جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا باید به لینک‌دهی عمیق اهمیت بدهید؟

فهرست محتوا

می‌توان گفت که دیگر موبایل، شخصی‌ترین وسیله‌ای است که هر فردی در اختیار دارد. بسیاری از کارها به وسیله همین دستگاه کوچک هوشمند انجام می‌شود. زمانی که افراد در برنامه‌های تلفن همراه صرف می کنند از وب دسکتاپ بیشتر است و بسیاری اشخاص حتی دیگر از کامپیوتر استفاده نمی‌کنند و موبایل را جایگزین آن کرده‌اند. همین موضوع، موبایل را به ابزار خوبی برای مارکتینگ تبدیل کرده است.

با توجه به کاربرد موبایل، با گذر زمان نیازهای بیشتری نیز در کارکرد آن به وجود می‌آید و توسعه‌دهندگان با ایجاد این قابلیت‌ها، بر اثرگذاری بیشتر این دستگاه‌ها می‌افزایند و مشکلات موجود را برطرف می‌کنند. یکی از این قابلیت‌ها که اهمیت بسیاری دارد، لینک‌دهی عمیق (دیپ لینک) است که در مبحث بازاریابی موبایل و تجربه کاربر، تاثیر زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را از اهمیت لینک‌های عمیق آگاه کنیم.

 

چرا باید به لینک‌دهی عمیق اهمیت بدهید؟

تا امروز بارها شنیده‌اید که موبایل‌ها در حال تسخیر جهان هستند! احتمالا دیگر از شنیدن این جمله که «جستجو در موبایل از جستجو در دسکتاپ پیشی گرفته» خسته شده‌اید. و یا این گزاره که «تعداد موبایل‌ها در جهان از تعداد مسواک‌ها بیشتر شده است». اما نکته‌ای که واقعا حائز اهمیت است، میانگین زمانی است که صرف خیره شدن به این صفحه کوچک که در دستان شماست، می‌شود. و بیش از ۹۰٪‌ از همین زمان، به گذران وقت در اپلیکیشن‌ها اختصاص دارد. آیا همین حالا مشغول خواندن این مطلب در تلفن همراه خود نیستید؟!

درحالی که ممکن است این آمارها برای شما ناچیز باشد، برای دو گروه از افراد اهمیت ویژه‌ای دارد؛ آن دو گروه، توسعه‌دهندگان موبایل و بازاریاب‌ها هستند. اگر شما هم جزو یکی از این دو دسته هستید، تمام کسب‌وکارتان به زمانی که کاربران در اپلیکیشن‌ها صرف می‌کنند بستگی دارد. شما همان کسی هستید که برای به دست آوردن فضای ذخیره‌سازی داده در موبایل‌ها و حضور در صفحه نمایش آن‌ها رقابت می‌کنید و بازگشت دوباره کاربران به اپلیکیشن برایتان مهم است؛ زیرا می‌خواهید در میان رتبه‌بندی میلیون‌ها برنامه دیگر، جایگاه مناسب خود را پیدا کنید.

اما حقیقت ناخوشایند، دشواری کار بازاریاب‌هاست. زیرا بازار از اپلیکیشن‌های گوناگون اشباع شده و تمام قدرت در دست بزرگترین اپ‌هاست. در نمودار پایین می‌توانید مشاهده کنید که درصد استفاده و مقبولیت در میان همان محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها نیز چقدر کم است.

با وجود مشارکت ۹۹٪ از کاربران در ۰.۱٪ از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها، توسعه‌دهندگان و بازاریاب‌ها برای این‌که کاربران برنامه‌شان را دانلود و نصب کنند، هر روشی را می‌آزمایند. بسیاری از آن‌ها به نصب‌های پولی، مثل اپ‌های فیسبوک و گوگل، متوسل می‌شوند اما اشباع بازار باعث شده هزینه هر نصب به حدی برسد که انجام آن برای اکثریت غیرممکن به نظر بیاید.

آمارها نشان می‌دهد که حتی اپ‌هایی که بین ۱۰۰۰ برنامه برتر هستند نیز برای به‌دست آوردن جایگاه مناسب در تلاشند. حتی با وجود ۱.۵ میلیون اپلیکیشن دیگر و بیش از ۵۶۰۰۰ اپ جدید که هر ماه به این آمار اضافه می‌شوند. بنابراین دستیابی به موفقیت در بازار تلفن همراه کار بسیار دشواری است.

نمودار قانون قدرت مقبولیت در اپ های موبایل

نمودار شاخص هزینه به ازای هر کاربر وفادار

در سال‌های اخیر، هزینه هر نصب برنامه به سطحی یکنواخت رسیده اما میزان آن آنقدر زیاد است که باعث شده توسعه‌دهندگان تمام توان خود را برای به‌کارگیری روش‌های جدید و خلاقانه به منظور جذب کاربران جدید و کاهش هزینه‌های نصب به کار ببرند. نتایج جستجوهای بی‌شمار و تحقیق در این زمینه، بازاریاب‌ها و توسعه‌دهندگان را به استفاده از لینک‌دهی عمیق (معنی لینک‌دهی عمیق) رسانده است. لینک‌دهی عمیق برای این دو گروه، همان مزیت عمیق رقابتی که به دنبالش بوده‌اند را ایجاد کرده است.

دیپ لینکینگ (Deep Linking) یا لینک‌دهی عمیق در اپلیکیشن‌های موبایل چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟
بخوانید

لینک‌دهی عمیق باعث بهبود مراحل رشد موبایل می‌شود

لینک‌های عمیق لینک‌هایی هستند که قابلیت رساندن کاربر به محتوای خاصی درون اپلیکیشن را دارند. به‌طور مثال در وب، هر لینکی که به صفحه‌ای غیر از صفحه اصلی برود لینک عمیق است. با کلیک بر روی چنین لینکی، به‌طور مستقیم به همان محتوایی هدایت می‌شوید که قصد دیدن آن را داشتید. به این ترتیب لینک‌های عمیق کار گردش در وب را آسان می‌کنند. اگرچه این موضوع برای اپلیکیشن‌های موبایل متفاوت است؛ زیرا عوامل زیادی نظیر استانداردهای لینک‌دهی پلتفرم، فروشگاه‌های اپلیکیشن و انواع مختلف دستگاه‌ها و نسخه‌های نرم‌افزاری، این فرآیند را برای آن‌ها بسیار سخت‌تر می‌کند.

شرکت‌هایی هستند که خدمات لینک‌دهی عمیق را برای توسعه‌دهندگان و بازاریابان انجام می‌دهند، زیرا لینک‌های عمیق ابزاری قدرتمند برای رشد و تقویت اپلیکیشن‌ها هستند. اگرچه منظور از رشد اپلیکیشن‌ها تنها دستیابی به نصب نیست؛ رشد موبایل فرآیندی دوره‌ای است که نصب، بخشی از آن است. تعامل، فعال‌سازی، نگهداری، بازگشت و درآمد مواردی هستند که بر اینکه فقط تعداد زیادی نصب انجام شود، ارجحیت دارند. لینک‌های عمیق این موارد را در کسب‌وکارهای موبایلی بهبود می‌بخشند.

قدم اول؛ کاربران تازه جذب کنید

هر بازاریاب اپلیکیشن حتما در کار خود تبلیغات نصب پولی را تجربه می‌کند. نصب‌های خودکار برنامه وسوسه‌انگیز است اما این روش هزینه بالایی دارد. برای تیم‌هایی که از ارزش طول عمر (LTV) کاربران اپلیکیشن خود درک درستی دارند، تبلیغات نصب پولی احتمالا گزینه خوبی است. یعنی پرداخت چنین هزینه‌ای برای هر نصب باید به‌گونه‌ای باشد که تجارت مورد نظر از عهده آن بربیاید.

دانستن این نکته هم مهم است که کانال‌های پولی یک مزیت اضافی هم دارند و آن این است که به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید ردیابی کنید نصب‌ها از کدام کانال‌ها می‌آیند. با داشتن این اطلاعات شما می‌توانید عمده منابع خود را به کانال‌هایی اختصاص دهید که در جذب کاربران، موفق‌تر عمل می‌کنند.

از دیگر مزایای لینک‌دهی عمیق نیز این است که به بازاریاب‌ها و توسعه‌دهندگان امکان ردیابی و شناسایی دقیق مبدا نصب‌های ارگانیک (معنی نصب ارگانیک) را هم می‌دهد. به عنوان مثال با ضمیمه کردن یک ویژگی به لینک‌های عمیقی که ایجاد می‌کنید، می‌توانید میزان کلیک‌ها، نصب‌ها و حتی داده‌های مربوط به رویدادهای درون برنامه را برای تمامی کانال‌های ارگانیک و یا پولی خود محاسبه کنید.

مادامی که به دنبال منابع جدید نصب اپلیکیشن خود هستید، لینک‌دهی عمیق، درهای تازه‌ای از منبع نصب‌هایی فراتر از کانال‌های معمول -مانند تبلیغات نصب پولی- را به‌روی شما باز می‌کند. ۳ منبع از نصب‌ها که باید آن‌ها را بررسی کنید، موارد زیر هستند:

وبسایت

کشف و شناخت اپلیکیشن‌های موبایل هنوز در مراحل ابتدایی است. هنوز هم اصلی‌ترین راه پیدا کردن یک اپلیکیشن روش دهان به دهان، فروشگاه‌های اپلیکیشن و تبلیغات نصبی پولی است. یکی از منابعی که بسیاری از بازاریاب‌ها هنوز به آن فکر نمی‌کنند وبسایت موبایل آن‌هاست. شما می‌توانید به وسیله لینک‌های عمیق، صفحات وب را برای محتوای اپلیکیشن بسازید و در این صفحات از سئو استفاده کنید. وقتی کاربرها این صفحات را در جستجوهای خود پیدا کردند، شما می‌توانید از این مسیر برای ساختن تجربیاتی در وب موبایل استفاده کنید که کاربر را مستقیم به اپلیکیشن می‌برد و به همان محتوایی می‌رساند که در وب موبایل مشاهده می‌کرد.

اینفلوئنسرها

هیچ ابزار بازاریابی از اینفلوئنسرهای شما قدرتمندتر نیست. آن‌ها از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند و دوست دارند که محصول شما را به دیگران هم معرفی کنند. با کمک لینک‌های عمیق شما می‌توانید قابلیت انجام کارهای بیشتری برای آن‌ها ایجاد کنید؛ مثل قابلیت به اشتراک‌گذاری تجربیات مشتری با دوستانشان.

محتوای تبلیغات پولی

بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، اپ خود را مانند یک موجودیت مستقل تصور می‌کنند. اما اگر این برنامه، خود موجودیتی مستقل نباشد و تنها پوسته‌ای باشد پیرامون محتوایی که در آن وجود دارد، چه؟ اهمیت محتوا اینجا مشخص می‌شود. وقتی بر روی تبلیغات نصبی کار می‌کنید از لینک‌های عمیق استفاده کنید. این لینک‌ها به شما امکان می‌دهند تبلیغات را به صورت قطعات خاصی از محتوا تنظیم کنید و گروه‌هایی از کاربران که به آن محتوا علاقه دارند را مورد هدف تبلیغات خود قرار دهید.

قدم دوم؛ نصب‌ها را به کاربران فعال تبدیل کنید

با توجه به تجربیات، به نظر می‌رسد فعال‌سازی کاربر، بارزترین مزیت لینک‌دهی عمیق است؛ زیرا به کاربرانِ بار اول امکان می‌دهد محتوایی را که به دنبالش هستند فورا مشاهده کنند و بدینویسله تجربه کاربری خوبی برایشان ایجاد شود. در چنین شرایطی احتمال آن‌که این کاربران به کاربرانی فعال (معنی کاربر فعال) تبدیل شوند بیشتر می‌شود. داده‌های تجربی نشان می‌دهد ۳ ویژگی لینک‌دهی عمیق بر تبدیل نصب‌ها به کاربران فعال تاثیر می‌گذارد:

۱. استقبال شخصی‌سازی شده

استقبال شخصی‌سازی شده از کاربر به این معناست که شما برای کاربر جدید بر پایه اطلاعاتی که از او دارید، تجربه‌ای منحصربه‌فرد رقم بزنید. به عنوان مثال وقتی شما دوستتان را از طریق یک پیام متنی به استفاده از یک اپلیکیشن دعوت می کنید، زمانی که او برای اولین بار اپلیکیشن را باز میکند یک صفحه خوشامد گویی با تصویر پروفایل و اسم شما به وی نمایش داده خواهد شد. این استقبال شخصی‌سازی شده در مرحله اول به او خاطرنشان می‌کند که چرا به استفاده از این برنامه تشویق شده و سپس به وی نشان می‌دهد که دوستانش نیز از این برنامه استفاده می‌کنند.

لینک‌های عمیق فرصت پیوند هر پارامتری را به لینک شما فراهم می‌کنند، بنابراین گزینه‌های شخصی‌سازی کردن بی‌پایان هستند.

۲. اشتراک محتوای لینک عمیق

اشتراک محتوای لینک عمیق نیز شانس تبدیل کاربر به کاربر فعال را افزایش می‌دهد. اشتراک محتوا یعنی کاربری محتوای خاصی از درون برنامه را با شخص دیگری به اشتراک می‌گذارد. فردی که محتوا با او به اشتراک گذاشته شده می‌تواند از قبل کاربر اپ بوده باشد و یا کاربری جدید باشد. معمولا وقتی کاربری بر روی دکمه اشتراک­‌گذاری یک محتوای خاص کلیک می‌کند، یک صفحه ظاهر می‌شود و از او می‌خواهد یک کانال توزیع انتخاب کند. بسته به برنامه، گزینه‌ها اغلب شامل پیام متنی، ایمیل، واتس‌اپ، فیسبوک، توییتر و تعدادی دیگر از شبکه‌ها اجتماعی یا پلتفرم‌های پیام‌رسانی مستقیم هستند. پس از انتخاب کانال، لینک به‌طور خودکار ایجاد شده و کاربر با پیام آماده‌ی ارسال، به کانال مورد نظر خود هدایت می‌شود. وقتی کاربری که پیام را دریافت کرده بر روی لینک کلیک کند، مستقیما به محتوای موردنظر درون اپلیکیشن منتقل می­شود؛ این روند، فارغ از این‌که این کاربر قبلا اپلیکیشن را نصب کرده باشد یا خیر، اتفاق می‌افتد.

تصویر صفحه ورود به اپلیکیشن روی موبایل

۳. تشخیص خودکار پلتفرم مورد استفاده کاربر به‌وسیله لینک‌های عمیق موبایل

لینک‌های عمیق موبایل به‌طور خودکار پلتفرمی که کاربر در آن است را تشخیص می‌دهند و او را به محتوای درست در پلتفرم درست می‌رسانند. اگر شما یک برند فروش اینترنتی هستید و وبسایتی دارید که برای موبایل بهینه‌سازی نشده است و اپلیکیشن iOS دارید و اپلیکیشن اندروید ندارید، می‌توانید لینک عمیقی بسازید که در هر پلتفرمی کار می‌کند.

  • اگر کاربر  نسخه IOS اپلیکیشن را داشته باشد، لینک شما مستقیما به محتوای مورد نظر باز می‌شود.
  • اگر کاربر در iOS باشد اما اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب نداشته باشد، پیش‌نمایش محتوا در بخش وب موبایل، با یک دکمه کاربر را به فروشگاه دریافت اپلیکیشن می‌رساند. به دنبال آن، برنامه برای اولین بار با محتوای لینکی که ایجاد کرده بودید برای این کاربر باز می‌شود.
  • اگر کاربر اندروید داشته باشد، به سمت وبسایت و یا پیش‌نمایشی از محتوای مورد نظر در موبایل هدایت می‌شود.
  • لینکی که ایجاد کرده‌اید، کاربر دسکتاپ را نیز به محتوای مورد نظرتان در وبسایت می‌رساند.

قدم سوم؛ کاربران فعلی را نگه دارید

وقتی فرآیند فعال‌سازی هموار شد، تلاش‌ها برای رشد دوباره به مرحله قبل برمی‌گردد و تمام تمرکزها معطوف به جذب نصب‌های بیشتر می‌شود. اما نباید کاربران فعالی که به سختی به دست آورده و آن‌ها را با برنامه آشنا کرده بودید از یاد ببرید.

این مسلم است که همیشه کاربرانی وجود دارند که برنامه را ترک کنند و هرگز نمی‌شود همه کاربرانی که برنامه را نصب کرده بودند، حفظ کرد. اما تجربه بسیاری از اپ‌ها نشان داده کاربرانی که از لینک‌های عمیق آمده‌اند با احتمال بیشتری به کاربران ماندگار تبدیل می‌شوند.

7 راهکار برای کاهش نرخ ریزش کاربران
بخوانید

قدم ویژه؛ با کمک ایمیل، تعامل مجدد برقرار کنید

یکی از تکنیک‌هایی که در موبایل می‌توان در جهت برقراری دوباره تعامل به کار گرفت اما بسیاری از بازاریاب‌ها آن را فراموش می‌کنند، ایمیل است. این روش تعامل مجدد، به وسیله لینک‌های عمیق تقویت می‌شود. در حقیقت به جای آن‌که لینک‌های ایمیل کاربر را به قسمت وب موبایل ببرند، لینک‌های عمیق به‌طور خودکار تشخیص می‌دهند که آیا کاربر اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب دارد یا خیر، تا محتوای مربوط به محصول را برای او باز کنند یا پیشنهاد نصب برنامه را ارائه دهند. این افزایش تعامل در نهایت به افزایش درآمد می‌انجامد.

قدم آخر: میزان نرخ کلیک تا تبدیل (کانورژن) را پیگیری کنید

مسیرهای تبدیل کاربر غیرفعال به کاربر فعال

اپلیکیشن موبایلی شما جایی است که کانورژن (معنی کانورژن) یا تبدیل اتفاق می‌افتد. کمپانی تبلیغات آنلاین Criteo می‌گوید نرخ خرید مصرف‌کنندگان در اپلیکیشن، ۳ برابر بیشتر از نرخ خرید از وب موبایل است. بنابراین از دست دادن مشتریان در درازمدت آسیب‌زاست، به‌ویژه زمانی که ریزش قابل پیشگیری است.

یکی از راه­‌های تبدیل مشتری، لینک‌دهی عمیق است. اگرچه تنظیمات اشتباه می‌تواند برای سفر کاربر اختلال ایجاد کند؛ به این صورت که اگر یک کاربر با اروری مواجه شود، احتمال آن‌که برای ادامه سفر به عقب بازگردد بسیار کم است و به احتمال بیشتر به کلی منصرف می‌شود.

بنابراین ریزش­‌ها را پیگیری کنید. شاید تنظیم لینک‌های عمیق کار سختی نباشد اما اگر تبدیل اتفاق نیفتد، شما پتانسیل کسب درآمد را از دست می‌دهید.

به عنوان مثال فرض کنید تنها کمتر از نیمی از کاربران شما که بر روی لینک منتهی به صفحه فرود کلیک می‌کنند، به آن صفحه برسند. این مشکل ممکن است به‌خاطر کُند بودن زمان بارگذاری صفحه، کلیک‌های ناخواسته و یا خرابی لینک‌های عمیق اتفاق افتاده باشد، که در مورد آخر جای نگرانی است!

برای رفع این نگرانی، قبل از شروع کمپین، تنظیمات خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه لینک‌ها درست کار می‌کنند. یک تست سریع می‌تواند وضعیت را از ریزش زیاد به تبدیل زیاد تغییر دهد.

جمع‌بندی

حالا دیگر می‌دانید که در میان معیارهای اساسی اپلیکیشن، لینک‌دهی عمیق چه نقش مهمی ایفا می‌کند. با توجه به تنوع مدل‌های اپلیکیشن‌های تجاری، مجال بسط این موضوع که لینک‌های عمیق چگونه می‌توانند بر جریان‌های مختلف درآمد تاثیر بگذارند، در این مطلب فراهم نیست اما نکته‌ای که می‌توان با اطمینان خاطر آن را بیان کرد این است که لینک‌دهی عمیق می‌تواند هزینه نصب در کمپین‌های مختلف بازاریابی را کاهش دهد. این صرفه‌جویی در هزینه و تخصیص آن به کانال‌های ارگانیک، برای بازاریاب‌ها شرایطی فراهم می‌کند تا بخشی از سرمایه ذخیره شده را صرف دیگر تکنیک‌های رشد کسب‌وکار کنند.

اگرچه مزایای لینک‌دهی عمیق در موبایل بر کسانی که با آن آشنا هستند پوشیده نیست اما این پدیده هنوز در حال رشد و پیشرفت است. کاربران موبایل هر روز بیشتر از قبل در انتظار تاثیر شگفت‌انگیز این تعاملات در زندگی روزمره خود هستند. کاربرانی که انتظار دارند فوری و مستقیم به محتوایی که انتظار دارند دست یابند، به‌زودی اپلیکیشن‌هایی که تجربه کار با لینک‌های عمیق را ندارند ترک خواهند کرد.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید