جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی 3 نکته برای بهبود جذب مخاطبان در حوزه‌ی فناوری آموزشی (EdTech)

فهرست محتوا

آیا تا به‌حال به‌عنوان یک بازاریاب در فضای EdTech، به‌دنبال بهبود فرآیند جذب مخاطب خود بوده‌اید؟ ادتک (EdTech) که مخفف Educational Technology و به عبارت ساده، همان فناوری آموزشی است، فرآیند استفاده از فناوری برای ارائه‌ی آموزش و کمک به مربیان برای ساده کردن کار آموزش است.

از سال 2020 به بعد، آموزش از راه دور جایگزین آموزش حضوری، همه‌گیر شد. پاندمی کرونا، دانش آموزان و معلمان را مجبور به ماندن در خانه کرد و محیط‌های یادگیری مجازی به سرعت جایگزین کلاس‌های فیزیکی شدند تا دانش‌آموزان بتوانند به صورت آنلاین آموزش ببینند. امروزه نیز افراد فعال در حوزه‌ی آموزش، به فناوری به‌منزله‌ی بخش مهمی از کلاس درس خود متکی شده‌اند؛ بنابراین شما به عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات فناوری آموزشی، اول از همه باید مطمئن شوید که محصولات  شما برای معلمان و استادان و کلا افرادی که در زمینه‌ی آموزشی فعالیت دارند به‌خوبی شناخته شده باشد.

متأسفانه بسیاری از برندها در فرآیند جذب مخاطب جدید دچار اشتباهات زیادی می‌شوند؛ مثلاً نیازها و اولویت‌های مخاطب هدف را درک نمی‌کنند یا در هنگام تعامل با مخاطبِ محصولاتشان (که این محصول ممکن است کمی فنی و تخصصی باشد)، با یک زبان ساده و قابل فهم با او ارتباط برقرار نمی‌کنند.

 

3 نکته‌ی مهمی که باید حتما به خاطر داشته باشید!

1. طوطی‌‌وار تقلید نکنید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری آموزشی این است که تصور می‌کنند داشتن یک رویکرد یکسان برای برقراری ارتباط با کل مخاطبان‌، کافی و مؤثر است. اما حقیقت این است که هر دسته از مخاطبان این محصولات فناوری آموزشی ازجمله معلمان، مدیران، والدین و دانش‌آموزان، نیازها و انتظارات متمایزی دارند. بنابراین بسیار مهم است که پیام بازاریابی خود را بسته به علایق و نیازهای منحصربه‌فرد مخاطبانتان شخصی‌سازی کنید و در سطح عمیق‌تری با آن‌ها تعامل داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای هر بخش از مخاطبان، پرسونای جداگانه‌ای ایجاد کنید و پس از آن، پیام‌ برندتان را طوری بنویسید که بیان‌کننده‌ی نیازها و اهداف این افراد باشد.

بررسی 11 نمونه از کمپین‌های موفق مارکتینگ اتومیشن برای شرکت‌های B2C
بخوانید

قدرت داستان‌سرایی را در بلندمدت از یاد نبرید. داستان‌‌سرایی در زمینه‌‌هایی که مربوط به یادگیری و رشد است، بسیار موثر واقع می‌شود و باعث جذب بیشتر مخاطبان می‌شود. یکی از اشتباهات رایج شرکت‌های فناوری آموزشی این است که تصمیمات احساسی مخاطبانشان را نادیده می‌گیرند و توجه خود را فقط بر روی قابلیت‌ها و مزایای محصول متمرکز می‌کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای جذب مؤثر مخاطبان خود، در استراتژی محتوایی خود، از داستان‌سرایی استفاده کنید. مثلا می‌توانید با نوشتن داستان موفقیت مشتریان، یا با به اشتراک گذاشتن نظرات و توصیه‌های مربیان و دانش‌آموزان و والدینی که از محصول شما استفاده کرده‌اند، درباره‌ی قابلیت‌ها و مزایای محصولتان صحبت کنید.

2. تا جای ممکن از مشتریانتان بازخورد بگیرید.

برای شرکت‌های فناوری آموزشی، گوش دادن به کاربران چیزی فراتر از تکریم مخاطب است، در واقع این کار نوعی اقدام راهبردی است که محصول را به سطح بالاتری هدایت می‌کند. شرکت‌ها با گوش دادن به بازخوردها نه‌تنها می‌توانند بفهمند کدام بخش‌ خدمت‌شان عملکرد مناسبی ندارد، بلکه مهم‌تر از آن، راهی است که از طریق آن می‌توانند با کاربران خود ارتباط برقرار کنند. شرکت‌های فناوری آموزشی با درس گرفتن از بازخوردها و لحاظ کردن پیشنهادات، این پیام را به مشتریانشان القا می‌کنند که برای آنها ارزش قائلند و متعهدند که بهترین تجربه‌ی ممکن را برایشان ایجاد کنند. در مقابل هم مشتریان احساس می‌کنند که حرف‌شان شنیده و پیگیری شده است.

درنهایت هم نتیجه‌ی همه‌ی این‌ها، ایجاد مشتریان وفادارتر، نرخ رضایت بیشتر و حس تعلق قوی‌تر است. مزایای جمع‌آوری بازخورد کاربران واضح است و هر شرکت فعال در حوزه‌ی فناوری آموزشی، باید آن را به‌عنوان یک بخش ضروری در فعالیت‌های خود بداند.

برای شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی محصولات فناوری آموزشی، اینکه کاربرانشان‌ بهترین تجربه‌ی ممکن را از محصول داشته باشند بسیار مهم است؛ یکی از بهترین راه‌های دستیابی به این هدف، جمع‌آوری بازخوردهاست! از شانس خوب هم روش‌های متعددی برای جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات کاربران وجود دارد.

یکی از این روش‌ها، نظارت بر شبکه‌های اجتماعی است. با این روش می‌توانید موضوعات صحبت کاربران را دنبال کنید، دغدغه‌های مشترک آن‌ها را شناسایی کنید و تعامل مستقیمی با مخاطبان خود داشته باشید. این یک راه عالی است برای اطلاع از آنچه کاربران شما در مورد آن صحبت می‌کنند و آنچه می‌توانید برای رسیدگی به مشکلات آنها انجام دهید.

15 شاخص کلیدی در بازاریابی موبایلی که حتما باید آنها را رصد کنید!
بخوانید

اما اگر می‌خواهید یک قدم جلوتر بروید، گزینه‌های برگزاری وبینار، ایجاد گروه‌های مجازی یا رویدادهای حضوری را نیز می‌توانید درنظر بگیرید. این روش‌ها به شما امکان می‌دهند تا نیازهای کاربران خود را عمیق‌تر بررسی کنید و بشناسید. به‌علاوه، این کار به کاربران‌تان نشان می‌دهد که شما برای خوشحالی آنها در استفاده از محصول سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

وقتی با جدیت به‌دنبال بازخوردهای کاربرانتان باشید، همیشه می‌توانید خواسته‌های آنها را برآورده کنید و در بازار رقابتی، عملکرد بهتری داشته باشید. پس چرا همین امروز دست به کار نشوید! کاربران شما، برای این کار از شما ممنون خواهند بود.

3. برای فعالیت‌های تولید محتوای خود اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت درنظر بگیرید.

ایجاد یک استراتژی محتوایی ممکن است برای شرکت‌های فناوری آموزشی کار سختی باشد، اما هدف‌گذاری کلید موفقیت در آن است؛ درواقع شما با همسو کردن اهداف خود با نیازهای مخاطبان‌تان، همیشه می‌توانید مطمئن باشید که محتوای شما برای آنها جذاب است. اهداف کوتاه‌مدت راهی عالی برای مشاهده‌ی نتایج آنی است؛ خواه این اهداف، افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی باشد یا افزایش تعداد مشترکان ایمیل‌تان!

برای شروع، ابتدا باید عملکرد محتوای فعلی خود را تحلیل کنید، سپس پتانسیل‌هایی که دارید را شناسایی کنید و ببینید که در کدام زمینه‌ها می‌توانید بهتر عمل کنید، در نهایت برای تحقق اهداف خود برنامه‌ریزی کنید. مثلا تعداد مشخصی پست وبلاگ برای انتشار در هر ماه درنظر بگیرید یا یک کمپین ایمیلی هدفمند راه‌اندازی کنید. مطمئناً با یک برنامه‌ی مشخص و اهداف قابل اندازه‌گیری، بازاریابی محتوایی شما نتیجه خواهد داد!

تصور کنید شرکت فناوری آموزشی شما پیشرفت‌های بزرگی در صنعت داشته است و حالا وقت آن رسیده تا در همه‌ی زمینه‌ها پیشرفت کند. شما باید به رهبر فکری بازار تبدیل شوید، روابط آنلاین قدرتمندی به وجود آورید و نرخ پذیرش محصولات خود را در میان مخاطبانتان افزایش دهید. به نظر کار راحتی است، درست است؟ خوب، ولی به این سادگی نیست که فقط چند تا پست وبلاگ بنویسید و دست از کار بکشید، بلکه باید اهداف بلندمدت خود، چشم‌انداز رقابتی و جهت‌گیری صنعت در آینده را نیز درنظر بگیرید.

با یک نقشه‌ی راه محتوایی جامع که همه‌ی موضوعات و قالب‌های کلیدی را دربر می‌گیرد، می‌توانید مطمئن باشید که محتوای شما همچنان مرتبط با نیاز مخاطب و برای آنها جذاب است.

سخن پایانی

تصور کنید که شرکت فناوری آموزشی شما، مشتریان وفادار، برند قدرتمند و مسیر موفقیت مشخصی دارد. شما با تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت می‌توانید استراتژی محتوایی منسجمی ایجاد کنید که باعث رشد می‌شود و موفقیت محصولات فناوری آموزشی شما را تضمین می‌کند. اما، موضوع به این‌جا ختم نمی‌شود. وقتی باتوجه به معیارهای عملکرد، بازخوردهای مخاطبان و تغییرات بازار، پیوسته اهداف خود را بررسی و اصلاح کنید، می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید و همواره برای مشتریان خود ارزش‌آفرینی کنید. اجازه ندهید تلاش‌های محتوایی شما به هدر برود! کنترل اوضاع را به دست بگیرید و راه موفقیت خود را هموار کنید.

سیستم امتیازدهی سرنخ (lead scoring) چطور باعث افزایش ROI می‌شود؟
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید