بهعنوان یک اپ مارکتر که میخواهد کاربران بیشتر و باکیفیتتری را به سمت اپلیکیشن خود جذب کند، دور از انتظار نیست که شما نیز مایل باشید بهترین تجربه کاربری را به مخاطبان اپلیکیشن خود هدیه دهید. یکی از نقاط عطف دنیای اپلیکیشن مارکتینگ، استفاده از قابلیتی به نام دیپ لینک یا لینک عمیق (Deep Link
b) است. پلتفرم متریکس میتواند رخدادهای حاصل از تعامل کاربران با لینکهای عمیق اپلیکیشن شما را رصد کند. در این پست از بلاگ متریکس به این موضوع میپردازیم که منظور از این لینکها چیست؟ چه ضرورتی برای بازاریابان دیجیتال دارند؟ یا بهعبارتدیگر چه مشکل یا خلائی را مرتفع میکنند؟ و در نهایت چطور میتوانید با تجهیز اپلیکیشن خود به این قابلیت در داشبورد خودتان، از متریکس برای رصد لینکهای مورد نظر خود استفاده کنید؟
منظور از لینک عمیق (Deep Link) یا لینکدهی عمیق (Deep Linking) چیست؟
منظور از Deep Linking همانطور که از معادل فارسیاش یعنی لینکدهی عمیق مشخص است به معنای هدایت کاربر به سمت یک صفحه خاص و ویژه است. به عبارت دقیقتر، کاربر بدون آنکه نیازی به شروع مسیر از صفحه هوم یک سایت یا باز کردن اپلیکیشن از ابتدا را داشته باشد بهطور مستقیم به محتوای مورد نظر در صفحه اپلیکیشن میرسد. بدیهی است که این ویژگی به تعامل بهتر کاربران با سایت یا اپلیکیشن منجر میشود.
به زبان ساده یک لینک عمیق، لینکی است که شما را به یک محتوای ویژه میرساند. بهنوعی میتوان گفت که deep linking برای اپلیکیشن، مانند هایپرلینک در وبسایتها عمل میکند.
منظور از لینکدهی عمیق هدایت کاربر اپلیکیشن موبایل بهطور مستقیم به محتوای مورد نظر و خاص درون اپ است.

ترکر متریکس؛ اولین پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ
در مستندات فنی در مورد دیپ لینکینگ برایتان توضیح دادهایم
دیپلینک اپلیکیشنم را رصد کنبا کلیک روی یک لینک عمیق (Deep Link) چه اتفاقی میافتد؟
- درصورتی که کاربر اپلیکیشن را روی دستگاه خود نصب کرده باشد، از طریق یک لینک عمیق به محتوای خاصی درون اپ هدایت میشود و
- در شرایطی که اپلیکیشن را نصب نکرده باشد، با کلیک روی یک deep link به صورت خودکار به صفحه اپ استور اپلیکیشن هدایت میشود تا بتواند اپلیکیشن را دانلود کند.
این ویژگی از یکسو برای بازاریابان، فرصت مناسبی برای نمایش محتوای جذاب اپلیکیشن خود به کاربران را فراهم میکند و از سوی دیگر برخورداری یک ترکر برای انجام فرایند اتریبیوشن در رصد لینکهای عمیق قابلیت تمایز بخشی است که میتواند یکی از عوامل جذب تبلیغ دهندگان به بهینهسازی کمپینهای ریمارکتینگ و re-engagement باشد.
در واقع deep linking کلیکهای اضافه را حذف میکند و با یک تیر دو نشان میزند: هم بازاریابان و هم کاربران را به مقصد خود نزدیکتر میکند؛ یعنی تبلیغ و محتوا. برای استفاده از این ویژگی، تنها کافی است لینکهایی بسازید که تمام بخشهای اپلیکیشن شما به طور مستقیم در دسترس باشند. با نحوه استفاده و پیادهسازی این لینکها در بخشهای بعدی آشنا میشوید.
دیپ لینکینگ (deep linking) چه مشکلی را رفع میکند؟
شاید از خودتان بپرسید چرا لینک دهی عمیق مفید است؟ جواب این است: یک مشکل وجود دارد؛ لینکهای وبسایتها با اپلیکیشنهای همسان موبایل کار نمیکنند. در صورتی که شما از دستگاه موبایل خود برای باز کردن یک لینک با محتوای یک جفت کفش روی یک سایت خرید الکترونیک استفاده کنید به مقصد مورد نظر در مرورگر وبسایت هدایت میشوید حتی در صورتی که اپلیکیشن آن سایت را هم نصب کرده روی گوشی خود داشته باشید. دلیل این مشکل به تجربه کاربری بهتر اپلیکیشن در مقایسه با نسخه موبایل آن سایت باز میگردد.
در این میان، این دیپ لینکهای اپلیکیشن موبایل هستند که به محتوای خاص درون یک اپلیکیشن اشاره دارند. اگر شما بخواهید یک جفت کفش را از یک فروشگاه خرید الکترونیکی با دوستی به اشتراک بگذارید میتوانید لینک عمیق آن را برایش بفرستید؛ به این صورت دوست شما مستقیماً به آن کفشها در اپلیکیشن آن فروشگاه متصل خواهد شد. این در حالی است که بدون وجود یک لینک عمیق دوست شما ناچار بود اپلیکیشن مورد نظر را در استورهای اپ پیدا کند، آن را باز کرده وارد هوم پیچش شود و سپس از بخش جستجوی آن، دنبال کالای مورد نظرش بگردد.
به طور خلاصه، همانطور که بازاریابان حوزه وبسایت در کمپینهای جذب کاربر جدید (user acquisition) صفحه اصلی وبسایت را بهعنوان لندینگ پیج انتخاب نمیکنند، اپ مارکترها نیز لازم است با استفاده از لینک دهی عمیق کاربران را به قسمت جذاب اپلیکیشن خود هدایت کنند تا هم تجربه کاربری (user experience) و هم نرخ تبدیل (conversion rate) را بهبود دهند.
انواع مدلهای دیپ لینکینگ
لینکدهی عمیق به چند روش قابل انجام است. از مدل سنتی گرفته تا متناسب با محتوا. در ادامه با تفاوت هر کدام آشنا میشوید:
-
مدل Traditional/ Standard Deep linking
در لینک دهی عمیق بهصورت استاندارد یا سنتی، کاربر به محتوای مورد نظر در اپلیکیشن منتقل میشود اما تنها در صورتی که آن اپ را از قبل روی گوشی خود داشته باشد؛ بنابراین، همین موضوع، یعنی لزوم داشتن اپلیکیشن روی دستگاه یکی از ضعفهای این مدل است. این مدل برای کمپینهای ریتارگتینگ (Re-targeting) بهترین کاربرد را دارد اما برای کمپینهای جذب کاربر جدید (User Acquisition) پیشنهاد نمیشود.
- مدل Deferred Deep linking
این نوع از لینکهای عمیق میتوانند کاربران را حتی اگر اپلیکیشن را به هنگام باز کردن لینک نداشته باشد به محتوای مورد نظر هدایت کند. این لینک ابتدا کاربر را به اپ استورها میرساند تا کاربر را به دانلود اپلیکیشن دعوت کند و سپس به محض اولین بار باز کردن اپ، محتوای مورد نظر را به او نشان خواهد داد.
۳. مدل Contextual Deep linking
مدل دیپ لینکهای مبتنی بر محتوا و شخصیسازی شده، تمام عملکردهای دیپ لینکهای deferred را دارند علاوه بر چند مورد بیشتر. دیپ لینکهای مبتنی بر محتوا، اطلاعات مربوط به موقعیتی که کاربر میخواهد برود را ذخیره میکنند، همچنین در مورد جایی که لینک مورد نظر کلیک شده است، کسی که در ابتدا لینک را به اشتراک گذاشته است و تقریباً مقدار نامحدودی داده سفارشی؛ بنابراین از آنجایی که پارامترهای مورد نظر را بازاریابان خودشان اضافه میکنند چنین لینکی بهخودیخود وجود ندارد.
لینکهای مبتنی بر محتوا (contextual) هم ارزش توسعهدهندگان اپلیکیشن و هم کاربران را بالا میبرند. توسعهدهندگان اپ میتواند ورای لینک دهی ساده محتوایی قابلیتهای قدرتمندی بسازند؛ آنهم ورای لینک دهی محتوایی ساده نظیر خوش آمدگوییهای شخصی شده (جایی که میتوانید توصیههای دوست خودتان در اپلیکیشن را هنگام به اشتراکگذاری یک آیتم از سوی آنها ببینید) و برنامههای ریفرال. کاربران اپلیکیشن با این لینکها سود میبرند زیرا اپلیکیشنها میتواند تجربیات بهتری را تأمین کرده و اطلاعات مرتبطتری تهیه کنند.
چطور لینک عمیق یا دیپلینک (Deep Link) اپلیکیشن خود را در داشبورد متریکس، راهاندازی کنید؟
پیش از هرچیز قسمت دیپ لینکینگ در بخش مستندات داشبورد را مطالعه کنید.
برای پیادهسازی لینک عمیق مورد نظر خود لازم است از بخش تنظیمات، وارد قسمت ترکرها شوید، گزینه افزودن ترکر را انتخاب کنید و در فیلد مربوط، لینک عمیق را وارد کنید. مشابه تصویر زیر:
لازم به ذکر است که شما باید پیش از اقدام برای پیادهسازی لینکهای عمیق خود در داشبورد خودتان، فرایند ساخت deep link در اپ خود را طی کرده باشید. به عبارت دقیقتر، ترکر متریکس تنها در بخش پیادهسازی این لینکها همراه شما خواهد بود و نه ساخت اولیه آن.
در واقع، منظور از راهاندازی لینک عمیق، همان دیپ لینک غیرمستقیم (indirect deep link) است. متریکس با استفاده از پارامتر deep_link میتواند به صورت خودکار، لینکهای عمیق را برای کاربرانی که هماکنون نیز وجود دارند رصد کند، لینکهای عمیق را برای کاربران جدید اپلیکیشن به تعویق بیندازد، بسته به شرایط کاربران را به اپ استورها هدایت کند و مواردی از این دست. در ادامه به صورت گامبهگام به شما آموزش میدهیم که چطور پارامتر deep_link را به tracker URLs خود اضافه کنید:
البته این دستورالعمل برای آن دسته از توکنهای مجزا در ترکرهای متریکس است؛ بنابراین آنچه در ادامه میآید در صورتی برای شما مفید است اگر:
- یک توکن ترکر برای یک پلتفرم اپلیکیشن دارید؛ به عبارت دیگر اپلیکیشن خود را بر اساس ورژن سیستمعامل در داشبورد متریکس تفکیک کردهاید؛
- یک توکن ترکر برای اپلیکیشن چند پلتفرمی ( multi-platform app) دارید. به عبارت دیگر؛ ورژنهای سیستم عامل خود را برای یک اپلیکیشن در داشبورد متریکس ترکیب کرده باشید. URL های ترکر برای اپلیکیشنهای چند پلتفرمی به طور خودکار به صورت cross-platform هستند.
پیششرط:
ابتدا لازم است پیادهسازی لینکدهی عمیق در اپلیکیشن خود را انجام دهید و تأیید کنید.
سپس در داشبورد متریکس:
۱- به داشبورد اپلیکیشن خود بروید.
۲- از بخش تنظیمات گزینه ترکرها (trackers) را انتخاب کنید و روی دکمه افزودن ترکر کلیک کنید.
۳- URL ترکر متریکس که قصد استفاده از آن را دارید شناسایی کنید و یا برای کمپین خود ترکر جدید بسازید. در مثال ما، توکن ترکر abc123 است.
https://tracker.metrix.ir/abc123 |
سپس در داخل اپلیکیشن خود
۴- URI سفارشی که میخواهید در URL ترکر خود اضافه کنید را شناسایی کنید. منظور از آن یک لوکیشن خاص یا صفحه لندینگ در اپلیکیشن شماست. برای مثال:
myamazingapp://super/exclusive/promotion |
لازم است تمام URI های سفارشی را انکود کنید تا از سالم و بی نقص بودن تمام دادهها اطمینان حاصل کنید. به این صورت:
mytestapp%3A%2F%2Fsuper%2Fexclusive%2Fpromotion |
وبسایتهای مختلف میتوانند عملیات انکودینگ را برای شما انجام دهند:
۵- در یک فایل متنی plain پارامتر deep_link و URI سفارشی و انکود شده خود را به استرینگ کوئری URL ترکر متریکس خود اصافه کنید. به یاد داشته باشید که کوئری را با علامت سؤال ? شروع کنید:
https://tracker.metrix.ir/abc123?deep_link=mytestapp%3A%2F%2Fsuper%2Fexclusive%2Fpromotion |
۶- هر پارامتری از متریکس که ترجیح میدهید را اضافه کنید (تمام پارامترهای متریکس با پارامتر deep_link سازگار هستند.)
https://tracker.metrix.ir.com/abc123?campaign=My_Performance_Campaign&adgroup={publisher_id}&creative=test_Image&deep_link=mytestapp%3A%2F%2Fsuper%2Fexclusive%2Fpromotion |
هنگامی که گامهای بالا را کامل طی کردید URL ترکر متریکس شما آمادهی استفاده در کمپینهای تبلیغاتی موبایلی است.
مرحله آخر: دیپ لینک خود را در داشبورد متریکس تست کنید
به عنوان یک کاربر جدید اپ
برای شبیهسازی تجربه یک دیپ لینک از نوع deferred دستورالعمل زیر را ادامه دهید:
۱- برای آزمایش کردن دیپ لینک مورد نظر روی یک کاربر جدید لازم است دستگاهی داشته باشید که تاکنون با ترکر متریکس رصد نشده باشد.
۲- زمانی که مطمئن شوید با دستگاهی کار میکنید که از ترکر متریکس استفاده نکرده است، روی URL ترکر دیپ لینک کلیک کنید.
- به محض کلیک، شما به اپ استور مناسب آن اپلیکیشن هدایت خواهید شد.
۳- در اپ استور، اپلیکیشن را دانلود کنید.
۴- اپلیکیشن را باز کنید- این اقدام به عنوان یک نصب در متریکس شمارش خواهد شد.
- پس از اینکه اپلیکیشن باز شد، شما به یک لوکیشن خاص درون اپ هدایت خواهید شد. این مسیر را تنظیمات URI سفارشی در پارامتر deep_link تعیین میکند.
به عنوان یک کاربر فعلی اپ
برای شبیهسازی یک تجربه از دیپ لینک، دستورالعمل زیر را اجرا کنید:
۱- اپلیکیشن خود را روی دستگاه تست نصب کنید- در صورتی که اولین بار است که آن اپلیکیشن را روی دستگاه تست دانلود میکنید به یاد داشته باشید که پیش از ادامه تست، دستکم یک بار اپلیکیشن را باز کنید.
۲- هنگامی که تأیید کردید دستگاه شما آخرین نسخه از اپلیکیشن تان را نصب کرده است، روی URL ترکر دیپ لینک کلیک کنید.
۳- به محض کلیک کردن، اپلیکیشن شما باز خواهد شد و شما به یک لوکیشن خاص درون اپ هدایت خواهید شد (این لوکیشن را تنظیمات URI سفارشی در پارامتر deep-link تعیین میکند).

ترکر متریکس؛ اولین پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ
با تعریف و پیادهسازی لینکهای عمیق، مسیر هدایت کاربران به بخشهای مختلف اپلیکیشن خود را رصد کنید
میخواهم دیپ لینک راهاندازی کنمبه جرئت میتوان گفت که این قابلیت یعنی امکان رصد لینکهای عمیق اپلیکیشنها برای هر تبلیغ دهندهای که میخواهد از کم و کیف رخدادهای درون اپلیکیشن خود باخبر باشد ضروری و مفید است. در این پست از بلاگ متریکس به تعریف، ضرورت و اهمیت، نحوه عملکرد و روش راهاندازی قابلیت رصدگری با متریکس پرداختیم. در پستهای آینده سعی میکنیم شما را با مزایای استفاده از دیپلینکینگ و اهمیت آن در برخی از حوزههای اپلیکیشن آشنا کنیم. در بخش اخبار بلاگ میتوانید به صورت یکپارچه در مورد تمامی فیچرها و قابلیتهای پلتفرم متریکس مطالعه کنید.
نظر شما نظر خود را وارد نمایید