جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تقلب موبایلی چیست و چرا مهم است؟ مقدمه‌ای بر نصب تقلبی

فهرست محتوا

بدون شک بروز تقلب در تبلیغات موبایلی بزرگترین تهدید برای اکوسیستم اپلیکیشن مارکتینگ جهان است. بزرگترین پیامد این تقلب‌ها و هدف اصلی تلاش برای بروز آن، کسب درآمد به شیوه ناعادلانه و هدر رفتن بودجه تبلیغاتی در کمپین های تبلیغاتی است. به عبارت دیگر تقلب های موبایلی باعث ضرر و هزینه‌های زیادی برای تبلیغ دهندگان می شود. در این پست از بلاگ متریکس، به این سؤال پاسخ می‌دهیم که تقلب موبایلی چیست و چرا اهمیت دارد؟ پس از خواندن این مطلب برای آشنایی با جریان روابط در اکوسیستم تبلیغات موبایلی و یادگیری انواع تقلب موبایلی که در آینده به بحث خواهیم گذاشت آماده خواهید بود.

منظور از تقلب موبایلی چیست؟

براساس آخرین گزارش ادجاست از وضعیت اپلیکیشن مارکتینگ در سال 2018، بیشترین میزان بروز تقلب، مربوط به اپلیکیشن های تجارت الکترونیک (26.6 %) و پس از آن اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی (25.6 %) است. همچنین کمترین تقلب موبایلی در اپلیکیشن‌های اخبار-سرگرمی (2.68 %) و پس از آن اپلیکیشن‌های کاربردی (3.48) نظیر موسیقی و فیلم و مدیریت فایل‌ها اتفاق می‌افتد. اما وقتی از تقلب موبایلی حرف می‌زنیم منظور دقیقاً چیست؟

 

تقلب موبایلی در صنعت تبلیغات یعنی استفاده از انواع روش‌های غیراخلاقی (نظیر ربات‌ها، کلیک‌های اسپمی و IPهای تقلبی) که از طریق دستکاری در آمار و ارقام گزارش‌ها و با هدف کسب درآمد ناسالم از تبلیغات موبایلی صورت می‌گیرد.

به عبارت دقیق‌تر، وقتی تقلب موبایلی رخ می‌دهد که یک فرد یا گروه می‌کوشد با بهره‌گیری از فناوری تبلیغات موبایلی، تبلیغ دهندگان، ناشران یا شرکای تأمین را فریب دهد. تقلب موبایلی می‌تواند در اشکال متفاوت رخ دهد، از تعداد نمایش‌های تقلبی، اسپم کردن کلیک یا نصب‌های تقلبی گرفته تا محتواهای گمراه کننده یا نصب‌های تشویقی و اجباری که این صنعت برای مقابله با آن توسعه می‌یابد.

چرا تقلب موبایلی اهمیت دارد؟

بدون شک، تقلب در تبلیغات موبایلی بزرگترین تهدید برای اکوسیستم اپلیکیشن مارکتینگ است. همانطور که پیشتر گفته شد، هزینه‌های تبلیغاتی یکی از مهمترین دلایلی است که بازیگران عرصه موبایل مارکتینگ می‌کوشند به هر طریق آن را به حداقل ترین حالت ممکن کاهش دهند. سرقت اعتبار یک کلیک یا نصب در فرایند اتریبیوشن موبایل از سوی متخلفان منجر به هدر رفتن بودجه تبلیغاتی برای یک تبلیغ دهنده و کسب درآمد غیرقانونی و غیر اخلاقی از سوی ناشران متقلب می شود. به همین دلیل است که پرداختن به تقلب موبایلی در صنعت تبلیغات بسیار حائز اهمیت است.

براساس آخرین گزارش Appsflyer از وضعیت تقلب موبایلی در سه ماهه اول 2018 میزان هدر رفت بودجه تبلیغاتی بر اثر تقلب، بین 700 تا 800 میلیون دلار برآورد شده بود. به عبارت دقیقتر، درسال‌های جاری، با افزایش 15 درصدی نرخ کلی تقلب در نصب اپلیکیشن، 10 درصد افزایش در هزینه‌های رسانه‌ای کمپین‌های تبلیغاتی و 25 درصد افزایش در نصب‌های غیر ارگانیک مواجه هستیم.

اهمیت تقلب موبایلی

میزان نصب‌ تقلبی اپلیکیشن

آلودگی موجود در اکوسیستم اپلیکیشن مارکتینگ به اندازه ای است که از هر 1000 نصب غیرارگانیک، 115 مورد آنها واقعی نیستند. این یعنی به همین اندازه هزینه از حساب و اعتبار تبلیغ دهندگان خارج شده است. جالب است بدانید که براساس گزارش Machine در سال 2018 درمورد نصب‌های محاسبه شده برای اپ‌ها، 53 درصد از نصب‌های صورت گرفته تقلبی از آب درآمده بودند. همچنین به گفته Appsflyer به عنوان بزرگترین ترکر جهان از نظر سهم بازار، نرخ تقلب 12 درصد از اپلیکیشن‌ها بیش از 30 درصد بوده است.

گزارش اپس فلایر از وضعیت تقلب موبایلی در نیمه اول سال 2019 + [اینفوگرافیک]
بخوانید

شما به عنوان تبلیغ دهنده یا صاحب اپلیکیشن لازم است دشمن خود را بشناسید و از روش‌های نفوذ آنها باخبر باشید تا بتوانید از جنگ با بازیگران منفی کارزار پیروز بیرون بیایید. انواع متفاوتی از تقلب‌های موبایلی وجود دارد که به طور روزافزون درحال آسیب رساندن به داده‌های بازاریابی در نزد تبلیغ‌دهندگان هستند. برای آشنایی با انواع تقلب موبایلی با بلاگ متریکس و پست‌های مرتبط با این موضوع همراه باشید.

 

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید