بهعنوان یک بازاریاب اپلیکیشن که میخواهد کاربران بیشتر و باکیفیتتری را به سمت اپلیکیشن خود جذب کند، دور از انتظار نیست که شما نیز مایل باشید بهترین تجربه کاربری را به مخاطبان اپلیکیشن خود هدیه دهید. یکی از نقاط عطف دنیای اپلیکیشن مارکتینگ، استفاده از قابلیتی به نام دیپ لینک یا لینک عمیق (Deep Link) است. پلتفرم متریکس میتواند رخدادهای حاصل از تعامل کاربران با لینکهای عمیق اپلیکیشن شما را رصد کند. در این پست از بلاگ متریکس به این موضوع میپردازیم که منظور از این لینکها چیست؟ چه ضرورتی برای بازاریابان دیجیتال دارند؟ یا بهعبارتدیگر چه مشکل یا خلائی را مرتفع میکنند؟
اینکه لینکدهی عمیق را درست انجام دهید بسیار باارزش بوده و شایسته صرف وقت است؛ زیرا این کار تاثیر مهمی بر موفقیت کمپینهای تبلیغاتی شما خواهد داشت.
منظور از لینک عمیق (Deep Link) یا لینکدهی عمیق (Deep Linking) چیست؟
منظور از Deep Linking همانطور که از معادل فارسیاش یعنی لینکدهی عمیق مشخص است به معنای هدایت کاربر به سمت یک صفحه خاص و ویژه است. به عبارت دقیقتر، کاربر بدون آنکه نیازی به شروع مسیر از صفحه اصلی یک سایت یا باز کردن اپلیکیشن از ابتدا را داشته باشد بهطور مستقیم به محتوای مورد نظر در صفحه اپلیکیشن میرسد. درواقع به جای هدایت کاربر به صفحه اصلی، بازاریابها از لینکدهی عمیق استفاده میکنند تا او را به کاربردیترین صفحات در حیطه جستجویش بفرستند.
به عنوان مثال شما میخواهید کاربرتان بتواند از اپلیکیشن موسیقی شما، آهنگی به اشتراک بگذارد. در این مواقع به جای لینکی که اپلیکیشن را باز کند، میتوانید از لینک عمیقی استفاده کنید که بیواسطه آهنگ مورد نظر را باز میکند. بدیهی است که این ویژگی به تعامل بهتر کاربران با سایت یا اپلیکیشن منجر میشود.
منظور از لینکدهی عمیق هدایت کاربر اپلیکیشن موبایل بهطور مستقیم به محتوای مورد نظر و خاص درون اپ است.
ترکر متریکس؛ اولین پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ
در مستندات فنی در مورد دیپ لینکینگ برایتان توضیح دادهایم
دیپلینک اپلیکیشنم را رصد کنبه طور خلاصه، همانطور که بازاریابان حوزه وبسایت در کمپینهای جذب کاربر جدید (user acquisition) صفحه اصلی وبسایت را بهعنوان صفحه فرود انتخاب نمیکنند، بازاریابان اپلیکیشنها نیز لازم است با استفاده از لینک دهی عمیق کاربران را به قسمت جذاب اپلیکیشن خود هدایت کنند، تا هم تجربه کاربری (user experience) و هم نرخ تبدیل (conversion rate) را بهبود دهند.
سناریوهای مختلفی برای لینک های عمیق وجود دارد که در اینجا به شرح دو مورد از آنها می پردازیم؛ لینک های عمیق Default و Deferred.
-
سناریو لینک عمیق Default
لینکهای عمیق Default تنها کاربرانی که پیش از این اپ را نصب کردهاند، به نقطه مورد نظر میرساند. اگر اپلیکیشن نصب نشده باشد، این لینک نمیتواند نقطه مورد نظر در اپ را پیدا کند و به این خاطر پیام خطا نمایش داده میشود؛ که البته میتوان با استفاده از لینک fallback، کاربر را به یک صفحهی دلخواه نیز (مانند صفحهی دانلود اپ در استورها) هدایت کرد.
کاربرد لینکهای Default در کمپینهای ریتارگتینگ مناسب است. یعنی مواقعی که بازاریاب اپلیکیشن فقط میخواهد کاربرانی را پیدا کند که قبلا اپ را نصب کردهاند و از این راه، آنها را بازگرداند.
-
سناریو لینک عمیق Deferred
لینکهای عمیق Deferred پیچیدهتر از مدل Default هستند؛ به این شکل که حتی اگر کاربر، اپلیکیشن را نصب نکرده باشد، این لینکها میتوانند او را به مکانی جهت دانلود اپلیکیشن مثل استور (یا حتی به مکان دیگری مثل لندینگ جهت دانلود مستقیم اپلیکیشن) هدایت کنند و پس از دانلود آن، صفحه اصلی که قرار بود کاربر به آن برسد را برای او باز میکنند.
بهعنوان مثال اگر کاربری پس از کلیک بر روی تبلیغ یک جفت کفش، به سمت یک اپلیکیشن فروش اینترنتی که بر روی گوشی خود نصب ندارد هدایت شود، این لینک ابتدا او را برای دانلود اپلیکیشن به استور منتقل می کند. پس از آن که کاربر اپ را نصب و آن را باز کرد، صفحه محصول مورد نظر به او نمایش داده خواهد شد؛ یا حتی میتوان به جای فرستادن کاربر به استور برای دانلود اپلیکیشن، او را به صفحه ی مربوط به خرید همان محصول از سایت نیز هدایت کرد.
استفاده از امکان لینکهای عمیق Deferred تنها از راه پلتفرمهای مخصوص به این کار، مانند متریکس ممکن میشود؛ این امکان نیز از طریق پیاده سازی SDK فراهم خواهد شد.
شاید اصطلاح لینکهای عمیق متنی را شنیده باشید. این اصطلاح به لینکهایی اشاره دارد که فواید بیشتری برای بازاریابها دارند. به طور مثال این لینکها با ذخیره اطلاعات بیشتر از فروشگاه این امکان را برای بازاریابان فراهم میکنند که با محتوای خود، کارهای بیشتری انجام دهند؛ به عبارت دیگر، لینکهای عمیق متنی بهخودی خود وجود ندارند، بلکه همان لینکهای Default یا Deferred هستند که بازاریابها میتوانند پارامترهای اضافهتری برای استفاده در اپلیکیشن به آنها اضافه کنند.
لینکهای عمیق چگونه میتوانند برای کاربران مفید باشند؟
اگر لینکهای عمیق، نسخه موبایل هایپرلینکهای رایج باشند که به کاربران امکان حرکت بین موبایلها و اپلیکیشنهای مختلف را میدهند، به کجاها میتوانند بروند؟ چند مثال در ادامه آمده است:
- از وبسایت به اپلیکیشن
- از اپلیکیشن به اپلیکیشن
- از شبکههای اجتماعی به اپلیکیشن
- از نتایج جستجو به اپلیکیشن
- از جستجو در موبایل به اپلیکیشن
- از تبلیغ به اپلیکیشن
- از ایمیل به اپلیکیشن
- از SMS به اپلیکیشن
لینکهای عمیق کار کاربران را بسیار ساده میکنند. بهطور مثال کاربری میخواهد یکی از محصولات شما را از روی اپلیکیشنتان با یک دوست به اشتراک بگذارد. برای این منظور هر کسی میتواند با فرستادن یک لینک عمیق از صفحه مورد نظر، بدون هیچ زحمتی کاربر دیگری را به صفحه محتوایی که میخواهد به او نشان دهد بفرستد.
بدون لینکهای عمیق، پیدا کردن محصول یا صفحهای معین بسیار دشوار و مایه سردرگمی کاربران خواهد بود. برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، بازاریابها میتوانند صفحه اصلی را طوری تنظیم کنند که بیدرنگ اپلیکیشن را باز کند و تنظیمات این روند در قسمت الویتهای کاربر ذخیره شود و در حافظه دستگاه باقی بماند.
لینکهای عمیق چه مزیتی برای بازاریابهای موبایل دارند؟
لینکهای عمیق برای بازاریابها دو مزیت عمده دارند:
- ریتنشن؛ لینکهای عمیق به نگه داشتن کاربران در فضای موبایل و بازگشت دوباره به اپلیکیشن کمک میکنند.
- ریتارگتینگ؛ لینکهای عمیق امکان فعالیت دوباره کاربران غیرفعال را فراهم میکنند. به شرطی که کاربران هنوز اپلیکیشن را حذف نکرده باشند، تبلیغات آنها را دوباره به تعامل ترغیب میکند.
همانطور که پیشتر گفته شد، درصورتی که کاربری اپلیکیشن را روی دستگاه خود نصب کرده باشد، از طریق یک لینک عمیق به محتوای خاصی درون اپ هدایت میشود و در شرایطی که اپلیکیشن را نصب نکرده باشد، با کلیک روی یک لینک عمیق، به صورت خودکار به صفحه استور اپلیکیشن هدایت میشود تا بتواند آن را دانلود و نصب کند.
این ویژگی از یکسو برای بازاریابان، فرصت مناسبی را برای نمایش محتوای جذاب اپلیکیشن خود به کاربران فراهم میکند و از سوی دیگر، برخورداری از یک ترکر برای انجام فرایند اتریبیوشن در رصد لینکهای عمیق، قابلیت تمایز بخشی است که میتواند یکی از عوامل جذب تبلیغ دهندگان به بهینهسازی کمپینهای ریمارکتینگ و re-engagement باشد.
در واقع لینکدهی عمیق کلیکهای اضافه را حذف میکند و با یک تیر دو نشان میزند: هم بازاریابان و هم کاربران را به مقصد خود نزدیکتر میکند؛ یعنی تبلیغ و محتوا. برای استفاده از این ویژگی، تنها کافی است لینکهایی بسازید که تمام بخشهای اپلیکیشن شما به طور مستقیم در دسترس باشند.
در مجموع، لینکهای عمیق از طرق بسیاری کاربران را به سمت اپلیکیشن شما هدایت میکنند و با ایجاد تجربه کاربری بهتر، میزان فروش، کانورژن (تبدیل) و نرخ ماندگاری در برنامه را افزایش میدهند.
لینکهای Universal چه هستند؟
لینکهای Universal منحصر به سیستمعامل iOS هستند و برای کاربران آیفون و آیپد، امکان نصب و راهاندازی اپلیکیشنها را فراهم میکنند. این لینکها، لینکهای استاندارد وب هستند که هم میتوانند کاربر را به یک صفحه وب و هم به بخشی از محتوای درون یک اپلیکیشن برسانند. نمونهای از یک لینک Universal: https://www.myapp.com/ulink/product?product_id=342
اگر کاربری که بر روی لینک کلیک کرده، اپلیکیشن را نصب نکرده باشد، لینکهای عمیق، خطای «صفحه باز نمیشود» را به او نمایش میدهند. لینکهای Universal اپل با امکان مسیریابی در سیستمعامل، این مشکل را حل میکنند.
وقتی کاربری بر روی لینک Universal کلیک میکند، iOS بررسی میکند که آیا روی این دستگاه قبلا اپلیکیشن نصب شده است؟ در صورت مطابقت، برنامه بهسرعت و بدون بارگذاری صفحه وب، راهاندازی میشود. در غیر اینصورت، مرورگر سافاری URL صفحه وب را بارگذاری میکند.
بازاریابانی که با لینکهای Universal کار میکنند با مشکلاتی مواجه میشوند که دو مورد از آنها در ادامه ذکر میشود:
۱. اگر کاربری روی لینک Universal یک برنامه کلیک کند اما آن برنامه را نصب نکرده باشد، آن لینک کاربر را به جای استور اپلیکیشن، به سمت یک صفحه وب هدایت میکند.
۲. تعداد کمی از برنامههای اصلی استفاده از لینکهای Universal، اپل را پشتیبانی میکنند.
چطور لینک عمیق یا دیپلینک (Deep Link) اپلیکیشن خود را در داشبورد متریکس، راهاندازی کنید؟
پیش از هرچیز قسمت دیپ لینکینگ در بخش مستندات داشبورد را مطالعه کنید.
برای پیادهسازی لینک عمیق مورد نظر خود لازم است از بخش تنظیمات، وارد قسمت ترکرها شوید، گزینه افزودن ترکر را انتخاب کنید و در فیلد مربوط، لینک عمیق را وارد کنید. مشابه تصویر زیر:
لازم به ذکر است که شما باید پیش از اقدام برای پیادهسازی لینکهای عمیق خود در داشبورد خودتان، فرایند ساخت deep link در اپ خود را طی کرده باشید. به عبارت دقیقتر، ترکر متریکس تنها در بخش پیادهسازی این لینکها همراه شما خواهد بود و نه ساخت اولیه آن.
در واقع، منظور از راهاندازی لینک عمیق، همان دیپ لینک غیرمستقیم (indirect deep link) است. متریکس با استفاده از پارامتر deep_link میتواند به صورت خودکار، لینکهای عمیق را برای کاربرانی که هماکنون نیز وجود دارند رصد کند، لینکهای عمیق را برای کاربران جدید اپلیکیشن به تعویق بیندازد، بسته به شرایط کاربران را به اپ استورها هدایت کند و مواردی از این دست. در ادامه به صورت گامبهگام به شما آموزش میدهیم که چطور پارامتر deep_link را به tracker URLs خود اضافه کنید:
البته این دستورالعمل برای آن دسته از توکنهای مجزا در ترکرهای متریکس است؛ بنابراین آنچه در ادامه میآید در صورتی برای شما مفید است اگر:
- یک توکن ترکر برای یک پلتفرم اپلیکیشن دارید؛ به عبارت دیگر اپلیکیشن خود را بر اساس ورژن سیستمعامل در داشبورد متریکس تفکیک کردهاید؛
- یک توکن ترکر برای اپلیکیشن چند پلتفرمی ( multi-platform app) دارید. به عبارت دیگر؛ ورژنهای سیستم عامل خود را برای یک اپلیکیشن در داشبورد متریکس ترکیب کرده باشید. URL های ترکر برای اپلیکیشنهای چند پلتفرمی به طور خودکار به صورت cross-platform هستند.
پیششرط:
ابتدا لازم است پیادهسازی لینکدهی عمیق در اپلیکیشن خود را انجام دهید و تأیید کنید.
سپس در داشبورد متریکس:
۱- به داشبورد اپلیکیشن خود بروید.
۲- از بخش تنظیمات گزینه ترکرها (trackers) را انتخاب کنید و روی دکمه افزودن ترکر کلیک کنید.
۳- URL ترکر متریکس که قصد استفاده از آن را دارید شناسایی کنید و یا برای کمپین خود ترکر جدید بسازید. در مثال ما، توکن ترکر abc123 است.
https://tracker.metrix.ir/abc123
۴- URI سفارشی که میخواهید در URL ترکر خود اضافه کنید را شناسایی کنید. منظور از آن یک لوکیشن خاص یا صفحه لندینگ در اپلیکیشن شماست. برای مثال:سپس در داخل اپلیکیشن خود
mytestapp%3A%2F%2Fsuper%2Fexclusive%2Fpromotion
لازم است تمام URI های سفارشی را انکود کنید تا از سالم و بی نقص بودن تمام دادهها اطمینان حاصل کنید. به این صورت:
mytestapp%3A%2F%2Fsuper%2Fexclusive%2Fpromotion
وبسایتهای مختلف میتوانند عملیات انکودینگ را برای شما انجام دهند:
۵- در یک فایل متنی plain پارامتر deep_link و URI سفارشی و انکود شده خود را به استرینگ کوئری URL ترکر متریکس خود اصافه کنید. به یاد داشته باشید که کوئری را با علامت سؤال ? شروع کنید:
https://tracker.metrix.ir/abc123?deep_link=mytestapp%3A%2F%2Fsuper%2Fexclusive%2Fpromotion
۶- هر پارامتری از متریکس که ترجیح میدهید را اضافه کنید (تمام پارامترهای متریکس با پارامتر deep_link سازگار هستند.)
https://tracker.metrix.ir.com/abc123?campaign=My_Performance_Campaign&adgroup={publisher_id}&creative=test_Image&deep_link=mytestapp%3A%2F%2Fsuper%2Fexclusive%2Fpromotion
مرحله آخر: دیپ لینک خود را در داشبورد متریکس تست کنیدهنگامی که گامهای بالا را کامل طی کردید URL ترکر متریکس شما آمادهی استفاده در کمپینهای تبلیغاتی موبایلی است.
به عنوان یک کاربر جدید اپ
برای شبیهسازی تجربه یک دیپ لینک از نوع deferred دستورالعمل زیر را ادامه دهید:
۱- برای آزمایش کردن دیپ لینک مورد نظر روی یک کاربر جدید لازم است دستگاهی داشته باشید که تاکنون با ترکر متریکس رصد نشده باشد.
۲- زمانی که مطمئن شوید با دستگاهی کار میکنید که از ترکر متریکس استفاده نکرده است، روی URL ترکر دیپ لینک کلیک کنید.
- به محض کلیک، شما به اپ استور مناسب آن اپلیکیشن هدایت خواهید شد.
۳- در اپ استور، اپلیکیشن را دانلود کنید.
۴- اپلیکیشن را باز کنید- این اقدام به عنوان یک نصب در متریکس شمارش خواهد شد.
- پس از اینکه اپلیکیشن باز شد، شما به یک لوکیشن خاص درون اپ هدایت خواهید شد. این مسیر را تنظیمات URI سفارشی در پارامتر deep_link تعیین میکند.
به عنوان یک کاربر فعلی اپ
برای شبیهسازی یک تجربه از دیپ لینک، دستورالعمل زیر را اجرا کنید:
۱- اپلیکیشن خود را روی دستگاه تست نصب کنید- در صورتی که اولین بار است که آن اپلیکیشن را روی دستگاه تست دانلود میکنید به یاد داشته باشید که پیش از ادامه تست، دستکم یک بار اپلیکیشن را باز کنید.
۲- هنگامی که تأیید کردید دستگاه شما آخرین نسخه از اپلیکیشن تان را نصب کرده است، روی URL ترکر دیپ لینک کلیک کنید.
۳- به محض کلیک کردن، اپلیکیشن شما باز خواهد شد و شما به یک لوکیشن خاص درون اپ هدایت خواهید شد (این لوکیشن را تنظیمات URI سفارشی در پارامتر deep-link تعیین میکند).
ترکر متریکس؛ اولین پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ
با تعریف و پیادهسازی لینکهای عمیق، مسیر هدایت کاربران به بخشهای مختلف اپلیکیشن خود را رصد کنید
میخواهم دیپ لینک راهاندازی کنم
کلام آخر
لینکدهی عمیق در تجربه استفاده از موبایل، موضوع مهم و پیچیدهایست. با ظهور بیشتر پلتفرمها و کانالهای مختلف مثل صوت، تصویر تلویزیونی و کنسولهای بازی، لینکدهی عمیق در راستای سرویسدهی برای ایجاد تعاملات بیشتر در میان این پلتفرمها، توسعه مییابد. بنابراین قابلیت ردیابی بین پلتفرمها ویژگی مهمی است.
متریکس، توانایی ترک کردن و ردیابی بین دستگاهها و بسیاری از قابلیتهای دیگر را ارائه میدهد. برای بهدست آوردن اطلاعات و راه حلهای بیشتر در این زمینه میتوانید با ما تماس بگیرید؛ کمک به شما باعث مسرت ما خواهد بود. همچنین در بخش اخبار بلاگ میتوانید به صورت یکپارچه در مورد تمامی فیچرها و قابلیتهای پلتفرم متریکس مطالعه کنید.
نظر شما نظر خود را وارد نمایید