تحلیل نصب و رفتار کاربران یکی از مهمترین و حساسترین وظایف اپلیکیشن مارکترها است. عملی که جز با در درست داشتن یک ابزار اتریبیوشن خوب محقق نخواهد شد. در این مقاله قصد داریم در مورد مدلهای اتریبیوشن موبایلی صحبت کنیم و امکان تازه متریکس برای دنبال کردن نصبها را به شما معرفی نماییم.
قبلتر در بلاگ متریکس در مورد چیستی اتریبیوشن موبایلی و ضرورت استفاده از آن حرف زدیم. این که کاربران به چه شکل و از کدام کانالهای تبلیغاتی اپلیکیشن شما را یافتهاند، آن را نصب کردهاند و بعد از نصب چه رفتاری با اپلیکیشن داشتهاند از موضوعات مهمی است که یک بازاریاب موبایلی وظیفه بررسی آنها را دارد. بر این اساس است که تحلیل و بررسی دقیق کانالهای تبیلغاتی ممکن خواهد شد و میشود بودجه تبلیغاتی را بهینهسازی کرد و برای کم کردن هدررفت سرمایه و بالا بردن نرخ ROI، بودجه تبلیغاتی را به کانالهای بهینه اختصاص داد.
ما در متریکس همواره سعی داشتیم تا در کنار تبلیغدهندگان و مدیران مارکتینگ باشیم، خواستهها و دغدغههای آنها را بشنویم و برای رفع آنها ابزار و پارامترهای جدید و دقیقی طراحی کنیم تا شاید ارزیابی کیفیت تبلیغات، و تصمیمگیری برای تبلیغدهندگان کمی آسانتر شود.
در تغییرات اخیر متریکس، مدل جدیدی از نسبت دادن نصب یا همان اتریبیوشن، ایجاد شده است که در ادامه آن را به شما معرفی خواهیم کرد و اطلاعات لازم برای کار کردن با آن در دشبورد متریکس را با شما به اشتراک میگذاریم:
مدلهای اتریبیوشن
خواسته هر اپلیکیشنی در وهله اول، داشتن نصب بیشتر است و مدیران بازاریابی وظیفه دارند برای رسیدن به این خواسته، بهترین استراتژیها را به کار بگیرند. آنها باید به دنبال پربازدهترین کمپینهای تبلیغاتی برای محصول خود باشند تا بتوانند نصب و در نتیجه درآمد مجموعه را افزایش دهند. اما اجرا کردن کمپین به خودی خود کافی نیست و بررسی نتایج و بهینهسازی آنها از مهمترین وظایف مارکترها به شمار میرود. آنها باید بتوانند نصبهای غیرارگانیک اپلیکیشن که از شبکههای تبلیغاتی مختلف نشئت میگیرند را ردیابی و تحلیل کنند. این کار از دو طریق معمول انجام میشود:
۱. نصب بر اساس کلیک – Click-Through Attribution
در این مدل از اتریبیوشن زمانی که کاربر به روی تبلیغی کلیک کرده باشد و پس از کلیک نصب انجام شود، پلتفرم اتریبیوشن، آخرین کلیک را به اولین بار باز شدن اپلیکیشن نسبت میدهد و به این شکل نصبهای از طریق کلیک به کانال تبلیغاتی مذکور منسوب میشود. این روش اتریبیوشن بسیار دقیقتر از روش دیگر است و امکان دنبال کردن کاربر و تحلیل رفتار او پس از نصب را برای مدتی طولانیتر در اختیار موبایل مارکترها یا صاحبان کسبوکارهای موبایلی قرار میدهد.
۲. نصب بر اساس نمایش – View-Through Attribution
در مدل دوم اتریبیوشون، کاربر یک تبلیغ را دیده است ولی الزاما به روی آن کلیک نکرده و پس از مدتی مستقیما اقدام به نصب آن میکند. در این صورت پلتفرم اتریبیوشن متوجه این موضوع خواهد شد و چنین نصبی را به منبع تبلیغاتی مربوطه نسبت میدهد که این شیوه نصب بر اساس نمایش یا View-Through Attribution نام گرفته است. این شیوه با اینکه دقت کمتری دارد اما میتواند اپلیکیشن مارکترها را متوجه کند که حدودا چند درصد از نصبهای ارگانیک او تحت تاثیر تبلیغات صورت گرفته است و کدام دسته از تبلیغات یا کدام کانالهای تبلیغاتی تاثیر بلندمدتی بر رفتار کاربران میگذارند.
نصب بر اساس نمایش یا View-Through Attribution در پلتفرم اتریبیوشن متریکس
مدل نصب بر اساس کلیک از ابتدا در اختیار کاربران متریکس قرار گرفته بود ولی نصب بر اساس نمایش مدل دیگری از اتریبیوشن است که به تازگی به مدلهای اتریبیوشن ترکر متریکس اضافه شده است. اگر قصد دارید تا از این امکان جدید استفاده کنید باید آن را از طریق داشبورد، بخش تنظیمات اپلیکیشن فعال نمایید.
همان طور که در تصویر زیر از داشبورد متریکس میبینید، پس از فعالسازی این قابلیت و ساختن ترکر و راهاندازی کمپین با شبکه تبلیغاتی مورد نظر، در داشبورد متریکس علاوه بر تعداد کلیکها و نصبهای بر اساس کلیک، شاهد تعداد نمایشها و تعداد نصبهای بر اساس نمایش نیز خواهید بود.
مقادیر این جدل به شرح زیر هستند:
- کلیک – Clicks: تعداد کل کلیکهای مربوط به این ترکر
- نمایش – Impressions: تعداد کل نمایشهای مربوط به ترکر
- نصب نمایشی – View-Through Installs: تعداد نصبهایی که بر اساس نمایش انجام شدهاند.
- نصب کلیکی – Click-Through Installs: تعداد نصبهایی که بر اساس کلیک به روی این ترکر خاص انجام شدهاند.
- نصب کلی – Total Installs: مجموع کل نصبهای مربوط به ترکر
به عنوان مثال در جدول بالا از شبکه تبلیغاتی ۳ در کل ۳،۱۵۴،۲۳۳ نمایش ثبت شده است که ۲۰،۱۵۲تا از آنها منجر به نصب شده و همچنین بیش از ۲ میلیون کلیک برای ترکر مذکور ثبت شده است که ۸۴ هزار کلیک آنها به نصب اپلیکیشن منتهی گشته است و در مجموع این اپلیکیشن بیش از ۸۶ هزار نصب از طریق نمایش و کلیک داشته است.
میبینید که با اضافه شدن این قابلیت به متریکس، نه تنها تعداد کلیک و نصبهایی که بر اساس کلیک انجام شدهاند در اختیار شما قرار خواهند گرفت بلکه شما میتوانید تعداد نمایش و نصبهای بر اساس نمایش را هم در داشبورد متریکس ببینید. دردست داشتن پارامترهای بیشتر به شما در ارزیابی دقیقتر شبکه تبلیغاتی همکار و بهینهسازی بودجهای که صرف هر کانال تبلیغاتی میکنید، کمک خواهد کرد.
آیا برای شمارش نصب بر اساس نمایش محدودیتی وجود دارد؟
سوال رایجی که در چنین شرایطی برای افراد پیش میآید این است که آیا محدودیتی در شمارش نصبهای بر اساس نمایش وجود دارد یا خیر. پاسخ ما به این سوالی این است که بله، محدودیتهایی وجود دارد. در اصل زمانی یک نصب به نمایش یک تبلیغ نسبت داده میشود که دو شرط زیر برقرار باشد:
- کلیکی از طرف شبکه تبلیغاتی مورد نظر در پنجره اتریبیوشن مشخص شده وجود نداشته باشد. چرا که در این صورت نصب بر اساس کلیک محاسبه میشود.
- در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ ساعت پیش از نصب، یک نمایش یا Impression به ازای آن کاربر رخ داده باشد. شما میتوانید عدد مورد نظر خود در این بازه را از طریق پنجره اتریبیوشن موجود در داشبورد متریکس مشخص کنید:
آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟
برای امتیازدهی روی ستارهها کلیک کنید
میانگین 0 / 5. تعداد آرا 0
اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز میدهید