو آنها در بهینهسازی شرایط کسبوکارشان کمک کند!
در ادامه هر دو سرویس آنالیتیکس و اتریبیوشن موبایلی، که اولی مناسب دنبال کردن اتفاقاتی که درون اپلیکیشن رخ میدهند است و دومی میتواند بر کانالهای تبلیغاتی نظارت کند، را به شما معرفی خواهیم کرد و در این مورد که هر یک از آنها از چه طریقی میتوانند بر شرایط بازاریابی اپلیکیشن شما تاثیرات مثبتی داشته باشند، صحبت خواهیم کرد:
ترکرها و آنالیتیکس موبایل
آنالیتیکس موبایل به بررسی عملکرد اپلیکیشن و رفتار کاربران با آن میپردازد. این سرویس که توسط ترکر موبایل ارائه میشود، اطلاعات ارزشمندی همچون تعداد کل نصبها، تعداد رخدادهای اپلیکیشن، کانالهایی که کاربران از طریق آنها اقدام به نصب اپلیکیشن کردهاند، مدت زمان حضور فعال کاربران در اپلیکیشن، نرخ بازگشت و … را در اختیار صاحبان کسبوکارهای موبایلی قرار میدهد.
اپ مارکترها، صاحبان کسبوکارها و توسعه دهندگان اپلیکیشنها میتوانند با در دست داشتن این اطلاعات فهم و درک بهتر و بیشتری از:
- کارآمدی اپلیکیشن
- اصول بازاریابی که تیم مارکتینگ در پیش گرفتهاند
- نوع تعامل کاربران با اپلیکیشن
داشته باشند و آنها را بهبود ببخشند.
ترکرها و اتریبیوشن موبایلی
دانستن تعداد نصبها کافی نیست! شما برای مدیریت بهتر کمپینهای تبلیغاتی و بودجه نیاز دارید بدانید که کاربران از کدام کانالهای تبلیغاتی جذب اپلیکیشن شما شدهاند و پربازدهترین منبع برای جذب کاربران کدام است. سرویس اتریبیوشن موبایلی که توسط ترکر اپلیکیشن موبایل ارائه میشود، میتواند به شما در یافتن پاسخ این سوالات کمک کند.
به کمک سرویس اتریبوشن موبایلی ترکرها، بررسی عملکرد کمپینها و شرکتهای تبلیغاتی مختلفی که در حال همکاری با شما هستند، راحتتر خواهد شد. چرا که به شما این امکان را میدهد تا در یک پلتفرم و به صورت یکجا نتایج فعالیتهای بازاریابی در هر یک از کانالهای تبلیغاتی را رصد کنید و در مورد کیفیت هر یک تصمیم بگیرید.
این سرویس کاربران را از همان ابتدا که تبلیغ شما را مشاهده کردهاند تا زمانی که اقدام به نصب اپلیکیشن نمایند، به صورت لحظهای یا Real-time دنبال میکند. محدود نکردن بررسیها به اقدامات پس از نصب میتواند به شما در بهینهسازی هرچه بهتر اپلیکیشن و مراحل سفر مشتری و قیف فروش کمک کند!
یک ترکر چگونه کار میکند؟
ترکر که گاهی در فارسی به آن شمارنده هم میگویند، ابزاری برای ارزیابی اتریبیوشن موبایلی، آنالیتیکس موبایل یا هر دو آنها است. ابزاری که به کمک آن میتوان کاربران را در تمامی مراحل سفر مشتری دنبال کرد و با مطالعه رفتار آنها، متوجه نتیجهبخش بودن یا نبودن فعالیتهای حوزه اپ مارکتینگ شد. علاوه بر این استفاده از یک ترکر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط اپلیکیشن، وضعیت تبلیغات مختلف و نوع تعامل کاربران با اپلیکیشن منتهی خواهد شد و در نتیجه بهینهسازی آن را راحتتر خواهد کرد.
اما یک ترکر چگونه همه این کارها را انجام میدهد؟ ترکرها که اصلیترین وظیفه آنها ردیابی کاربران در تمام مراحل قیف فروش است، این کار را به کمک یک SDK یا کیت توسعه نرمافزار که در اپلیکیشنها قرار میگیرد، انجام میدهند.
آنها کاربران را از ابتدای مسیر یعنی از زمانی که بر روی تبلیغات بنری، درون برنامهای یا … کلیک میکنند، دنبال خواهند کرد و زمانی که نصب اپلیکیشن توسط کاربر انجام میشود، ترکر متوجه آن خواهد شد و آن را به کاربری که به روی تبلیغ کلیک کرده بود، مرتبط میسازد. در چنین شرایطی یک کلیک و نصب موفق به کمپین تبلیغاتی مرتبط و اپلیکیشن منسوب خواهد شد. یک ترکر موبایل موفق دنبال کردن کاربران را از زمان کلیک به روی تبلیغات اپلیکیشن آغاز و تا ابد (حتی پس از لغو نصب یا Uninstall) ادامه خواهد داد!
متریکس،اولین پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ در ایران
متریکس هم درست مانند تمام ترکرهای بینالمللی، یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث یا Third Party است که تلاش میکند نتایج کمپینهای تبلیغاتی در هر یک از کانالها را در قالب گزارشهایی شفاف و قابلفهم به تبلیغ دهندگان و کمپین منیجرها ارائه دهد. آنها به کمک این اطلاعات میتوانند برترین کمپینها و کانالهای تبلیغاتی را شناسایی کند و تبلیغات خود را بهینه سازند!
متریکس از لحاظ دقت و ظرافت در ارائه اطلاعات و بیطرفی در روند نظارت بر اجرای کمپینها، با ترکرهای بینالمللی موفق برابری میکند و با ارائه سرویهای آنالیتیکس، اتریبیوشن و مقابله با تقلب موبایلی، تمامی نیازهای موبایل مارکترها و اپ مارکترها را رفع میکند!
پرسش و پاسخ
ترکر یا شمارنده به شما کمک می کند تا آمار های دقیقی را از کمپین های تبلیغات اپلیکیشن خود به دست آورید و با استفاده از این آمار، میزان صحت اطلاعات ارائه شده توسط پنل تبلیغاتی را با اطلاعات دقیق مقایسه نمایید.
ترکر به عنوان یه سیستم واسط بی طرف به شما کمک می کند تا تفاوت اطلاعات های میان پنل تبلیغاتی و اطلاعات واقعی را به شما ارائه کند.
متریکس به عنوان اولین، بزرگترین و کامل ترین سیستم اتریبیوشن و ترکینگ ایرانی این امکان را برای شما فراهم می کند تا با هزینه های بسیار مقرون به صرفه تر نسبت به سایر ارائه دهنده ها از سرویس اتریبیوشن، ترکینگ و … در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده نمایید.
۲ نظر نظر دهید
خیلی کامل و کاربردی بود ممنون
خوشحالیم که براتون مفید واقع شده.