جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیاده سازی SDK متریکس برای وب‌ اپلیکیشن ها (PWA): قابلیت دیگری از متریکس

فهرست محتوا

وب اپلیکیشن‌ های پیشرو (PWA) به عنوان نسل جدید اپلیکیشن‌های تحت وب در حال تحول بنیادین دنیای اپلیکیشن مارکتینگ هستند. این پیشرفت در عملکرد پلتفرم‌های شمارنده مانند متریکس نیز اثرگذار است. در این پست از بلاگ متریکس نوید شمارش نصب‌ها و رخدادهای اپلیکیشن‌های PWA توسط متریکس را به آن دسته از تبلیغ‌دهندگانی می‌دهیم که اپلیکیشن خود را به صورت بومی یا نیتیو عرضه نمی‌کنند و نیز آن دسته از توسعه‌دهندگانی که دست به نوشتن این نوع از اپلیکیشن‌ها زده‌اند. متریکس تمامی انواع اپلیکیشن‌ها را رصد می‌کند، کافی است SDK متریکس را برای این نوع پلتفرم هم مانند سایر پلتفرم‌های اندروید، iOS، فلاتر، ری اکت نیتیو و unity پیاده‌سازی کنید.

 وب اپلیکیشن‌ پیشرو (PWA) و اپلیکیشن نیتیو؛ دو راهی دولوپرها

تهیه پلتفرم PWA به ویژه برای سیستم عامل‌های iOS متداول است. در حقیقت، غیر فعال شدن مکرر اپلیکیشن‌های ایرانی در iOS یکی از دغدغه‌های بزرگ کاربران است. وب اپلیکیشن یک آدرس اینترنتی است که از طریق آن می‌توان از تمامی قابلیت‌های یک اپلیکیشن در بستر وب استفاده کرد.

با وب اپلیکیشن‌های پیش رونده (PWA)، توسعه دهندگان فرصت دیگری برای بهینه‌سازی کیفیت تجربه کاربری خود دارند. با ارائه صفحات وبسایت در مرورگر یک کاربر، کاربر می‌تواند به آسانی به یک اپلیکیشن موبایل دسترسی داشته باشد که بدون شک در افزایش تعامل و مدت زمان ماندگاری کاربر در اپ نقش دارد. برای مثال پینترست گزارش داده است که کاربرانش در نسخه PWA این شرکت 40 درصد بیشتر از نسخه وبسایت موبایل آن وقت گذرانده اند و با افزایش تعامل 44 درصدی مواجه بوده است.

البته اپلیکیشن نیتیو مزایایی نسبت به PWA دارد که برخی از توسعه دهندگان را به سمت این دسته از کدنویسی ها سوق می‌دهد. هر توسعه‌دهنده ممکن است بسته به عملکرد اپلیکیشنی که در دست طراحی دارد سناریو متفاوتی را به پیش ببرد؛ بنابراین بسیار مهم است که شما به عنوان توسعه دهنده با مزایا و معایب هرکدام از انواع این دو اپلیکیشن آشنا باشید. این دانش تضمین می‌کند که شما دارید منابع را در بهترین حالت ممکن صرف می‌کنید که هم خدمت‌رسانی به کاربران را بهبود می‌بخشد و نیز عملکرد کلی اپلیکیشن شما را افزایش می‌دهد. در ادامه به مرور هرکدام از این نوع اپلیکیشن‌ها می پردازیم که به شما کمک می کند بدانید بهتر است کدام اپلیکیشن را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. متریکس در هر صورت همراه شماست.

در زمانه ای که موبایل حرف اول را می زند، بسیار مهم است که شما به عنوان تبلیغ دهنده، دیجیتال مارکتر و حتی دولوپر مطمئن شوید که کاربرانتان به شیوه‌ای بهینه و فارغ از آنکه از نوع پلتفرم اپلیکیشن، با برند شما در تعامل هستند.

منظور از اپلیکیشن نیتیو (Native Apps) چیست؟

اپلیکیشن‌های نیتیو (Native) اپلیکیشن‌هایی هستند که برای سیستم عامل ویژه‌ای ساخته شده‌اند و نیز به زبان برنامه‌ریزی ویژه‌ای کد نویسی شده‌اند. این شرایط کمک می‌کند تا اپلیکیشن به صورت بهینه‌ای روی یک سیستم عامل کار کند و در همان حال از ابزارها و چارچوب‌های آن سیستم استفاده کند.

اگر انتخاب این باشد که برای سیستم عامل خاصی یک اپلیکیشن نیتیو بسازید، این امکان وجود دارد که از قابلیت‌‎های منحصر به فرد آن استفاده کنید. این یعنی یک اپ نیتیو معمولاً دوبار توسعه می‌یابد بنابراین کاربرها فارغ از دستگاه مورد نظرشان به آن دسترسی دارند. برای مثال یک اپ نیتیو می‌تواند به دو زبان جاوا (برای اندروید) یا آبجکتیو-سی (برای iOS) کد نویسی شود. همچنین می‌توان آنها را از دو مجرای اپ استور یا کافه بازار دانلود کنید. البته این شرایط برای پلتفرم React متفاوت است، چرا که برای توسعه یک اپلیکیشن ری-اکت نیتیو با یک بار کد نویسی می‌توان خروجی‌های متفاوت گرفت. 

پیاده سازی SDK متریکس برای وب‌ اپلیکیشن ها (PWA): قابلیت دیگری از متریکس
بخوانید
”]

منظور از وب اپلیکیشن پیشرو (PWA) چیست؟

همانطور که پیشتر گفته شد، وب اپلیکیشن یک آدرس اینترنتی است که از طریق آن می‌توان از تمامی قابلیت‌های یک اپلیکیشن در بستر وب استفاده کرد. اپلیکیشن‌های پیشرو تحت وب یا به اختصار PWA، وب اپلیکیشن‌هایی هستند که به شکل یک وبسایت یا صفحه اینترنتی بارگذاری می‌شوند اما امکاناتی فراتر از یک وبسایت معمولی دارند. در پلتفرم PWA نسخه وب اپلیکیشن نیازی به دانلود و بروز رسانی نیست و کاربران iOS تنها با ساخت یک میانبر (shortcut) روی صفحه موبایل خود می‌توانند مانند یک اپلیکیشن از آن استفاده کنند. برای مثال، مرورگر کروم در پلتفرم اندروید با ظاهر شدن بنر Add to Home screen شما را هدایت می‌کند.

وب اپلیکیشن‌های پیشرو رویکرد متفاوتی با اپ‌های نیتیو دارند؛ چرا که عملکرد یک اپ در پلتفرم‌های مختلف را هم در سایت و هم موبایل بهبود می بخشند. اپلیکیشن‌های تحت وب (PWA) برای مدیریت ریکوئست‌ها، کَش کردن و ذخیره کردن داده‌ها از سرویس ورکرها (service workers)  بهره می‌گیرند. سرویس ورکر، در واقع قطعه کدی است که در مرورگرها اجرا می‌‌شود، از صفحه‌ی وب جدا است و امکانات آن در خصوص پنجره‌هایی ‌ست که به صفحه وب یا تعامل با کاربر نیازی نداشته باشد؛ سرویس ورکر به شما کارایی ساپورت کرد‌ن وب اپلیکیشن‌های progressive را در حالت آفلاین می‌‌دهد؛ به طور مثال ارسال پیام‌ها، به‌روزرسانی محتوا و cache کردن در پشت صحنه را انجام می‌دهند.

در مقایسه با اپ‌های نیتیو این دسته از اپ‌ها از فضای ذخیره‌سازی بسیار کمتری روی دستگاه کاربر استفاده می‌کند. کاربران این دسته از اپ‌ها همچنین این امکان را دارند که اپلیکیشن مورد نظر را بدون آنکه به صورت کامل دانلود کنند بر روی دستگاه خود داشته باشند و از امکانات آن به طور کامل بهره ببرند.

تفاوت وب اپلیکیشن ها و اپ های نیتیو

اپ‌های PWA به توسعه دهندگان این اختیار را می‌دهند تا اپلیکیشن‌های خود را بدون اینکه لازم باشد از دو تیم کدنویسی مجزا برای سیستم عامل‌های ios و اندروید استفاده کنند بالا بیاورند. به این دلیل بسیاری از توسعه‌دهندگان حامی این رویکرد هستند. (البته تبصره مربوط به اپلیکیشن‌های react و react native در این مورد نیز صادق است) با این تفاسیر، لازم است که پیش از تصمیم‌گیری مزایای اپلیکیشن‌های نیتیو و وب اپلیکیشن‌های پیشرو را بدانید:

اپلیکیشن نیتیو چه مزیت‌هایی دارد؟

1- سهولت استفاده از دیگر اپلیکیشن‌های نیتیو

یکی از مزایای بزرگ ایجاد اپلیکیشن‌های نیتیو برای iOS و اندروید این است که این اپلیکیشن‌ها می‌تواند با اپ‌های نیتیو دیگر در ارتباط باشند (برای مثال، اگر از اپلیکیشن خود انتظار دارید که امکان ارتباط و اتصال بی‌وقفه با فیسبوک را به کاربران بدهد).

2- پشتیبانی از ابزارها و فریمورک‌ها

شما به هنگام توسعه یک اپلیکیشن نیتیو طبیعتاً ابزارهای بیشتری مربوط به سیستم عامل مورد نظر خود در اختیار دارید. این درحالی است که وب اپلیکیشن‌های پیشرو (PWA) از آپشن‌های مشابهی برای ساده سازی توسعه اپلیکیشن و کارآمدتر کردن کل این فرایند برخوردار نیستند چرا که برای تنها یک پلتفرم توسعه نیافته‌اند.

3- توانایی کسب درآمد

اپ نیتیو شما می‌تواند پردازش پرداخت را با اپ استور یک کاربر یکپارچه کند و بنابراین شرایط خرید و عضویت را برای کاربران آسانتر سازد. درصورتی که می‌خواهید از یک اپ PWA کسب درآمد کنید لازم است نظام پرداخت خودتان را یکپارچه کنید. با این وجود، درصورت طولانی شدن سشن و افزایش تعامل‌ها این شرایط ممکن است از وضعیت تعادل خارج شود.

4- قابلیت دیده شدن در اپ استور

با اینکه هر دو نوع اپ، قابلیت انتشار در اپ استور دارند اما این فرایند برای PWA ها پیچیده‌تر است. در مورد PWA لازم است یک رَپِر (wrapper) نیتیو برای قابلیت‌های نسخه iOS اپ خود بنویسید، یعنی در قالب یک رابط کاربری، قطعه کدهای مختلف با فرمت‌های مختلف را به کاربر نمایش دهید تا قالب‌های داده‌ای مختلف به همدیگر تبدیل شوند و به صورت یکپارچه کار کنند. همچنین باید ثابت کنید که کسب و کار شما قانونی و ثبت شده است.

با اپ نیتیو و با دسترسی آسان‌تر به اپ استور می‌توانید منابع خود را بر بهینه‌سازی اپ استور (ASO) متمرکز کنید. بازاریابی رایگان اپلیکیشن (App Store Optimization (ASO)) ابزاری مقرون به صرفه برای دستیابی به کاربران با ارزش است و می‌تواند آن دسته از کسانی که از خود تمایل نشان داده‌اند (کلیدواژه‌های خاصی را جستجو کرده‌اند) تشویق می‌کند تا اپ شما را نصب کنند.

5- امنیت

در اپلیکیشن‌های نیتیو، پیاده‌سازی فیچرهای سفت ‌و سخت امنیتی نظیر تأیید هویت دو عاملی آسان‌تر است چرا که این نوع از اپلیکیشن‌ها به اطلاعات ضروری دستگاه دسترسی دارد؛ اما PWA ها به مدرک معتبر امنیتی خودشان نیاز دارند در حالی که اپ‌های نیتیو می‌توانند برای تضمین استانداردهای امنیتی درجه بالا TLS یا پروتکل امنیتی لایه انتقال (Transport Layer Security) را وارد کنند.

6- مصرف باتری

وقتی صحبت از مصرف باتری باشد PWA ها چندان کارآمد نیستند چرا که این نوع از اپ‌ها به زبان نیتیو سخت‌افزار نوشته نشده‌اند. با اینکه این موضوع ممکن است باعث شود برخی از کاربران فعالیت خود را در یک وب اپلیکیشن پیشرو (PWA) کاهش دهند اما این مشکل با تلاش برای ساختن یک اپ نتیو خودداری شده است. به رغم اینکه ممکن است این نقصان، تمایل کاربران برای فعال بودن در وب اپ ها را کاهش دهد اما شما به عنوان صاحب اپلیکیشن، توسعه دهنده یا مشاور دیجیتال مارکتینگ می‌توانید یک نسخه نیتیو برای اپلیکیشن خود در نظر بگیرید.

نحوه عملکرد یک اپلیکیشن pwa

وب اپلیکیشن پیش رونده (PWA) چه مزایایی دارد؟

اپلیکیشن‌های نیتیو همچنان گزینه مناسبی برای توسعه‌دهندگان هستند اما چند دلیل و روش وجود دارد که عملکرد اپ‌های PWA را در بازار رقابت بهتر می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید چند مثال کلیدی از پاسخ به این سؤال هستند که چرا توسعه‌دهندگان اقبال بیشتری به PWA به‌عنوان جایگزینی که ارتقا دهنده عملکرد است نشان می‌دهند.

1- سرعت بارگذاری

همان‌طور که پیشتر توضیح داده شد، اپ‌های PWA برای مدیریت درخواست‌ها، کَش کردن و ذخیره‌سازی داده‌ها از service workers استفاده می‌کنند. در نتیجه، اپلیکیشن بسیار سریع‌تر از حالت نیتیو بارگذاری خواهد شد. حتی اگر کاربران به اینترنت متصل نباشند سرعت بارگذاری سریعتر است گرچه اطلاعات جدید تا زمانی که دوباره متصل شوند در دسترس نخواهند بود. از آنجایی که سرعت بارگذاری اپ اثر مهمی بر نرخ بازگشت و میزان تعامل دارد مزیت مهمی است که به جای یک اپ نیتیو یا در کنار آن دست به توسعه PWA بزنید.

2- تجربه کاربری

این نوع اپ‌ها به شما اجازه می‌دهند که به کاربران، تجربه‌ای یکپارچه ارائه دهید یعنی با همان واسطه کاربری که در مرورگر خود می‌بینند و همان اپ نصب شده در دستگاه خود. این کار شما را از آموزش بیش از یک واسط کاربری به کاربر بی‌نیاز می‌کند- تجربه‌ای که اگر نباشد می‌تواند کاربران را به هنگام استفاده از نسخه وب موبایل و اپ نیتیو سردرگم کند.

همچنین اپ‌های نیتیو به فضای ذخیره‌سازی بیشتری روی دستگاه کاربر نیاز دارند. این فاکتوری است که برای کاربرانی که همواره با محدودیت فضا در دستگاه خود دست به گریبان هستند بسیار مطلوب است. کاربران با این اپ‌ها به عملکرد تام تمامی اپ شما دسترسی دارند آن‌هم بدون آنکه لازم باشد نگران فضای ذخیره‌سازی خود یا دوره طولانی دانلود باشند.

3- هزینه توسعه

ساختن یک اپ PWA که بتواند در پلتفرم‌های متعدد و سیستم‌عامل‌های متعدد اجرا شود بسیار مقرون به صرفه است و فشار کاری شما را به طرز قابل توجهی کاهش خواهد داد. علاوه بر این، ساختن اپ‌های نیتیو مجزا برای اندروید و iOS شما را ملزم می‌کند که برای فیچرهای جدید، به روز رسانی‌های منظم و مرتبط با آن سیستم عامل زمان بگذارید.

4- قابلیت دیده شدن به صورت آنلاین

پیشتر ذکر کردیم که اپ‌های نیتیو ساده تر در اپ استورها قرار می‌گیرند. با این حال PWA ها همچنان به واسطه ماهیت بیلدشان بیشتر دیده می‌شوند. از آنجایی که PWA ها از صفحات وبی تشکیل‌شده‌اند که بسیار شبیه اپ هستند کاربران می‌توانند اپ شما را به صورت آنلاین و نه فقط در اپ استور پیدا کنند. این موضوع به شما امکان می‌دهد که به منظور دستیابی به کاربران ارزشمند آن‌هم به شیوه مقرون به صرفه از خواص سئو بهره‌مند شوید. همچنین این یعنی کاربران می‌تواند URL هر صفحه اپ را به آسانی به اشتراک بگذارند که این امر فرصت‌های رشد طبیعی و تعامل ارگانیک کاربر با اپ شما را بیشتر می‌کند.

رصد نصب‌ها و رخدادها در اپلیکیشن‌های PWA با متریکس (PWA SDK Implementation)

در ابتدای مقاله ذکر کردیم که متریکس توانایی رصد هر دو نوع اپلیکیشن را برای شمارش نصب‌ها و رخدادهایشان دارد. این قابلیت به ویژه زمانی برای تبلیغ‌دهندگان حائز اهمیت می‌شود که اپلیکیشن خود را در هر دو حالت طراحی و توسعه داده باشند و به همین ترتیب، آمار متفاوتی از نصب و رخدادها دریافت کنند. در مستندات متریکس، در مورد پیاده‌سازی SDK متریکس برای این پلتفرم بخوانید و مراحل پیاده‌سازی را گام به گام طی کنید.

با در نظر گرفتن مزایای بسیاری که هم اپ‌های نیتیو و هم PWA دارند انتخاب بهترین گزینه، مرحله‌ای حساس برای اهداف شرکت شماست. به عقیده برخی از فعالان حوزه اپلیکیشن مارکتینگ اپ‌های پیشرو در آینده جایگزین اپ‌های نیتیو خواهند شد، با توجه به اینکه گوگل، اپل و مایکروسافت، یعنی سه سازمان استاندارد در زمینه توزیع اپ نیتیو همگی در حال گذار به PWA هستند. همچنین وب اپلیکیشن‌های پیشرو به دلیل «انعطاف پذیری ذاتی» خود بهترین شیوه برای پیشگامی در صنعت موبایل هستند. اما در نهایت این تصمیم شماست که کدام را انتخاب کنید. متریکس در کنار تمام کسب‌وکارهای مبتنی بر اپلیکیشن، نیتیو یا PWA به رشد اپلیکیشن مارکتینگ شما کمک می‌کند.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید