بخش آخر سلسله مطالب نصب تقلبی به راهکارهای مقابله با تقلب موبایلی ارتباط دارد. همانطور که پیشتر گفته شد علی سلطانی، مدیر محصول متریکس در اولین رویداد موبایلی ایران، ایران موبایل سامیت، که در روزهای 30 و 31 خرداد 98 در مرکز همایشهای کتابخانه ملی ایران برگزار شد، سخنرانی با عنوان «نصب تقلبی چیست و چگونه میتوان با آن مقابله کرد؟» ارائه کرد که آنچه خواندید برگرفته از همان ارائه بود. تا اینجا در مورد بازیگران بازار تبلیغات موبایلی، در مورد کنشها و تعاملاتی که برای شمارش نصب انجام میشود، و در مورد عمدهترین روشهای تقلب صحبت کردیم. احتمالا متوجه شدهاید که برای جلوگیری از تقلب نکتههای مشترکی وجود دارد که اگر مستقل از نوع و روش تقلب به کار ببندید میتوانید جلوی تقلبهای موبایلی را بگیرید. در ادامه سعی میکنم با ذکر مثالهایی روش های مقابله با تقلب موبایلی را با شما در میان بگذارم، بخش آخر- چطور با تقلب موبایلی مقابله کنیم؟
1. امنیت از تبلیغدهنده شروع میشود
با شبکههای تبلیغاتی معتبر و صاحب نام کار کنید؛ شبکههایی که اطمینان دارید رسانههایی در اختیار دارند که مخاطبان شما به آنها سر میزنند. اگر یک شبکه تبلیغاتی، هیچ رسانهای در اختیار ندارد چه طور میتواند برای شما کاری کند که خودتان نمیتوانید؟ در این حالت شبکه تبلیغاتی حکم یک دلال ساده را دارد که بهینهسازی خاصی هم انجام نمیدهد چون دسترسی مستقیم به رسانه و کاربر ندارد که بتواند هزینهها را مدیریت کند. پس چه طور قیمت رقابتی ارائه میدهد؟ ساده است نصبهای ارزان و گران را با هم مخلوط میکند.
خواستهها و نیازهایتان را به درستی و روشن به شبکه تبلیغاتی منتقل کنید. اگر معیار خاصی از کیفیت کاربران دارید آن را در زمان تعریف کمپین با شبکه تبلیغاتی در میان بگذارید. مثلا بگویید نسبت کسانی که پس از نصب اپ ثبت نام میکنند باید از ۴۰ درصد کمتر نباشد. در عین حال لازم است واقع بین باشید. اگر کاربرانی که به شکل طبیعی اپ شما را نصب میکنند تنها ۳۰ درصدشان ثبت نام میکنند نمیتوانید انتظار داشته باشید که کاربرانی که از تبلیغات جذب میشوند بیشتر ثبت نام کنند. معمولا کیفیت کاربرانی که در اثر تبلیغات جذب میشوند ۶۰ تا ۸۰ درصدِ کاربران طبیعی است. پس مثلا به شبکه تبلیغاتی بگویید که انتظار ۱۵ تا ۲۵ درصد نرخ ثبت نام دارید. وقتی اهداف را غیر واقعی تنظیم میکنید ناخودآگاه انگیزه برای تقلب و استفاده از روشهای نامتعارف ایجاد میکنید. مثلا ممکن است شبکه تبلیغات بدون اطلاع شما از بنری با محتوای تخفیف پنجاه درصدی در صورت ثبت نام استفاده کند. طبعا کاربران بیشتر از حالت عادی ثبت نام میکنند و شما با دیدن نرخ ثبت نام بالا رضایت بیشتری دارید. در حالی که اعتبار برند شما در ذهن کاربرانی که تخفیف را دریافت نکردهاند از بین رفته است و شما با انتظار نرخ ثبت نام بالا به سراغ شبکه تبلیغات بعدی میروید. شبکه تبلیغات بعدی اگر نخواهد تقلب کند بی کیفیت تلقی میشود و چرخه معیوب ادامه پیدا میکند.
از یک ترکر مطمئن استفاده کنید که ترجیحا متن باز نباشد و مهمتر از آن تمرکز اصلیاش کار اتریبیوشن باشد. شرکت روسی Yandex ترکری به نام appmetrica ارائه میدهد که در نگاه اول خیلی جذاب به نظر میرسد به خصوص که رایگان هم هست. اما با نگاه اندکی عمیقتر و چند تست ساده متوجه میشوید که امکان جلوگیری از تقلب ندارد. اخیرا ترکرهای ایرانی متعدد با استفاده از کیت توسعه نرمافزاری ادجاست که ساز و کارِ آن برای تقلبگرها شناخته شده است به بازار آمادهاند. با استفاده از این ترکرها خود به خود فضا را برای تقلب باز گذاشتهاید. با شرکتی که خدمات ترکر ارائه میدهد صحبت کنید و در مورد روشهای جلوگیری از تقلب بپرسید. مساله دیگر ارائه خدمات تحلیل کاربران است. هر چه تحلیل بهتری از کاربران خود داشته باشید بهتر میتوانید رخداد تقلب را تشخیص دهید.
2. ترس برادر مرگ است
از جدولها نترسید. متاسفانه بسیاری از تبلیغدهندهها ترجیح میدهند یک نمودار جذاب ببینند و با رضایت خاطر به کارهای دیگرشان برسند. ابتداییترین آماری که باید در نظر بگیرید نرخ نصب به کلیک است. اگر خیلی کم یا خیلی زیاد باشد زنگ خطر است. البته نوع تبلیغ هم مهم هست؛ نرخ نصب تبلیغات ویدئویی چندین برابر نرخ نصب تبلیغات بنری است. برای سنجش کیفیت کاربران خود معیارهای درست تهیه کنید و با مشاهده دادهها معیارهایتان را بهبود دهید. اگر اپ شما یک فروشگاه اینترنتی است، چند درصد از کاربران شما از امکان جستجو استفاده میکنند؟ چند درصد کالا به سبد خرید اضافه میکنند؟ چند درصد از کسانی که سبد خرید را نهایی میکنند نهایتا پول پرداخت میکنند؟ آیا پولی که پرداخت کردهاند با حسابهای مالی شرکت شما همخوانی دارد؟ از ترکری استفاده کنید که گزارشهای مورد نیاز شما را بدهد؛ جدولها و نمودارهایی که بتوانید منابع جذب کاربر را با هم مقایسه کنید. از عددهای فراوان نترسید، بعد از مدتی چشم شما به عددها عادت میکند و یاد میگیرید روندها را ببینید. اگر معیار پیچیدهای دارید، گزارشِ ترکر را دانلود کنید و خودتان اندازهگیری کنید. مثلا یکی از معیارهایی که به تجربه برای جلوگیری از تقلب استفاده کردهام این است که در یک بازه زمانی مثلا یک ماهه تعداد رخدادِ رویدادهای مختلف را جمع میکنم و بر تعداد سشنها تقسیم میکنم. این معیار در واقع میانگین تعداد رویدادها به ازای هر سشن است. تغییراتِ این معیار در طول زمان و مقایسه آن در بین شبکههای تبلیغاتی مختلف اطلاعات جذابی دارد.
3. چشمهای خود را به روی حقیقت نبندید
معیارهایتان را هر روز و هر هفته و هر ماه رصد کنید. انواع تقلبهای موبایلی را در نظر بگیرید و دادهها را بررسی کنید. کاربران شما از چه کشوری هستند؟ نصبها در چه ساعتی از شبانه روز انجام شده است؟ معیارهای کیفیت کاربران چگونه تغییر کردهاند؟ اگر داده عجیبی میبینید به شبکه تبلیغاتی یا ناشرتان گزارش کنید. اگر از تقلب اطمینان پیدا کردید با دلایل و مستندات کافی حرفتان را بزنید. یک شبکه تبلیغاتی معتبر هیچگاه با انجام تقلب اعتبار خودش را به خطر نمیاندازد. پس سعی کنید شفاف باشید و مستندات خود را منتقل کنید تا شبکه تبلیغات هم بتواند با کمک شما جلوی تقلب ناشر را بگیرد. شبکه تبلیغات با داشتن مستندات کافی به راحتی هزینه نصبهای تقلبی را کم میکند چرا که با ارائه همین مستندات میتواند از پرداخت هزینه به ناشرش خودداری کند.
در بازار تبلیغات دیجیتال هزاران شبکه تبلیغاتی وجود دارد، پس تصور نکنید که شبکههای تبلیغاتی خارجی معتبر هستند و دست به تقلب نمیزنند و نیازی نیست که حواستان به آنها باشد. آنچه مهم است این که است که در صورت تقلب، تا چه حد به اعتبارشان لطمه میخورد. اگر متوجه شوند تبلیغدهنده ناآگاه است و آنقدر معروف نیست که بتواند اعتبارشان را زیر سوال ببرد به راحتی دست به تقلب گسترده میزنند حتی اگر یکی از ده شبکه تبلیغاتی برتر دنیا باشند (دیدهام که میگویم). پس چشمهایتان را باز نگه دارید و همیشه مستند و شفاف باشید.
درِ خونه رو ببند، همسایه رو دزد نکن!
4. هیچ چیز خوبی مجانی نیست
اگر یک شبکه تبلیغات یا ناشر قیمت بسیار کمتری نسبت به دیگران ارائه میدهد، به جای آنکه دستپاچه شوید و پولهایتان را خرج کنید، تحقیق کنید که از چه منابعی کاربران را جذب میکند. شاید قصد دارد از نصبهای ارزان و تشویقی استفاده کند. متاسفانه حتی بسیاری از شبکههای تبلیغاتی ناآگاه هستند و از منابعی برای جذب کاربر استفاده میکنند که برای خودشان ناشناخته است و به این ترتیب نصبهای تقلبی و ارزان به شما تحویل میدهند. خیلی وقتها خوب است که آزمایش کنید. مثلا به جای صد هزار نصب، دو هزار نصب بخرید. از شبکههای تبلیغاتی بخواهید که ناشرانشان را از هم متمایز کنند، طوری که بتوانید نصبهای ناشران مختلف را در داشبورد ترکر جدا جدا ببینید. لازم نیست همه ناشرانشان را با اسم در اختیار شما قرار دهند، میتوانند کدگذاری شده اطلاعات را به ترکر منتقل کنند تا شما بتوانید در گزارشها ببینید. ناشران مختلف را با هم مقایسه کنید و اگر رفتار ناشری برای شما مشکوک است با مستندات لازم گزارش کنید.
بسیار بعید است یک شبکه تبلیغاتی کاربرانی با کیفیتتر از کاربران طبیعی شما داشته باشد مگر آنکه بهتر از اپِ شما پیام شما را به کاربر برساند. پس با دیدن کیفیت خیلی خوب هم هول نشوید. خیلی وقتها کیفیتِ بیش از حد خوب یعنی نصبهای طبیعی اپِ خودتان ربوده شده است. حتما اعتبار شبکه تبلیغاتی و ناشر را در نظر بگیرید. شبکه تبلیغاتی معتبر قیمت و کیفیت معقولی دارد.
ممکن است یک ناشر یا شبکه تبلیغات به شما قول بدهد که در مدت کوتاهی تعداد بسیار زیادی نصب به شما تحویل بدهد. متاسفانه این به معیاری برای رقابت شبکههای تبلیغات در ایران تبدیل شده است و هر یک قول تعداد بیشتری نصب را میدهد. هر جایگاه تبلیغاتی ذاتا بر اثر رقابت و در یک حراج فروخته میشود. هر کسی پول بیشتری بدهد جایگاه تبلیغاتی بهتر و بیشتری به دست میآورد. اگر با قیمت کم و توقع نصبهای زیاد برای خرید نصب به شبکههای تبلیغاتی مختلف مراجعه کنید با دست خودتان به ناشران انگیزه تقلب دادهاید و از قضا در شبکهای از شما استقبال بیشتری میشود که ابایی از فروش نصبهای ساختگی و ارزان ندارند.
پس واقعگرا باشید. قیمت کم، کیفیت زیاد، و حجم بالای نصب همزمان رخ نمیدهند.
5. ز گهواره تا گور دانش بجوی
در مورد تقلبهای موبایلی مطالعه کنید. تعصب و ناآگاهیِ تبلیغدهنده علت بسیاری از تقلبهاست. بعد از پایان یکی از کمپینها با کمال تعجب متوجه شدم که تبلیغدهنده تا به حال روی داشبوردِ ترکر Log In نکرده است و حتی نمیداند نام کاربری و رمز عبورش چیست. بعدا متوجه شدیم یک شبکه تبلیغاتی که از قضا رسانهای هم برای خودش ندارد هزاران نصب تقلبی به آنها فروخته است. همین تبلیغدهنده بعداً به علت پیشنهاد قیمت کمتر نسبت به ما با همان شبکه به کمپین ادامه داد. از هر فرصتی برای یادگیری استفاده کنید؛ متواضع باشید و هیچ گاه تصور نکنید که همه چیز را میدانید. شیوههای تقلب موبایلی هر روز پیشرفتهتر میشوند، پس ناچاریم که همزمان و بلکه جلوتر از آنها پیش برویم.
در این مجموعه از پستهای گذشته کوشیدیم مفهوم نصب تقلبی را همراه با جریان روابط حاکم بر نقشهای اثرگذار در فرایند تبدیل شدن یک کلیک به نصب و نیز انواع نصب تقلبی و رهنمودهای مقابله با آن بررسی کنیم. روش های مقابله با تقلب موبایلی علاوه بر این راهکارها و توصیهها نیازمند اقدامهای فنی و راهبردی نیز هستند. با بلاگ متریکس همراه باشید تا در ادامه با این اقدامات آشنا شوید.
آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟
برای امتیازدهی روی ستارهها کلیک کنید
میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1
اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز میدهید