جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وضعیت حذف اپلیکیشن (uninstall) در جهان در سال 2019 به گزارش Appsflyer

فهرست محتوا

حذف اپلیکیشن از دستگاه را می‌توان به عنوان اقدامی پرخاشگرانه و ناگهانی از سوی کاربر تعبیر کرد و این به وضوح یعنی یک جایی از کار می‌لنگد! در این پست از بلاگ متریکس به شرح گزارش Appsflyer از وضعیت حذف اپلیکیشن‌های جهان در سال میلادی گذشته (2019) می‌پردازیم. پس از خواندن این گزارش، چشم انداز شما نسبت به حذف اپلیکیشن از دستگاه به عنوان یکی از رفتارهای تحلیلی کاربران وسیع‌تر می‌شود و می‌توانید برای اپلیکیشن‌های ایرانی نیز بنچ مارک انجام دهید. در این گزارش خواهید دید:

  • نرخ‌های حذف اپلیکیشن در گروه‌های مختلف اپلیکیشن، مناطق جغرافیایی مختلف، سیستم عامل‌های مختلف و انواع نصب
  • نرخ تجمعی حذف اپلیکیشن در 30 روز اول پس از دانلود اپلیکیشن، در کشورهای مختلف و دسته‌های مختلف اپلیکیشن
  • و موارد دیگر!
قابلیت جدید متریکس: رصد حذف اپلیکیشن و نصب مجدد اپلیکیشن (Uninstall and Reinstall Tracking)
بخوانید

مقدمه

در فضای بسیار رقابتی اپلیکیشن مارکتینگ جای تعجب نیست که اپلیکیشن‌ها و صاحبان آن برای نگهداشتن کاربران باید انرژی بسیاری صرف کنند. با در نظر گرفتن رقبای متعددی که وجود دارد و نیز انتظارات بالای کاربرها، اپلیکیشنی که نتواند به سرعت به نیازهای مخاطب پاسخ دهد مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و در شرایط بدتر حذف هم خواهد شد.

حذف اپلیکیشن از دستگاه برای هیچ تبلیغ دهنده‌ای اتفاق خوشایندی محسوب نمی‌شود و حکایت از این دارد که یک جایی از کار می‌لنگد! برای مقابله با اینکه یک اپلیکیشن ترک شود، فهمیدن اینکه چرا کاربران اپلیکیشن را حذف می‌کنند، چه زمانی این کار را انجام می‌دهند و کدام کاربران دست به چنین اقدامی می‌زنند بسیار اهمیت دارد. در فضایی که غلبه با مدل ارائه محصول به صورت رایگان (فریمیوم) است، قرار دادن وضعیت در شرایط پایدار امری مهم برای موفقیت است. بدون این اتفاق، کسب درآمد حرف اول را می‌زند اما امکان پذیر نیست.

روندهای صنعت و بنچ مارک‌های موجود در این گزارش می‌تواند نقش مهمی در کمک به بازاریاب‌های اپلیکیشن ایفا کند؛ کسانی که فعالانه این شاخص را اندازه‌گیری و بهینه‌سازی می‌کنند و در همان حال، دغدغه افزایش آگاهی دیگران را نیز دارند.

نمونه مورد مطالع این گزارش:

  • 600 میلیون نصب غیر ارگانیک در بازه‌های زمانی مختلف در نیمه دوم 2019
  • 2 هزار اپلیکیشن که میزان حذف اپ را اندازه گیری می‌کنند و دست کم 1000 نصب غیر ارگانیک در یک ماه دارند
  • نرخ حذف نصب در این گزارش با تقسیم تعداد حذف اپلیکیشن در بازه مانی 30 روزه از دانلود یک اپلیکیشن بر تعداد کل نصب‌ها به دست آمده است.

 

بالاترین نرخ حذف اپلیکیشن مربوط به کدام کشورها است؟

نرخ حذف اپلیکیشن در بازارهای برتر در سال 2019

تعداد حذف اپلیکیشن (uninstall rate)، واقعیت زندگی هر اپلیکیشنی است. اما این موضوع چه زمانی می‌تواند به مشکل تبدیل شود و چقدر بزرگ است؟ به گزارش اپس فلایر (Appsflyer) و براساس آمار مربوط به نرخ حذف اپ در 30 روز پس از دانلود برنامه در بازارهای برتر،  به طور کلی 49 درصد اپلیکیشن‌ها در بازه زمانی 30 روزه از دانلود آن اپ حذفش می‌‌شوند. در واقع، کاربرها چندان تحمل اپلیکیشن‌هایی که نتواند انتظارات آنها را برآورده کند ندارند.

همانطور که از نمودار نرخ حذف اپلیکیشن در 30 روز پس از دانلود برنامه در بازارهای برتر مشخص است حذف اپلیکیشن به طور خاص کشورهای توسعه یافته را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طوری که نرخ این آمار در برزیل، هند، اندونزی و مکزیک بسیار بالا است. در این کشورها به طور میانگین 56 درصد از اپ‌ها در بازه 30 روزه حذف می‌شوند؛ رقمی که 38 درصد از میانگین و متوسط بالاتر است. با این تفاسیر، کشورهای توسعه یافته به هیچ وجه در برابر حذف نصب ایمن نیستند چرا که نرخ حذف اپلیکیشن بالغ بر 40 درصد است.

این روند را در تغییرات سالانه هم می‌توان شاهد بود: آمریکا و کره تنها دو کشوری هستند که با بهبود این نرخ در سال 2019 در مقایسه با 2018 وضعیت بهتری داشته‌اند. سایر کشورها با رشد دو رقمی در این نرخ مواجه بوده‌اند.

اما خبر خوب این است که تعداد زیادی اپلیکیشن وجود دارد که نسبت به بازار خودشان عملکرد خوبی دارند. برای مثال، 29 درصد اپلیکیشن‌های برتر (از نظر نرخ حذف اپلیکیشن) در آمریکا نسبت 16 درصدی دارند، در حالی که بهترین عملکرد بزریل 30 درصد است. با اینکه این رقم همچنان بالاست اما باز هم از میانگین 58 درصد بهتر است.

اپلیکیشن‌های کدام پلتفرم، نرخ حذف پایین‌تری دارند؟

نرخ حذف اپلیکیشن در بازارهای برتر به تفکیک سیستم عاملنرخ حذف اپلیکیشن در اندروید دوبرابر معمول در iOS است. بیشترین شکاف‌های میان سیستم عامل‌ها را می‌شود در کره جنوبی، ژاپن و روسیه شاهد بود. این تفاوت عمدتاً به دلیل توانایی کمتر اندروید در دخیره‌سازی است. راه حل این مشکل، هدف گرفتن دستگاه‌های پر قدرت با سیستم عامل اندروید است.

علاوه بر این، از آنجایی که کیفیت دستگاه iOS از دستگاه‌های اندروید بیشتر است تجربه کاربری بهتری ارائه می‌کند. در نتیجه، iOS تعامل بهتری می‌دهد و در نهایت نرخ پایین‌تری حذف اپلیکیشن را خواهد داشت.

تفاوت نرخ حذف اپلیکیشن در نصب‌های ارگانیک بیشتر است یا نصب‌های غیر ارگانیک؟

نرخ حذف اپلیکیشن در بازارهای برتر به تفکیک نوع نصب

گزارش Appsflyer از نرخ حذف اپلیکیشن در بازارهای برتر به تفکیک نوع نصب همانطور که انتظار می‌رود، میزان حذف اپلیکیشن در میان نصب‌های غیر ارگانیک متداول‌تر است اما این شکاف با نصب‌های ارگانیک در آمریکای لاتین و آسیا-اقیانوسیه کمتر است. برزیل، هند، اندونزی و مکزیک تفاوت متوسط 12 درصد بین ارگانیک و غیر ارگانیک دارند که در مقابل رقم 31 درصد در کشورهای باقی مانده قرار می‌گیرد.

از هر 2 اپلیکیشن بازی 1 برنامه حذف می‌شود

نرخ حذف اپلیکیشن در دسته های مختلف به تفکیک میانگین و 20 درصد برتر

بر اساس آمارهای این گزارش از نرخ حذف اپ در دسته‌های مختلف اپ به تفکیک میانگین بازار و 20 درصد بالای بازار، اپ های بازی از بیشترین نرخ حذف نصب رنج می برند. واقعیت این است که تقریباً از هر 2 اپ بازی 1 برنامه حذف می شود. این پدیده چندان دور از انتظار هم نیست و به ماهیت اکتشافی بازی ها بر می گردد چرا که کاربران دائماً می خواهند عناوین بازی جدیدی را امتحان کنند.

علاوه بر این، محبوبیت بازی های بسیار تفننی طول عمر بازی های متوسط را پایین آورده است. در پایان روز، وقتی فضای دخیره سازی یک مسئله باشد، کاربرها بیشتر احتمال دارد که یک بازی را حذف کنند تا اینکه عکس های شخصی خد را حذف کنند و یا اینکه دست به حذف اپ های شخصی بزنند که برند قوی تری دارد.

اپ های کاربردی و اجتماعی که هر دو آنها به لحاظ سنتی نرخ بالاتری از نرخ متوسط حذف اپلیکیشن را تجربه کرده اند با فاصله نه چندان زیادی از اپلیکیشن های بازی قرار دارند.

در قیاس شاهد هستیم که برندینگ در زمینه خرید، غذا و یا دیگر اپلیکیش های سبک زندگی نقش بزرگی دارند. برندهای موجود در این دسته ها اغلب بیش از خود اپلیکیشن شناخته شده هستند، این امر ارتباط آنها با کاربران را قوی تر می کند. در نتیجه طول عمر بیشتری در دستگاه کاربران دارند و از نرخ حذف اپ پایین تری برخوردار هستند.

با اینکه اپلیکیشن های سفر پایین ترین میزان ترک شدن را در این گزارش دارا هستند، در بازه های زمانی طولانی تر از آنچه در این مطالعه در نظر گرفته شده است، این ورتیکال همچنان در معرض نرخ بسیار بالای ترک قرار دارد که می توان آنها را به دلیل فصل بندی بودن رزرو پروازها و هتل ها دانست.

نرخ حذف اپلیکیشن در گروه‌های مختلف و در پلتفرم‌های مختلف چه وضعیتی دارد؟

نرخ حذف اپلیکیشن در پلتفرم های مختلف و گروه های مختلف اپلیکیشن

آمارهای مربوط به نرخ حذف اپ در دسته‌های مختلف اپ به تفکیک سیستم عامل نشان می‌دهد که بیشترین نرخ حذف اپلیکیشن در هر دو سیستم عامل مربوط به اپ‌های‌بازی و کمترین آن مربوط به اپلیکیشن‌های سفر است. همچنین تفاوت این دو سیستم عامل در میزان بی توجهی و عدم علاقه کاربران به ادامه با آنها مربوط به اپلیکیشن‌های بازی با 33 درصد احتلاف و سپس 30 درصد اختلاف در اپلیکیشن‌های اجتماعی است. این شدت اختلاف با 28 درصد اختلاف در اپ‌های سرگرمی، 27 درصد در اپ‌های مالی، 25 درصد در اپ‌های خرید و 23 درصد در اپ‌های سبک زندگی ادامه می‌یابد. علاه بر این، به نظر می‌رسد کمترین تفاوت حذف برنامه در سیستم عامل‌های مختلف به ترتیب مربوط به اپلیکیشن‌های عکاسی، غذاو خوراک، سلامت و تناسب اندام و مسافرت است.

دلیل کلی اختلاف بین دو سیستم عامل در میزان حذف برنامه می‌تواند به قدرت ذخیره سازی و تجربه کاربری متفاوت مرتبط باشد.

قدرت برندینگ، نرخ حذف اپلیکیشن را دگرگون می‌کند

نرخ حذف اپلیکیشن در دسته های مختلف به تفکیک نوع نصب

همانطور که پیشبینی می‌شود بر اساس آمارهای به دست آمده از نرخ حذف اپلیکیشن در دسته‌های مختلف به تفکیک نوع نصب شکاف اپلیکیشن‌های نصب شده به صورت ارگانیک و غیر ارگانیک همچنان بارز است، به طور متوسط 38 درصد در همه دسته‌ها. اپ‌های مالی، سبک زندگی و سفر عمیقترین شکاف را در این زمینه دارند که احتمالاً به دلیل است که دلیل وجود این شکاف این است که کاربران به میل خودشان این اپ‌ها را برای مدیریت امور مالی، برقراری ارتباط یا برنامه ریزی سفرها نصب می‌کنند.

برای کاهش نرخ حذف اپلیکیشن، مراقب اولین روز پس از نصب باشید

نرخ حذف اپلیکیشن در بازه 30 روزه پس از نصب

برای اینکه دقیقاً بدانید کاربران شما کجا و کدام مرحله پس از نصب، ریزش دارند و بتوانید فرایند بهینه‌سازی اپلیکیشن را به طور استراتژیک تری انجام دهید، شما بازاریاب‌ها باید از نرخ حذف اپلیکیشن در طول زمان آگاه باشید.

بر اساس داده‌های این تحقیق از نرخ تجمعی حذف اپ در 30 روز پس از دانلود به طور میانگین (اکتبر 2019) اولین روز پس از نصب، زمانی است که بخش اعظم کاربران، دست به حذف اپلیکیشن می‌زنند. احتمالاً دلیل این رفتار در نتیجه انتظارات برآورده نشده یا وعده‌های دروغین آن اپلیکیشن است. واضح است که ایجاد یک تجربه اولیه فوق‌العاده در جذب و نگهداشتن کاربران حیاتی است.

با این همه تمامی دسته‌های اپلیکیشن‌ها روند مشابهی را در طول 30 روز پس از نصب نشان می‌دهند. اما اپلیکیشن‌های دسته اجتماعی، مالی و کاربردی از سایر دسته‌ها با سرعتی بسیار بیشتری یعنی تنها در 3 تا 4 روز پس از نصب و با اختلاف 15 درصد از سایر اپلیکیشن‌ها حذف می‌شوند.

حذف اپلیکیشن، بودجه بازاریابی را هدر می‌دهد

بودجه بازاریابی در سال 2019 تحت تأثیر حذف اپلیکیشن ها دچار ضرر و زیان شد
* بر اساس تقریباً 1000 اپلیکیشن با دست کم 5 هزار نصب غیر ارگانیک در ماه؛ این رقم عمدتاً بر مبنای هزینه رسانه‌هایی است که برای افرادی که اپ را حذف می‌کنند اما هیچ درآمدی در جریان استفاده از اپ ایجاد نکرده‌اند؛ درآمد حاصل از حذف‌کنندگان اپلیکیشن که پیش از پاک کردن اپ درآمد ایچاد می‌کنند نیز در نظر گرفته شده است؛ هرچند که تقریباً کمتر از 1 درصد است.

بر اساس این نمودار در مورد میانگین هزینه هدر رفت بودجه بازاریابی به دلیل حذف اپلیکیشن در دسته‌های برتر اپلیکیشن، میزان هدر رفت بودجه بازاریابی ماهانه اپلیکیشن‌ها در سال 2019 تقریباً 33 هزار دلار بود.

این رقم باید به عنوان یک نشانه برای بازاریاب‌هایی باشد که از اندازه‌گیری یا بهینه‌سازی این شاخص مهم در اکوسیستم اپلیکیشن غفلت می‌کنند.

این کاهش می‌تواند به واسط حجم بالای حذف اپلیکیشن (uninstall)، هزینه بالای CPI یا هر دو باشد. در حقیقت، اپلیکیشن‌های مالی در میان دسته‌های اپلیکیشن، وضع وخیم‌تری دارند که دلیلش حجم بالای حذف نصب‌هایی است که کسب درآمد نکرده‌اند و نیز هزینه بالای رسانه برای آنها.

اپلیکیشن‌های خرید و غذا نیز حجم بالایی در حذف اپلیکیشن دارند و نیز هزینه بالا. حجم حذف اپلیکیشن‌های کاربردی بالا است اما هزینه کمی کرده است.

همانطور که این گزارش نشان داد یکی از شاخص‌های بزرگ موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب‌وکار مبتنی بر اپلیکیشن، میزان ترک شدن (churn rate) یا مورد توجه قرار گرفتن آن از سوی کاربران است. نرخ حذف اپلیکشن از دستگاه می‌تواند یک بازاریاب را نسبت به وضعیت اپلیکیشنی که دغدغه رشد آن را دارد آگاه کند. توصیه‌های مختلفی برای کاهش میزان حذف اپلیکیشن به مارکترها داده می‌شود. ما می‌کوشیم در آینده این موارد را بررسی کنیم. اما به طور خلاصه سعی کنید موارد زیر را در فرایندهای طراحی اپلیکیشن و بازاریابی آن رعایت کنید:

  • اپلیکیشن خود را به طور مداوم سنجش و اندازه گیری کنید.
  • یادتان باشد: اولین مواجهه کاربر با اپلیکیشن همه چیز را تعیین می‌کند.
  • به وعده‌هایی که در معرفی اپلیکیشن داده‌اید عمل کنید.
  • پیش از دانلود، کاربر را نسبت به اپلیکیشن خود آگاه کنید.
  • از راه‌های مختلف ارتباطی، اپلیکیشن خود را به عنوان برند در ذهن کاربر تثبیت کنید.
  • شاخص‌های کلیدی عملکرد درون اپلیکیشن را طوری تعریف کنید که بفهمید کاربرانتان کجا هستند.
  • به کاربران خود توجه و گوش کنید.
  • حریم خصوصی و امنیت کاربران خود را حفظ کنید و به آن احترام بگذارید.
  • اپلیکیشن خود را جذاب طراحی کنید.

[metrix_cta link=”https://docs.metrix.ir/faq/attribution-settings/#%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-uninstall-%D9%88-reinstall-%D8%A7%D9%BE%D9%84%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86%D9%85″ text_link=”رصد نرخ حذف اپلیکیشن در داشبورد متریکس” params=”utm=college&utm=google” title=”ترکر متریکس؛ پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ” content=”از وضعیت uninstall اپلیکیشن خودت باخبر باش” image=”https://blog.metrix.ir/wp-content/uploads/2018/12/favicon.png”]

 

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید