جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فیچر جدید متریکس: رصد نصب‌های مجدد پس از ریتارگتینگ (Reattributed Reinstalls Tracking)

فهرست محتوا

یکی دیگر از امکانات ترکر متریکس، توانایی رصد نصب مجدد اپلیکیشن (Reattributed Reinstalls Tracking) شما به‌واسطه یک کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ است. در این پست از بلاگ متریکس به این فیچر متریکس می‌پردازیم. برای درک بهتر، لازم است ابتدا در مورد پنجره اتریبیوشن مجدد (reattribution window) توضیح دهیم. این مفهوم به شما کمک می‌کند تا فیچر reattribution reinstall tracking را با شفافیت بیشتری متوجه شوید. در پایان به نحوه مشاهده این قابلیت در داشبورد متریکس می‌پردازیم و این مطلب را با چند نکته به هنگام اجرای کمپین ریتارگتینگ و استفاده از ترکر متریکس به پایان می‌بریم.

منظور از پنجره اتریبیوشن مجدد (Reattribution Window) چیست؟

همان‌طور که از اصطلاح ری اتریبیوشن مشخص است، پنجره ری اتریبیوشن بازه زمانی است که در آن یک کاربر غیرفعال در صورت باز کردن مجدد یک اپلیکیشن امکان رصد شدن را برای ترکر فراهم می‌کند. درواقع در این‌حالت، حتماً یک کمپین ریتارگتینگی از سوی تبلیغ دهنده تعریف شده است و اتریبیوشن ریتارکتینگ به او امکان می‌دهد تا کمپین‌های ریتارگتینگ خود را اندازه‌گیری و تحلیل کند و نیز اثر آن را برای شاخص‌های کلیدی عملکرد کاربر خود بسنجد.

Reattribution به‌عنوان یکی از انواع تبدیل (conversion) در کمپین‌های ریتارگتینگ

کمپین‌های ریتارگتینگ دو نوع تبدیل (conversion) احتمالی دارند:

  • انگیجمنت مجدد (Re-engagement): یک کاربر از پیش موجود که اپلکیشن را نصب کرده دارد، دوباره با یک کمپین ریتارگتینگ از سوی تبلیغ دهنده با اپلیکیشن وارد تعامل می‌شود.
  • اتریبیوشن مجدد (Re-attribution): کاربری در گذشته که کمتر از بازه زمانی پنجره اتریبیوشن (به‌طور پیش‌فرض 90 روز) اپلیکیشن را برای اولین بار نصب کرده است اما آن را از دستگاه خود حذف کرده است، در اثر یک کمپین ریتارگتینگ با اپلیکیشن وارد تعامل می‌شود و مجدداً اپلیکیشن را نصب می‌کند.

چرا پنجره‌های اتریبیوشن مجدد (Reattribution Windows) اهمیت دارند و چه ارزشی برای شمل خلق می‌کنند؟

اتریبیوشن مجدد (Reattribution) و به‌تبع آن، پنجره‌های اتریبیوشن به این دلیل اهمیت دارند که ارتباط تنگاتنگی با فرایند ریتارگتینگ دارند. در صورتی که یک کاربر از کمپینی متفاوت به نصب اصلی یک اپلیکیشن بازگردد بسیار مهم است که مطمئن شوید از کدام منبع بوده است. این موضوع بیش از هر چیز برای صاحبان اپلیکیشن، تبلیغ‌دهندگان و اپ مارکترهایی که برای جذب مجدد کاربران خود دست به اجرای کمپین‎‌های جدید با هدف ریتارگتینگ و ری‌اینگیجمنت زده‌اند اهمیت دارد. رصد این موضوع یکی از نکات کلیدی برای فعالان بازاریابی موبایلی است که به آنها در بهینه‌سازی طراحی اپلیکیشنشان ایده می‌دهد.

منظور از Reattribution Reinstalls چیست؟

در صورتی که یک کاربر به‌صورت ارگانیک یک اپلیکیشن را از نو نصب کند، هم اتریبیوشن اصلی و هم نصب‌های مجدد بعد از آن به منبع اصلی نسبت داده می‌شوند.

در صورتی که کاربر روی یک کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ کلیک کند و سپس اپلیکیشن را از نو نصب کند، اعتبار آن به آخرین انگیجمنت تعلق می‌گیرد. این یعنی نصب مجدد (reinstall) نیز یک اتریبیوشن مجدد (reattribution) است. این اتفاق به‌خودی‌خود یک رخداد (event) متفاوت است و به‌عنوان Reattribution Reinstall شناخته و رصد می‌شود.

قابلیت جدید متریکس: رصد حذف اپلیکیشن و نصب مجدد اپلیکیشن (Uninstall and Reinstall Tracking)
بخوانید

چطور می‌توانید داده‌های مربوط به Reattribution Reinstalls را در داشبورد متریکس مشاهده کنید؟

Reattributed Reinstall نیز مانند حذف اپ (Uninstall) و باز نصب اپ (Reinstall) شاخص کلیدی است که به شما کمک می‌کند بدانید آیا کمپین‌های ریتارگتینگ شما با هدف انگیجمنت مجدد واقعاً اثرگذار بوده است یا خیر.

داشبورد متریکس در قسمت فیچر جدید

در بخش اتریبیوشن داشبورد متریکس، آمار این شاخص درکنار دو مورد دیگر یعنی uninstall و Reinstall قابل مشاهده است. در متریکس با نصب‌های مجدد (Reinstalls) به‌عنوان رخدادهای درون اپ (in-app events) برخورد می‌شود. این یعنی یک نصب مجدد به صورت خودکار یک اتریبیوشن مجدد در نظر گرفته نمی‌شود. تنها زمانی که یک سشن نصب مجدد شرایط لازمی را داشته باشد که شما در تنظیمات Reattribution خود در داخل داشبورد در سطح اپلیکیشن تنظیم و تعریف کرده باشید فرایند اتریبیوشن مجدد را برای کاربر انجام خواهد داد و یک گزارش از Reattribution Reinstalls به شما عرضه می‌کند.

قابلیت جدید متریکس: رصد حذف اپلیکیشن و نصب مجدد اپلیکیشن (Uninstall and Reinstall Tracking)
بخوانید

یک مثال از Reattribution Reinstall:

تنظیمات پنجره اتریبیوشن شما در قسمت اتریبیوشن مجدد به صورت پیش‌فرض به این شرح است:

  • 7 روز برای عدم فعالیت کاربر در اپ (inactivity period)
  • 7 روز برای پنجره اتریبیوشن مجدد (reattribution reinstall)

به عبارت دقیق‌تر، پس از اولین نصب اپلیکیشن، کاربر اپ را در طول بازه زمانی پنجره اتریبیوشن مجدد داشبورد (re-attribution window) حذف و دوباره نصب می‌کند. با فعال کردن گزینه Reattribution در تنظیمات اتریبیوشن داشبورد متریکس، این اتفاقات خواهد افتاد:

  • کاربر اپلیکیشن شما را حذف یا uninstall می‌کند و به مدت 7 روز هیچ سشنی در داخل اپلیکیشن نخواهد داشت (به‌طور بالقوه، 7 روز به‌عنوان زمان پیش از حذف کردن اپ از روی دیوایس در نظر گرفته شده است)؛
  • کاربر روی تبلیغ ریتارگتینگ دیگری کلیک می‌کند؛
  • کاربر اپ را مجدداً نصب می‌کند در آن بازه زمانی 7 روزه یک سشن را در اپلیکیشن شما به‌عنوان اینگیجمنت مجدد انجام می‌دهد؛
  • متریکس Reattribution Reinstall را شمارش می‌کند.

بازه زمانی پنجره reattribution

یک مثال: 3 روز پیش، یک کاربر جدید از یک شبکه تبلیغاتی جذب اپ شما شد و در همان روز اول خریدی را انجام داد اما برای 2 روز دیگر فعالیتی در اپ شما نداشت و آن را حذف کرد. حالا امروز به‌واسطه یک کمپین ریتارگتینگ به اپ شما برگشته، آن را دوباره نصب کرده و خرید دیگری پس از آن انجام داده است. متریکس چطور این موضوع را شمارش خواهد کرد؟

در شرایط استاندارد، در این حالت reattribution شمرده نمی‌شود چرا که کاربر کمتر از 7 روز گذشته فعال بوده است (دوره عدم فعالیت کاربر (Time of Inactivity) تمام نشده است) بنابراین اعتبار هر دو پرداخت تنها به منبع اصلی جذب کاربر، یعنی شبکه تبلیغاتی اولیه و نه منبعی که کمپین ریتارگتینگ را اجرا کرده، تعلق خواهد گرفت.

چند نکته به هنگام اجرای یک کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ در ترکر متریکس

  • لازم نیست از لینک ویژه‌ای برای رصد کردن (tracking) استفاده کنید. شما می‌توانید گزینه رصد re-engagement را علامت بزنید و گزینه زمان را (پنجره اتریبیوشن) انتخاب کنید و یا فرایند reattribution را از فعالیت باز دارید.
  • به‌صورت پیش‌فرض، پنجره reattribution روی عددی برای مثال 7 روز یا 24 ساعت تنظیم شده است. لازم است برای هر لینک به صورت جداگانه این تنظیمات را پیاده‌سازی کنید. رخدادهایی که بعد از کلیک اتفاق افتاده و در طول بازه زمانی پنجره reattribution ثبت می‌شوند به‌عنوان re-engagement در ترکر علامتگذاری می‌شوند و این رخدادها به منبع Reattribution نسبت داده می‌شوند.
  • وقتی پست‌بک‌ها را تنظیم می‌کنید می‌توانید انتقال داده‌های مربوط به رخدادها را در تنظیمات شرکت همکار خود ببینید و می‌توانید طوری تنظیم کنید که همه رخدادها و نه فقط اتریبیوشن را ارسال کند.
  • reattribution کاربر را به منبع جدید (تبلیغ ریتارگتینگ) نسبت می‌دهد. منبع اولیه و اصلی (منبع نصب) همه رخدادهای ری اتریبیوت شده را دریافت نخواهد کرد.

پنجره اتریبیوشن (Attribution Window) چیست و متریکس چه تنظیماتی ارائه می‌دهد؟
بخوانید

در این پست از بلاگ متریکس به یکی دیگر از امکانات داشبورد ترکر متریکس پرداختیم. این فیچر به‌ویژه برای آن دسته از صاحبان اپلیکیشن که دست به کمپین‌های تبلیغاتی ریتارگتینگ زده‌اند تا دوباره کاربرها را به اپلیکیشن خود بازگردانند مفید و مؤثر است. دیگر امکانات متریکس و اتفاقات جدید ترکر را در بخش اخبار بلاگ دنبال کنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید