تقلب موبایلی چیست و چرا مهم است؟ مقدمه‌ای بر نصب تقلبی

تقلب موبایلی

بدون شک بروز تقلب در تبلیغات موبایلی بزرگترین تهدید برای اکوسیستم اپلیکیشن مارکتینگ جهان است. بزرگترین پیامد این تقلب‌ها و هدف اصلی تلاش برای بروز آن، کسب درآمد به شیوه ناعادلانه و هدر رفتن بودجه تبلیغاتی در کمپین های تبلیغاتی است. به عبارت دیگر تقلب های موبایلی باعث ضرر و هزینه‌های زیادی برای تبلیغ دهندگان می شود. در این پست از بلاگ متریکس، به این سؤال پاسخ می‌دهیم که تقلب موبایلی چیست و چرا اهمیت دارد؟ پس از خواندن این مطلب برای آشنایی با جریان روابط در اکوسیستم تبلیغات موبایلی و یادگیری انواع تقلب موبایلی که در آینده به بحث خواهیم گذاشت آماده خواهید بود.

منظور از تقلب موبایلی چیست؟

براساس آخرین گزارش ادجاست از وضعیت اپلیکیشن مارکتینگ در سال ۲۰۱۸، بیشترین میزان بروز تقلب، مربوط به اپلیکیشن های تجارت الکترونیک (۲۶.۶ %) و پس از آن اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی (۲۵.۶ %) است. همچنین کمترین تقلب موبایلی در اپلیکیشن‌های اخبار-سرگرمی (۲.۶۸ %) و پس از آن اپلیکیشن‌های کاربردی (۳.۴۸) نظیر موسیقی و فیلم و مدیریت فایل‌ها اتفاق می‌افتد. اما وقتی از تقلب موبایلی حرف می‌زنیم منظور دقیقاً چیست؟

 

تقلب موبایلی در صنعت تبلیغات یعنی استفاده از انواع روش‌های غیراخلاقی (نظیر ربات‌ها، کلیک‌های اسپمی و IPهای تقلبی) که از طریق دستکاری در آمار و ارقام گزارش‌ها و با هدف کسب درآمد ناسالم از تبلیغات موبایلی صورت می‌گیرد.

به عبارت دقیق‌تر، وقتی تقلب موبایلی رخ می‌دهد که یک فرد یا گروه می‌کوشد با بهره‌گیری از فناوری تبلیغات موبایلی، تبلیغ دهندگان، ناشران یا شرکای تأمین را فریب دهد. تقلب موبایلی می‌تواند در اشکال متفاوت رخ دهد، از تعداد نمایش‌های تقلبی، اسپم کردن کلیک یا نصب‌های تقلبی گرفته تا محتواهای گمراه کننده یا نصب‌های تشویقی و اجباری که این صنعت برای مقابله با آن توسعه می‌یابد.

چرا تقلب موبایلی اهمیت دارد؟

بدون شک، تقلب در تبلیغات موبایلی بزرگترین تهدید برای اکوسیستم اپلیکیشن مارکتینگ است. همانطور که پیشتر گفته شد، هزینه‌های تبلیغاتی یکی از مهمترین دلایلی است که بازیگران عرصه موبایل مارکتینگ می‌کوشند به هر طریق آن را به حداقل ترین حالت ممکن کاهش دهند. سرقت اعتبار یک کلیک یا نصب در فرایند اتریبیوشن موبایل از سوی متخلفان منجر به هدر رفتن بودجه تبلیغاتی برای یک تبلیغ دهنده و کسب درآمد غیرقانونی و غیر اخلاقی از سوی ناشران متقلب می شود. به همین دلیل است که پرداختن به تقلب موبایلی در صنعت تبلیغات بسیار حائز اهمیت است.

براساس آخرین گزارش Appsflyer از وضعیت تقلب موبایلی در سه ماهه اول ۲۰۱۸ میزان هدر رفت بودجه تبلیغاتی بر اثر تقلب، بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود. به عبارت دقیقتر، درسال‌های جاری، با افزایش ۱۵ درصدی نرخ کلی تقلب در نصب اپلیکیشن، ۱۰ درصد افزایش در هزینه‌های رسانه‌ای کمپین‌های تبلیغاتی و ۲۵ درصد افزایش در نصب‌های غیر ارگانیک مواجه هستیم.

اهمیت تقلب موبایلی

میزان نصب‌ تقلبی اپلیکیشن

آلودگی موجود در اکوسیستم اپلیکیشن مارکتینگ به اندازه ای است که از هر ۱۰۰۰ نصب غیرارگانیک، ۱۱۵ مورد آنها واقعی نیستند. این یعنی به همین اندازه هزینه از حساب و اعتبار تبلیغ دهندگان خارج شده است. جالب است بدانید که براساس گزارش Machine در سال ۲۰۱۸ درمورد نصب‌های محاسبه شده برای اپ‌ها، ۵۳ درصد از نصب‌های صورت گرفته تقلبی از آب درآمده بودند. همچنین به گفته Appsflyer به عنوان بزرگترین ترکر جهان از نظر سهم بازار، نرخ تقلب ۱۲ درصد از اپلیکیشن‌ها بیش از ۳۰ درصد بوده است.

در بلاگ متریکس بخوانید:  تقلب موبایلی چیست و چرا مهم است؟ مقدمه‌ای بر نصب تقلبی
”]

شما به عنوان تبلیغ دهنده یا صاحب اپلیکیشن لازم است دشمن خود را بشناسید و از روش‌های نفوذ آنها باخبر باشید تا بتوانید از جنگ با بازیگران منفی کارزار پیروز بیرون بیایید. انواع متفاوتی از تقلب‌های موبایلی وجود دارد که به طور روزافزون درحال آسیب رساندن به داده‌های بازاریابی در نزد تبلیغ‌دهندگان هستند. برای آشنایی با انواع تقلب موبایلی با بلاگ متریکس و پست‌های مرتبط با این موضوع همراه باشید.

 

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب موبایل مارکتینگ در متریکس آگاه شوید

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.