جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیام‌های درون برنامه‌ای چه تفاوتی با پوش‌نوتیفیکیشن‌ها دارند؟

فهرست محتوا

در نظر گرفتن پیامک تلفن همراه (SMS) به عنوان تنها کانال واحد و یکپارچه برای تعامل با مشتریان، اشتباهی است که بسیاری از بازاریابان، امروزه مرتکب آن می‌شوند. در واقع حقیقت این است که کانال‌های متعددی برای دسترسی به مشتریان از طریق دستگاه تلفن همراه وجود دارد، و هر یک از این کانال‌ها، مزایا و معایب خاص خود را خواهند داشت؛ و کسی که می‌خواهد استراتژی تعامل با کاربران و مشتریان از طریق کانال‌های متعدد را ایجاد کند، باید حتما نسبت به مزایا و معایب آن نیز آگاهی داشته باشد.

خب حالا از کجا باید شروع کرد؟

با اطمینان از درک تفاوت‌ میان پوش‌نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های درون برنامه‌ای (In App Messages)!

 

پوش‌نوتیفیکیشن‌ها همه‌جا وجود دارند!

پوش‌نوتیفیکیشن‌ها پیام‌های کوتاه و گیرایی هستند که که می‌توان آنها را برای هر مخاطب هدفی که اجازه‌ی دریافت آن را به شما داده است ارسال کرد، البته که پوش‌نوتیفیکیشن‌های اولیه، تنها پتانسیل ارائه‌ی متن ساده را داشتند! اما آنها در سال‌های اخیر تکامل پیدا کرده‌اند، طوری که پوش‌نوتیفیکیشن‌های امروزی می‌توانند محتوای غنی‌‌ای را ارائه دهند که شامل تصاویر، ویدئو و یک سری قابلیت‌های تعاملی باشد و برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان احتمالی این امکان را فراهم می‌کند.

مثلا کسب‌و‌کارها به‌جای اینکه خیلی ساده به مشتریان خود درمورد تخفیف‌هایشان اطلاع دهند، می‌توانند محصولات تخفیف خورده را به نمایش بگذارند و راهی برای تعامل مستقیم مشتریان با کسب‌و‌کار، از طریق تلفن هوشمند، مرورگر وب یا دستگاه‌های پوشیدنی (مانند اپل واچ‌ها)، در اختیار آنها قرار دهند.

هر آنچه باید درباره‌ی پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) بدانید!
بخوانید

تعامل با کاربران و مشتریان از طریق کانال‌های پرکاربردی مانند پوش‌نوتیف‌ها، مزایا و معایبی به همراه دارد؛ از طرفی می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای تعامل به‌موقع باشد، در عین اینکه با حفظ نام تجاری یک کسب‌و‌کار در ذهن مشتریان، آنها را به برند خود وفادار کند.

اما از طرفی دیگر، در کنار قدرتی که توسط این ابزار به‌دست می‌آید، مسئولیت بزرگی نیز وجود خواهد داشت! توجه به این نکته مهم است که بمباران کردن مشتریان با ارسال پیام‌های متوالی یا استفاده از یک محتوای یکسان در همه‌ی کمپین‌ها در این کانال‌‌ها، می‌تواند به‌جای ایجاد یک تعامل مفید، بیشتر آزاردهنده باشد و باعث ریزش کاربران و مشتریان شود.

بنابراین مهم است که به اینکه مشتریان و کاربرانتان تمایل دارند تا چه زمانی و چگونه با آنها تعامل کنید، توجه لازم را داشته باشید و بر اساس آن، برای استفاده از پوش‌نوتیفیکیشن‌ها یک استراتژی تدوین کنید.

 

پیام‌های درون برنامه‌ای(IAM)، فراتر از چیزی که به نظر می‌رسند هستند!

برخلاف پوش‌نوتیفیکیشن‌ها که همیشه برای مخاطب قابل نمایش هستند، پیام‌های درون برنامه‌ای تنها زمانی به مخاطب می‌رسند که کاربر اپلیکیشن یا وب‌سایت شما را باز کرده باشد (یعنی این پیام‌ها تنها داخل اپلیکیشن و وب‌سایت قابلیت نمایش دارند).

این کانال (IAMs) با قابلیت‌های کاربردی‌ای که دارد به‌راحتی می‌تواند تجربه کار با وب‌سایت یا اپلیکیشن شما را برای مشتریانتان تداعی کند، در نتیجه یک تجربه پیام‌رسانی یکپارچه و ارگانیک ایجاد می‌کند که می‌توانید از طریق آن هر کاری انجام دهید، از آموزش به کاربران جدید گرفته تا نمایش قابلیت‌های جدید مربوط به خدمات کسب‌و‌کارتان! و با این کار، حضور موثر کسب‌و‌کارتان در فضای دیجیتال را به مخاطبانتان یادآور شوید.

در ابتدا، ممکن است به نظر برسد اینکه پیام‌های درون برنامه‌ای، فقط در اپلیکیشن‌های تلفن همراه و دستگاه‌های پوشیدنی نمایش داده می‌شوند و به مخاطب می‌رسند یک ضعف باشد، اما یک جنبه مثبت برای این محدودیت وجود دارد.

دیده شدن پیام‌های درون برنامه‌ای توسط کاربران بدان معناست که آنها پیام‌های قبلی کسب‌و‌کار شما را نیز دریافت کرده‌اند و به طور فعال با برند شما تعامل برقرار کرده‌اند؛ حال می‌خواهد مشتریان جدیدی باشند که به بیشتر دانستن درمورد برند شما علاقه نشان داده‌اند، یا مشتریان قدیمی و وفادار شما! آنها در حال حاضر مشتاق دریافت پیام‌ از سمت کسب‌و‌کار شما هستند و اینجاست که شما باید از پیام‌های درون برنامه‌ای نهایت استفاده را کنید و با خلاقیت خود، کیفیت تجربه کاربری را برای آنها بهبود ببخشید.

 

مقایسه پوش‌نوتیفیکیشن‌ها با پیام‌های درون برنامه‌ای

وقتی صحبت از مقایسه بین تفاوت‌ها و شباهت‌های پوش‌نوتیفیکیشن‌ و پیام‌های درون برنامه‌ای می‌شود، اولین شباهت آنها بسیار واضح به نظر می‌رسد: اینکه برای دریافت هر دوی آنها توسط کاربر، به اجازه‌ی کاربر نیاز دارند! چه فعال کردن پوش در نسخه IOS باشد، چه دانلود و نصب یک اپلیکیشن اندروید و دریافت پیام‌های درون برنامه‌ای! اما تفاوتی که دارند این است که پوش‌نوتیفیکیشن‌ها همیشه به مخاطب نمایش داده خواهند شد حتی اگر کاربر، با اپلیکیشن یا وب‌سایت شما در تعامل نباشد! در حالی که پیام‌های درون برنامه‌ای زمانی به مخاطبان و کاربران مد نظر شما می‌رسند که آنها به طور فعال با اپلیکیشن یا وب‌سایت شما تعامل داشته باشند.

درواقع پوش نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های درون برنامه‌ای، نقاط قوت متفاوتی دارند که می توانند به صورت مکمل کار کنند.

استراتژی استفاده از ابزار پوش‌نوتیفیکیشن‌ +[اینفوگرافیک]
بخوانید

همانطور که گفته شد، پوش‌نوتیفیکیشن‌ها در گوشی‌های موبایل، ساعت‌های هوشمند و کامپیوترها قابل مشاهده هستند بدون آنکه نیاز باشد تا کاربر حتما اپلیکیشن یا وب‌سایت شما را باز کرده باشد؛ در نتیجه احتمال اینکه پیام ارسالی در این کانال توسط دریافت‌کننده آن دیده شود، بسیار بالاست. این امر باعث می شود تا پوش‌نوتیفیکیشن‌ها به ویژه برای ارتباط مجدد با مشتریانی که مدتی است با برند شما هیچ تعاملی برقرار نکرده‌اند مفید باشد و شانس حفظ و بازگشت آنها را افزایش دهد.

این در حالی است که پیام‌های درون برنامه‌ای، فرصتی برای تعامل با مشتریان و کاربران فعال، و سوق دادن آنها به سمت خرید یا انجام سایر اقدامات کلیدی برای کسب‌و‌کارتان (با استفاده از پیام‌های شخصی‌سازی شده) را فراهم می‌کند؛ چه هدف شما ارسال یک پیام ضروری از طریق محتوای کوتاه و جذاب باشد، چه ارسال یک محتوای غنی یا آموزشی (مانند آنچه در ایمیل‌ها ارسال می‌کنید)، می‌توانید از کانال پیام‌های درون برنامه‌ای استفاده کنید!

 

تدوین یک استراتژی برای استفاده‌ی یکپارچه از دو کانال پیام‌رسان متفاوت!

دقت کنید که اگرچه درک تفاوت‌های بین پوش‌نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های درون‌برنامه‌ای می‌تواند مفید باشد، اما هنگام تدوین یک استراتژی بازاریابی، لازم نیست حتما بین آنها یکی را انتخاب کنید! در واقع نکته‌ی کلیدی در استفاده از این دو کانال این است که بدانید هرکدام از آنها (پوش‌نوتیف‌ها و پیام‌های درون برنامه‌ای) برای ارسال چه نوع محتوایی و به چه کاربرانی مفید هستند، تا بتوانید در ارسال پیام‌ها در کانال‌های مختلف بهترین عملکرد را داشته باشید.

مثلا فرض کنید که یک اپلیکیشن خبری دارید و می‌خواهید یک داستان و محتوای غنی به مخاطب ارائه دهید. شما می‌توانید از پوش‌نوتیفیکشن‌ها استفاده کنید تا به کاربران اپلیکیشنتان اطلاع دهید که این محتوا منتشر شده است. سپس، هنگامی که آنها اپلیکیشن را باز کردند و مطلب مورد نظر شما را خواندند، می‌توانید از یک پیام درون برنامه‌ای استفاده کنید تا کاربرانتان را به خواندن محتوای دیگری که احتمالاً برایشان جالب خواهد بود هدایت کند، یا آنها را تشویق کنید که در خبرنامه ایمیلی شما ثبت‌نام کنند.

استفاده از چنین رویکردی می‌تواند بسیار کارساز و مفید باشد؛ برای مثال هنگامی که به طور هم‌زمان پوش‌نوتیفیکیشن‌ها را با پیام‌های درون برنامه‌ای به کار می‌برید، کاربران 224% بیشتر از زمانی که تنها پوش‌نوتیفیکیشن دریافت می‌کنند با اپلیکیشن یا وب‌سایت شما درگیر خواهند شد (برای مشاهده منبع این آمار، روی این لینک کلیک کنید.)

 

قدم بعدی چیست؟

تلاش برای درک روش‌های مختلفی که می‌توان از آنها برای استفاده هم‌زمان از پوش‌نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های درون برنامه‌ای بهره برد، یک ضرورت بازاریابی است که به شما کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را نیز در استفاده از این کانال‌ها داشته باشید. و دستیابی به این درک، تنها با نگاهی دقیق به داده‌های مربوط به کاربران هنگام دریافت پیام‌ها و واکنش آنها پس از آن، امکان‌پذیر خواهد بود.

متریکس تنها پلتفرم یکپارچه‌ی ایرانی است که تنها در یک پنل به شما این امکان را می‌دهد تا هم به داده‌های کاربرانتان دسترسی داشته باشید و هم بتوانید از طریق کانال‌های مختلف با آنها تعامل برقرار کنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید