این روزها اغلب مردم بخش زیادی از زمان خود را در اپلیکیشنهای موبایل سپری میکنند و این موضوع، بهترین فرصت را برای تبلیغ دهندگان و توسعهدهندگان اپلکیشنهای موبایل فراهم کرده است تا برند خود را در مقابل چشمان مخاطبان هدفشان قرار دهند و کاربران جدید جذب کنند. اجرای کمپینهای تبلیغاتی در اپلیکیشن موبایل یکی از راههای مؤثر و فراگیر بازاریابی برای هر اپلیکیشنی است. بهعلاوه، یکی از اصلیترین و قابلتوجهترین تفاوتهای بین تبلیغات آنلاین و آفلاین، توانایی رصد کردن تبلیغات است. این موضوع درباره موبایل مارکتینگ نیز صادق است. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، داده حرف اول را میزند. اما دسترسی به دادههایی که به توسعه اپلیکیشن شما کمک کند، از طریق چه پلتفرمی امکانپذیر است؟ در اولین پست از بلاگ متریکس، به این سؤال پاسخ میدهیم که متریکس چیست و چرا استفاده از پلتفرم متریکس را به شما -که به فکر رشد اپلیکیشن خود هستید- پیشنهاد میکنیم.
متریکس،اولین پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ
برای پیادهسازی کمپینهای تبلیغاتی در اپلیکیشنهای موبایل، بخشهای مختلفی مانند تبلیغ دهندگان، ناشران، شبکههای تبلیغاتی و تحلیلگران دخیل هستند و با یکدیگر همکاری میکنند. متریکس در این زمین بازی، نقش تحلیلگر را بازی میکند. در این پست از بلاگ متریکس به معرفی متریکس به عنوان یک پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ و ضرورت و اهمیت استفاده از یک شمارنده میپردازیم و در نهایت، سرویسها و خدمات متریکس را معرفی میکنیم. اگر میخواهید بدانید متریکس چیست و چطور کار میکند به تصویر زیر و روابط میان نقشها و بازیگران بیشتر دقت کنید.
متریکس بهعنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش میکند تا نتایج کمپینها در هر یک از کانالها و شبکههای تبلیغاتی را در قالب گزارشهایی شفاف و قابلفهم به تبلیغ دهندگان ارائه دهد. این شمارنده (Tracker) مثل تمام سرویسهای مشابه بینالمللی مورد اطمینان تبلیغدهنده و شبکه تبلیغاتی است. درواقع، عملکرد این سرویسهای شمارنده به دور از قضاوت و بهصورت کاملاً بیطرف است.
استفاده از سرویس متریکس به این سؤالات پاسخ میدهد:
- هریک از کاربران شما از چه منبعی جذبشدهاند؟
- کاربران شما چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
- آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپینهای تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟
چرا استفاده از پلتفرم متریکس ضروری است؟
شما بهعنوان یک اپ مارکتر، چگونه میخواهید بهترین منابع برای جذب کاربر را شناسایی کنید؟ لازمهی شناخت این منابع، اندازهگیری عملکرد کمپینهای تبلیغاتی شما است. سرویس اتریبیوشن متریکس این کار را انجام میدهد. پس از مشاهده و مقایسه نتایج کمپینها در کانالها و شبکههای تبلیغاتی مختلف، میتوانید با انتخاب بهترین منابع، بودجه تبلیغاتی خود را بهینهسازی کنید. بهترین منابع جذب کاربر اپلیکیشنهای موبایل، کانالهایی هستند که علاوه بر صرفه اقتصادی، کاربران باکیفیتی را جذب کنند و از تقلبهای تبلیغاتی دور باشند.
بنابراین، تبلیغدهندگان با در دست داشتن این دادهها میتوانند تبلیغات مؤثرتری را تجربه کنند . علاوه بر این، داشتن شناخت بیشتر در مورد نحوه عملکرد تبلیغات، میزان تعامل کاربران با تبلیغات و شناخت رفتار کاربران درون اپلیکیشن به تبلیغدهندهها کمک میکند که مخاطبان هدف خود را هوشمندانهتر انتخاب کنند و کاربران باکیفیتتری را جذب کنند. همچنین، این دادهها برای کمپینهای ریتارگتینگ (retargeting) نیز کمک شایانی میکنند. متریکس میتواند کاربران را بر اساس رفتار و تعاملشان با تبلیغات دستهبندی کند و بهعنوانمثال، کاربرانی را یک بار روی تبلیغ کلیک کرده، اما به دلایلی اپلیکیشن را نصب نکردهاند، مجدداً هدف قرار دهد.
یکی از دغدغههای اصلی توسعهدهندگان اپلیکیشنهای موبایل و تبلیغدهندگان، وجود تقلبهای موبایلی است که باعث هدر رفتن بودجه تبلیغاتی آنها میشود. ازآنجاکه تقلبهای موبایلی روزبهروز متنوعتر و گستردهتر میشوند، ضرورت پیادهسازی سازوکار و سامانه مطمئنی برای مقابله با آنها نیز پررنگتر میشود؛ بنابراین برای بررسی نتایج حاصل از کمپینهای تبلیغاتی، به ابزاری نیاز است که علاوه بر شاخصهایی مانند تعداد کلیک و نصب اپلیکیشن و شاخصهای ارزیابی کیفیت کاربران، توان کافی برای شناسایی و مقابله با تقلبهای موبایلی را نیز داشته باشد.
۳ سرویس پلتفرم متریکس
متریکس برای پاسخ به سؤالاتی مثل منبع جذب کاربران، مشخصات و رفتار آنها در اپلیکیشن و احتمال بروز تقلب در نصب، به ترتیب از ۳ سرویس زیر استفاده میکند:
Attribution (اتریبیوشن)
- این سرویس فعالیت تمام کانالهای بازاریابی شما را رصد میکند و بهصورت آنی و دقیق در مورد عملکرد کمپینهای تبلیغاتی اپلیکیشن شما در کانالهای مختلف بازاریابی گزارش میدهد؛ یعنی پیگیری و رصد سفر کاربر از ابتدا تا رسیدن به اپلیکیشن و نصب.
Analytics (آنالیتیکس)
- این سرویس به تحلیل دقیق رویدادهای درون اپلیکیشن (In-App events) و رفتار کاربران میپردازد؛ گزارشهایی مانند میزان کاربران فعال روزانه یا ماهانه، نحوه و میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن، نرخ بازگشت آنها، دستهبندی کاربران و ارزیابی میزان فعالیت آنها بر اساس مشخصات جمعیت شناختی مجموعه اطلاعاتی هستند که از طریق این سرویس به دست میآیند.
سرویس آنالیتیکس متریکس، تحلیل تمام رخدادهای درون اپ را انجام میدهد
Anti-Fraud (مقابله با تقلب)
- ازآنجاییکه تشخیص تقلب یا Fraud detection یکی از چالشبرانگیزترین مسائل پیش روی بازاریابان موبایلی است، شناخت کامل و بهروز انواع تقلبهای موبایلی و جلوگیری یا حذف آنها از الزامات یک سرویس attribution است. سرویس مقابله با تقلب متریکس با استفاده از روشهای آنلاین و آفلاین، رفتارهای مشکوک و غیرعادی را شناسایی و از بروز تقلبهای موبایلی در کمپینهای تبلیغاتی جلوگیری میکند.
متریکس در تلاش است با ارائه سرویسهای گفتهشده به تبلیغدهندگان و صاحبان اپلیکیشنهای موبایل کمک کند تا از طریق تبلیغات موثرتر، اپلیکیشن خود را ارتقا دهند. به علاوه، یکی دیگر از اهداف متریکس، به عنوان اولین پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ در ایران، کمک به ایجاد شفافیت و توسعه روزافزون صنعت تبلیغات موبایلی است. در پستهای بعدی بلاگ متریکس، هرکدام از سرویسها را به صورت دقیقتر مورد بررسی قرار میدهیم.
پلتفرم یکپارچه آنالیز موبایل مارکتینگ در ایران
با ترکر متریکس، منابع جذب کاربران به اپلیکیشن خود را با دقت رصد کنید و از اتفاقات درون اپلیکیشن خود باخبر باشید
ورود به داشبورد
نظر شما نظر خود را وارد نمایید