جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متریکس، حامی پنجمین رویداد تخصصی دی‌ام برد شد! +گزارش تصویری رویداد

فهرست محتوا

پنجمین رویداد دی‌ام برد با موضوع «رشد و بهینه‌سازی در اپلیکیشن مارکتینگ» در تاریخ ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲،‌ در سالن قلم کتابخانه ملی و با حمایت متریکس برگزار شد، که در بخش اول این رویداد، ارائه‌دهندگان از برندهای تپسی، دیجی‌پی، کافه‌بازار، آژانس دیجیتال مارکتینگ مگنت، بلوبانک و استدیو پاییزان (استدیوی ساخت بازی) به بررسی چالش‌ها و راهکارهای رشد در اپلیکیشن مارکتینگ پرداختند.

ارائه‌دهندگان این رویداد:

امیر نوریان، مدیر مارکتینگ دیجی‌پی

هدی تعصبی، تیم‌لیدر نگهداشت مشتری کافه‌بازار

مهدی دادخواه، مدیر رشد تپسی

علیرضا داننده، مدیر توسعه بازار آژانس راهکارهای دیجیتال مگنت

زهره گلستانی، کارشناس ارشد پرفورمنس مارکتینگ بلوبانک

محمد حیدری، مدیر مارکتینگ بازی پسرخوانده

خلاصه‌ای از بخش اول رویداد

اولین ارائه از محمد حیدری، مدیر مارکتینگ استودیو پاییزان بود که موضوع آن تدوین استراتژی در اپلیکیشن‌ها با مدل AARRR بود. محمد حیدری در بخشی از صحبت‌های خود درباره‌ی تست و آزمایش فعالیت‌های ASO در اپلیکیشن مارکتینگ سخن گفت! “گاهی در هنگام تصمیم‌گیری در ارتباط با انجام فعالیت‌های مختلف در اپلیکیشن مارکتینگ، برخی پیش‌داوری‌ها در ذهن ما ایجاد می‌شود که می‌توانند ما را به اشتباه بیندازند! به همین دلیل نیاز است تا این فعالیت‌ها بدون پیش داوری تست و آزمایش شوند تا درنهایت، فعالیتی با بهتریت بازدهی انتخاب شود.”

وی در ادامه افزود: “گاهی ممکن است یک فعالیت در بازه‌های زمانی مختلف، بازدهی متفاوتی داشته باشند و ما در استودیو پاییزان برای رفع این مشکل، هر فعالیت را چندبار تست کردیم.”

ارائه امیر نوریان، مدیر کسب‌‌‌و‌کار سوپراپلیکیشن دیجی‌پی در این رویداد، شامل تجربیات او در حوزه تولید اپلیکیشن داخلی و اینترنشنال، و تمرکز صحبتش روی تفاوت نگاه تولید کننده اپلیکیشن و نیازمندی یوزر بود. این ارائه از دو جهت، توجه بسیاری از مخاطبین رویداد را به خودش جلب کرد؛ فرم و محتوای ارائه.

ارائه امیر نوریان

آنچه صحبت‌های امیر نوریان در این رویداد را متفاوت کرد نمایش تفاوت نگاه تولیدکنندگان با کاربران اپلیکیشن‌ها بود. نوریان با بررسی کیس‌های موفق بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها، طراحی کاربرپسند گیمیفیکیشن و توجه به نیازمندی‌های کاربران را به‌عنوان دو رکن اصلی رشد کسب‌وکارها با استفاده از اپلیکیشن مارکتینگ معرفی کرد.

از طرفی بعد از رویداد، نحوه ارائه امیر نوریان هم تحسین بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به‌همراه داشت؛ توجه به گذر زمان و نمایش تعداد درختان قطع شده کل کره‌زمین حین ارائه ۴۵ دقیقه‌ای او، به زعم کاربران، بازتاب دغدغه‌های محیط‌زیستی امیر نوریان در پسِ اپلیکیشن مارکتینگ تفسیر شده است.

هدی تعصبی تیم‌لیدر نگهداشت مشتری کافه‌بازار، در ارائه خود به این سرفصل‌ها اشاره کرد:

  • تاثير تبلیغات اورنسی بر رشد اپ در فضای اپ‌استور،
  • رشد كانورژن‌ريت تبليغات در فضای اپ استور
  • بهبود عملكرد در فضای رقابتى
  • تاثير هوش مصنوعی در بهيئه‌سازى كمپين‌های پرفورمنسی!
  • ارائه هدی تعصبی

وی در ارتباط با تغییرات در دنیای تبلیغات اپلیکیشن اینگونه بیان کرد: “الگوریتم‌های مربوط به تبلیغات اپلیکیشن در پلتفرم‌های مختلف که از تکنولوژی‌هایی مانند یادگیری ماشین استفاده می‌کنند، هرروزه در حال تغییر هستند.”

زهره گلستانی، کارشناس ارشد پرفورمنس مارکتینگ بلوبانک از فعالیت‌های ریتنشن مارکتینگ برای اپلیکیشن‌ها گفت! “تلاش برای بازگشت کاربر به اپلیکیشن با استفاده از ابزارهایی مانند نوتیفیکیشن می‌تواند کار بسیار سخت و چالش برانگیزی باشد.”

ارائه زهره گلستانی

مهدی دادخواه مدیر رشد تپسی در بخشی از ارائه خود به روش‌های حل مسئله در اپلیکیشن مارکتینگ اشاره کرد: “به طور کلی نیاز است تا برای حل درست یک مشکل در فعالیت‌های اپلیکیشن مارکتینگ و سایر، از سه مرحله به ترتیب پیروی کنیم:

  1. define problem
  2. build issue tree
  3. develop workplan
ارائه مهدی دادخواه

در مرحله دوم، شکست مسئله است که اهمیت دارد. به عبارت دیگر، در issue tree اجزای مسئله نباید با یکدیگر تداخل داشته باشند و هرکدام باید به صورت جداگانه قابل حل باشند.

در مرحله سوم، نیاز داریم تا برای حل مشکل و تصمیم‌گیری برای اجزایی که در issue tree مشخص کردیم، برنامه عملیاتی مشخصی تعیین کنیم.

همچنین یکی از بخش‌های این رویداد، پنلی تحت عنوان «مسائل امروز اپلیکیشن‌ها در ایران» بود که پویا خجسته، ورتیکال مارکتینگ سوپراپلیکیشن آپ، مهدی خانی، مدیر ارشد فروش بازار، احمد عطارزاده، مدیر ارشد بازاریابی تپسل و علیرضا داننده، مدیر توسعه بازار مگنت با راهبری هادی مرادی، سردبیر و بنیان‌گذار دی‌ام برد در این پنل حضور داشتند.

خلاصه‌ای از این بخش را نیز در ادامه آورده‌ایم. همچنین برای مشاهده ویدیوی این بخش از رویداد می‌توانید به کانال آپارات متریکس سر بزنید.

 

بخش دوم رویداد؛ بررسی مسائل امروز اپلیکیشن‌ها در ایران

چالش‌های صنعت بازاریابی به گفته‌ی احمد عطارزاده

احمد عطارزاده، مدیرارشد بازاریابی تپسل در این پنل به چالش‌های صنعت بازاریابی و تبلیغات اشاره کرد. عطارزاده گفت:‌ «پارسال سال سختی برای همه به‌خصوص بازاریابان دیجیتال بود. اما از یلدای سال گذشته حوزه تبلیغات و بازاریابی دوباره در مسیر رشد قرار گرفته است. با این‌ حال هنوز برخی مسائل مانند فیلتر شدن گوگل‌‌پلی و تحریم‌ها آسیب‌هایشان را در بازار اپلیکیشن و مارکتینگ آن‌ها می‌گذارد. ما از رشد صحبت می‌کنیم اما این رشد به اندازه‌ای نیست که پیش‌بینی می‌کردیم. هزینه‌کرد برندها متناسب با اقتصاد کلان است؛ اپلیکیشن‌های داخلی در حال افزایش هستند و این نشان‌دهنده رشد ظرفیت‌ برنامه‌های موبایلی در ایران است؛ اما نباید از یاد ببریم که حال صنعت ما خوب نیست.»

 

وضعیت اجتماعی و اثرات آن در توسعه اپلیکیشن‌ها به گفته‌ی علیرضا داننده

علیرضا داننده، مدیر توسعه بازار مگنت نیز در ادامه این پنل با اشاره به وضعیت اجتماعی و اثرات آن در توسعه اپلیکیشن‌ها توضیح داد: «اقتصاد ایران و به‌طور ویژه اقتصاد دیجیتال در حال کوچک‌تر شدن است، اما فعالان این حوزه سعی کردند با وجود تحریم‌ها و تورم یک مسیر رشد را پیدا کنند؛ همین موضوع هم باعث رشد و توسعه کسب‌وکارهای آنلاین شده است. به نظرم ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم خودمان را یک جزیره‌ی جدا افتاده ببینیم و از جامعه و دغدغه‌هایش دور باشیم. فکر می‌کنم که بودجه‌های تبلیغاتی ما زیاد نیست چون کسب‌وکارها معمولا امیدی به آینده به‌خصوص آینده‌ای بلند مدت ندارند.»

به گفته علیرضا داننده،‌ دو چالش زیر موجب مغفول ماندن و فعالیت‌های جزیره‌ای در صنعت بازاریابی دیجیتال شده است:

  1. دغدغه‌های مالی که باعث می‌شود کسب‌وکارهای کوچک‌تر فرصت آزمون و خطا نداشته باشند
  2. نبود یک چرخه انتقال تجربه برای فعالان حوزه اپلیکیشن

رشد بازار اپلیکیشن در ایران، حاصل از رشد ارگانیک کسب‌وکارهای آنلاین است.

علیرضا داننده نیز از سویی دیگر چرایی رشد در فضای اپلیکیشن را در رشد ارگانیک حاصل از توسعه و رشد کسب‌وکارهای آنلاین داست. داننده تشریح کرد که آمارهای بین‌المللی در فضای اقتصادی کشور ما کارآمد نیستند، چراکه شاخص‌های اقتصاد‌های کلان روز‌به‌روز ضعیف‌تر می‌شوند و قدرت خرید مردم به‌دلیل تورم افزایشی، کاهش می‌یابد. داننده همچنین افزود: «تولید اپلیکیشن و انتشار اپلیکیشن‌ها در استورها افزایش داشته است اما از این داده‌ها نمی‌توان نتیجه گرفت که بازار به‌صورت کلی رشد داشته است.»

 

روزانه ۱۰۰هزار نصب از طریق سرچ‌ ادز در بازار اتفاق می‌افتد!

خجسته همچنین از نمایش بیش‌ از حد و عرف سرچ‌ ادز در بازار گلایه کرد و افزود که این موضوع سبب می‌شود تا از کارآمدی کمپین‌های نصب در کانال‌های گوناگون کاسته شود. مهدی خانی از سویی دیگر در پاسخ به عناوینی که خجسته مطرح کرده بود پاسخ داد که حداکثر نمایش سرچ ادز در بازار چهار عدد است و بالا رفتن ترند سرچ برنامه‌ها در استورها، پس از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی را طبیعی دانست و گفت: «مارکتری که بر روی ترند ایجادشده تصمیم به اجرای سرچ ادز و تخصیص بودجه به آن می‌گیرد، مارکتری باهوش است.» خانی فضای استور را یکی پررقابت‌ترین صنعت‌ها دانست و افزود:« با توجه به وضعیت و شرایطی که در این حوزه وجود دارد، نمایش سرچ ادز طبیعی است و برای ادامه دادن به خدمت رسانی به کاربران مجبور به آن هستیم. در بازار، روزانه در حدود ۵میلیون نصب صورت می‌پذیرد که از این تعداد تنها ۱۰۰هزار عدد از آنها از طریق سرچ ادز و تبلیغات است و بقیه آن به‌صورت رایگان صورت‌ می‌پذیرد که این موضوع رسالت یک استور است.»

 

فراد (تقلب در تبلیغات آنلاین)، چالشی دو طرفه میان مارکترها و ادنتورک‌هاست.

مدیر ورتیکال مارکتینگ آپ در ادامه درخصوص چالش‌هایی نظیر فراد (تقلب) در اپلیکیشن مارکتینگ سخن گفت و این تقلب را در لایه‌های مختلف همانند استور، اپلیکیشن‌ها، ترکرها، ادنتورک‌ها و پابلیشرها ترسیم کرد و تاکید کرد که تقلب در لایه‌های گوناگون تبلیغات بسیار آسیب‌زننده است و باید در لایه‌های گوناگون درصدد کاهش آن قرار گرفت.

مدیر توسعه بازار مگنت، دغدغه‌ها و چالش‌هایی را که پویا خجسته عنوان کرده بود را کاملا درست و دغدغه‌ای دو طرفه بین مارکترها و ادنتورک‌ها خطاب کرد و به راهکارهای مگنت در این خصوص اشاره کرد. هادی مرادی در ادامه، سرعت ارائه راهکارهای مقابله با فراد را کند و آهسته دانست و چرایی آن را در نبود رقیب خارجی برای آژانس‌ها و ادنتورک‌ها عنوان کرد.

برای مشاهده ویدیوی این رویداد به کانال آپارات متریکس مراجعه کنید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید

بهینه‌سازی کمپین‌های گوگل‌ ادز به کمک متریکس
بخوانید