جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

داستان موفقیت اپلیکیشن بیت‌پین

فهرست محتوا

معرفی اپلیکیشن بیت پین

اپلیکیشن بیت پین محصول شرکت سنا ایمن مبادله از گروه شرکت‌های مطرح در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری است.
بیت پین بازاری بدون واسطه برای کاربران به وجود می‌آورد که در آن می‌توانند به‌راحتی از یکدیگر ارز دیجیتال خریداری کرده و یا بفروشند. اپلیکیشن بیت پین سعی کرده با توجه به استانداردهای بین‌المللی، پلتفرمی با هدف رقابت با پلتفرم‌های بین‌المللی طراحی کرده و در عین حال، سادگی و قابلیت استفاده برای کاربران ایرانی را فراهم آورد.

 

چالش‌های پیش‌رو

یکی از اصلی‌ترین اهداف تیم UA (معنی UA) این سازمان در 6 ماه گذشته به حداکثر رساندن تعداد کاربران فعال در اپلیکیشن بود؛ و این هدف نیازمند این بود که کاربرانی که مخاطب واقعی این اپلیکیشن بودند در کمپین‌ها هدف‌گذاری شوند. به عبارتی شناخت کانال‌هایی که منجر به جذب کاربران باکیفیت برایشان می‌شد یکی از راه‌های رسیدن به این هدف بود.

اما باتوجه به وجود تعداد کانال‌های متعدد برای جذب کاربر جدید چطور می‌توان تشخیص داد که هر کمپین چه نوع کاربرانی را جذب اپلیکیشن کرده است! در واقع این سازمان برای تحلیل کمپین‌هایی که اجرا می‌شد نیاز به اطلاعات کاربران جذب شده به تفکیک منابع جذب آنها داشت که از طریق این داده‌ها بتواند تصیم‌گیری‌ها و استراتژی‌های بهتری در مارکتینگ اتخاذ نماید.

پس آگاهی از تعداد نصب‌هایی که هر کانال تبلیغاتی برای اپلیکیشن به ارمغان آورده بود و همچنین نحوه‌ی رفتار و تعامل این کاربران با اپلیکیشن از جمله مسائل مهمی بود که باعث شد این سازمان به استفاده از یک پلتفرم اتریبیوشن روی آورد.

پژمان امیری، مدیر مارکتینگ بیت پین جواب این سوال که چطور شد به استفاده از متریکس روی آوردند را اینطور شرح داد:

به نظر من استفاده از یک سرویس اتریبیوشن برای هر صاحب و بازاریاب اپلیکیشنی کاملا یک ضرورت است و استفاده از این ابزار برای تیم مارکتینگ یک نیاز بدیهی است. ما برای انتخاب پلتفرم اتریبیوشن مورد نیازمون هیچ شناختی از پلتفرم‌های داخلی نداشتیم و به توصیه‌ی دوستانمان که از استفاده از متریکس رضایت داشتند، متریکس رو انتخاب کردیم و ما در این مدت همکاری نیز، تجربه‌ی رضایت‌بخشی داشتیم و به نظرم این داشبورد رسالت اصلی یک پلتفرم اتریبیوشن رو به خوبی ادا کرده است.

 

راه‌حل‌های سرویس اتریبیوشن

همانطور که گفته شد این تیم برای شناخت کانال‌های مختلف جذب کاربر و همچنین اندازه‌گیری میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن پس از نصب آن، به استفاده از پلتفرم متریکس روی آوردند.
درواقع بخش اتریبیوشن داشبورد متریکس عمده نیاز این سازمان را برطرف کرد؛ در این بخش لیست ترکرهایی که برای هر کانال تبلیغاتی استفاده کرده‌اند به تفکیک آورده شده‌ و تمامی اطلاعات مهم مانند تعداد نصب اپلیکیشن (install)، تعداد حذف نصب (unistall)، نرخ تبدیل کاربر (conversion rate)، تعداد نصب دوباره (reinstall) و میانگین تعداد کاربران فعال روزانه (Avg DAUs) و … به صورت یکپارچه و متمرکز نمایش داده شده است.

اتریبیوشن چیست و چه ضرورتی برای دیجیتال مارکترها دارد؟
بخوانید

به این ترتیب آن‌ها بعد از اجرای کمپین‌ها می‌توانستند متوجه شوند که هر کانال چه تعداد نصب برایشان آورده و این نصب‌ها تا چد حد ماندگار بوده‌اند (یعنی چه تعداد از کاربرانِ هر کانال بعد از نصب، اپلیکیشن را از دستگاه خود حذف می‌کنند)، علاوه‌بر‌این باتوجه به تعداد کاربران فعال روزانه یا ماهانه می‌توانستند به میزان نرخ ریزش کاربران در اپلیکیشن (churn rate) نیز پی ببرند (یعنی کاربرانی که ممکن است اپلیکیشن را حذف نکرده‌ باشند اما استفاده‌ای هم از آن نمی‌کنند).

ذره بین متریکس روی جای پای کاربران اپلیکیشن

همچنین قابلیت دیگری که این بخش از داشبورد در اختیارشان قرار می‌داد این بود که می‌توانستند تمانی رخدادهایی که کاربران داخل اپلیکیشن انجام می‌دهند را نیز به تفکیک منبع جذبشان ببینند؛ درواقع تعریف فعالیت‌های مختلفی که داخل اپلیکیشن قابل انجام هستند در قالب رخداد (معنی رخداد) و مشاهده آمار مربوط به آن‌ها، توانست دیدگاه خوبی درمورد میزان فعالیت و تعامل کاربران با اپلیکیشن را در اختیارشان قرار دهد.

چه تعداد از رخدادهای درون اپلیکیشن باعث ایجاد عملکرد بهتر می‌شوند؟
بخوانید

نتیجه‌گیری

تیم UA این سازمان با تحلیل نتایج کمپین‌های مختلفی که اجرا کردند توانستند به دیدگاه درستی از بهترین نحوه‌ی جذب کاربران باکیفیت و وفادار برسند و استراتژی‌های مارکتینگشان را نیز براساس همین دیدگاه بچینند؛ تمامی این‌ها منجر به 11.5 برابر شدن تعداد نصب‌های فعال و همچنین بهبود 50 درصدی رتبه‌‌ی این اپلیکیشن در استور شد.

درواقع سرویس اتریبیوشن به صاحبان اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند که عملکرد هرکدام از کمپین‌ها و کانال‌های تبلیغاتی را به صورت یکجا و در یک پلتفرم رصد کنند و نتایج کمپین‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند. بدین ترتیب، متوجه می‌شوند که کدام کمپین‌ها و کانال‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند و کاربران باکیفیت‌تری جذب کرده‌اند. بنابراین، با انتخاب بهترین کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی، می‌توانند کاربران ارزشمندتری را جذب کنند و به این ترتیب هزینه‌ای که برای تبلیغات می‌کنند حداکثر بازدهی را برایشان خواهد داشت.

یکی دیگر از مزایای این سرویس، تشخیص بهترین بازه‌های زمانی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است؛ چراکه اطلاعات این بخش به صورت لحظه‌ای (real time) در دسترس بازاریابان قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان به صورت آنی یا لحظه‌ای نتایج کمپین‌های تبلیغاتی را رصد و گزارش‌های حاصل از آن را در قالب نمودارهای بصری و قابل فهم مشاهده کرد.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 4

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید