جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شناسایی و رصد نصب‌های ارگانیک حاصل از جستجوی کلیدواژه‌ها در گوگل (install per Google organic search)

فهرست محتوا

کدام تبلیغ دهنده‌ای است که در مورد نحوه و منبع جذب کاربران به اپلیکیشنش حساس نباشد؟ یکی از راه‌هایی که کاربران را به سمت اپلیکیشن شما می‌کشاند جستجوی طبیعی و اصطلاحاً ارگانیک اپلیکیشن شما با کلیدواژه‌های جستجو شده در گوگل است. متریکس در یکی دیگر از قابلیت‌های خود می‌تواند کلیدواژه‌هایی را که توسط کاربران در جستجوی گوگل وارد شده است اطلاع دهد. در این پست از بلاگ متریکس در مورد این فیچر یعنی امکان رصد نصب‌های حاصل از جستجوی کلیدواژه‌ها در سرچ ارگانیک گوگل بیشتر توضیح می‌دهیم.

در مورد قابلیت گزارش نصب‌های حاصل از کلیدواژه در گوگل (install per keyword feature)

بیش از یک سال از معرفی یکی از به‌روز رسانی‌های گوگل یعنی ارائه داده‌های مربوط به کلیدواژه‌های منجر به نصب اپ برای اپلیکیشن‌های اندروید در گوگل پی استور می‌گذرد. بر اساس این آپدیت، گوگل پلی می‌تواند ترافیک ارگانیک نصب‌هایی که از جستجو (حاصل از نتایج جستجو) و از مرورگر (به هنگام رهگیری در استور شامل کتگوری ها، چارت های برتر، اپ‌های ویژه و غیره) حاصل شده‌اند را به صورت تجزیه شده و بر اساس کلیدواژه‌ها نشان دهد. این قابلیت، نقش بسزایی در شفاف‌سازی فرایند جذب کابران به اپلیکیشن برای تبلیغ‌دهندگان دارد. برای آشنایی با اهمیت این قابلیت، ادامه مطلب را بخوانید.

چرا سرچ ارگانیک گوگل برای اپ مارکترها اهمیت دارد؟

فیچر گزارش دهی از نصب‌های حاصل از کلیدواژه‌ها در گوگل نقش مهمی در بازاریابی رایگان اپلیکیشن (ASO) برای اپ مارکترها دارد. در واقع این قابلیت، چشم‌انداز مهمی برای شناخت شاخص‌های کلیدی عملکرد مورد نظر بازاریاب‌های داده است.

  • به عبارت دقیقتر، این قابلیت برای صاحبان اپلیکیشن‌های بازی مهم است چرا که متوجه می شوند سهم جستجو بیشتر است یا browse ؟ بعضی اوقات، جستجوکردن (search) از مرور کردن (browse) اهمیت کمتری دارد.

لازم است بدانید که وقتی ازنصب‌های حاصل از Browse صحبت می‌کنیم منظور جمع کل نصب‌های ارگانیک به جز نتایج حاصل از جستجو است.

  • یکی از حقایق در عرصه بازاریابی رایگان اپلیکیشن این است که جستجو کردن لزوماً منبع اصلی و مسلط نصب‌های ارگانیک نیست. در مورد برخی از اپلیکیشن‌ها (و به طور خاص در مورد اپ‌های بازی) نصب‌های ارگانیگ اتریبیوت شده به جستجو چیزی حدود تنها 33 درصد است. درواقع جستجو سهم کوچکتری از نصب‌های ارگانیک را در نمودار دایره‌ای دارد.

به عبارت دیگر توجه به رفتار کاربر و استفاده از کلیدواژه‌های محتمل‌تر به هنگام explore شانس شما را برای بهترین نتیجه از تبلیع اپلیکیشن بالا می‌برد.

  • یا آنهایی که هنوز با کلیدواژه‌های پیشنهاد شده و طولانی کار نمی‌کنند با امید بیشتری تغییر عقیده می‌دهند. چرا که پیشنهادها اهمیت بالایی دارند. دست کم 15 تا 20 درصد از کلیدواژه‌های نمایش داده شده در گزارش‌های جستجوهای ارگانیک گوگل درحقیقت از پیشنهادها حاصل می‌شوند.

متریکس به عنوان یک پلتفرم اتریبیوشن، کلیدواژه‌های پیشنهاد شده‌ای که منجر به نصب اپلیکیشن شده است نیز رصد می‌کند.

  • سرانجام یکی از مهمترین دستاوردهای این قابلیت، این است که تناسب کلیدواژه با جستجو از ترافیک نصبی که دریافت می‌کند اهمیت بیشتری دارد، هم از نظر نرخ کلیک به نصب و هم از نظر بازگشت کاربر. به عبارت دیگر، هرچه جستجوها با کلیدواژه‌های مرتبط تر انجام شود نرخ تبدیل کلیک به نصب و نیز نرخ بازگشت کاربر بیشتر می‌شود. علاوه بر این، جستجو با کلیدواژه‌های طولانی (که معمولاً به خاص‌تر شدن جستجو کمک می‌کنند) در مقایسه با استفاده از اصطلاحات عمومی به هنگام جستجو نرخ تبدیل کلیک به نصب بالاتری دریافت می‌کنند.
چرا برای اجرای کمپین‌های سرچ ادز کافه بازار خود در تپسل، باید از ترکر متریکس استفاده کنید؟
بخوانید

حالا که تا اندازه‌ای با مزایای استفاده از این قابلیت در گوگل آشنا شدید وقت آن است که بدانید پلتفرم متریکس چطور نصب‌های حاصل از این قابلیت را برای شما شمارش می‌کند.

مشاهده نصب‌های حاصل از کلیدواژه‌‎های جستجو شده در گوگل در داشبورد متریکس

این فیچر به این صورت عمل می‌کند که اگر کاربران در دستگاه‌های اندرویدی، اپلیکیشن شما را با کوئری‌های مرتبط در گوگل جستجو کنند، در سمت راست نتایج جستجو یک میانبر (shortcut) ظاهر می‌شود. این لینک‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که اپلیکیشن‌ها را مستقیماً و بدون هدایت به گوگل پلی استور دانلود کنند.

اکنون در آخرین به‌روز رسانی‌های داشبورد متریکس، ما می‌توانیم کلیدواژه‌هایی را پیدا کنیم که افراد برای نصب اپلیکیشن جستجو کرده بودند. با این فیچر جدید کاربری که یک اپلیکیشن اندروید را از کوئری سرچ گوگل دانلود می‌کند به آن کوئری اتریبیوت خواهد شد. در این شرایط فهرست کلیدواژه‌ها در داشبورد متریکس به نمایش در خواهد آمد.

ما این داده‌ها را به‌عنوان نصب‌های جستجوی ارگانیک گوگل (organic Google search) فهرست می‌کنیم و کلیدواژه‌ها را به‌عنوان بخش‌های متعدد در داشبورد شما نمایش می‌دهیم. از اینجا می‌توانید مشاهده کنید که کاربران برای چه مدت از منبع مورد نظر به استفاده از اپلیکیشن شما ادامه می‌دهند (با استفاده از نرخ بازگشت) و همچنین متوجه خواهید شد که چه قدر زمان در اپلیکیشن شما صرف می‌کنند و چه تعداد خرید انجام می‌دهند.

در تصویر زیر یک نمونه از محیط داشبورد خودتان را برای این قابلیت مشاهده می‌کنید:

نمونه داشبورد متریکس از گوگل ارگانیک سرچ

[metrix_cta link=”https://dashboard.metrix.ir” text_link=”می‌خواهم ترکر اضافه کنم” params=”utm=college&utm=google” title=”ترکر متریکس؛ اولین پلتفرم ایرانی آنالیز موبایل مارکتینگ” content=”با افزودن ترکر به داشبورد خود می‌توانید ببینید کدام کلیدواژه‌های جستجو شده در گوگل چه تعداد نصب و کلیک برای اپلیکیشن شما به همراه داشته‌اند” image=”https://blog.metrix.ir/wp-content/uploads/2018/12/favicon.png”]

بازاریابی رایگان اپلیکیشن (ASO) یکی از انواع بازاریابی است که بیش از هرچیز به بهبود رتبه یک اپلیکیشن در اپ استورها مرتبط است. ارتباط این نوع بازاریابی با قابلیتی که در این پست به آن پرداختیم (شناسایی و رصد تعامل‌های کاربران با اپ از طریق کلیدواژه‌های جستجو شده در گوگل) به دلیل اهمیت انتخاب کلیدواژه‌های متناسب با بیشترین احتمال جستجوهای کاربران در محیط اپ استورها یا به هنگام مرور کردن (explore) است. متریکس با ارائه گزارش جامع در مورد منبع جذب کاربران به اپلیکیشن شما بر اساس کلیدواژه‌ها و نیز تحلیل رفتار کاربران در اپلیکیشن مانند یک بازوی کمکی در کنار شما برای هرچه بهینه‌تر ساختن تبلیغات شما عمل می‌کند و می‌تواند با افزایش ترافیک برای اپلیکیشن شما حجم حداکثری دانلودهای ارگانیک را برای شما به ارمغان بیاورد.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید