جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

15 شاخص کلیدی در بازاریابی موبایلی که حتما باید آنها را رصد کنید!

فهرست محتوا

دیگر زمان آن گذشته که میزان محبوبیت و موفقیت یک اپلیکیشن در بازار را تنها با معیاری مانند تعداد دانلود آن بسنجید! همچنین شما برای اجرای موفقیت‌آمیز کمپین‌های موبایلی، به تجزیه و تحلیل مداوم آنچه در یک اپلیکیشن می‌گذرد نیاز دارید.

درست است که هر اپلیکیشن باتوجه به دسته‌بندی که در آن قرار می‌گیرد ممکن است شاخص خاص خود را برای اندازه‌گیری موفقیت داشته باشد، اما یک سری شاخص‌های مشترک وجود دارد که برای اندازه‌گیری موفقیت هر اپلیکیشن در هر دسته‌بندی‌ ضروری است.

در این بلاگ، ما به تعریف شاخص‌های مهمی پرداخته‌ایم که شناخت آنها، بینش ارزشمندی را درمورد رفتار و ترجیحات کاربران یک اپلیکیشن ارائه می‌دهد، همچنین درمورد اهمیت این شاخص‌ها و اینکه چگونه رصد آنها می‌تواند در موفقیت کلی تلاش‌های بازاریابی شما نقش داشته باشد، بحث خواهیم کرد. پس در ادامه‌ی بلاگ همراه ما بمانید.

 

شاخص‌های کلیدی در بازاریابی موبایلی

  1. تعداد دانلود اپلیکیشن (App Downloads)
    تعداد دفعاتی است که یک اپلیکیشن از اپ استور دانلود شده است. این معیار به اندازه‌گیری میزان دسترسی و محبوبیت کلی اپلیکیشن کمک می‌کند.
  2. تعداد کاربران فعال (Active Users)

به تعداد کاربرانی گفته می‌شود که به طور منظم از اپلیکیشن استفاده می‌کنند. این معیار شامل کاربران فعال روزانه (DAU)، و کاربران فعال ماهانه (MAU) می‌شود.

  1. سشن یا نشست (Session)

منظور از یک نشست، یک بازه زمانی است که طی آن کاربر با اپلیکیشن تعامل می‌کند؛ یعنی هر باری که یک کاربر اپلیکیشن را باز می‌کند و  می‌بندد، به عنوان یک سشن یا نشست شمرده می‌شود.

  1. طول نشست (Session Length)

به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربر در طول یک نشست در اپلیکیشن صرف می‌کند. این معیار به اندازه‌گیری میزان تعامل کاربران و سنجش تجربه کلی آنان از اپلیکیشن کمک می‌کند.

  1. تعداد نشست به ازای هر کاربر (Session Per User)

به میانگین تعداد نشست‌های یک کاربر در یک دوره زمانی معین گفته می‌شود، این معیار می‌تواند به شناسایی سطح تعامل کاربران با اپلیکیشن و معیار دیگری که چسبندگی نام دارد، کمک کند.

  1. نرخ بازگشت (Retention Rate)

به درصد کاربرانی گفته می‌شود که پس از نصب اپلیکیشن، برای استفاده‌ی دوباره به آن باز می‌گردند؛ این بازگشت به اپلیکیشن، معمولاً در بازه‌های زمانی خاص مانند 1 روز، 7 روز یا 30 روز اندازه‌گیری می‌شود. این معیار به اندازه‌گیری پتانسیل اپلیکیشن برای درگیر نگه داشتن کاربران و بازگشت آنها، کمک می‌کند.

  1. نرخ ریزش (Churn Rate)

به درصد کاربرانی گفته می‌شود که در یک بازه زمانی معین، از اپلیکیشن استفاده نکرده‌اند. این معیار به اندازه‌گیری توانایی اپلیکیشن برای حفظ کاربران در طول زمان کمک می‌کند.

  1. ارزش طول عمر کاربر (LTV)

به کل درآمد ایجاد شده توسط کاربر در طول عمر استفاده‌اش از اپلیکیشن گفته می‌شود. ارزش طول عمر کاربر یک معیار مهم برای درک میزان سودآوری و ارزش به‌دست آمده از هر کاربر است.

  1. میانگین درآمد هر کاربر (ARPU)

این معیار، از تقسیم کل درآمد ایجاد شده توسط اپلیکیشن بر تعداد کل کاربران اپلیکیشن به‌دست می‌آید. میانگین درآمد هر کاربر یک معیار کلیدی در سنجش میزان موفقیت اپلیکیشن برای درآمدزایی است.

  1. هزینه جذب به ازای هر کاربر (CAC)

به کل هزینه‌ای که برای دست آوردن یک کاربر جدید صرف می‌کنید گفته می‌شود، این هزینه می‌تواند شامل هزینه‌های تبلیغات، بازاریابی و .. باشد. این معیار به اندازه‌گیری ROI و سنجش کیفیت عملکرد کمپین‌های موبایلی کمک می‌کند.

  1. نرخ تبدیل (Conversion Rate)

به درصد کاربرانی گفته می‌شود که هدف تعیین شده برای یک کمپین تبلیغاتی را به پایان رسانده‌اند، اهدافی مانند کلیک روی تبلیغ تا تکمیل فرم و خرید و … . این معیار  به اندازه‌گیری میزان اثربخشی قابلیت‌های اپلیکیشن و تلاش‌های بازاریابی شما کمک می‌کند.

  1. نرخ کلیک (CTR)

شامل درصد کاربرانی است که روی تبلیغات موبایلی، پیام درون برنامه‌ای یا هر محتوای تبلیغاتی دیگری کلیک می‌کنند. این معیار برای اندازه‌گیری اثربخشی و ارتباط کمپین‌های بازاریابی مهم است.

  1. نرخ پرش (Bounce Rate)

منطور از نرخ پرش، درصد کاربرانی است که پس از مشاهده تنها یک صفحه، اپلیکیشن را ترک می‌کنند. نرخ پرش بالا ممکن است نشان دهنده‌ی تجربه کاربری ضعیف اپلیکیشن یا کمپین تبلیغاتی ناکارآمد باشد که کاربران بی‌کیفیتی را برای اپلیکیشن ایجاد کرده است.

  1. زمان سپری شده در اپلیکیشن (Time in App)

منظور کل مدت زمانی است که کاربران در اپلیکیشن می‌گذرانند، این معیار می‌تواند به سنجش تعامل کلی و کیفیت اپلیکیشن کمک کند.

  1. اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و ارجاعات (Social Sharing and Referrals)

تعداد دفعاتی است که کاربران محتوای اپلیکیشن شما را به اشتراک می‌گذارند یا از کاربران جدید، به استفاده از اپلیکیشن دعوت می‌کنند. این معیار، پتانسیل اپلیکیشن برای وایرال شدن و قدرت بازاریابی دهان به دهان را نشان می‌دهد.

10 فاکتور مهمی که با استفاده از داده‌های یک پلتفرم‌ اتریبیوشن باید آنها را محاسبه کنید.
بخوانید

اندازه‌گیری هریک از شاخص‌های کلیدی چه ارزشی خلق می‌کند؟

معیارهای موبایل مارکتینگی که بالاتر توضیح دادیم، برای درک عملکرد کلی و سنجش میزان موفقیت و سودآوری یک اپلیکیشن ضروری هستند. مثلا تعداد دانلودهای یک اپلیکیشن به اندازه‌گیری میزان دسترسی و محبوبیت اپلیکیشن کمک می‌کنند، در حالی که تعداد کاربران فعال و طول نشست‌ها، درمورد تعامل و تجربه کاربری اطلاعاتی ارائه می‌دهند.

تعداد نشست به ازای هر کاربر و نرخ بازگشت، از میزان چسبندگی اپلیکیشن و تمایل کاربران به بازگشت به اپلیکیشن، درک درستی را ارائه می‌دهد.

نرخ ریزش و ارزش طول عمر کاربر (LTV)، اندازه‌گیری می‌کند که یک اپلیکیشن چقدر کاربران را در طول زمان حفظ کرده و درآمد ایجاد شده توسط هر کاربر چقدر بوده است!

ارزیابی موفقیت اپلیکیشن در کسب درآمد نیز از طریق اندازه‌گیری میانگین درآمد به ازای هر کاربر (ARPU)  قابل دستیابی است و ارزیابی ROI کمپین‌های بازاریابی را می‌توان از طریق هزینه جذب به ازای هر کاربر (CAC)  انجام داد.

نرخ تبدیل و نرخ کلیک (CTR)  به اندازه‌گیری اثربخشی قابلیت‌های اپلیکیشن و تلاش‌های بازاریابی شما کمک می‌کند.

کیفیت تجربه کاربری و نحوه عملکرد کمپین‌های بازاریابی را نیز می‌توان با نرخ پرش و مدت زمان سپری شده در اپلیکیشن تعیین کرد، در حالی که اشتراک‌گذاری اجتماعی و میزان ارجاع‌ها، پتانسیل وایرال شدن اپلیکیشن و اثربخشی بازاریابی دهان به دهان را نشان می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری

اندازه‌گیری معیارهای موبایل مارکتینگ، نقش مهمی در رشد کسب‌و‌کار و بهبود تعامل با مشتری دارند. با اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل مداوم معیارهای حیاتی مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل، نرخ بازگشت و میانگین درآمد هر کاربر، می‌توانید استراتژی‌های موبایل مارکتینگ خود را بهینه کنید، کمپین‌های تبلیغاتی مؤثرتری ایجاد کنید و تجارب یکپارچه‌تری به کاربرانتان ارائه دهید.

شما می‌توانید تمام معیارهای توضیح داده شده در این بلاگ را توسط داده‌هایی که متریکس در اختیارتان می‌گذارد اندازه‌گیری کنید.

از طریق کامنت نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید