جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ULA و کاربرد آن در ساخت بخش‌بندی لایو (live segmentation) در پنل متریکس!

فهرست محتوا

هر مصرف کننده، ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود را دارد و موفقیت یک تجارت، به ارائه‌ی محصول مناسب در زمان مناسب به مصرف کننده مناسب بستگی دارد! برای انجام این کار، بازاریابان باید ویژگی‌ها و نیازهای مشتریان خود را کاملا بشناسند و با هر گروه از مشتریان، تعامل مناسبی برقرار کنند؛ یعنی اجرای یک استراتژی بازاریابی کلی، برای جذب همه‌ی گروه مخاطبان یک محصول کار درستی نیست. اینجاست که بخش‌بندی بازار به یک ابزار حیاتی برای سازمان‌ها تبدیل می‌شود!

سازمان‌ها با بخش بندی مخاطبانشان، به جای هدف قرار دادن یک بازار انبوه از مشتریان می‌توانند بر روی گروه‌های کوچک‌تر (با ویژگی‌ها و نیازهای مشترک) تمرکز ‌کنند و در مورد ویژگی‌های مشتریان خود در هر گروه اطلاعات کسب ‌‌کنند، نیازهایشان را تجزیه و تحلیل کنند و و منابع خود را بر روی تلاش‌هایی متمرکز کنند که احتمالاً بیشترین سود را برایشان دارد. مثلا می‌توانند کمپین‌هایشان را برای بخش‌هایی از مشتریان اجرا کنند که احتمال بیشتری دارد تا از آنها خرید کنند!

می‌توان گفت که استفاده از بخش‌بندی (Segmentation)، یک مزیت رقابتی برای تیم مارکتینگ سازمان‌ها محسوب می‌شود که بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) را بهبود می‌بخشد و به آنها کمک می‌کند تا از نظر زمانی، مالی و سایر منابع کارآمدتر باشند.

بخش‌بندی لایو و استاتیک دو قابلیت بسیار کاربردی در پنل متریکس هستند که در این بلاگ می‌خواهیم بخش‌بندی از نوع لایو (live) را شرح دهیم.

 

بخش‌بندی لایو و استاتیک؛ دو قابلیت کاربردی در پنل متریکس

پایه‌ی اصلی بخش‌ بندی کاربران در متریکس بر اساس ویژگی‌های کاربران (Attribute) است؛ به این ویژگی‌ها، Attribute می‌گویند که عامل مشخص کننده‌ای برای لایو یا استاتیک بودن یک سگمنت هستند.

حال به بررسی اینکه سگمنت لایو و استاتیک چه هستند و چه تفاوت‌هایی باهم دارند می‌پردازیم.

 

بخش بندی استاتیک (Static segmentation)

بخش‌بندی استاتیک برای دسته‌بندی‌ افراد با ویژ‌گی‌های ثابت استفاده می‌گردد؛ یعنی ویژگی‌هایی که تغییر آنی ندارند یا این تغییرات برای شما اهمیت چندانی ندارد. مثلا فرض کنید می‌خواهید دسته‌ای از مشتریان با ویژ‌گی‌های جنسیت مرد، سن بالای 30 سال و در محدوده تهران را هدف قرار دهید، به این نوع دسته‌بندی در متریکس بخش‌بندی استاتیک گفته می‌شود! یعنی شما می‌توانید دسته‌های مختلفی از کاربرانتان را با منطق مدنظرتان ایجاد کنید و در کمپین استفاده کنید بدون آنکه این دسته افراد در طول زمان تغییری کنند.

در پنل متریکس به این ویژگی‌های ثابت که تغییر آنی ندارند، General User Attribute می‌گوییم؛ شما می‌توانید با پیاده‌سازی مستندات SDK متریکس، این ویژگی‌های ثابت افراد که شامل اطلاعاتی مانند ” نام و نام خانوادگی، شماره تماس، ایمیل، جنسیت، موقعیت مکانی، اطلاعات دستگاه کاربران و …” است را سمت متریکس ارسال کنید و آنها را در پروفایل کاربران‌تان و در تب user، مشاهده کنید.

بخش بندی لایو (Live segmentation)

منظور از بخش‌بندی لایو این است که هر یک از مشتریانتان را در لحظه دسته‌بندی کنید! این نوع دسته‌بندی زمانی استفاده می‌شود که ویژ‌گی‌ها و اطلاعات مشتریان شما به صورت مداوم تغییر می‌کند و به‌روز می‌شود! مثلا فرض کنید می‌خواهید برای دسته مشتریانی که بین 1 تا 3 میلیون تومان خرید داشته‌اند کد تخفیف ارسال کنید، در این حالت دسته‌ای که تعریف می‌کنید کاملا به آخرین اقدام مشتریان‌تان بستگی دارد، یعنی در هر لحظه، مشتریان با یک خرید جدید می‌توانند در این دسته‌ جای بگیرند یا از این دسته خارج شوند!

در واقع بخش‌بندی لایو کاملا پویا و زنده است و باعث می‌شود تا مشتریانتان بر اساس آخرین رفتار و ویژگی‌هایشان، در لحظه در دسته‌‌های مورد نظر شما قرار بگیرند.

 

ایونت در متریکس

با توجه به توضیحاتی که گفته شد، مشخص است که بخش بندی‌های لایو بر اساس اقداماتی است که کاربران در اپلیکیشن و یا وبسایت شما انجام می‌دهند؛ ما در متریکس به این اقدامات، ایونت (event) می‌گوییم.

شما برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به اقدامات کاربران‌تان در سایت و یا اپلیکیشن، باید برای هر کدام از آن اقدامات، یک ایونت در پنل متریکس ثبت کنید، به عنوان مثال برای رهگیری پروسه خرید مشتریان‌تان می‌توانید ایونت خرید را ثبت کنید تا از این پس هر زمان کاربران این ایونت را انجام دادند داده‌های مربوط به آن را داشته باشید.

در پنل متریکس می‌توانید تا 100 ایونت ثبت کنید و برای هر ایونت نیز می‌توانید تا 50 اتریبیوت (یا ویژگی) دریافت کنید؛ مثلا همراه با رهگیری ایونت خرید می‌توانید نام و نام خانوادگی افرادی که خرید کرده‌اند و یا شماره تماس آنها، حجم سبد خریدشان و یا تعداد دفعاتی که خرید کرده‌ا‌ند را نیز داشته باشید. شما این اطلاعات را می‌توانید از طریق تعریف اتریبیوت روی ایونت‌ها به‌دست آورید و از آنها برای بخش بندی‌های لایو استفاده کنید! 

بعد از آنکه ایونت‌های مد نظرتان را در پنل متریکس ثبت کردید، در قدم بعدی برای ایجاد یک لایو سگمنت می‌توانید از طریق اتریبیوت‌هایی که دریافت کردید، روی ایونتها فیلتر اعمال کنید و یک user live attribute را بسازید و از طریق user live attribute ها، سگمنت‌های لایو خود را بسازید.

مثلا فرض کنید می‌خواهید سگمنتی از افرادی را بسازید که 3 بار خرید داشته‌اند و میزان کل خریدشان بالای 5 میلیون تومان بوده، برای ساخت این سگمنت ابتدا باید از ایونت خرید، attributeهای حجم سبد خرید و تعداد دفعات خرید مشتری را سمت متریکس ارسال کنید و سپس از قسمت Live Attribute واقع در Setting (بخش Marketing Automation) این فیلتر را روی ایونت خرید بگذارید و از این طریق، ایونت را به یک attribute از نوع لایو تبدیل می‌کنیم و سپس از قسمت segmentation می‌توانید سگمنت لایو مورد نظرتان را با استفاده از Live Attribute بسازید.
دسته ‌بندی لایو کاربران در حال حاضر به این شکل در متریکس ارائه می‌گردد اما در آینده نزدیک این مدل از بخش بندی کاربران، به صورت جداگانه و کامل‌تر ارائه خواهد شد.

آموزش تصویری نحوه استفاده از live attribute در پنل متریکس

  1. برای این کار، ابتدا از منوی تنظیمات (setting) پنل متریکس، گزینه‌ی live attribute را انتخاب کنید.
  2.  تمامی لایو اتریبیوت‌ها در پنل متریکس بر روی یک ایونت تنظیم خواهند شد. یعنی با تنظیم یک live attribute روی یک ایونت، اطلاعات ایونت مورد نظر در بازه زمانی انتخابی با یک نام ویژه جمع‌آوری خواهد شد. اگر ایونت مورد نظر اتریبیوت‌های خاصی داشته باشد، می‌توانید در زمان انتخاب ایونت، اتریبیوت مورد نظرتان را نیز فیلتر کنید و روی اتریبیوت فیلتر شده، تمامی aggregation های مورد نظر را داشته باشید. aggregation هایی مثل sum, max, min و … 

*در واقع Aggregation Field به این منظور است است که مجدد بتوانید روی live attribute ایی که ساخته‌اید فیلتر هم داشته باشید.

در زمان تنظیم لایو اتریبیوت می‌توانید بازه زمانی (پنجره زمانی) که قرار است لایو اتریبیوت جمع‌آوری شود را انتخاب کنید. شما به دو طریق می‌توانید این کار را انجام دهید: Relative و absolute. در نظر داشته باشید که در هر دوی این روش‌ها انتهای بازه زمانی، همین الان (هم اکنون) خواهد بود.

حالت relative: ریلیتیو در لغت به معنای نسبی است، در اینجا نیز معنی ریلتیو همین است؛ یعنی بازه‌های زمانی انتخابی شما نسبت به زمان “اکنون” سنجیده می‌شوند؛ مثلا اگر امروز دوشنبه 8 مهر است، یک هفته‌ی گذشته می‌شود 2 مهر تا 8 مهر، اما اگر امروز سه‌شنبه 9 مهر باشد، یک هفته‌ی گذشته می‌شود 3 مهر تا 9 مهر!

حالت absolute: شما شروع بازه زمانی مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید! (دقت کنید همانطور که گفتیم در هر دوی این روش‌ها انتهای بازه زمانی، همین الان خواهد بود).  به طور مثال اگر شروع بازه زمانی مورد نظر خود را ۱۵ ماه مهر قرار ‌دهید. اطلاعات یولای مورد نظرتان از ۱۵ ماه مهر تا اکنون جمع‌آوری می‌شود.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم که تمامی(ULA (User Live Attribute های مورد نظر خود را هنگام شروع استفاده از پنل اتومیشن متریکس تنظیم کنید. زیرا اطلاعات ULA ها از زمانی که تنظیم شوند قابل جمع‌آوری هستند.

 

راهنمای استفاده از قابلیت کنسول دیباگ متریکس +[ویدئو]
بخوانید

سخن پایانی

بخش‌بندی مشتریان و برقراری ارتباط با آنها متناسب با ویژگی‌های تعریف شده با هر بخش، یکی از روندهای روبه‌رشد بازاریابی دیجیتالی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تعامل موثرتری با مخاطبان و مشتریان خود داشته باشند و از این طریق، با صرف کمترین هزینه، به هدف اصلی کسب و کار خود که در اکثر موارد کسب سود است، برسند.

با استفاده از ویژگی‌های بخش بندی مشتریان در پلتفرم مارکتینگ اتومیشن متریکس، این امکان فراهم شده که بتوانید مشتریان را بر اساس ویژگی‌های شخصی و رفتاریشان در اپلیکیشن و وبسایت، به دو حالت لایو و استاتیک بخش بندی کنید و در ادامه بتوانید پیام درست را در زمان درست به کاربران هر بخش یا سگمنت ارسال کنید.

در حال حاضر امکان بخش بندی لایو در متریکس با استفاده از تعریف ULA امکان پذیر است. ولی در آینده بسیار نزدیک، بخش بندی لایو را به صورت کامل در پنل توسعه خواهیم داد که مشتریان بتوانند از تمامی قابلیت‌های این مدل از بخش بندی استفاده کنند. تمام تلاش ما این است که روز به روز تجربه کاربری شما را بهبود داده و به رشد کسب و کارتان کمک کنیم.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین / 5. تعداد آرا

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید