جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تبلیغات در اپلیکیشن موبایل (بخش دوم)

فهرست محتوا

انواع مدل‌های قیمت‌گذاری برای تبلیغات در اپلیکیشن

همانطور که می‌دانید طیف وسیعی از مدل‌های قیمت‌گذاری برای تبلیغات در اپلیکیشن وجود دارد که هرکدام ممکن است از نظر ریسک و سود به‌دست‌آمده برای ناشر (ناشر کیست؟) و تبلیغ‌کننده (تبلیغ‌کننده کیست؟) متفاوت باشد. در این قسمت به معرفی این مدل‌ها خواهیم پرداخت و و جنبه‌های مثبت و منفی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

هزینه به ازای نمایش (CPM)

Cost Per Mille یا همان CPM مدل قیمتی‌ای است که در آن تبلیغ‌کننده به ازای هر 1000 بار نمایش آگهی، به ناشر هزینه می‌پردازد.

  • جوانب مثبت برای ناشر: مدل قیمت‌گذاری CPM برای ناشران عالی است؛ زیرا آن‌ها فقط باید آگهی را نشان دهند و پول دریافت کنند.
  • جوانب منفی برای ناشر: این مدل قیمت‌گذاری حاشیه سود کمی دارد و اگر ناشر در این نوع تبلیغات، مخاطب هدف را به خوبی انتخاب کرده باشد (جوری که نمایش‌ها منجر به کلیک ‌شوند) ممکن است درآمد کلیکی که سودآورتر است را از دست بدهد.
  • جوانب مثبت برای تبلیغ‌کننده: قیمت در این این مدل، نسبت به مدل‌های دیگر پایین‌تر است.
  • جوانب منفی برای تبلیغ‌کننده: هیچ تضمینی وجود ندارد که در این نوع تبلیغ، نمایش‌ آگهی‌ها منجر به ایجاد کلیک یا کاربر جدید شود.

این مدل قیمت‌گذاری برای تبلیغات در اپلیکیشن، در مواردی توصیه می‌شود که سعی در افزایش یا بهبود دیده شدن نام برند خود دارید.

هزینه به ازای هر کلیک (CPC)

در مدل قیمت‌گذاری CPC (Cost Per Click)، تبلیغ‌کننده تنها زمانی به ناشر هزینه پرداخت می‌کند که روی تبلیغ کلیک شود.

  • جوانب مثبت برای ناشر: بسته به اهداف کمپین، ناشر می‌تواند قیمت بالاتری را به ازای هر کلیک مطالبه کند.
  • جوانب منفی برای ناشر: : ناشر ممکن است مجبور شود برای ایجاد تعداد کلیک مورد نظر، تعداد نمایش آگهی را‌ بیشتر کند؛ و این یعنی کار بیشتر!
  • جوانب مثبت برای تبلیغ‌کننده: CPC یک مدل نسبتاً خوب برای تبلیغ‌کننده است؛ چون آن‌ها فقط باید در ازای تعامل واقعی کاربر با تبلیغ پول پرداخت کنند. (در اینجا منظور از تعامل کاربر، کلیک روی تبلیغ است)
  • جوانب منفی برای تبلیغ‌کننده: برخی از کلیک‌ها ممکن است تصادفی باشند و به این معنی است که درنهایت برای چیزی پول پرداخت می‌کنید که درازای آن چیزی دریافت نکرده‌اید.

استفاده از این مدل قیمت‌گذاری برای تبلیغات در اپلیکیشن زمانی توصیه می‌شود که هدف شما این باشد ترافیکی از افراد جدید را به‌سمت اپلیکیشنتان هدایت کنید و بودجه مشخصی را در نظر دارید و می‌دانید که چقدر می‌توانید هزینه کنید.

هزینه به ازای هر اقدام (CPA)

در این مدل قیمت‌گذاری (Cost Per Action)، تبلیغ‌کننده زمانی به ناشر پول پرداخت می‌کند که یک کلیک، منجر به به انجام یک رویداد خاص و از پیش تعیین‌شده  (ثبت‌نام، خرید و …) شود.

  • جوانب مثبت ناشر: ناشران باهدف قرار دادن مخاطبان درست، در مدت زمان کوتاهی می‌توانند به تعهدشان عمل کنند و به هدف برسند.
  • جوانب منفی برای ناشر: CPA ریسک بیشتری را برای ناشران ایجاد می‌کند؛ چون برای دریافت پول، تعهدات خاص‌تری دارند. ناشران ممکن است بتوانند تعداد زیادی نمایش و کلیک ایجاد کنند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که مخاطب رویداد موردنظر را حتما انجام دهد (مثلا ممکن است مخاطب روی تبلیغ کلیک کند اما رویداد موردنظر مثل ثبت نام یا خرید را انجام ندهد)
  • جوانب مثبت برای تبلیغ‌کننده: زمانی که هدف از اجرای یک کمپین، انجام یک رویداد خاص توسط مخاطب است، استفاده از این نوع تبلیغ (CPA)  می‌تواند برای تبلیغ‌کننده یک گزینه‌ی کم ریسک و کاملا وابسته به عملکرد مخاطب باشد.
  • جوانب منفی برای تبلیغ‌کننده: این روش قیمت‌گذاری معایب زیادی ندارد به غیر از اینکه به طور بالقوه مقیاس پذیری آن دشوار است و چون تبلیغ کنندگان تمرکز بیشتری روی عملکرد دارند، ممکن است فاکتورهای دیگری مثل آگاهی از برند را از دست بدهند.

این مدل قیمت‌گذاری برای تبلیغات در اپلیکیشن، زمانی توصیه می‌شود که شما یک رویداد خاصی مد نظر دارید که می‌خواهید کاربر آن را انجام دهد، مانند خرید یا ثبت‌نام.

متریکس چطور نصب‌های مستقیم حاصل از تبلیغات تلگرامی را شمارش می‌کند؟ (pre-install tracking)
بخوانید

هزینه به ازای نصب (CPI)

همان‌طور که از نام آن پیداست (Cost Per Install)، در این مدل قیمت‌گذاری تبلیغ‌کننده زمانی به ناشر پول پرداخت می‌کند که تبلیغات درنهایت منجر به نصب اپلیکیشن شده باشد.

  • جوانب مثبت برای ناشر: حاشیه‌ سود در این مدل خیلی بیشتر است و چون بازار نصب اپلیکیشن‌ها الان بسیار رقابتی است، روی این مدل تبلیغات می‌توان قیمت‌گذاری ویژ‌ه‌ای کرد، بنابراین می‌تواند یک مدل بسیار سودآور باشد.
  • جوانب منفی آن برای ناشر: برای رسیدن به نتایج مورد نظر، به زمان و مهارت نیاز است. کمپین‌ها نیاز به نظارت دقیق و بهینه‌سازی مستمر نیاز دارند.
  • جوانب مثبت برای تبلیغ‌کننده: برای تبلیغ‌کننده‌ای که مخاطبان هدف خاصی دارد، به این معنی است که فقط برای آن دسته از کاربرانی که واقعاً اپلیکیشن را می‌خواهند، هزینه‌ی تبلیغات پرداخت کرده است.
  • جوانب منفی برای تبلیغ‌کننده: در این نوع مدل قیمت‌گذاری شما نمی‌توانید متوجه شوید که آیا کاربر با اپلیکیشن شما تعامل برقرار کرده است یا خیر. کاربر ممکن است یک روز پس از دانلود یا باز کردن اپلیکیشن آن را حذف کند، و این یعنی هزینه‌ی بیهوده! همچنین ممکن است وسوسه شوید که از تبلیغاتی استفاده کنید که هزینه‌ به ازای هر نصب کمتری دارد، اما آگاه باشید که این نوع تبلیغات درنهایت منجر به جذب کاربران بی‌کیفیت یا نصب‌های تقلبی خواهند شد.

این مدل قیمت‌گذاری برای تبلیغات در اپلیکیشن زمانی توصیه می‌شود که هدف شما افزایش تعداد نصب‌ها یا تبلیغ و گسترش اپلیکیشن میان مخاطبان زیادی باشد.

انواع قالب تبلیغات در اپلیکیشن

5 تصویر موبایل

طیف وسیعی از روش‌های مختلف برای نمایش یک تبلیغ در اپلیکیشن وجود دارد. در این بخش به معرفی انواع قالب تبلیغات در اپلیکیشن می‌پردازیم.

 

تبلیغات بنری (Banner ads)

تبلیغات بنری یکی از معروفترین تبلیغات در اپلیکیشن به‌حساب می‌آید. آن‌ها معمولاً به‌صورت یک متن همراه با تصویر در بالا یا پایین صفحه، یا در دل محتوای اپلیکیشن ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولاً شامل یک دکمه تصویری، متنی یا یک دکمه‌ی فراخوان (CTA) هستند.

تبلیغ بنری روی گوشی موبایل

 

تبلیغات ویدیویی (Video ads)

تبلیغات ویدیویی معمولاً کلیپ‌های ویدیویی کوتاهی هستند که اغلب قبل از ویدیوی دیگری ظاهر می‌شوند (مثلا ویدئوهایی که قبل از پلی شدن ویدیوی موردنظرتان در یوتیوب تماشا می‌کنید). آن‌ها بسیار جذاب هستند و نرخ کلیک بالایی دارند.

تبلیغ ویدیویی روی گوشی موبایل

 

تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار (Rewarded video ads)

این‌گونه تبلیغات، اغلب در اپلیکیشن‌های بازی استفاده می‌شوند و نرخ تبدیل بالایی دارند(معنی نرخ تبدیل). شیوه تبلیغ هم به این‌گونه است که در ازای مشاهده‌ی یک تبلیغ به شما جایزه داده می‌شود. ویدیوهای جایزه‌دار می‌توانند برای حفظ تعامل کاربر خوب باشند مخصوصا اگر سیاست‌گذاری تبلیغ طوری باشد که با دیدن ویدیو در روزهای متوالی، میزان جایزه دریافتی کاربر هم بیشتر شود.

تبلیغ ویدیویی روی گوشی موبایل

 

تبلیغات بینابینی (Interstitial ads)

تبلیغات بینابینی گاهی اوقات تبلیغات تمام صفحه نامیده می‌شود. آن‌ها نسبت به سایر تبلیغات مزاحمت کمتری برای کاربر ایجاد می‌کنند و و در حین انتقال کاربر به محتوای دیگری در اپلیکیشن ظاهر می‌شوند مثلا حین مراحل مختلف یک بازی. این شکل از تبلیغ، محتوای غنی‌ای دارد و می‌توانند به صورت تبلیغات ثابت یا ویدیویی باشد.

تبلیغ تمام صفحه روی گوشی موبایل

 

تبلیغات همسان (Native ads)

تبلیغات همسان نوعی از قالب‌های تبلیغات موبایلی هستند که طوری طراحی شده‌اند تا بیشترین سازگاری را با محیطی که در آن به نمایش در می‌آیند داشته باشند (مثلا تبلیغ همسان در اینستاگرام به این معناست که تبلیغ، درست مانند یک پست در میان سایر پست‌های اینستاگرام نمایش داده شود.) این تبلیغات با طراحی اپلیکیشن ادغام شده‌اند و جزء تبلیغات غیرمزاحم به حساب می‌آیند.

تبلیغ همسان روی گوشی موبایل

 

بازی‌های تبلیغاتی (Playable ads)

بازی‌های تبلیغاتی، به کاربران این فرصت را می‌دهد که با اجرای یک نسخه آزمایشی قبل از نصب یک بازی آن را امتحان کنند.  این‌گونه تبلیغات در اپلیکیشن سرگرم‌کننده و تعاملی هستند.

بازی تبلیغاتی روی گوشی موبایل

 

تبلیغات آفروال (offer wall)

مشابه ویدیوهای جایزه‌دار، تبلیغات آفروال معمولاً صفحه‌ای با فهرستی از پیشنهادات برای کاربر است. کاربر می‌تواند پیشنهادی را که برایش جذاب است انتخاب کند که ممکن است ارز درون اپلیکیشنی مانند سکه و الماس باشد. این تبلیغات نرخ تعامل بالایی دارند؛ زیرا کاملاً توسط خود کاربر آغاز می‌شوند و باعث می‌شوند مدت‌زمان ماندگاری کاربر در اپلیکیشن بالا رود.

تبلیغات آفروال روی گوشی موبایل

بهترین فرمت‌های تبلیغات موبایلی کدام هستند؟ با انواع تبلیغات موبایلی آشنا شوید
بخوانید

 

بهترین شیوه‌های تبلیغات در اپلیکیشن

وقتی صحبت از تبلیغات درون اپلیکیشنی (IAA) به میان می‌آید، نکات و ترفندهایی برای موفقیت بیشتر در این زمینه وجود دارد که در این بخش به آنها پرداخته‌ایم.

زن در حال فکر کردن

به‌طور مستمر آزمایش کنید.

درک اینکه چه ترکیبی از عوامل در تبلیغات در اپلیکیشن منجر به ایجاد بهترین نتایج می‌شوند، نیازمند آزمایش مستمر است. درواقع باید مدام آزمایش کنید تا بهترین عوامل را در این راه شناسایی کنید.

آزمایش کنید که برای هر کمپین کدام قالب از تبلیغات، بهترین کارایی را دارد؛ همچنین مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری تبلیغات را تست کنید تا متوجه شوید کدام‌یک برای اپلیکیشن شما مناسب‌تر است. درنهایت نیز شبکه‌های تبلیغاتی مختلف را آزمایش کنید و ببینید کدام‌یک بالاترین CPM را ارائه می‌دهد.

 

حریم خصوصی کاربران را حفظ کنید.

تغییرات در قوانین و مقررات مربوط به حریم خصوصی کاربران بسیار حائز اهمیت است؛ مهم است که دستورالعمل‌ها را رعایت کنید و مطمئن شوید که برنامه شما مطابق با الزامات و قوانین حریم خصوصی کار می‌کند.

 

کاربرانی که تعامل بیشتری با تبلیغات دارند را جذب کنید.

اگر تبلیغات در اپلیکیشن یک جریان درآمد کلیدی برای اپلیکیشنتان محسوب می‌شود، پس مطمئن شوید که تلاش‌های UA (معنی UA) مخاطبانی را جذب می‌کند که تعامل خوبی با تبلیغات دارند و منجر به ایجاد درآمد می‌شوند.

 

روی خلاقیتتان کار کنید!

دست روی گوشی موبایل

تخمین زده می‌شود که تبلیغ‌کنندگان 1.7 ثانیه زمان‌دارند تا کاربر به تبلیغ آن‌ها علاقه نشان دهد یا آن را نادیده بگیرد (برای مشاهده منبع این آمار به این لینک مراجعه کنید). داشتن خلاقیت‌های جذاب که توجه و تخیل کاربر را به خود جلب می‌کند، راهی عالی برای افزایش تعامل و بازگشت کاربر است.

شرایط قابل مشاهده بودن تبلیغ را چک کنید.

طبق دستورالعمل‌های تعیین‌شده توسط استانداردهای جهانی، نمایش تبلیغات در اپلیکیشن تلفن همراه تنها در صورتی قابل‌مشاهده در نظر گرفته می‌شود که معیارهای خاصی مربوط به پیکسل‌ها و زمان‌بندی را داشته باشد.(برای مشاهده منبع این موضوع به این لینک مراجعه کنید)

  • پیکسل موردنیاز: حداقل50٪  از پیکسل‌های موجود در آگهی باید مشاهده شود.
  • زمان موردنیاز: مدت زمانی که باید این مقدار پیکسل توسط کاربر دیده شود حداقل یک ثانیه به‌طور پیوسته، پس از باز شدن تبلیغ است.

بدون این دو شرط، تبلیغ شما یک تبلیغ استاندارد به‌حساب نمی‌آید؛ بنابراین بسیار مهم است که تست کنید و مطمئن شوید که تبلیغ شما به این اعداد(50درصد پیکسل و حداقل 1 ثانیه) دست پیدا ‌می‌کند.

بیش از حد تبلیغ نکنید!

با تقسیم‌بندی صحیح، می‌توانید مخاطبان را به دو دسته تقسیم کنید؛ 1. کسانی که نصب یا خرید کرده‌اند و 2.کسانی که نصب یا خریدی انجام نداده‌اند؛ سعی کنید به جای نشان دادن تبلیغات به دسته اول، دسته دوم را مورد هدف قرار دهید و بعدا در کمپین‌های ریتارگتینگ (معنی ریتارگتینگ) با تغییر محتوای تبلیغ، دسته اول را نیز دوباره هدف‌گیری کنید.

تبلیغات در اپلیکیشن موبایل (بخش اول)
بخوانید

نکات کلیدی برای تبلیغات در اپلیکیشن

کلید در دست راست و اپلیکیشن در دست چپ

تبلیغات در اپلیکیشن یک جریان درآمد حیاتی برای تبلیغ‌کنندگان است. نکات زیر به شما کمک می‌کند که حداکثر بهره‌وری از تبلیغات در اپلیکیشن را داشته باشید.

  • مدل قیمت‌گذاری که انتخاب می‌کنید باید اهداف کمپین شمارا منعکس کند –مثلا اگر هدف شما از اجرای کمپین دست‌یابی به انجام رویداد خاصی از سمت مخاطبان داخل اپلیکیشن باشد، CPA ممکن است گزینه مناسبی باشد، اما اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند در تبلیغات در اپلیکیشن هستید، شاید CPM مناسب‌تر باشد.
  • قالب‌های مختلف تبلیغاتی را امتحان کنید تا ببینید مخاطبان با کدام‌یک تعامل بیشتری برقرار می‌کنند – به یاد داشته باشید که بیش‌ازحد تبلیغ نکنید زیرا ممکن است مشتریان را دلسرد کند و باعث ریزش آنها شوید.
  • نسبت به فعالیت‌های تقلبی و ترفندهای جدید تقلب هوشیار باشید – شما قطعاً نمی‌خواهید روی کاربرانی سرمایه‌گذاری کنید که فکر می‌کنید کاربران باکیفیتی هستند اما درواقع جعلی و فیک هستند.
تقلب موبایلی چیست و چرا مهم است؟ مقدمه‌ای بر نصب تقلبی
بخوانید
  • اندازه‌گیری درآمد حاصل از تبلیغات درون اپلیکیشنی، جزء فاکتورهای کلیدی برای سنجش میزان موفقیت کمپین‌هایتان است. خیلی مهم است که حتما از یک پلتفرم اندازه‌گیری موبایل (MMP) استفاده کنید تا در آنالیز کردن نتیجه‌ی تبلیغاتتان به شما کمک کند و دیدگاه درستی در این زمینه در اختیارتان قرار دهد.
معرفی قابلیت جدید متریکس: رصد درآمد (Revenue Tracking)
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید