جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهینه‌سازی صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها در استور (ASO)

فهرست محتوا

App Store Optimization یا همان بهینه‌سازی استور اپلیکیشن‌ها، یک فرایند است که بخشی از استراتژی‌های مربوط به جذب کاربر جدید یک اپلیکیشن را تشکیل می‌دهد. همانطور که سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتور جستجو، منجر به ایجاد ترافیک ارگانیک در وب‌سایت شما می‌شود، با ASO این اتفاق برای ترافیک ورودی ارگانیک اپلیکیشن (منطور از ترافیک ارگانیک چیست؟) از استورها خواهد افتاد. درواقع با استفاده از ASO، اپلیکیشن شما در استورها در معرض دید بهتر کاربران با جستجوی کلمات کلیدی مربوطه قرار می‌گیرد، نتیجه‌ی این کار نیز تعداد نصب بیشتر اپلیکیشن خواهد بود. در ادامه بیشتر با ASO آشنا خواهید شد و نکات مهمی در رابطه با بهینه‌سازی آن ارائه می‌دهیم.

 

بهینه‌سازی استور اپلیکیشن‌ها (ASO)

بهینه‌سازی استور اپلیکیشن‌ها، جزو بهترین قدم‌هایی است که می‌توانید هنگام توسعه اپلیکیشن بردارید؛ چون هم هزینه زیادی ندارد و هم در زمان کوتاه نتایج اثربخشی خواهد داشت. یک استراتژی خوب برای ASO، می‌تواند تعداد نصب‌های اپلیکیشن را بین 3 تا 5 درصد افزایش دهد و همین نشان‌دهنده‌ی این است که این راه ساده چقدر می‌تواند اثربخش باشد.

 

9 نکته‌ی مهم برای ASO

  • مشتریان و رقبایتان را بشناسید.
  • از آیکون‌های منحصربه‌فرد و جذاب استفاده کنید.
  • از تصاویر، اسکرین‌شات‌ و ویدیو استفاده کنید.
  • یک نام هوشمندانه برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید.
  • مجموعه‌ای کامل از کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن تهیه کنید.
  • با تبلیغات، ترافیک ورودی به سمت استور برای نصب اپلیکیشن را افزایش دهید.
  • توضیحات کامل و دقیقی از اپلیکیشن ارائه کنید.
  • همواره اپلیکیشن را آپدیت کنید.
  • کاربران را به امتیازدهی و نظر دادن تشویق کنید.

نحوه‌ی ایجاد یک استراتژی خوب و قابل‌اتکا برای بهینه‌سازی استور اپلیکیشن‌ها (ASO)

شخصی گوشی به دست و تعداد لایک و ستاره

1. از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

وقتی صحبت از سرچ ارگانیک یک اپلیکیشن داخل استور است، نقش مهم کلمات کلیدی نمایان می‌شود. ابتدا باید کلمات کلیدی پرتکرار در جستجوی اپلیکیشن خود را بیابید. این کلمات کلیدی به احتمال خیلی زیاد همان کلمات کلیدی مورد استفاده‌ی رقبایتان نیز خواهد بود. همچنین با استفاده از ابزارهایی مانند Appfollow، MobileAction یا Apptweak می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن خود را بیابید یا کلمات کلیدی مورد استفاده‌ی رقبایتان را بررسی کنید.

توجه کنید که شما در استفاده از کلمات کلیدی محدودیت دارید؛ پس باید در انتخاب آن‌ها نهایت دقت را به کار برید. سعی کنید از جدیدترین کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، همچنین از کلمات کلیدی‌ای که قبلا در عنوان یا نام اپلیکیشن به‌کار برده‌اید استفاده نکنید، چون تنها یکبار درنظر گرفته می‌شوند (توجه کنید نام اپلیکیشن (app name) و عنوان اپلیکیشن (app title) دو مفهوم جدا هستند).

همچنین این را درنظر داشته باشید که هرچه از کلمات کلیدی مرتبط و طولانی‌تر استفاده کنید بهتر است؛ چون کلمات کلیدی طولانی، اختصاصی‌تر هستند و ترافیک هدفمندتری را به سمت اپلیکیشن می‌آورند (درمورد کلمات کلیدی کوتاه معمولا قصد کاربر از جست‌وجوی آن‌ها روشن نیست)؛ بنابراین امکان افزایش نرخ تبدیل برای ترافیکی که از طریق این کلمات کلیدی ایجاد شده بیشتر خواهد بود.

2. عنوان و توضیحات اپلیکیشن را بهینه کنید.

ذره‌بین روی نوشته‌ی title and description

بهینه‌سازی عنوان می‌تواند تعداد نصب‌های اپلیکیشن را تا 15 درصد افزایش دهد (برای مشاهده‌ی منبع این آمار به این لینک مراجعه کنید). شما باید از عنوانی استفاده کنید که در عین اینکه به‌یادماندنی است، حاوی نام اپلیکیشن و بهترین کلمه کلیدی نیز باشد (همان کلمات کلیدی که در قدم‌های ابتدایی جمع‌آوری کردید). براساس تحقیقات صورت گرفته بر روی 25 اپلیکیشن اول صفحات جستجو توسط شرکت TUNE، اپلیکیشن‌هایی که از کلیدواژه‌های مرتبط در عنوان خود استفاده کرده بودند، 10.3% بالاتر از سایر اپلیکیشن‌ها قرار گرفته بودند (برای مشاهده منبع این آمار به این لینک مراجعه کنید).

همچنین توجه کنید که عنوان کوتاه باشد، طوری‌که بازدیدکننده بدون نیاز به کلیک بر روی اپلیکیشن، بتواند عنوان کامل آن را هنگام جستجو مشاهده کند. برای اپلیکیشن‌های iOS، شرکت Apple پیشنهاد می‌کند که برای ارائه عنوان به بهترین شکل ممکن، تعداد کاراکترها کمتر از 23 باشد. برای اپلیکیشن‌های اندرویدی یک محدودیت 30 کاراکتری برای عنوان اپلیکیشن وجود دارد.

چرا باید به لینک‌دهی عمیق اهمیت بدهید؟
بخوانید

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن بپردازید توضیحات اپلیکیشن است. سعی کنید در یک پاراگراف مختصر یا یک لیست، ویژگی‌های منحصر به‌فرد اپلیکیشنتان را بیان کنید. به این فکر کنید که اپلیکیشن شما چه نیازی از کاربران را رفع می‌کند، کدام‌یک از قابلیت‌های آن برای کاربران جذاب است و آن چیست که اپلیکیشن شما را خاص و منحصر به‌فرد کرده است. سپس سعی کنید تمامی این‌ها را خیلی ساده بنویسید و در توضیحات اپلیکیشن بیاورید.

همچنین توجه به خوانایی متن توضیحات از اهمیت بالایی برخوردار است، سعی کنید از آیکون‌هایی برای جداسازی مطالب و دسته‌بندی آن‌ها استفاده کنید؛ زیرا ممکن است کاربرانی بخواهند سریع و در یک نگاه متوجه توضیحات اپلیکیشن شوند.

 

3. از اسکرین‌شات‌ها و تصاویر جذاب مربوط به اپلیکیشن استفاده کنید.

استفاده از تصاویر مناسب همیشه به جذب بیشتر مخاطبان کمک کرده است. بهتر است بدانید که کمتر از 2 درصد از کاربران دکمه‌ی read more را می‌زنند و به خواندن ادامه‌ی توضیحات اپلیکیشن می‌روند (برای مشاهده‌ی منبع این آمار به این لینک مراجعه کنید)؛ بنابراین استفاده از تصاویر باکیفیت، زیبا و جذاب بهترین راه برای جذب مخاطبین خواهد بود و نسبت به رقبایتان می‌تواند یک مزیت بزرگ برایتان باشد، همچنین این مورد نرخ دانلود اپلیکیشن را بین 17 تا 24 درصد افزایش می‌دهد (برای مشاهده‌ی منبع این آمار به این لینک مراجعه کنید).

برای این کار از بخش‌های جذاب اپلیکیشن اسکرین‌شات بگیرید و سعی کنید از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. کاربران می‌خواهند تصاویر کاربردی و باکیفیتی ببینند که به آن‌ها نشان ‌دهد چطور می‌توانند از اپلیکیشن استفاده کنند و متوجه شوند درکل این اپلیکیشن چه نیازی از آن‌ها رفع می‌کند.

حالا زمان آن است که تمام تلاش تیمتان را در زمینه‌های طراحی، UI، UX و ایجاد قابلیت‌های یکتا به نمایش بگذارید!

 

4. از ویدیو استفاده کنید.

یک ویدیوی درحال پخش

همه ما نقش مهم ویدیو را در بازاریابی دیجیتال درک می‌کنیم، و استفاده از آن در بازاریابی اپلیکیشن از این قاعده مستثنا نیست. طبق تحقیقات استفاده از ویدیو در صفحه‌ی نصب پلیکیشن می‌تواند تا 35 درصد نرخ نصب آن را بالا ببرد (برای مشاهده‌ی منبع این آمار به این لینک مراجعه کنید). اغلب استورهای بزرگ نیز امکان استفاده از ویدیو در صفحات دانلود اپلیکیشن را دارند و شما می‌توانید از این شانس برای بیشتر دیده شدن اپلیکیشنتان استفاده کنید.

یک ویدیوی کوتاه و از نظر بصری جذاب، ایجاد و اضافه کنید، سعی کنید ویدیو طوری باشد که نمایی کلی از تجربه استفاده از اپلیکیشن شما را نشان دهد. همچنین برای ایجاد یک ویدیوی ماندگار (ویدئویی که پیوسته مرتبط با محتوای اپلیکیشن شما بماند)، از برجسته نشان دادن رویدادهای خاص یا هر محتوای دیگری که تاریخ‌دار است اجتناب کنید.

استفاده از ویدیوهای جذاب و خلاق برای اپلیکیشن‌ها در همه‌ی دسته‌بندی‌ها مهم است، اما وقتی صحبت از اپلیکیشن‌های دسته‌ی بازی باشد، درنظر گرفتن ابتکار و جذابیت در تولید ویدیو اهمیت دوچندان پیدا می‌کند؛ برای اپلیکیشن‌های بازی، نشان دادن صحنه‌های واقعی از بازی به جای صحنه‌های نمایشی یا انیمیشن بسیار مهم است.

 

5.آزمایش و بهینه‌سازی کنید.

تا اینجای کار شما هرچیزی که برای بهینه‌سازی صفحه‌ی اپلیکیشنتان در استور نیاز دارید را ایجاد کرده‌اید. یک عنوان به‌یاد ماندنی، یک توضیح مبتنی بر کلمات کلیدی، تصاویر، ویدیو و … اما کارتان هنوز تمام نشده است!

اکنون زمان آن است که هریک از این موارد را تست و تکرار کنید تا نرخ تبدیل را به حداکثر برسانید. هم اپل‌استور و هم گوگل‌پلی به بازاریابان و صاحبان اپلیکیشن یک سری امکانات برای انجام تست‌های A/B می‌دهند. پلی‌استور قابلیت‌های جامع‌تری را ارائه می‌دهد که توسط آن‌ می‌توانید همه چیز را تست کنید و با عنوان store listing experiments در کنسول گوگل‌پلی وجود دارد؛ ازجمله توضیحات اپلیکیشن، تصاویر، آیکون‌ها و … .

استفاده از قانون 90/10 یکی از آزمایش‌های مهمی است که در این میان انجام می‌شود؛ یعنی ارسال 90 درصد ترافیک به صفحه اصلی اپلیکیشن و ارسال 10 درصد دیگر به صفحه تستی که انجام می‌دهید. با بهینه‌سازی مداوم و انجام تست‌های مختلف شما می‌توانید نرخ نصب و تبدیل اپلیکیشن خود را به بهترین شکل ممکن بهبود ببخشید.

 

iOS 15: تغییرات در ASO

اپل در سال گذشته فضای بازاریابی موبایلی را بسیار متزلزل کرد، اما با انتشار iOS 15، برخی قابلیت‌های جدیدی را نیز برای جذب کاربر و ASO در اپ‌استور اضافه کرده‌ است:

  • بهینه‌سازی صفحه محصول (Product Page Optimization) یک قابلیت جدید iOS 15 است که به بازاریابان اجازه می‌دهد تا خلاقه‌های صفحه محصول را در اپ‌استور با سه روش مختلف آزمایش کنند. بازاریابان می‌توانند آیکون‌ها، اسکرین‌شات‌ها و ویدیوی اپلیکیشن‌ها را A/B تست کنند و با استفاده از App Analytics در App Store Connect، نمایش‌ها، نرخ تبدیل و درکل میزان پیشرفت را مشاهده کنند.
  • رخدادهای درون برنامه‌ای (In-app events) -دقت کنید که با فعالیت کاربر پس از نصب اشتباه گرفته نشود- رویدادهای به‌موقع درون برنامه‌ها هستند، مانند اولین نمایش فیلم، مسابقات بازی، یا تجربیات پخش زنده که در به‌روزرسانی جدید به اپ استور اپل اضافه‌شده است. از پاییز 2021، بازاریابان می‌توانند کارت‌های رویدادهای درون برنامه‌ای را به صفحات محصول خود اضافه کنند که می‌تواند به نگه‌داشتن کاربر در صفحه شما کمک کند و فرصت جدیدی برای جذب کاربران بالقوه بدهد.

 

یک نمونه عملی از ASO مربوط به شرکت Evino

افزایش کاربران فقط مختص اپلیکیشن‌های جدید نیست، بلکه این استراتژی برای کسب‌وکارهای فعلی که می‌خواهند تمرکز بازاریابی خود را روی موبایل بگذارند و درعین‌حال از مشتری فعلی خود نیز استفاده کنند، بسیار مهم است.

شرکت برزیلی Evino زمانی که پلتفرم خود را از بستر وب به موبایل تغییر داد، اهمیت ASO را تشخیص داد. این شرکت با استفاده از خبرنامه ‌ایمیلی خود توانست کاربران iOS را به استفاه از اپلیکیشن جذب کند و آن‌ها را مستقیماً با محصولات خود درگیر کند. تعامل بالای کاربر و تعداد کاربران رو به رشد، Evino را به‌جایگاه هشتم در لیست فروشگاه مواد غذایی و نوشیدنی برزیل در اپ‌استور رساند. علاوه بر این، رتبه‌ی بالای اپلیکیشن منجر به رشد تعداد کاربران جدید بواسطه‌ی جذب کاربران به صورت ارگانیک شد. (برای مشاهده منبع این مطلب روی این لینک کلیک کنید.)

داستان موفقیت اپلیکیشن Quiz of kings
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 4.3 / 5. تعداد آرا 6

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید