جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازاریابی برای اپلیکیشن‌های بازی در سال 2020

فهرست محتوا

در سال ۲۰۲۰ که تقریبا با شیوع پاندمی کرونا هم‌زمان شد، تعداد زیادی از افراد در جهان بیشتر وقت خود را در خانه صرف کردند و طبیعتا استفاده از اینترنت و سرگرمی‌های آنلاین بیشتر و فراگیرتر شد. به عنوان مثال سرویس پخش بازی‌های Twitch از اولین ماه سال میلادی یعنی ژانویه تا ماه مارس، شاهد رشد ۱۹.۷ درصدی ترافیک روزانه بود، درحالی که در طول همان زمان، تعداد کاربران فعال شبکه اجتماعی تیک‌تاک ۱۵.۴٪ افزایش داشته است. همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ سال ۲۰۲۰ را به روشی غیرقابل پیش‌بینی شکل داد و بازاریابان تلفن همراه را مجبور کرد تا برای سازگاری با وضعیت تازه، استراتژی‌های خود را بازسازی کنند. در این مطلب با چگونگی تغییر صنعت بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۰ و بهترین راه‌کارها برای بازاریابی اپلیکیشن‌های بازی در ادامه سال آشنا می‌شوید.

 

بازاریابی اپلیکیشن‌های بازی در سال ۲۰۲۰

TechCrunch در سال گذشته گزارش داد که ۳۳٪ از کل دانلودها، ۷۴٪ از هزینه‌های مصرفی موبایل و ۱۰٪ از استفاده از برنامه‌ها مربوط به بازی‌های موبایل بوده است. اما در سال ۲۰۲۰ سهم بازی‌ها از نصب برنامه‌ها با جهشی قابل توجه، نسبت به دیگر برنامه‌های موبایل افزایش یافت.

گزارش Adjust درباره بازی‌های Hyper Casual نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای این بازی‌ها در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. مقایسه آخرین هفته از ماه مارس در سال‌های ۲۰۱۹ با همان زمان در سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیر ۱۳۲٪ نصب بیشتر را نشان داد. برنامه‌های بازی موبایل افزایش ۴۷ درصدی را در مدت زمان هر بار بازی و افزایش ۷۵ درصدی نصب را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تجربه کردند. در یک هفته در ماه مارس سال ۲۰۲۰، کاربران جهانی ۱.۲ میلیارد بازی موبایل را دانلود کردند. این عدد حیرت‌انگیز عجیب‌ترین هفته را از لحاظ نصب برنامه‌های موبایل رقم زد.

 

بازی‌های Hyper- Casual و آینده بازی‌های موبایل

گزارش IronSource درباره بازی‌های موبایل نشان داد که در سال ۲۰۲۰ و پس از آن، از بازی‌های Hyper-Casual چه انتظاری می‌رود. داده‌های این گزارش علی‌رغم کاهش سالانه نصب بازی‌های موبایل، نشان از رشد سالانه درآمد این بازی‌ها دارد. حال هنوز مشخص نیست که افزایش نصب‌ها به‌خاطر قرنطینه ناشی از پاندمی ویروس کووید ۱۹ بوده است یا خیر. پس از پیشرفت درخشان بازی‌های hyper casual در سال ۲۰۱۸، میانگین نصب روزانه بازی‌ها به عدد ۱۷.۶ میلیون رسید که برابر با ۱۲.۵ درصد از کل نصب بازی‌ها بود. این گزارش همچنین نشان داد که ۸۰٪ از رشد نصب در صنعت بازی از بازی‌های hyper casual  نشات می‌گیرد. اگرچه چالش آینده در زمینه ثبات و چشم‌انداز رشد پس از بازگشت وضعیت اجتماعی به حالت عادی پیش از فاصله‌گذاری و محدودیت‌ها خواهد بود.

 

بازاریابی بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۰

بازاریابی بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۰

افزایش استفاده از اپلیکیشن‌ها فرصت‌های متعددی را برای بازار بازی‌های موبایل فراهم کرده است. در این مطلب با نکات کلیدی و بهترین شیو‌ها برای دستیابی به هدفتان در سال ۲۰۲۰ آشنا خواهید شد.

هدف شما به عنوان بازاریاب، نصب برنامه به‌وسیله مخاطبان و کسب درآمد است اما اگر اپلیکیشن شما به‌درستی روی اپ‌استور یا وب نمایش داده نشود، احتمال اینکه کاربران آن را نصب کنند کم می‌شود. بهینه‌سازی این مراحل می‌تواند کاربران بیشتری برایتان بیاورد و شما را از اثربخش بودن تلاش‌های کمپین بازاریابی خود مطمئن کند.

بهینه‌سازی اپ‌استور (ASO):  این کار روشی مقرون‌به‌صرفه برای جذب کاربران ارگانیک و ساده‌سازی سفر مشتری برای جذب کاربرانی است که بابت خدماتی که ارائه می‌دهید، هزینه پرداخت می‌کنند. ASO تمرین بهینه‌سازی ورود اپلیکیشن شما به اپ‌استور و گوگل‌پلی است و شامل بهینه‌سازی موارد زیر می‌شود:

  • کلیدواژه‌های نام و شرح اپلیکیشن شما
  • بومی‌سازی محتوا
  • انتخاب مناسبِ دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها
  • استفاده از اسکرین‌شات‌ها و ویدئوهای جذاب برای مخاطب

در این بخش وجود ویدئو برای بازی‌ها بسیار اهمیت دارد زیرا با کمک آن پیش‌زمینه‌ای از شکل بازی در ذهن کاربران نقش می‌بندد. بسیاری از باز‌ی‌ها، به‌خصوص بازی‌های hyper casual ویدئوی نمونه‌ای دارند که برای کاربر تماشاچی دلپذیر و رضایت‌بخش باشد، از همین رو، این روشی عالی برای ایجاد علاقه در کاربران ارگانیک است. این ویدئو همچنین باید در کانال یوتیوب شما نیز آپلود شود. برای دیدن برترین مدل‌ها در این زمینه بازی‌هایی مثل Roblox، Candy Crush Saga و Clash of Clans که بهترین نمونه‌ها در اپ‌استور و گوگل‌پلی هستند را ببینید.

شما باید به‌طور منظم ASO را به‌روزرسانی کنید و آپدیت‌های بازی خود را در شرح بازی اضافه نمایید.

صفحه‌های لندینگ: لندینگ، یک صفحه از وبسایت شماست که مشتریان با کمک آن می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره بازی شما به‌دست بیاورند. جزییات مطالبی که در این صفحه نشان داده می‌شود می‌تواند برای هر بازی متفاوت باشد اما برای آن‌که صفحه لندینگ شما بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، باید شامل موارد زیر باشد:

  • لینک‌های بازی در اپ‌استور و گوگل‌پلی
  • ویدئوهای تبلیغی (promo) بازی
  • یک کال‌تو اکشن (CTA)
  • اسکرین‌شات‌های مربوط به بازی
  • تریلر بازی (Gameplay trailer)
  • ریویوها (Reviews)

نمونه بسیار خوبی از صفحه لندینگ یک بازی، وبسایت رسمی PUGB موبایل است. این صفحه تمامی اطلاعات ضروری را نشان می‌دهد و از طراحی بازی به عنوان نقطه قوتی برای فروش در سایت استفاده می‌کند. این بازی در ژانویه ۲۰۲۰ در صدر جدول درآمد‌ها قرار گرفت.

صفحه لندینگ بازی

اگر یک استارتاپ جدید هستید که هنوز کمپینی نرفته، پیش از پیاده‌سازی اطمینان حاصل کنید که ارائه بازی شما در اپ‌استور و صفحه لندینگتان کاملا بهینه شده باشد. مولفه‌های استراتژی شما باید به‌طور منظم به‌روزرسانی شود تا منعکس‌کننده تغییرات در بازی شما باشد.

شما همچنین می‌توانید از صفحه لندینگ برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان خود استفاده کنید. اگر در مرحله پیش از انتشار هستید، می‌توانید لیستی از ایمیل‌ها را گردآوری کنید تا هنگامی که اپلیکیشن برای نصب آماده شد، بتوانید به مشتریان علاقه‌مند دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را از انتشار برنامه آگاه کنید. این کار همچنین می‌تواند وسیله‌ای باشد که کاربران را نسبت به به‌روزرسانی بازی آگاه می‌کند و در این‌صورت شاید کاربرانی که پس از مدتی، دیگر از این بازی استفاده نمی‌کنند، به بازگشت دوباره تشویق شوند. شما می‌توانید نتایج کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خود را اندازه بگیرید و آن‌ را برای نتیجه‌گیری بهتر در آینده بهینه‌سازی کنید.

منظور از عملکرد اپلیکیشن چیست؟! چه راهکارهایی برای بهبود عملکرد یک اپلیکیشن وجود دارد؟
بخوانید

 

۳ قالب تبلیغاتی برای هدف قرار دادن گیمرها در سال ۲۰۲۰

تبلیغات برای گیمرها

طبق گفته Tapjoy، احتمال توجه گیمرهای موبایل به تبلیغات (۴۱٪) بیشتر از تبلیغات وب (۱۷٪)، مجلات کاغذی (۱۵٪) و بیلبوردها (۱۵٪) است. این موضوع به شما به عنوان صاحب یک بازی این فرصت را می‌دهد تا کاربرانی که به اپلیکیشن شما علاقه دارند را به تعامل بیشتر تشویق کنید.

 

۱. تبلیغات ویدئویی: درست مثل ASO (بهینه‌سازی اپ‌استور) و صفحه لندینگتان، در تبلیغات بازی‌های موبایل نیز ویدئو نتیجه بهتری دربر دارد. طراحی محصول شما بر مبنای جذابیت بصری است، از این رو منطقی به‌نظر می‌رسد که در بحث تبلیغات ویدئویی نیز از همین مزیت بهره‌مند شوید. علاوه بر آن برای کاربر بازی موبایلی، استفاده از تبلیغات ایستا (استاتیک) تجربه غریب و دشواری به نظر می‌آید.

۲. تبلیغات قابل پخش: این فرمت آگهی به عنوان موثرترین قالب تبلیغاتی در اپلیکیشن به‌وسیله متخصصان این امر شناخته شده و روشی بسیار خوب برای هدایت افراد به سمت نصب بازی‌های موبایل است. برخی از تبلیغ‌ها (Rewarded ads) نیز به مشتریان امکان می‌دهند که کمی بازی کنند. این رویکرد که امکان تست کردن بازی را پیش از خرید آن فراهم می‌کند، نرخ حذف برنامه پس از نصب را پایین می‌آورد زیرا افرادی که اپ را نصب کرده‌اند، دیدگاه روشن و تجربه‌ای واقعی نسبت آن دارند.

۳. تبلیغات ویدئویی دارای پاداش (Rewarded Video ads): این نوع آگهی یک قالب ترکیبی تبلیغ با بازی است که در آن کاربران می‌توانند مشاهده آگهی شما را انتخاب کنند و در ازای زمانی که صرف دیدن آن شده در بازی پاداش دریافت نمایند. به عنوان مثال؛ یک کاربر می‌تواند در ازای تماشای ۳۰ ثانیه آگهی، در بازی مقداری امتیاز بگیرد. شبکه تبلیغات ویدئویی Unity، این نوع از تبلیغات را جذاب‌ترین شیوه تولید درآمد در بازار می‌داند. مطالعات نیز نشان داده که این یک روش هوشمند در جذب کاربران است. به عنوان نمونه‌ای دیگر، Open X به این نتیجه رسید که ۷۷٪ از کاربران در صورت دریافت تخفیف، تبلیغ ۳۰ ثانیه‌ای را تماشا می‌کنند. مطالعه‌ای دیگر از TapJoy نیز نشان داد ۷۶٪ از گیمرهای آمریکا تبلیغات دارای پاداش (rewarded ads) را به تبلیغات اجباری ترجیح می‌دهند.

 

نوع آن بازی که تبلیغ می‌کنید، عملکرد کمپین شما را تعیین می‌کند. برای مثال، گیمرهای hyper casual، دو برابر بقیه گیمرها تبلیغات تماشا کرده و ده برابر بیشتر بازی دانلود می‌کنند.  اگر صاحب بیش از یک اپلیکیشن هستید، باید هر دو محصول خود را به‌صورت درون‌برنامه‌ای در دیگری تبیلغ کنید. به عنوان یک پابلیشر (انتشار دهنده بازی) و یک تبلیغ‌کننده، این کار یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از بازی‌های موبایل و ارائه یک دیدگاه به کاربران برگزیده است.

 

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ساخت انجمن طرفداران بازی خود

شبکه‌های اجتماعی راهی بسیار عالی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و ساختن یک اجتماع است. در سال ۲۰۱۹، میانگین زمانی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی صرف کردند، ۱۳۶ دقیقه در روز بود. بنابراین فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی برای اطمینان از این‌که بازی شما در دنیای آنلاین که گیمرها در آن وقت می‌گذرانند جایگاه خوبی دارد، ضروری است. با چهار روش کلیدی برای بهره‌بری از شبکه‌های اجتماعی با هدف بازاریابی بازی‌های موبایلی، آشنا شوید:

  • درخواست بازخورد از کاربران و پاسخگوی به آن
  • پاسخ به پرسش‌ها و کامنت‌های کاربران
  • به‌اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده به‌وسیله کاربران (UGC) برای ایجاد یک اجتماع هماهنگ
  • به‌اشتراک‌گذاری تریلرها و تیزرها برای گسترش آگاهی به روش مقرون‌به‌صرفه

استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان بخشی از استراتژی کلی شما، در حین این‌که عناصر اجتماعی را به تجربه کاربران در استفاده از برنامه‌هایتان اضافه می‌کند، امکان ایجاد علاقه و هیجان در کاربران را نیز فراهم می‌نماید. برای مثال، صفحه رسمی فیسبوک بازی Angry Birds میزبان مسابقات و رقابت‌ها می‌شود و با اشتراک‌گذاری تبلیغات در آن صفحه امکان تعامل کاربران را با برند خود فراهم می‌کند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی اپلیکیشن‌های بازی

این‌که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را به اپلیکیشن خود متصل کنید نیز نکته مهمی است. با این کار به‌اشتراک گذاشتن نتایج بازی (مثلا کسب امتیاز بالا) در شبکه‌های اجتماعی را برای کاربران خود ساده‌تر می‌کنید. این راهی برای قرار گرفتن در معرض دید مخاطبان به صورت رایگان است و همچنین روشی دیگر برای ایجاد یک جامعه همگون از طرفداران بازی شماست. اتصال پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به اپلیکیشن شما این معنی را نیز در خود دارد که شما می‌توانید ترندها را تحلیل و آنالیز کرده و از رقبای خود پیشی بگیرید.

خوب است که بازاریابی اینفلوئنسری را نیز به عنوان بخشی از استراتژی کلی خود بررسی کنید؛ انتظار می‌رود بودجه‌های بازاریابی اینفلوئنسری در سال ۲۰۲۰ تا ۶۵٪ افزایش یافته و ۱۷٪ از کمپانی‌ها بیش از نیمی از بودجه بازاریابی خود را صرف اینفلوئنسرها کنند. افزایش فعلی کاربر فعال روزانه (DAU) در پلتفرم‌های بازی مانند Twitch باعث می‌شود بازاریابی اینفلوئنسری روشی قابل توجه برای تبلیغ اپلیکیشن شما در سال ۲۰۲۰ باشد.

 

استفاده از ابزار کنترل خودکار برای ساده‌سازی عملکرد بازاریابی

۶۸٪ از مشاغل به نوعی از ابزار خودکار (اتوماسیون) استفاده می‌کنند و بی‌تردید با پیشرفت این روش‌ها، این درصد افزایش خواهد یافت زیرا بازریاب‌ها دائما در پی یادگیری روش‌هایی برای مدیریت کاربردی‌تر کمپین‌های خود هستند. ابزار کنترل خودکار کمپین‌ها به بازاریاب‌های موبایل امکان می‌دهد که با واگذاری وظایف، فرصت بیشتری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و استراتژی‌ها داشته باشند و کارهای خود را بهینه‌تر کنند.

یکی از مدیران موفق Adjust تغییرات مهم صنعت بازاریابی موبایلی را این‌گونه توضیح می‌دهد: بازاریابان درحال حاضر با ده‌ها کانال ارتباط برقرار می‌کنند و در همین حین سعی در تغییر داده‌ها دارند. در این شرایط ابزار کنترل خودکار وظایف می‌توانند بسیاری از کارهای تکراری را انجام دهند. محول کردن کارها به این ابزار می‌تواند برای همیشه در کار بازاریابان تغییر ایجاد کند. ابزار کنترل خودکار می‌تواند در وقت صرفه‌جویی کرده و امکان تمرکز و ایجاد خلاقیت‌های بیشتر در راه رسیدن به اهداف را بیش از پیش فراهم کند.

اگر صاحب بازی هستید یا در زمینه بازاریابی اپلیکیشن‌های بازی تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم تجربه‌هایتان را در اینجا به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید