جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

10 فاکتور مهمی که با استفاده از داده‌های یک پلتفرم‌ اتریبیوشن باید آنها را محاسبه کنید.

فهرست محتوا

همانطور که می‌دانید هدفِ استفاده‌ی بازاریابان موبایل از پلتفرم‌های اتریبیوشن، دسترسی به داده‌های مهم از کاربرانشان است، اما ممکن است این سوال برایشان ایجاد شود که با استفاده از این داده‌ها چه KPIهایی را می‌توان اندازه گرفت؟ سنجش کدام‌یک از آن‌ها ضرورت بیشتری دارد؟ و چطور می‌توان آنها را اندازه گرفت؟

در این بلاگ این معیارها را در دو گروه متفاوت بررسی کرده‌ایم، گروه اول مربوط به مرحله‌ی جذب کاربر جدید است و گروه دوم مربوط به مرحله‌ی تعامل کاربران با اپلیکیشن پس از نصب است، همچنین توضیح داده‌ایم که هرکدام از این معیارها چه تعریفی دارند، چطور محاسبه می‌شوند و اصلا محاسبه‌ی آنها چرا ضرورت دارد!

 

معیارهای اندازه‌گیری جذب کاربر جدید

eCPM: هزینه موثر به ازای هر 1000 بار نمایش

تعریف: به درآمد حاصل از هر 1000 بار نمایش تبلیغات، eCPM گویند. برای محاسبه‌ی eCPM، درآمد کل حاصل از تبلیغات را بر تعداد کل نمایش (impression) ایجاد شده تقسیم کنید و در نهایت ضربدر 1000 کنید.

فرمول eCPM

چرا محاسبه‌ی eCPM اهمیت دارد؟

با محاسبه‌ی eCPM به میزان کیفیت و ارزش ترافیک حاصل از تبلیغات دست خواهید یافت؛ به این نکته دقت کنید که CPM، هزینه به ازای هر 1000 نمایش است که تبلیغ‌دهنده به ناشر پرداخت می‌کند اما eCPM  میزان درآمدی است که ناشر به ازای هر 1000 نمایش، درنهایت برای تبلیغ‌دهنده ایجاد می‌کند.

 

CPI: هزینه به ازای هر نصب

عنوان های CTI و CTR

تعریف: به مقدار پولی که یک تبلیغ‌دهنده باید برای ایجاد هر نصب جدید برای اپلیکیشن هزینه کند، CPI گفته می‌شود.

چرا محاسبه‌ی CPI اهمیت دارد؟

CPI به متغیرهای زیادی مانند جغرافیا، نوع پلتفرم و دستگاه بستگی دارد و برای تعیین هزینه نهاییِ ایجاد یک نصب جدید باید محاسبه شود.

تبلیغات در اپلیکیشن موبایل (بخش دوم)
بخوانید

IPM: تعداد نصب ایجاد شده به ازای هر 1000 بار نمایش

تعریف: تعداد نصب‌هایی است که در هر 1000 بار نمایش آگهی ایجاد شده‌اند؛ برای محاسبه‌ی IPM باید تعداد کل نصب‌ها را به تعداد کل نمایش آگهی تقسیم کنید و درنهایت عدد حاصل شده را ضربدر 1000 کنید.

فرمول IPM

چرا محاسبه‌ی IPM اهمیت دارد؟

محاسبه‌ی IPM به ارزیابی عملکرد کمپین‌ها کمک می‌کند، یعنی هرچه IPM بالاتر باشد عملکرد کمپین بهتر بوده است و یک IPM پایین ممکن است تعامل کم مخاطبان با تبلیغات اجرا شده در کمپین را نشان دهد؛ و به این معنی است که شما باید یا مخاطبان هدف کمپین را تغییر دهید یا از تبلیغات خلاقانه‌تری استفاده کنید.

 

نرخ تبدیل ارگانیک

تعریف: به درصد تبدیل ناشی از کانال‌های ارگانیک (کانال‌هایی که توسط آنها و بدون تبلیغات برای اپلیکیشن نصب جدید اتفاق می‌افتد) نرخ تبدیل ارگانیک گفته می‌شود.

چرا محاسبه نرخ تبدیل ارگانیک اهمیت دارد؟

نرخ تبدیل ارگانیک میزان پتانسیل اپلیکیشن برای جذب کاربر بدون تبلیغات را نشان ‌می‌دهد و بیانگر این است که تا چه حد برای جذب کاربر جدید به صورت ارگانیک فرصت دارید.

K-Factor

تعریف: فاکتور k به شما می‌گوید که درنتیجه‌ی یک کمپین تبلیغاتی جذب کاربر جدید، علاوه بر ترافیک حاصل شده از تبلیغات، چه تعداد کاربر جدید به صورت ارگانیک جذب اپلیکیشن شده‌اند. برای مثال اگر یک اپلیکیشن بازی داشته باشید که قابلیت بازی کردن با چند بازیکن دیگر را داشته باشد و کاربر اپلیکیشن شما سه نفر از دوستانش را به بازی دعوت کند، شما سه کاربر جدید به صورت رایگان و ارگانیک جذب کرده‌اید.

چرا محاسبه فاکتور K اهمیت دارد؟

یک k فاکتور بالا نشان‌دهنده‌ی میزان پتانسیل بالای یک اپلیکیشن برای ترویج و گسترش بین کاربران است و به شما این امکان را می‌دهد تا میانگین هزینه‌ای که برای جذب هر کاربر جدید می‌کنید را درست اندازه بگیرید؛ مثلا اگر برای جذب یک کاربر جدید 3 دلار هزینه کرده باشید و آن کاربر جدید منجر به 2 نصب ارگانیک برای اپلیکیشن شده باشد، درواقع شما برای جذب هر کاربر جدید 1 دلار هزینه کرده‌اید.

تاثیر شگفت‌انگیز تبلیغات روی افزایش نصب‌ ارگانیک اپلیکیشن
بخوانید

معیارهای اندازه‌گیری تعامل کاربران با اپلیکیشن

معیارهایی مانند نرخ بازگشت، تعداد کاربران فعال ماهانه و روزانه و میزان ریزش کاربران، نشان‌دهنده‌ی میزان تعامل کاربران با یک اپلیکیشن است_ این‌ها مشخص می‌کنند که کاربران هرچندوقت یکبار اپلیکیشن را باز می‌کنند، برای چه مدت از آن استفاده می‌کنند و در چه دوره‌هایی بیشترین یا کمترین استفاده را داشته‌اند.

اندازه‌گیری این معیارها نشان می‌دهد که آیا شما کاربران درست و باکیفیتی را جذب کرده‌اید یا نه! همچنین این امکان را به شما می‌دهد که در طولانی مدت استراتژی‌های مربوط به درآمد اپلیکیشن را بهبود بخشید و کاربران وفاداری را برای آن ایجاد کنید.

 

نرخ بازگشت (Retention Rate)

تعریف: به درصد کاربرانی که در طول یک دوره زمانی مشخص پس از نصب اپلیکیشن به آن بازمی‌گردند، نرخ بازگشت گویند (معمولا در دوره‌های 1، 3، 7 و 30 روزه اندازه‌گیری می‌شوند).

چرا اندازه‌گیری نرخ بازگشت اهمیت دارد؟

نرخ بازگشت یک شاخص کلیدی برای سنجش عملکرد اپلیکیشن در طول زمان است. نرخ بازگشت بالا نشان می‌دهد که اپلیکیشن شما برای کاربرانتان مفید و جذاب بوده و عملکرد خوبی داشته است. همچنین نرخ بازگشت نشان‌دهنده‌ی کیفیت کاربران جذب شده به اپلیکیشن نیز می‌باشد، چون گاهی ممکن است اپلیکیشن عملکرد خوبی داشته باشد اما مخاطبان درستی در کمپین‌ها مورد هدف بازاریابی قرار نگرفته‌ و کاربران با کیفیتی برای اپلیکیشن ایجاد نشده است.

سنجش این معیار به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های درستی را برای جذب کاربر جدید ایجاد کنید و برای تقسیم‌بندی بودجه‌ی بازاریابی خود بین کانال‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید. مثلا فرض کنید که دو کانال A و B  برای جذب کاربر جدید دارید و در روز چهاردهم کمپین می‌بینید که کاربران مربوط به کانال A چیزی حدود 15% نرخ بازگشت به اپلیکیشن دارند در حالی که این عدد برای کاربران مربوط به کانال  B حدود 10% است؛ و این یعنی باید بودجه‌ی بیشتری را به منبع A اختصاص دهید و از بودجه‌ی منبع B کم کنید!

نرخ بازگشت خوب نشان‌دهنده‌ی کاربران بهتر و درآمد بیشتر در طول زمان است.

 

نرخ ریزش/ حذف نصب (Uninstall/Churn Rate)

تعریف: به درصد کاربرانی که اپلیکیشن را پس از نصب، حذف می‌کنند یا دیگر از آن استفاده نمی‌کنند نرخ حذف نصب یا نرخ ریزش گویند.

چرا محاسبه نرخ ریزش مشتری اهمیت دارد؟

بسیاری از اپلیکیشن‌ها بعد از اتمام کمپین‌ها، با نرخ بالای حذف نصب اپلیکیشن توسط کاربران مواجه می‌شوند؛ اندازه‌گیری و بررسی این معیار به شما این امکان را می‌دهد تا به عواملی که ممکن است منجر به حذف نصب اپلیکیشن و ریزش مشتری شده‌ بپردازید و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید محاسبه کنید که در هر کمپین چقدر ضرر کرده‌اید و چه میزان از بودجه‌ی بازاریابی صرف جذب کاربرانی شده که اپلیکیشن را ترک کرده‌اند.

کوهورت حذف نصب (Uninstall Cohort)؛ قابلیت جدید داشبورد متریکس
بخوانید

تعداد کاربر فعال روزانه (DAU)

تعریف: به تعداد کاربران یکتایی گفته می‌شود که حداقل یک بار در طول روز اپلیکیشن را باز کرده‌اند (مثلا اگر کاربری در طول روز 3 بار اپلیکیشن را باز کند و ببندد، به عنوان یک کاربر فعال روزانه شمرده خواهد شد.)

چرا محاسبه تعداد کاربر فعال روزانه اهمیت دارد؟

تعداد کاربر فعال روزانه نسبت کاربرانی که فقط اپلیکیشن را نصب کرده‌اند به کاربرانی که پس از نصب هرروز از آن استفاده می‌کنند نشان می‌دهد؛ این معیار به ارزیابی میزان پتانسیل اپلیکیشن برای داشتن نرخ بازگشت و تعامل بالا کمک می‌کند.

 

تعداد کاربر فعال ماهانه (MAU)

تعریف: به تعداد کاربران یکتایی گفته می‌شود که در طول 30 روز حداقل یک بار اپلیکیشن را باز کرده باشند (مثلا کاربری که در طول یک ماه 5 بار اپلیکیشن را باز کند و ببندد به عنوان یک کاربر فعال ماهانه در نظر گرفته می‌شود.)

چرا محاسبه‌ی تعداد کاربران فعال ماهانه اهمیت دارد؟

این معیار باعث می‌شود به حجم کاربران یک اپلیکیشن در طول ماه پی ببرید و نسبت به تعداد کاربر فعال روزانه دید وسیع‌تری برایتان ایجاد می‌کند.

 

Stickiness

تعریف: Stickiness تعداد روزهایی که کاربران در طول یک ماه به اپلیکیشن سر می‌زنند را مشخص می‌کند و برای محاسبه‌ی آن باید DAU را بر MAU تقسیم کنید و عدد حاصل را ضربدر 30 کنید.

فرمول Stickness

چرا محاسبه‌ی Stickiness اهمیت دارد؟

محاسبه‌ی این معیار نشان می‌دهد که اپلیکیشن شما تا چه حد اعتیادآور و مطابق با سلیقه و نیاز کاربرانتان بوده است. هرچه عدد Stickiness بالاتر باشد به این معنی است که اپلیکیشن شما برای کاربران جذاب‌تر و کاربردی‌تر بوده و همین باعث شده تا مدام از آن استفاده ‌کنند.

 

موفقیت را اندازه بگیرید!

اگرچه KPIهای زیادی برای اندازه‌گیری وجود دارند اما این 10 معیاری که در این بلاگ به بررسی آن پرداختیم ازجمله ضروری‌ترین معیارها برای سنجش هستند؛ البته ممکن است که هر بازاریاب موبایل نیاز متفاوتی داشته باشد و لازم باشد معیارهای بیشتر یا کمتری را بسنجد، همچنین بر اساس هر دسته‌بندی‌ که اپلیکیشن در آن قرار می‌گیرد نیز این معیارها می‌تواند متفاوت باشد اما همیشه این دو نکته را درنظر داشته باشید که:

  1. به‌دست آوردن نصب و کابر جدید برای اپلیکیشن، تنها اولین قدم برای موفقیت است و برای تدام این موفقیت باید دیدگاه وسیع‌تری داشته باشید.
  2. خیلی موضوع را پیچیده نکنید؛ وقتی صحبت از اندازه‌گیری و تحلیل داده است، صرفا هدف از سنجش این معیارها، استفاده‌ی موثر از آن‌هاست، یعنی اگر تعداد KPI کمتری را اندازه بگیرید اما موثرتر از آن استفاده کنید بهتر از این است که صرفا فقط تمام معیارها را اندازه بگیرید.

داشبورد متریکس داده‌های لازم برای اندازه‌گیری تمام این KPIها را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا به سنجش هر نوع معیاری که نیاز دارید دست یابید.

 

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 3

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید